Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 08:40

10
فروردین
دوران بازنشستگی هدف داشته باشید

دوران بازنشستگی هدف داشته باشید

آیا کاری انجام می‌دهید که حس رضایت و معنا را در زندگی شما برآورده کند؟ آیا احساس موفقیت و خودکفایی می‌کنید؟ با افزایش سن، بیشتر افراد به دنبال پاسخی برای این سؤالات هستند و پاسخ به آن‌ها مسیر زندگی فرد در آینده

تحریریه زندگی آنلاین : آیا کاری انجام می‌دهید که حس رضایت و معنا را در زندگی شما برآورده کند؟ آیا احساس موفقیت و خودکفایی می‌کنید؟ با افزایش سن، بیشتر افراد به دنبال پاسخی برای این سؤالات هستند و پاسخ به آن‌ها مسیر زندگی فرد در آینده را مشخص می‌کند. داشتن هدف در دوران بازنشستگی برای سلامت روان و افزایش رضایت فرد اهمیت دارد. بازنشستگی فرصتی برای دستیابی به همه آن چیزهایی است که سال‌ها مشغله کاری و تلاش برای برآورده کردن نیازهای مالی مانع از دستیابی به آن‌ها بوده است. انسان همواره به دنبال ایجاد تفاوت است. ما دوست داریم از ارزش‌ها، ایده‌ها، مهارت‌ها، تجارب، عقل و استعدادهای خود برای تغییر مثبت استفاده کنیم. دوره بازنشستگی دوره حساسی در زندگی فرد است که می‌تواند به سادگی سلامت جسم و روان او را تهدید کند. کنار آمدن با این تغییر بزرگ برای برخی از افراد دشوار است و آن‌ها را دچار افسردگی و دیگر مشکلات سلامت روان می‌کند.

 بیشتربخوانید:

سفر و گردشگری در دوران بازنشستگی

 

 

 

چرا داشتن هدف در دوران بازنشستگی اهمیت دارد؟

هدف موجب شادی است:

اگر هدف داشته باشید، می‌توانید به افرادی که به شما نیاز دارند کمک کنید. این حس مشارکت فردی کاملاً رضایت کننده است و شادی را در زندگی شما افزایش می‌دهد. علاوه بر کمک به دیگران، داشتن هدف در دوران بازنشستگی به شما در روزهای بی‌حوصلگی کمک می‌کند، زیرا می‌دانید که چیز مهمی هست که باید به آن دست‌یابید. شما در مأموریت هستید و هدف شما مهم‌تر از مشکلاتی است که سر راه شما قرار می‌گیرد.

 

داشتن هدف در دوران بازنشستگی از آلزایمر پیشگیری می‌کند:

داشتن هدف در دوران بازنشستگی در بهبود کیفیت و طول عمر نقش دارد. داشتن حس هدفمندی فاکتور پیش‌بینی کننده قوی و محکمی از سلامتی و کیفیت بالا در سنین بالاست. در تحقیق انجام گرفته بر روی ۱۰۰۰ نفر (با میانگین سنی ۸۰ سال) برای هفت سال، تیم تحقیقاتی به این نتیجه رسیدند که افرادی که دارای هدفمندی بالا بودند ۳ برابر کمتر از دیگران در معرض خطر آلزایمر قرار داشتند.

 

شور زندگی را در شما زنده می‌کند:

در زندگی بدون هدف حتی نفس کشیدن هم دشوار است. انسان بدون هدف جسمی است که تنها منتظر مرگ است و بدون آگاهی از گام‌های بعدی خود حرکت می‌کند. با تعیین هدف در زندگی، هر روز صبح با انرژی و حس بهتری بیدار می‌شوید.

 بیشتربخوانید:

ملاحظات ازدواج در دوران بازنشستگی

 

 

بهبود حس خودکفایی و عزت‌نفس:

سال‌ها کار در محیط اجتماعی و برآورده کردن نیاز عده زیادی از اطرافیان باعث می‌شود که روزهای بیکاری پس از بازنشستگی سخت‌تر از قبل سپری شود و نبودن وظیفه‌ای برای انجام به فرد احساس بی‌فایده بودن می‌دهد. تمام این احساسات منفی می‌توانند باعث افسردگی شوند. افزایش ساعات خواب، بی‌حوصلگی، تحریک‌پذیری، نداشتن انگیزه و علاقه به انجام کارهایی که پیش از این مورد علاقه فرد بودند، احساس غم و ناراحتی از علائم افسردگی هستند که باید پیگیری شوند. داشتن هدف در دوران بازنشستگی می‌تواند به ایجاد حس خودکفایی و عزت‌نفس کمک کند. احتمال ابتلا به ناتوانی شناختی خفیف در این افراد نیز پایین‌تر است.

 

داشتن هدف در دوران بازنشستگی:

هدفی که برای خود تعیین می‌کنید باید واقعی باشد، قابل دستیابی باشد و زمان‌بندی مشخصی برای رسیدن به آن وجود داشته باشد. ایده آل گرایی را رها کنید و هدفی را  برای خود تعیین کنید که بتوانید به آن دست یابید. دست نیافتن به هدف، به دلیل دست نیافتنی بودن، شما را افسرده و ناامید می‌کند. در این دوره شما به چیزی نیاز دارید که حس موفقیت و کفایت را در شما به وجود آورد. پس از تعیین هدف، برای تحقق آن برنامه‌ریزی کنید و مسیر را به نحوی طراحی کنید که به آن دست پیدا کنید. اگر هدفی در زندگی خود داشته باشید، هر روز به امید دست یافتن به آن، بدون خستگی و با شادابی بیدار می‌شوید و برای بقیه روز خود برنامه مشخصی خواهید داشت.

 

برای داشتن هدف در دوران بازنشستگی نکات زیر را فراموش نکنید:

شناسایی فعالیت‌هایی که به شما حس هدفمندی می‌دهند:

برخی از افراد از انجام کاری یدی، برخی دیگر از مشغول شدن در تعلیم و تربیت و برخی دیگر از طبیعت‌گردی احساس خوبی پیدا می‌کنند. باید ببینید چه چیزی برای شما مؤثر است.

 بیشتربخوانید:

مفهوم لغوی بازنشسته

 

 

 

لیستی از جملات هدفمند را برای خود تهیه کنید:

تهیه فهرستی از فعالیت‌های معنادار مسیر شما را مشخص می‌کنند. جملات را ساده و کوتاه بنویسید تا به خوبی در ذهن شما حک شوند، برای مثال:

کاری انجام بده که به نفع دیگران باشد.

خودم را دوست دارم و تحسین می‌کنم.

قضاوت ممنوع است، فقط عشق بدون شرط.

 

چشم‌انداز خود را تعیین کنید:

سال‌های کاری مستلزم برآورده کردن تقاضاها و نیازهای شغلی است. حالا فرصت خوبی است که به مهارت‌های جدیدی دست پیدا کنید که همیشه به دنبال آن بوده است. در طول سال‌های عمر خود برای یادگیری چه مهارتی وقت نداشتید؟ کدام مهارت شما را سر ذوق می‌آورد؟

 

ورزش کنید:

بازنشستگی زمان خوبی برای مشغول شده است. حتی اگر حس می‌کنید برای ورزش کردن بیش از حد مسن هستید، این کار را شروع کنید. ورزش‌های مختلفی وجود دارد که با توانایی‌های شما منطبق هستند. با بهبود ظاهر و انتخاب سبک زندگی سالم می‌توانید از دوره بازنشستگی خود بیشتر لذت ببرید. بهبود سلامت جسمی با بهبود سلامت روانی همراه است. اگر برای داشتن هدف در دوران بازنشستگی سردرگم هستید و احساس می‌کنید به لحاظ روانی و ذهنی تحت فشار قرار دارید، برای دریافت مشاوره تردید نکنید. مسلماً دریافت مشاوره جای شرم و نگرانی ندارد. بازنشستگی تغییر بزرگی در زندگی است و می‌تواند مشکلات روانی و جسمی زیادی با خود به همراه آورد که همراه با دیگر چالش‌ها می‌توانند به مشکلات فرد بیافزایند.

برچسب ها: سالمندان، سلامت روان، افسردگی، ازدواج، آلزایمر، بازنشستگی، رابطه جنسی، زوال عقل، دوران بازنشستگی تعداد بازديد: 213 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز