Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 28 اردیبهشت 1403 - 07:32

3
بهمن
کنترل بیماری‌های تغذیه‌ای در زنان (2)

کنترل بیماری‌های تغذیه‌ای در زنان (2)

در روند ره سپردن در وادی حیات و ادامه یافتن تكامل و كسب مهارت‌های مختلف، عادات غذایی درست یا غلط و روش زیستن و جنبش و فعالیت در این آغازین سال‌های زندگی و در نوپایی و كودكی شكل گرفته و برای تمام عمر بدون تغییر باقی می‌مانند.

دكتر سیدضیاءالدین مظهری ؛متخصص تغذیه و رژیم درمانی دانشیار دانشگاه علوم پزشكی ایران مدیر گروه تغذیه

 

 

 

د: در روند ره سپردن در وادی حیات و ادامه یافتن تكامل و كسب مهارت‌های مختلف، عادات غذایی درست یا غلط و روش زیستن و جنبش و فعالیت در این آغازین سال‌های زندگی و در نوپایی و كودكی شكل گرفته و برای تمام عمر بدون تغییر باقی می‌مانند. در این دوران عدم برخورداری دختر بچه‌ها از تغذیه متناسب، متعادل و متنوع آنها را به طرف سوءتغذیه و گرسنگی‌های سلولی و پنهانی سوق می‌دهد و بارزترین آثار عدم دسترسی كودكان به این یا آن ریزمغذی كه گاهی مقدار آن از چند میكروگرم و یا میلی‌گرم تجاوز نمی‌نماید آنها را در معرض كندی یا توقف رشد جسمی و عدم گسترش فكر و اندیشه و ژرف‌نگری سوق خواهد داد.

لذا توصیه می‌شود با تغذیه متناسب، متعادل و متنوع در حد خواست و اشتها و نیاز واقعی كودكان، ضمن تامین انرژی و پروتئین مورد نیاز آنها امكان دسترسی بدن كودكان را به پنجاه ریزمغذی حیات‌بخش و حامی و حافظ سلامتی فراهم آورید. باور بفرمایید با سرمایه‌گذاری اندكی چنان بازدهی ببار خواهد آمد كه همواره بر عملكرد خود و فرزندان‌تان خواهید بالید.

تصور نفرمایید كه بی‌اعتنایی به تامین نیازهای واقعی كودكان و ادامه بدخوری، تك‌خوری، بیش‌خوری و زور و اجبار در خورانیدن مواد غذایی و بی‌مهری پدر و مادر و عدم تامین نیازهای عاطفی این غنچه‌های زندگی به كاهش رشد و پژمردگی فعلی آنها منجر خواهد شد، بلكه زمینه‌ساز بسیاری از بیماری‌های حاد فعلی و مزمن و بسیار خطرناك سنین بزرگسالی در آینده نیز خواهد گشت.

نتیجه بارز این بی‌توجهی و بی‌اعتنایی، بانوان میانسال و یا سالمندانی می‌باشند كه در زمان حال با انواع بیماری‌های مزمن خوش‌خیم و بدخیم مزاحم و دردناك گرفتار شده‌اند، نارسایی‌های قلبی – عروقی، پرفشاری خون، چاقی، دیابت، چربی خون، پوكی استخوان، درد مفاصل و یا خدای ناكرده بیماری‌های بدخیم نمونه كوچكی از این بیماری‌های متعدد می‌باشد كه برشمرده شدند.

باور فرمایید بذر تمام این نارسایی‌ها و بیماری‌های جانكاه و دردناك فعلی این بزرگواران در دوران نوزادی و نوپایی و كودكی آنها افكنده شده و در طول زمان و در برهه‌های مختلف سنین زندگی آنها ریشه‌دارتر و تحت تاثیر عوامل محیطی مساعدكننده روند سیر بیماری گسترده‌تر و عمیق‌تر گردیده و اینك در سنین جوانی یا میانسالی خود را نمایان ساخته و  روز به روز كه بر طول عمر آنها افزوده می‌شود شدت و حدت و صدمات چنین بیماری‌های مزمنی گسترده‌تر خواهد شد.

متاسفانه با وجود لزوم رعایت پرهیزهای غذایی و حذف این یا آن روش پخت و یا نوع مواد غذایی كه لازمه كمك به درمان‌های آغاز شده دارویی می‌باشد، عادات سرشتی و دیرپای آنها بر مصلحت‌جویی و پرهیزهای توصیه شده درمانی غالب گشته و كماكان به ناخنك زدن و ریزه‌خواری و ذائقه‌نوازی خود ادامه می‌دهند.

خشت اول چون نهد معمار كج      تا ثریا می‌رود دیوار كج

اگر بانوان مبتلا به مجموعه‌ای از بیماری‌هایی كه در حال حاضر از آنها رنج می‌برند، دوران كودكی و نوجوانی و جوانی خود را به خاطر آورند، ریشه همه مشكلات فعلی را در گذشته خود باز خواهند یافت.

هـ - مادران جوان، به خصوص اول‌زاهایی كه فرزند دختر دارند، توجه داشته باشند سلیقه‌های غذایی غیرمتعارف و عادات غذایی و ریزه‌خواری (به خصوص گرایش به هله هوله و مزه‌های شور و شیرین و ترش و پرچربی) را به فرزند خود منتقل نكنند. باور كنید چنین گرایش‌هایی با 8 تا 10 بار تكرار برای تمام زندگی شكل گرفته و دختر خانم‌تان در تمام عمر از دست آنها رهایی نخواهد یافت.

متاسفانه، این انحراف ذائقه از طعم طبیعی غذاها محدود به فرزندتان نخواهد بود، بلكه عینا و به طور كامل به نوه آینده‌تان نیز منتقل و دوره باطلی ایجاد خواهد شد كه برای اجتناب از تبعات آن باید از همین امروز چاره‌ای اندیشید كه فردا خیلی دیر است.

و- وسواس شما مادران جوانسال و اصرار بیش از اندازه‌تان به خوراندن بیش از حد غذا به كودك‌تان دو نتیجه به بار خواهد آورد...

 

 

 برای خواندن بخش اول -کنترل بیماری‌های تغذیه‌ای در زنان- اینجا کلیک کنید

 برای خواندن بخش سوم -کنترل بیماری‌های تغذیه‌ای در زنان- اینجا کلیک کنید

 برای خواندن بخش چهارم -کنترل بیماری‌های تغذیه‌ای در زنان- اینجا کلیک کنید

برچسب ها: سلامت و بهداشت، کنترل بیماری‌های تغذیه‌ای در زنان، منـشـور پیشگیری و کنترل بیماری‌های تغذیه‌ای در زنان، نواع بیماری،بیماریهای زنان،تغذیه،داروهای، کنترل بیماری های تغذیه ای در بانوان از، تغذیه و سلامت زنان تعداد بازديد: 665 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز