Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 29 اردیبهشت 1403 - 20:16

3
بهمن
مراقبت از سينه‌ها (1)

مراقبت از سينه‌ها (1)

در حال حاضر، آمار بریتانیا نشان می‌دهد كه از هر 9 زن، 1 زن به سرطان سینه مبتلا می‌شود و سرطان سینه دومین علت مرگ و میر ناشی از سرطان در زنان است.

تحریریه دنیای سلامت

 

 

در حال حاضر، آمار بریتانیا نشان می‌دهد كه از هر 9 زن، 1 زن به سرطان سینه مبتلا می‌شود و سرطان سینه دومین علت مرگ و میر ناشی از سرطان در زنان است. همچنین مطالعات نشان می‌دهد زنانی كه در سن یائسگی هستند و یا در خانواده آنها سابقه ابتلا به این بیماری وجود داشته است، بیشتر در معرض خطر ابتلا قرار دارند. ممكن است در طول زندگی با مشكلات مختلفی در ارتباط با سینه‌هایتان مواجه شده باشید كه لزوماً هیچ یك از آنها به دیگری مربوط نبوده است؛

اما برای اینكه شانس ابتلا به سرطان سینه را در خود كاهش دهید، ابتدا با چگونگی تعامل دو هورمون زنانه، یعنی استروژن و پروژسترون آشنا شوید. فقط 1 درصد از مردان به سرطان سینه مبتلا می‌شوند و این مقدار به سرعت در حال افزایش است.

سلامت سینه‌ها در زنان به عوامل زیر بستگی دارد

 مقدار استروژن طبیعی و مصنوعی كه سلول‌های سینه در معرض آن قرار می‌گیرند.  روشی كه كبد برای تجزیه استروژن از آن استفاده می‌كند.  سرعتی كه استروژن‌های تجزیه شده به‌وسیله روده از بین رفته و دفع می‌شوند.

قرار گرفتن در معرض استروژن

 ثابت شده كه استروژن باعث تحریك رشد سلول‌های سینه و بزرگ شدن آن می‌شود و اگر سینه‌ها بیش از حد در معرض استروژن قرار بگیرند، ممكن است بیماری‌های سینه، درد، توده و یا سرطان سینه ایجاد شود. استروژن از دو طریق وارد بدن می‌شود: ابتدا استروژن طبیعی كه بدن به‌طور متوالی هر ماه تولید می‌كند و دوم استروژن مصنوعی كه در طول زندگی ممكن است در معرض آن قرار بگیرید و در مورد آنها بحث خواهد شد.

 درد سینه قبل از قاعدگی 

بسیاری از خانم‌ها، قبل از قاعدگی سینه‌های‌شان دردناك می‌شود. این حالت تا حدودی طبیعی است و پس از قاعدگی برطرف می‌شود. به نظر می‌رسد این درد ناشی از التهابی به نام پروستاگلاندینها باشد كه در مرحله پیش از قاعدگی رخ می‌دهد و در واقع پاسخ سلول‌های سینه به افزایش موضعی مواد شبه هورمونی است. این التهاب در برخی زنان آنقدر زیاد است كه آنها معتقدند حجم سینه‌های آن‌ها یكی دو برابر می‌شود.

 بیماری‌های سینه و هورمون‌های طبیعی 

ترشح استروژن به‌طور طبیعی در بدن موجب تحریك سلول‌های سینه و رشد و تكثیر آنها می‌شود؛ ولی ترشح آن توسط پروژسترون كه در نیمه دوم چرخه قاعدگی ترشح می‌گردد، به آسانی تنظیم و كنترل می‌شود. بنابراین اگر تولید پروژسترون در بدن خانم‌ها كاهش یابد، آنها در معرض ابتلا به بیماری‌های سینه قرار می‌گیرند. پژوهشگران معتقدند اگر چرخه قاعدگی خانم‌ها بیش از 33 روز طول بكشد و قاعدگی و خونریزی آنها سبك و كم باشد،

مقدار پروژسترون تولید شده نیز كم خواهد بود و برعكس، اگر چرخه قاعدگی آنها كمتر از 24 روز باشد و دوره قاعدگی دردناك و خونریزی آنها شدید باشد، مقدار استروژن تولید شده بیش از حد است و در هر دو حالت احتمال ابتلا به بیماری‌های سینه افزایش می‌یابد. پزشك به راحتی با انجام آزمایش و نمونه‌گیری ترشح زنانه، به راحتی می‌تواند مقدار استروژن و پروژسترون را تشخیص دهد و از طبیعی بودن مقدار آنها اطمینان حاصل كند.

بیماری‌های سینه و هورمون‌های مصنوعی 

بین استروژن مصنوعی و استروژن طبیعی تفاوت بسیاری وجود دارد. استروژن مصنوعی بیشتر سلول‌های سینه را تحرك می‌كند. در واقع تخمین زده شده كه تأثیر آن 100 برابر بیشتر و قوی‌تر از استروژن طبیعی است و این به آن معناست كه با قرار گرفتن در معرض استروژن مصنوعی خطر ابتلا به بیماری‌های سینه به شدت افزایش می‌یابد. حال سؤال اینجاست كه استروژن مصنوعی از كجا ایجاد می‌شود؟ پاسخ به این پرسش بسیار گسترده‌ است و طیف وسیعی از مواد غذایی، آب، داروها، مواد غذایی حاوی چربی اشباع شده (مثل پنیر، گوشت قرمز، كره و ماست)، شیر تصفیه نشده و عوامل خانگی همچون استفاده از غذاهای بسته‌بندی شده در ظروف پلاستیكی و ... را شامل می‌شود. بنابراین پرهیز از استروژن‌های مصنوعی، تا حد زیادی خطر ابتلا به بیماری‌های سینه را كاهش می‌دهد.

نقش كبد 
هنگامی كه به‌طور طبیعی استروژن در بدن تولید می‌گردد، وارد كبد می‌شود تا شكسته و تجزیه و برای دفع آماده شود. كبد، از دو طریق استروژن را تجزیه می‌كند. اولین روش 16- OH نام دارد و برای سلول‌های سینه بسیار مضر است و دومین روش كه هیچ ضرری برای سینه ندارد، 2-OH است. مطالعات نشان می‌دهد كه با اندازه‌گیری نسبت این دو روش به یكدیگر می‌توان شاخص خوبی برای خطر ابتلا به سرطان سینه یافت. این نسبت را پزشكان به راحتی با انجام یك آزمایش ادرار ساده به نام «Estronex» ارزیابی می‌كنند.

اگر با توجه به نتایج آزمایش‌ها دریافتید كه كبد شما بیشتر برای تجزیه استروژن از روش مضر استفاده می‌كند، مصرف مكمل‌هایی از قبیل DIM، باعث می‌شود كبد از روش امن و كم خطر استفاده كند...

 

 

 برای خواندن بخش دوم -مراقبت از سينه‌ها - اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: راههای مراقبت از سینه ها، مراقبت از سينه‌ها، ساختار سینه ها، سینه زنان و نحوه نگهداری و مراقبت و راهکارها، راه های برای مراقبت از سینه ها، مراقبت از پستان ها تعداد بازديد: 703 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز