Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 - 08:04

10
آبان
اخبار دنیای زنان

اخبار دنیای زنان

با توجه به اهمیت نقش باروری بانوان برای تحکیم خانواده‌ها و به دنیا آوردن نسلی سالم، لازم است آموزش‌های لازم به بانوان داده شود تا بتوانند تعادل بین کار و زندگی خانوادگی برقرار کنند.

نوبل و تقویت جنبش مبارزه با خشونت علیه زنان

«نادیا مراد» زنی 25 ساله از تبار کردهای ایزدی عراق و دکتر «دنیس موکوگه» جراح 63 ساله از جمهوری دموکراتیک کنگو مشترکا برنده جایزه نوبل صلح شدند و هر دو جایزه خود را به قربانیان خشونت‌های جنسی علیه زنان تقدیم کردند. 

کمیته نوبل نروژ گفت: نادیا و موکوگه را به دلیل تلاش‌هایشان برای پایان دادن به خشونت جنسی به عنوان یک سلاح جنگی شایسته دریافت این جایزه دانسته است.

«نادیا مراد» اولین شهروند عراقی است که برنده جایزه نوبل صلح می‌شود. او سال‌ها جنگ و تباهی را لمس کرد تا به نوبل صلح رسید. اما این جایزه مرهم دردهای او نیست.

شاید آنچه اندکی از وحشت و هراس او می‌کاهد مبارزه جهانیان با خشونت علیه زنان به ویژه در جنگ‌هاست.

نادیا سرانجام برنده نوبل صلح شد و روز جمعه به رویترز گفت: «این جایزه را با همه ایزدی‌ها، همه عراقی‌ها، کردها و همه اقلیت‌ها و بازماندگان خشونت‌های جنسی در سراسر دنیا قسمت می‌کنم.»

آن دوران ترسناک، اواسط یک روز تابستانی آغاز شد اما برای ساختن دورانی تازه تابستان امسال را مبدأ قرار داد و اعلام کرد که با یک جوان ایزدی ازدواج کرده است.

هنوز از سرنوشت سه هزار زن ایزدی دیگر خبری در دست نیست. هزاران زن غیر ایزدی هم مثل آنها قربانی خشونت‌های جنسی در جنگ‌ها شده‌اند.

آفریقا جایی است که شمار زیادی از این زنان را می‌توان یافت. همان جایی که «دکتر معجزه» برای التیام دردهای آنها تلاش کرده است.

وام 3 میلیون تومانی برای زنان سرپرست‌خانوار

معاون امور زنان و خانواده ‌رئیس‌جمهور، با اعلام این خبر که تعداد 30 نفر از زنان سرپرست‌خانوار از تسهیلات وام بهره‌مند شده‌اند گفت: یک وام 3 میلیون تومانی به زنان سرپرست‌خانوار تعلق می‌گیرد.

معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده ‌رئیس‌جمهور در تشریح بسته حمایتی دولت برای زنان سرپرست خانوار در زمان تحریم، گفت: ما یک کارگروه اختصاصی برای زنان سرپرست خانوار با حضور تمام نمایندگان دستگاه‌های اجرایی که در مورد زنان سرپرست خانوار مسئولیتی دارند، تشکیل داده‌ایم و با کمک آنها برای تأمین رفاه این قشر برنامه‌ای تدوین شده است.

بر اساس این برنامه تقسیم کار ملی صورت گرفت و تکلیف هر کدام از دستگاه‌های مربوطه از این نظر که چه وظیفه‌ای در رابطه با تأمین رفاه زنان سرپرست خانوار دارند، مشخص شد. 

 

ابتکار یادآور شد: امسال برای ارائه تسهیلات به زنان سرپرست خانوار نیز مبلغ 230 میلیارد تومان برای بیمه آنها تخصیص داده شد که رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور مراحل اولیه برای پرداخت این میزان اعتبارات را انجام داده است. 

معاونت زنان و امور خانواده ریاست جمهوری پیگیری‌های لازم برای تأمین اعتبارات لازم در جهت ارائه خدمات بیمه به زنان سرپرست خانوار را انجام داده و با شناسایی آنها برای تعیین آمار این قشر اقدامات لازم را انجام داده است.

ابتکار تاکید کرد: ارائه تسهیلات وام از دیگر اقداماتی است که این معاونت برای بهبود وضعیت زنان سرپرست خانوار انجام داده، به این صورت که در این مورد نیز با بخش‌های مختلفی اعم از بانک قرض الحسنه مهر ایران وارد مذاکره شده که در این زمینه این بانک بسیار خوب عمل کرده است.

مبلغ این وام سه میلیون تومان است که به راحتی در اختیار زنان سرپرست خانوار قرار می‌گیرد و تاکنون نیز تعداد سی هزار نفر از آن بهره‌مند شده‌اند و امیدواریم بتوانیم این روند را هم برای رفع مشکلات این زنان و هم کمک به اشتغال‌شان تمدید کنیم.

عاملی پنهان در ناباروری بانوان شاغل

کارشناسان اعتقاد دارند با توجه به اهمیت نقش باروری بانوان برای تحکیم خانواده‌ها و به دنیا آوردن نسلی سالم و موفق، لازم است آموزش‌های لازم به بانوان داده شود تا بتوانند تعادل بین کار و زندگی خانوادگی برقرار کنند.

استرس و تنش کاری افزون بر آسیب به قلب و ریزش مو می‌تواند خطری جدی را متوجه قدرت باروری بانوان کند.

محققان دانشگاه بوستون در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند استرس محل کار می‌تواند خطر کاهش قدرت باروری و ایجاد ناباروری را در زنان به میزان ۲۵ درصد افزایش دهد، محققان دانشگاه بوستون این نتیجه را با تحقیق برروی 5 هزار زن و بررسی نرخ باروری آن‌ها به دست آورده‌اند؛ بنابراین پژوهش، تنش، استرس، دعوا‌های خانوادگی و استرس شدید در محل کار و به طور کلی مسئولیت‌های اجتماعی پر تنش می‌تواند سبب کاهش قدرت باروری بانوان شود.

محققان این یافته‌ها را با تحقیق برروی ۴۷۶۹ زن در رده سنی ۲۱ - ۴۵ سال و ۱۲۷۲ مرد ۲۱ سال به بالا در طول ۱۲ ماه به دست آوردند.

مطالعه برروی این زوج‌ها نشان داد که مردان دچار مشکل ناباروری نیستند و بیشتر بانوان به دلیل استرس شدید محل کار دچار ناباروری شده‌اند.

 

کارشناسان نوعی ابزار مقیاس تنش درک شده به نام PSS برای بررسی سلامت روان شناختی شرکت کنندگان در مطالعه طراحی کرده‌اند، با استفاده از این ابزار می‌توان افکار و احساسات و به دنبال آن اثر‌هایی که بر سلامت دارد را مورد بررسی قرار داد.

محققان با بررسی برروی داوطلبان دریافتند میزان استرس بالای بانوان در محل کار می‌تواند سبب اختلال در قاعدگی منظم آن‌ها و به تبع آن بروز ناباروری شود.

آمار‌ها نشان می‌دهند بین ۲۰ - ۲۵ درصد بانوان و ۱۸ - ۲۱ درصد مردان در سنین باروری در آمریکا دچار استرس شغلی شدید هستند.

کاهش استرس در محل کار برای بانوان اهمیت فراوان دارد، برای کاستن از میزان استرس، مصرف مواد خوراکی سالم، شامل انواع میوه و سبزیجات، ماهی، مواد پروتئینی کم چرب، چای سبز و دمنوش‌های طبیعی، کاستن از مصرف مواد شیرین، پرچرب و نوشابه‌های گاز دار، مصرف دانه‌های آجیل، روغن زیتون و مواد لبنی کم چرب اثربخش است.

استرس شدید سبب افزایش ترشح هورمون کورتیزول در بدن بانوان می‌شود که می‌تواند سبب التهاب در بدن آن‌ها و به تبع آن اختلال در تخمک گذاری و ناباروری شود.

کارشناسان اعتقاد دارند اصلاح سبک زندگی، صحبت با مدیران و همکاران، دگرگون کردن نوع شغل و محل کار، انجام کار به شکل گروهی، ورزش روزانه و گروهی، انجام یوگا و مراقبه برای کاهش استرس روزانه، انجام تکنیک تنفس عمیق، صحبت با مشاوران و بیان مشکل با دیگران، خودداری از تأخیر در فرزند آوری در زوج‌های جوان و به تأخیر انداختن فرزند آوری برای سال‌های آخر قدرت فرزند آوری، مطالعه کتاب‌های مورد علاقه، گوش دادن به موسیقی، رفتن به مسافرت و تعطیلات همگی می‌توانند از سطح استرس وتنش کاری بانوان بکاهد.

برنامه ریزی برای انجام کار‌ها در طول روز، اختصاص بازه زمانی مناسب برای استراحت و بودن در کنارخانواده همگی می‌تواند سبب کاهش میزان استرس بانوان شود.

 

برچسب ها: خشونت علیه زنان، زنان سرپرست خانوار، اخبار زنان، دنیای زنان، زنان آنلاین، خبرهای زنان، خبرهای مربوط به زنان، مبارزه با خشونت علیه زنان، ناباروری بانوان شاغل تعداد بازديد: 364 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز