Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 03:32

20
تیر
توصیه‌های غذایی برای پیشگیری از سرطان پستان

توصیه‌های غذایی برای پیشگیری از سرطان پستان

بروز سرطان پستان به عوامل ژنتیکی و محیطی از جمله تغذیه، فعالیت بدنی، مصرف سیگار، سن شروع بارداری و ... بستگی دارد. در این نوشتار، به‌طور خلاصه به توصیه‌های غذایی برای جلوگیری از سرطان پستان پرداخته می‌شود.

محمدرضا حکیمیان - بورد تخصصی، فلوشیپ جراحی سرطان پستان

 

تحریریه زندگی آنلاین : بروز سرطان پستان به عوامل ژنتیکی و محیطی از جمله تغذیه، فعالیت بدنی، مصرف سیگار، سن شروع بارداری و ... بستگی دارد. در این نوشتار، به‌طور خلاصه به توصیه‌های غذایی برای جلوگیری از سرطان پستان پرداخته می‌شود. رعایت این توصیه‌ها علاوه بر کاهش احتمال ابتلا به سرطان پستان، در تأمین سلامت عمومی بدن نیز مؤثر است. هدف از توصیه‌های غذایی، تغییر در عادات غذایی است و به کاهش وزن به‌طور موقت یا رژیم‌های موقت، محدود نمی‌شود، لذا برای تأمین این هدف، نیاز به ایجاد آگاهی، تغییر در طرز فکر و به دنبال آن تغییر دائم در عملکرد می‌باشد.

 

بیشتربخوانید:

چه عواملی در بروز سرطان سینه موثر است ؟

 

در روشی که توصیه می‌شود، هیچ غذایی از رژیم حذف نمی‌شود بلکه توصیه به مصرف مواد غذایی به‌طور متعادل صورت می‌گیرد. این روش باعث می‌شود که افراد، از «خوردن» دچار احساس گناه نشوند و در عوض از تنوع در رژیم غذایی لذت ببرند و در عین حال از مزایای این تعادل در تغذیه سو ببرند. در ذیل، تعدادی از توصیه‌های مذکور آمده است:

کاهش چربی رژیم غذایی به حدود 20-10 درصد کل انرژی غذا (این کار با استفاده از مواد غذایی کم‌چربی یا فاقد چربی حاصل می‌گردد).

 

 افزایش مصرف پروتئین‌های گیاهی (لوبیا، نخود، عدس، سبوس) و کاهش مصرف پروتئین‌های حیوانی (گوشت).

 

مصرف مواد غذایی زیر به‌طور روزانه (غلات حداقل 6 بار در روز مثل مصرف جوانه گندم در سالاد یا نان جو یا گندم و...، سبزیجات حداقل 5-3 بار در روز، میوه‌جات حداقل 4-2 بار در روز، سبوس حداقل 2-1 بار در روز مثل نان سبوس‌دار یا مخلوط شیر با سبوس و...)

 

 نوشیدن حداقل 10-8 لیوان 250 سی سی آب در روز.

 محدودکردن مصرف قهوه به کمتر از 2-1 فنجان در روز (جایگزین کردن چایی‌های گیاهی)

 محدود کردن مصرف غذاهای حاوی نیترات‌ها (مثل سوئیس، کالباس و غذاهای کنسرو شده)

کاهش افزودنی‌ها (مثل چاشنی‌های مصنوعی) به مواد غذایی

 بیشتربخوانید:

چه عواملی در بروز سرطان سینه موثر است ؟

جلوگیری از سرطان سینه با این مواد غذایی

همه چیز درباره غربالگری سرطان سینه

 

 

 

نکته پایانی

1- تأثیر توصیه‌های غذایی در صورتی بارز خواهد بود که «به‌صورت عادت غذایی» در آمده باشند و به‌طور دائم رعایت شوند.

2- بسیاری از تنقلات سنتی ایرانی، با توصیه‌های فوق همخوانی دارند.

ماموگرافی در واقع یک نوع عکسبرداری است که با اشعه X انجام می‌شود. این روش از حدود 30 سال پیش ابداع شده و خطرات ناشی از برخورد اشعه X با پستان دران بسیار ناچیز است و می‌تواند نادیده گرفته شود در حقیقت فایده ناشی از تشخیص زودرس توسط این روش بسیار بیشتر از خطرات احتمالی آن است چراکه میزان اشعه لازم برای ایجاد سرطان از اشعه‌ای که توسط ماموگرافی به پستان تابانده می‌شود بسیار بیش‌تر است و البته میزان نفوذ این اشعه نیز ناچیز است.

برچسب ها: تغذیه، رژیم غذایی، سرطان سینه، کاهش وزن، ماموگرافی، سرطان پستان تعداد بازديد: 279 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز