Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 21:10

8
مهر
اثرات مثبت این ویتامین برای پوست

اثرات مثبت این ویتامین برای پوست

ویتامین C برای بدن عالی است و فواید متعددی دارد با این حال زمانی که آن را به شکل خوراکی مصرف می‌کنید یعنی از طریق غذا، نوشیدنی‌ها یا مکمل‌ها، پوست کمتر آن را جذب می‌کند.

ایسنا نوشت: ویتامین C به دلیل خواص مفید ضدپیری و کمک به حفظ سلامت و درخشندگی پوست، یکی از مواد معدنی مهم و ضروری برای مراقبت از این ارگان حیاتی است.

ویتامین C برای بدن عالی است و فواید متعددی دارد با این حال زمانی که آن را به شکل خوراکی مصرف می‌کنید یعنی از طریق غذا، نوشیدنی‌ها یا مکمل‌ها، پوست کمتر آن را جذب می‌کند.

بنابراین بهترین راه برای بهره‌مندی از فواید پوستی ویتامین C، استفاده از ترکیبات و محصولاتی است که به طور ویژه برای مراقبت از پوست تهیه می‌شوند و کاربرد موضعی دارند.

این روزها ویتامین C که با نام «اسید اسکوربیک» یا «اسید L-آسکوربیک» نیز شناخته می‌شود، به شکل‌ سرم درمانی و حفاظتی نیز ارائه می‌شود هرچند سایر موارد استفاده موضعی از این ویتامین مانند لوسیون‌ها و کرم‌ها نیز به جذب آسان آن به پوست کمک می‌کنند.

بیشتربخوانید:

ضروری ترین ویتامین ها برای زنان

 

 

 

مزایای مصرف موضعی ویتامین C برای سلامت پوست

۱- محافظت از پوست در برابر آسیب

پوست ما در معرض تهاجم مداوم دشمنان بیرونی مانند آلودگی هوا و نور خورشید، همراه با پیری معمول و طبیعی است. همه این عوامل می‌توانند با ایجاد رادیکال‌های آزاد (مولکول‌های ناپایداری که الکترون‌ها را از سلول‌ها می‌دزدند و باعث آسیب می‌شوند) سلامت و عملکرد مطلوبِ پوست ما را از بین ببرند.

منابع رایج رادیکال‌های آزاد عبارتند از:

- آلودگی هوا

- الکل، شکر و تغذیه نامناسب

- دود سیگار

- اشعه ماوراء‌بنفش (UV) مانند نور خورشید

- آفت‌کش‌ها

اما آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند از پوست در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت کنند و در عوض الکترون‌ به آن‌ها اتصال دهند. متخصصان می‌گویند: شواهد علمی خوبی وجود دارد که نشان می‌دهد ویتامین C دارای اثرات آنتی‌اکسیدانی بالایی است. استفاده از ویتامین C موضعی می‌تواند به آسیب سلولی کمتر و ظاهر بهتر پوست منجر شود.

بیشتربخوانید:

کدام ویتامین‌ها برای سیستم ایمنی اهمیت ویژه‌ای دارند؟

8علامت کمبود ویتامین ث در بدن

 

 

 

۲- اثرات ضدپیری

رادیکال‌های آزاد می‌توانند پیری پوست را تسریع کنند و ویتامین C با این روند مبارزه می‌کند. همچنین آزمایش‌ها نشان داده است که ویتامین C از پوست محافظت می‌کند و تولید پروتئین کلاژن را نیز که بافت‌های بدن را کنار هم نگه می‌دارد، افزایش می‌دهد.

به گفته متخصصان، با افزایش سن، پوست نیز کلاژن کمتری تولید می‌کند. این امر به بروز چین‌وچروک، افتادگی و ایجاد کیسه و ورم منجر می‌شود و بنابراین، محافظت و جایگزینی کلاژن می‌تواند از پوست در برابر نشانه‌های پیری محافظت کند.

۳- همکاری خوب با مواد ضدآفتاب

هنگامی که می‌خواهید از پوست خود در برابر نور خورشید محافظت کنید، همه امکانات را باید به‌ کار گیرید و ویتامین C می‌تواند به محافظت بیشتر پوست کمک کند.

متخصصان خاطرنشان می‌کنند: مطالعات نشان می‌دهد که وقتی ویتامین C با کرم ضدآفتاب ترکیب شود، محافظت بهتری در برابر آفتاب و پیری ناشی از قرار گرفتن در معرض نور خورشید دریافت می‌کنیم زیرا این دو با هم کار می‌کنند. اگر نور خورشید از ماده ضدآفتاب عبور کند، ویتامین C برای مراقبت از پوست حاضر است.

همچنین استفاده از ویتامین C همراه با ویتامین E و چند ماده موضعی دیگر، می‌تواند درد و التهاب ناشی از آفتاب‌سوختگی را کاهش دهد.

۴ - کاهش عارضه‌ای موسوم به «هایپرپیگمانتاسیون»

ویتامین C با محو کردن لکه‌های ناشی از نور خورشید و سایر لک‌ها و نقاط تیره روی پوست، به کمک به یکنواخت شدن رنگ پوست شهرت دارد.

در یک مطالعه، ۷۳ درصد از شرکت‌کنندگان در حین استفاده از ویتامین C موضعی، بهبودی در هایپرپیگمانتاسیون خود مشاهده کردند؛ هرچند، این اثرات موقتی به نظر می‌رسد. هنگامی که استفاده از ویتامین C را متوقف کنید، اثرات آن کم‌کم محو خواهد شد.

بیشتربخوانید:

پیشگیری از چین و چروک با مصرف ویتامین c

 

 

 

۵ - کم‌رنگ کردن حلقه‌های تیره زیر چشم

مطالعه‌ای نشان داد که ویتامین C به بهبود و تعدیل حلقه‌های تیره ناشی از تجمع خون در زیر چشم کمک می‌کند. این مطالعه همچنین نشان داد که توانایی تقویت کلاژن ویتامین C ممکن است به ضخیم شدن پوست زیر چشم کمک کند و در نتیجه دیده‌ شدن خون جمع‌ شده (دایره‌های تیره) در آن نواحی دشوارتر شود.

برچسب ها: چین و چروک، پیری پوست، ویتامین c، زیبایی پوست، تیرگی زیر چشم، کلاژن سازی تعداد بازديد: 83 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز