Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 21:38

13
خرداد
توضیحات مینو محرز درباره تزریق دز دوم واکسن: برکت بجای سینوفارم؟

توضیحات مینو محرز درباره تزریق دز دوم واکسن: برکت بجای سینوفارم؟

امروز موضوع آهنربایی شدن بدن کسانی که واکسن کرونا زده اند در صدر اخبار پربازدید کرونا بود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، امروز هم مهمترین اخبار کرونایی به مساله واکسیناسیون اشاره داشت. در یکی از مهمترین خبرهای مرتبط وزارت بهداشت درباره تزریق دوز دوم واکسنها توضیح داد. در این اطلاعیه تاکید شده است: افرادی که اولین واکسن کووید ۱۹ را دریافت کرده اند تا قبل از دریافت پیامک و یا اطلاعیه وزارت بهداشت از مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی خودداری نمایند.

در اطلاعیه مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت با اشاره به فراز و فرودهای ناشی از تاخیر  در تامین واکسن از منابع خارجی خاطر نشان شده است: تاخیر چند روزه تا چند هفته و برای برخی از واکسن ها تا چند ماه، تاثیری در اثربخشی و ایمنی زایی واکسن نخواهد داشت.

در این ارتباط دکتر مینو محرز عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا هم درباره خصوصیات واکسنهای مختلف توضیحات مفصلی به خبرآنلاین داد. او گفت: اگر اولین واکسن تزریق شده سینوفارم باشد، چون واکسن برکت از نظر ساختاری عین سینوفارم است می‌توان از آن به عنوان دز دوم استفاده کرد. اگر واکسن اول نوع دیگری باشد، اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد. اما ما می‌خواهیم این واکسنی که تزریق شده اثر داشته باشد. به همین دلیل تزریق دو واکسن با پلتفرم متفاوت، ممکن است که آن تاثیری را که انتظارش را داریم نداشته باشد.

محرز گفت: واکسن برکت و سینوفارم هر دو از یک پلتفرم ویروس ضعیف شده هستند، آسترازنکا یک مکانیزم دیگر دارد و آدنوویروسی است و در نتیجه نوع آن واکسن داخلی یک مقداری فرق می‌کند. اسپوتنیک هم مثل آسترازنکا است، البته نوع آدنوویروس‌های این دو فرق می‌کند.

توضیحات مینو محرز درباره تزریق دز دوم واکسن: برکت بجای سینوفارم؟

وی افزود: به همین دلیل اگر دز اول سینوفارم تزریق شده باشد، می‌شود دز دوم از واکسن برکت استفاده کرد. شاید مثلا آن شرکتی که قرار بوده دز دوم واکسن را از آن تهیه کنیم الان نمی‌تواند این دز دوم را به دست ایران برساند و یا صادرات واکسیناسیونش را متوقف کرده است تا به کشور خودشان برسند. واقعا الان تهیه واکسن از یک کشور دیگر کار سختی است.

یکی از مهمترین خبرهای مرتبط با کرونا درباره آهنربایی شدن بدن انسانها پس از تزریق واکسن کرونا بود. دبیر کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ با اشاره به ویدئوی منتشر شده در خصوص خاصیت آهنربایی محل تزریق واکسن کرونا، گفت: توضیحات و توجیهات غیرعلمی هم در این خصوص شنیده می‌شود؛ واقعیت این است خود ما هم در حال بررسی این موضوع هستیم.

دکتر عاطفه عابدینی ضمن اشاره به پروتکلهای درمانی بیماران کم علامت کرونا و چند توصیه به این بیماران، در عین حال درباره پیش بینی ها از پیک بعدی این بیماری در کشور گفت: پیش‌بینی ما این است که در صورت وقوع پیک پنجم کرونا این پیک با نوع هندی خواهد بود؛ بنابراین اینکه بگوییم چون واکسن زدم پس ماسک را کنار بگذارم امکان پذیز نیست.

به جز این مقام بهداشتی، مسول دیگری هم درباره آهنربایی شدن بدن پس از تزریق واکسن توضیح داد. حمید سوری، استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و رئیس کمیته  اپیدمیولوژی ستاد ملی مقابله با کرونا به شبهه افکنی پیرامون وجود فلزات در واکسن کرونا پاسخ داده است.

درباره تولید واکسنهای داخلی هم دکتر مصطفی قانعی رئیس کمیته علمی مقابله با کرونا با بیان اینکه قرار است که شرکتهای دانش بنیان مواد اولیه واکسن کرونا را به تولید برسانند، گفت: شرکتها و نوع مواد اولیه برای تولید در داخل مشخص شده اند.

در خبر دیگری دکتر فیض الله منصوری با بیان اینکه ماهیت واکسن کرونا با خود ویروس کرونا متفاوت است، گفت: در ساخت واکسن به زبان ساده از تکه یا بخش هایی از این ویروس استفاده شده و این تکه ها یا بخش ها نمی توانند بیماری کرونا ایجاد کنند، بنابراین کسی که واکسن کرونا تزریق کرده، ناقل این بیماری نیست و جای نگرانی برای اعضای خانواده این فرد وجود ندارد.

منصوری خاطرنشان کرد: در برخی موارد نادر، این احتمال هست که افراد قبل از تزریق واکسن آلوده شده اند و پس از تزریق واکسن علائم بیماری را نشان می دهند، پس این میان بیماری آنها ربطی به واکسن کرونا ندارد.

توضیحات مینو محرز درباره تزریق دز دوم واکسن: برکت بجای سینوفارم؟این متخصص بیماری های عفونی با بیان اینکه هیچ واکسنی ایمنی ۱۰۰درصدی ایجاد نمی کند، گفت: برخی واکسن ها تا ۸۵ درصد و برخی تا ۹۰ درصد ایمنی ایجاد می کنند، بنابراین احتمال ابتلای این افراد به کرونا وجود دارد.

درباره واکسیناسیون هم حسین کرمانپور مدیرکل روابط‌عمومی سازمان نظام پزشکی به افرادی که واکسن کرونا زده‌اند،‌هشدار داد: ۲۸ روز طول می‌کشد تا به ایمنی برسید.

در مورد مرگ و میر کرونا هم مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت آخرین آمار بیماران کرونایی در شبانه روز گذشته را اعلام کرد. از دیروز تا امروز ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۱ هزار و ۶۲۰ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۵۲۷ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به دو میلیون و ۹۳۵ هزار و ۴۴۳ نفر رسید. متأسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۶۱ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۸۰ هزار و ۴۸۸ نفر رسید. خوشبختانه تا کنون دو میلیون ۴۹۴ هزار و ۱۰۸ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده اند.

چهار هزار و ۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. تا کنون ۲۰ میلیون و ۱۸۳ هزار و ۵۱۰ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده است. در حال حاضر ۱۳ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۱۴ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۲۱ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

برچسب ها: واکسن کرونا، مینو محرز، واکسن سینوفارم تعداد بازديد: 274 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز