Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 05:22

23
مهر
وقتی زنان کلیشه ها را می شکنند‌

وقتی زنان کلیشه ها را می شکنند‌

اینکه زنان در رشته‌های مختلف پیشرفت می‌کنند و به مراتب عالی می‌رسند، نخست از توانمندی و استعداد زن ایرانی حکایت دارد و سپس نشان می‌دهد هیچ عاملی نمی‌تواند مانع حضور او شود.

معصومه ابتکار/ معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده

 

اینکه زنان در رشته‌های مختلف پیشرفت می‌کنند و به مراتب عالی می‌رسند، نخست از توانمندی و استعداد زن ایرانی حکایت دارد و سپس نشان می‌دهد هیچ عاملی نمی‌تواند مانع حضور او شود.

از ابتدای تأسیس جمهوری‌اسلامی ایران و در دوران انقلاب، امام راحل همواره بر این موضوع تاکید داشتند که ما حدود و چارچوب‌هایی داریم ولی در آنها ممنوعیتی برای پیشرفت زنان وجود ندارد و پیشرفت زنان در عرصه‌های مختلف نه تنها امکان دارد و باید زمینه آن فراهم شود بلکه در بسیاری موارد لازم است؛ زیرا زنان با عملکرد خود، الگو سازی و امید و تحول ایجاد می‌کنند.

دریافت نشان کاپیتانی خانم نشاط جهانداری هم از همان موارد و اتفاق‌های خوب و الگوسازی است، گرفتار کلیشه‌های ذهنی هستیم مبنی بر اینکه زنان اگر قرار است شاغل باشند باید خود را محدود به حوزه‌های سنتی درون خانگی کنند.

وجود این حوزه‌ها خوب و لازم است اما نباید این موضوع که زنان در بسیاری از رشته‌ها از جمله پزشکی، استادی دانشگاه، استار تاپ‌ها، فناوری‌های نوین و سایر عرصه‌های اشتغال و کارآفرینی تحصیلات و تخصص پیدا کرده‌اند را نادیده گرفت.

بلکه باید برای زنان، فضا و شرایط پرداخت زکات علم و دانش و حضور کامل و جامع را فراهم کرد.

مهم‌ترین نقش و اثری که این خبر دارد این است که می‌تواند بسیاری کلیشه‌های ذهنی را تغییر و نشان دهد که ما نسبت به موضوع زنان و نقش آفرینی آنان نباید کلیشه‌ای فکر کنیم.

کما اینکه از زمانی که خانم «فرزانه شرف بافی» به عنوان رئیس هیأت مدیره و مدیر عامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» منصوب شد بسیاری از این کلیشه‌ها شکست.

در زمینه پیشرفت‌ها و دستاوردهای حضور زنان، خیلی راه باز شده است، این باز شدن راه‌ها به مفهوم نفی ارزش‌ها و نادیده گرفته شدن حدود شرعی نیست بلکه با رعایت همه آن حدود است که این دختران در حال رشد و پیشرفت هستند و دستاورد خوب دارند.

خوشبختانه دولت تدبیر و امید همواره در این راستا گام برداشته و تلاش می‌کند از محدودیت‌های مطلق در مورد زنان بکاهد تا تفسیر وسیع‌تری از احکام الهی ارائه دهد.

به نحوی که محدودیت کمتری ایجاد کند تا برخوردهای سلبی به نگاه‌های ایجابی و مثبت ختم شود چرا که در این صورت بهتر می‌توانیم حدود، ارزش‌ها و موازین دینی و اسلامی و اخلاق را در جامعه ترویج کنیم.

متأسفانه در زمینه دوچرخه سواری و موتورسواری هم دچار تناقض و کلیشه‌های ذهنی هستیم و به همین دلیل زنان را از بخش مهمی از حمل و نقل محروم کرده‌ایم.

تناقض آنجا خود را نشان می‌دهد که زنان بر ترک موتور مردان سوار می‌شوند و موتورسواری می‌کنند و کسی هم نمی‌تواند جلوی آنها را بگیرد اما به تنهایی حق سوار شدن بر آن را ندارند.

این قانون نانوشته و سلیقه‌ای است که متأسفانه از این نوع برداشت‌ها و قوانین نانوشته زیاد داریم.

 

برچسب ها: زنان، معصومه ابتکار، هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران هما تعداد بازديد: 252 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز