Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 15:05

23
اسفند
سفر و گردشگری در دوران بازنشستگی

سفر و گردشگری در دوران بازنشستگی

بازنشستگی از آن دسته دوران‌های عجیبی به شمار می‌رود که معمولاً به علت خانه‌نشینی مداوم بسیار خسته کننده خواهد بود. بنابراین سفر در دوران بازنشستگی می‌تواند یکی از بهترین راه‌های بهبود شرایط باشد

تحریریه زندگی آنلاین : بازنشستگی از آن دسته دوران‌های عجیبی به شمار می‌رود که معمولاً به علت خانه‌نشینی مداوم بسیار خسته کننده خواهد بود. بنابراین سفر در دوران بازنشستگی می‌تواند یکی از بهترین راه‌های بهبود شرایط باشد که با رعایت نکات ساده، برایتان بسیار لذت‌بخش خواهد بود.

 

1- در دوران بازنشستگی چگونه سفر کنیم؟

قطعاً شما هم می‌توانید تصور کنید که خانه‌نشینی پس از سال‌ها کار و تلاش چقدر می‌تواند عجیب و خسته کننده باشد. هرچند که در ابتدا بسیار لذت‌بخش خواهد بود اما بدون شک پس از مدتی حوصله‌تان را سر خواهد برد. بازنشستگی معمولاً برهه‌ای از زمان محسوب می‌شود که دیگر زمان فراغت و استراحت و تمرکز بر روی سلامتی‌تان است و شما می‌توانید در این دوران کارها و فعالیت‌های متفاوتی را برای انجام دادن انتخاب کنید. بدون شک یکی از بهترین فعالیت‌هایی که می‌توانید در این زمان انجام دهید سفر کردن است که نه‌تنها لذت‌بخش خواهد بود، بلکه حسابی حال و هوایتان را هم عوض خواهد کرد. نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که سفر در این دوران، جزئیات خاص خودش را دارد که بهتر است به آن‌ها توجه کنید تا سفر فوق‌العاده‌ای را تجربه کنید. اما اگر شما هم در مورد این موارد اطلاعات کافی ندارید و کنجکاو شده‌اید تا اطلاعات بیشتری کسب کنید، پس با ما همراه باشید تا شما را با 10 نکته برای سفر و گردشگری در دوران بازنشستگی، آشنا کنیم تا بتوانید به‌خوبی از آن‌ها کمک بگیرید.

بیشتربخوانید:

11 روستای دیدنی و خوش آب و هوای ایران را بشناسید + تصاویر

 

 

2-  پیش از سفر، نزد پزشک چکاپ کامل انجام دهید

پیشنهاد می‌کنیم تا پیش از سفر در دوران بازنشستگی حتماً با پزشک‌تان مشورت داشته باشید و چکاپ کاملی برای اطمینان از شرایط سلامتی‌تان انجام دهید. علاوه بر آن اگر مسافر خارج کشور هستید هم ممکن است به واکسن یا گواهی خاصی نیاز داشته باشید که باید آن را تزریق کرده یا تهیه کنید. بنابراین برنامه‌ریزی لازم در این زمینه را انجام دهید و حتی در مورد رژیم غذایی مناسبتان نیز دستورات لازم را بگیرید تا هیچ مشکلی نداشته باشید و از سفرتان نهایت لذت را ببرید.

 

3-همراه داشتن مدارک شناسایی در صورت ابتلا به آلزایمر

درصورتی‌که خودتان در دوران بازنشستگی هستید و به علت پا به سن گذاشتن از این مشکل رنج می‌برید و یا با افراد مبتلا به این مورد هم‌سفر هستید، پیشنهاد می‌کنیم تا حتماً مدارک شناسایی همراهتان داشته باشید و یا از دست بندهای مخصوص همراه با اطلاعات موردنیاز استفاده کنید. این کار باعث می‌شود که در صورت گم شدن در سفر بتوانید ریسک هر خطر یا مشکلی را به حداقل برسانید و حساب شده عمل کنید. بنابراین نه شما نگران می‌شوید و نه فرد مورد نظرتان را دچار استرس می‌کنید.

 

4-اقدام برای بیمه سفر

یکی از مهم‌ترین مواردی که باید پیش از سفر برای آن اقدام کنید، در خصوص بیمه می‌باشد که برای دوران بازنشستگی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. انجام این کار به شدت نگرانی‌های شما در مورد انواع رخدادهای ناگهانی را کاهش خواهد داد و باعث می‌شود تا با آرامش خاطر بیشتری سفر کنید و از آن لذت ببرید. علاوه بر آن در صورت هر مشکلی شما می‌توانید به‌راحتی از بیمه استفاده کنید و مجبور نیستید که  سفرتان را کنسل کنید و فرصت آن را از دست بدهید. بنابراین حتماً برایش اقدام کنید و از مزایای آن بهره‌مند شوید.

 بیشتربخوانید:

با معماری شگفت انگیز سی و سه پل بیشتر آشنا شوید

 

 

 

 

5-استفاده از خدمات مخصوص بازنشستگان

جالب است بدانید که بسیاری از شرکت‌های مسافرتی یا ایرلاین‌های مختلف برای افراد بازنشسته خدمات و تخفیفات بسیار فوق‌العاده‌ای دارند که شما می‌توانید به‌راحتی از آن‌ها استفاده کرده و فرصت‌های جدیدی را امتحان کنید.

به‌راحتی می‌توانیم بگوییم بسیاری از ایرلاین‌ها به همراهان افراد مسن یا بازنشسته اجازه می‌دهند تا آن‌ها را پیش از پرواز همراهی کنند و یا در صورت محدودیت‌های جسمی، برای مسافر امکاناتی مانند ویلچر و.. فراهم می‌کنند تا به راحتی بتوانید سفر کنید. تخفیفات مختلف از دیگر فرصت‌های موجود هستند که معمولاً توسط بسیاری از شرکت‌ها ارائه می‌شود و کافیست کمی در مورد آن‌ها و شرایطشان تحقیق کنید تا بتوانید از آن‌ها بهره‌مند شوید. بهتر است بدانید که سازمان تأمین اجتماعی نیز برای افراد بازنشسته خدماتی به نام یارانه سفر دارد که می‌توانید برای آن اقدام کنید و یا اگر در شرکت یا مجموعه خاصی کار می‌کرده‌اید، پس از بازنشستگی به احتمال زیاد از تسهیلات مختلفی در این زمینه بهره‌مند خواهید شد.

 

6-بستن چمدان همراه با برنامه‌ریزی

نکته‌ای که باید مدنظر داشته باشید آن است که برای سفر در دوران بازنشستگی باید بیشتر از همیشه حواستان به چمدان و اقلام همراهتان باشد. به طور مثال مدارک پزشکی، دفترچه‌های بیمه، داروها و شماره تلفن‌های ضروری از مهم‌ترین چیزهایی هستند که باید همراهتان داشته باشید. علاوه بر آن بهتر است که مناسب با فصل، لباس و تجهیزات بردارید. اما توجه کنید که چمدانتان را آنقدر سنگین نکنید که نتوانید تکانش دهید! سعی کنید که همه چیز را منظم در چمدان بچینید تا برای یافتن یک وسیله کوچک مجبور نباشید تمام آن را خالی کنید. اگر مسن هستید یا با افراد مسن مسافرت می‌کنید هم ترجیحاً از چمدان‌های چرخ دار استفاده کنید و تا حد امکان چمدان و ساک‌های سنگین دستی همراهتان نداشته باشید تا بتوانید راحت‌تر سفر کنید.

 

7-در مسیرهای طولانی استراحت کنید

اگر همراه با اتومبیل شخصی‌تان مسافرت می‌کنید حتماً این نکته را مدنظر داشته باشید که هر از چند گاهی استراحت کنید و به خودتان فشار نیاورید. اگر مسیر سفرتان از حد معمولی طولانی‌تر است حتماً در جایی توقف کنید و مسیر را یکسره نکنید، زیرا خستگی ناشی از آن تا مدت‌ها اوقاتتان را تلخ خواهد کرد. اگر برای رزرو بلیط هواپیما اقدام می‌کنید هم ترجیحاً انواع مستقیم آن را انتخاب کنید زیرا پروازهایی همراه با توقف اگرچه که ارزان‌تر هستند، اما به شدت شما را خسته و کلافه خواهند کرد.

 بیشتربخوانید:

8-زمان‌های مورد نیاز را در نظر بگیرید

معمولاً پیش از سفر، همه ما بهترین مکان‌های دیدنی و جاذبه‌های مختلف یک شهر را بررسی می‌کنیم تا بتوانیم در طول سفرمان به آن‌ها سری بزنیم، اما شما باید متوجه باشید که در بازدیدهایتان تمامی تاخیرها را هم در نظر بگیرید. به طور مثال اگر بازدید از یک موزه با زمان احتمالی 2 ساعت عنوان شده است، شما باید موارد دیگر مانند ترافیک و حمل و نقل و.. را نیز به آن اضافه کنید. بنابراین حواستان باشد که برنامه‌های سفرتان را خیلی فشرده نچینید و همه چیز را تا حد امکان تحت کنترل داشته باشید.

 

9-زمانی را برای استراحت اختصاص دهید

همه ما می‌دانیم که گشت گذار و پیاده‌روی در مکان‌های جدید به شدت لذت‌بخش است اما در عین حال شما نباید زمان استراحت و تجدید قوا را فراموش کنید، به‌خصوص اگر مشکل حرکتی دارید. پیاده‌روی‌های طولانی می‌تواند شما را حسابی خسته کند یا باعث دردهای مفصلی شود. علاوه بر آن اگر سابقه زمین خوردن یا آسیب دیدن داشته‌اید، بیشتر مراقب باشید و تا حد امکان تنهایی به فعالیت نپردازید تا مشکلی برایتان ایجاد نشود. پیشنهاد می‌کنیم به جای تنهایی سفر کردن با یک همراه مانند اعضای خانواده یا همسرتان مسافرت کنید تا هم لذت بیشتری ببرید و هم نگرانی کمتری را تحمل کنید.

 

10- اولویت‌هایتان را تعیین کنید

قطعاً سفر در زمان بازنشستگی متفاوت‌تر از سفرهای قبلی شما خواهد بود و بر همین اساس شما باید به‌خوبی انتظارات و توانایی‌هایتان را در نظر بگیرید و با توجه به آن‌ها همه چیز را اولویت بندی کنید تا بتوانید از سفرتان نهایت لذت را ببرید.

1-از نقشه‌ها و اپلیکیشن‌های مختلف کمک بگیرید چه به‌صورت انفرادی سفر می‌کنید و یا چه با تور راهی شده‌اید، برای اینکه استرس کمتری داشته باشید بهتر است تا نقشه‌ای از محل مورد نظرتان داشته باید و یا راه ساده‌تر، یعنی استفاده از برنامه و اپلیکیشن‌های مختلف را امتحان کنید. بهتر است بدانید که تمامی این برنامه‌ها معمولاً به گونه‌ای طراحی شده‌اند که برای همه قابل استفاده باشد و هیچ‌گونه مشکلی از این نظر برایتان پیش نخواهد آمد. بنابراین با کمک گرفتن از آن‌ها شما می‌تواند سفر بهتر و امن‌تری را تجربه کنید. علاوه بر آن اگر به اینترنت دسترسی ندارید هم می‌توانید از برنامه‌های آفلاین استفاده کنید و به‌راحتی مسیرتان را پیدا کنید. نصب GPS و مسیریابی به کمک آن هم از دیگر راه‌های موجود است که می‌تواند حسابی برایتان مفید باشد. چنانچه با نقشه‌های امروزی راحت نیستید و یا همراه شما در سفر فرد مسنی می‌باشد، می‌توانید نقشه‌های قدیمی و کاغذی را جایگزین کنید تا بتوانید راحت‌تر به مسیریابی بپردازید و از این نظر خیالتان راحت باشد.

 

 

برچسب ها: گردشگری، سفر، بازنشستگی، ایرانگردی، پیری تعداد بازديد: 368 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز