Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 - 03:12

12
اسفند
انواع کیست سینه در زنان و درمان آن

انواع کیست سینه در زنان و درمان آن

کیست سینه اصولا کیسه هایی پر شده از مایع داخل سینه هستند ، که معمولا خوش خیم و غیر سرطانی هستند . گاهی تنها یک عدد از این کیست ها تشکیل می شود و گاهی هم تعداد زیادی از آنها فرد را درگیر می کند

به قلم : دکتر سید محمد رضا حکیمیان ؛ بورد جراحی و فلوشیپ جراحی سرطان

 

تحریریه زندگی آنلاین : کیست سینه اصولا کیسه هایی پر شده از مایع داخل سینه هستند ، که معمولا خوش خیم و غیر سرطانی هستند . گاهی تنها یک عدد از این کیست ها تشکیل می شود و گاهی هم تعداد زیادی از آنها فرد را درگیر می کند و امکان تشکیل آنها در یکی از سینه ها و یا حتی هر دو سینه وجود دارد . این عارضه در زنان پیش از سن یائسگی ، یعنی بین سی و پنج تا پنجاه سالگی بسیار رایج است . اما از طرفی دیگر همه زنان در همه گروه های سنی می توانند به این مشکل دچار شوند . همچنین پس از یائسگی در زنانی که هورمون درمانی انجام می دهند هم امکان رخداد کیست سینه وجود دارد . در این مقاله به بررسی انواع کیست سینه در زنان و درمان آن می پردازیم .

 بیشتر بخوانید:

کیست تخمدان سراغ کدام زنان می‌آید؟

 

 

 

 

علائم كيست سينه

کیست سینه ممکن است در یک یا هر دو سینه مشاهده شود . علائم و نشانه های کیست سینه شامل موارد زیر است :

احساس یک توده گرد یا بیضی مانند که به راحتی قابل حرکت است ، با لبه های مشخص ( که معمولا ، اما نه همیشه ، نشان دهنده خوش خیم بودن آن است )

ترشح از نوک پستان که ممکن است بی رنگ ، زرد ، کاهی رنگ یا قهوه ای تیره باشد

درد یا حساسیت به لمس پستان در ناحیه توده سینه

افزایش اندازه توده و حساسیت به لمس پستان درست قبل از پریود

کاهش اندازه توده سینه و رفع سایر علائم بعد از پریود

انواع کیست های سینه

کیست های سینه به طور کلی می توانند ساده ، کمپلکس و یا چیزی بین ساده و کمپلکس باشند . برای تشخیص نوع کیست می توان از سونوگرافی استفاده کرد .

 بیشتر بخوانید:

کیست تخمدان معضلی جدید برای خانم‌ها

 

 

 

کیست های ساده : این کیست ها دیواره های نازک ، قابل انعطاف و با شکل منظم دارند و کاملا پر از مایع هستند . امواج صوتی سونوگرافی به راحتی از آنها عبور می کنند که نشان می دهد هیچ ناحیه منسجمی در کیست وجود ندارد . این کیست ها هیچ خطری برای انسان ایجاد نمی کنند و خوش خیم هستند .

کیست های کمپلکس : این کیست ها دیواره های ضخیم با مرز های نامشخص و غیر متحد الشکل دارند و ممکن است در برخی از موارد منسجم و خالی از مایع باشند . نواحی منسجم این کیست ها امواج صوتی سونوگرافی را از خود عبور نمی دهند . پزشک ممکن است برای تشخیص خطرناک یا بی خطر بودن این کیست ها از آسپراسیون با نیدل استفاده کند و در صورتی که مایع خارج شده حاوی خون یا مایعات غیر معمول باشد ، آزمایشات تکمیلی را به منظور تشخیص دقیق تر تجویز کند .

کیست های بین ساده و کمپلکس : این کیست ها بیشتر ویژگی های کیست های ساده را دارا می باشند . با این حال در برخی موارد قطعاتی منسجم در داخل کیست امواج صوتی را عبور نمی دهند . این کیست ها مانند کیست های کمپلکس دارای دیواره ضخیم یا نواحی منسجم مشخص نیستند .

بیشتربخوانید:

کیست هیداتید کبد و راهکارهای پیشگیری و درمان

 

 

 

 

درمان کیست های سینه

کیست های ساده پستان در صورتی که علائمی نداشته باشند نیازی به درمان ندارند . بسیاری از کیست ها بدون درمان و به مرور زمان از بین می روند . با این حال اگر کیست سینه از بین نرود ، اندازه آن بزرگ تر شود و علائم آن موجب آزار بیمار بشود ، اقدامات درمانی زیر انجام می شود :

آسپراسیون با سوزن ظریف : در صورتیکه در طی فرایند تشخیص کیست به وسیله سوزن ، مایع خارج شده سبب تخلیه کیست شود و پزشک متوجه علائم خاصی در بیمار نباشد ، کل کیست ها با استفاده از این روش تخلیه می گردند .

درمان با هورمون : استفاده از قرص های ضد بارداری برای تنظیم کردن چرخه قاعدگی ، ممکن است به کاهش عود کیست سینه کمک کند . اما به دلیل عوارض جانبی قابل توجه ، قرص های ضد بارداری یا سایر دارو های هورمونی مانند تاموکسیفن ، معمولا فقط در خانم هایی که علائم شدید دارند ، توصیه می شود . قطع هورمون درمانی بعد از یائسگی نیز ممکن است به جلوگیری از بروز کیست سینه کمک کند .

جراحی: روش جراحی برای خارج کردن کیست های پستان رایج نیست مگر آنکه این کیست ها سبب بروز علائم غیر معمول شوند ، شیوع و گسترش آنها در بافت پستان شدید باشد ، و یا حاوی خون باشند .

کیست سینه و سرطان پستان

کیست سینه معمولا علائمی مشابه با کیست های سرطانی دارد و بسیاری را نگران می کند . بنابراین در صورت مشاهده علائمی مانند درد و وجود توده ای در بافت سینه ، نیاز است که حتما با پزشک متخصص مشورت نمایید . توده های سرطانی معمولا سفت و از جنس بافت سینه هستند اما کیست های فیبروستیک حاوی مایع می باشند . خوشبختانه ابتلا به کیست سینه احتمال مبتلا شدن به سرطان سینه را افزایش نمی دهد و بین این دو بیماری هیچ ارتباط و همبستگی مشاهده نشده است .

بیشتربخوانید:

پیشگیری از کیست‌پستان با رژیم‌غذایی

 

تعداد بازديد: 59 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست ؟

فیلم روز
تصویر روز