Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 23:03

10
تیر
بهترین وسیله نقلیه برای مسافرت در بارداری

بهترین وسیله نقلیه برای مسافرت در بارداری

سفر کردن همواره برای همه افراد در هر رده سنی هیجان‌انگیز است، اما در این میان ممکن است مسافران خانم‌های باردار باشند که در این مواقع شرایط سفر نیز فرق می‌کند.

سفر کردن همواره برای همه افراد در هر رده سنی هیجان‌انگیز است، اما در این میان ممکن است مسافران خانم‌های باردار باشند که در این مواقع شرایط سفر نیز فرق می‌کند. سفر در بارداری شاید در نگاه اول سخت به نظر برسد و خیلی از افراد از مسافرت در این دوران اجتناب کنند، اما باید به این باور برسید که بارداری نیز جزئی از زندگی است و نباید زیاد برای خود و اطرافیان خود سخت بگیرید. البته در این میان استثناها و رعایت اصول وجود دارد که با رعایت آن‌ها سفری ایمن داشته و آرامش و روحیه بگیرید. حال بعد از تصمیم برای سفر در این دوران شیرین نوبت این سؤال می‌رسد که بهترین وسیله نقلیه برای مسافرت در بارداری کدام است؟ در این رابطه ادامه متن را مطالعه کنید و خودتان به نتیجه نهایی برسید.

 

مجاز بودن سفر در بارداری

در همین وهله اول باید بگوییم که خانم باردار باید با پزشک خود مشورت کند، زیرا هر فردی نسبت به فرد دیگر شرایط متفاوتی دارد و عوامل زیادی در امکان‌پذیر بودن سفر خانم باردار وجود دارد. حال اگر شرایط عمومی مساعد باشد و پزشکتان این مورد را تائید کند، با رعایت نکات ذکرشده در این متن بهترین سفر را تجربه خواهید کرد. در همان ابتدا نوبت انتخاب وسیله نقلیه است که باید از امنیت بالایی برخوردار باشد؛ البته شاید بگویید که هرکدام از وسایل نقلیه مزایا معایبی دارند و برای انتخاب بهترین گزینه نمی‌توان جواب قطعی داد و شرایط هر فرد با دیگری متفاوت است، اما پیشنهاد می‌کنیم که با مطالعه و تحقیق کامل و مشورت با پزشک خود بهترین وسیله نقلیه را انتخاب کرده و سفری خوب و همراه با خاطرات به‌یادماندنی را تجربه کنید.

 

سه دوره بارداری

دوره بارداری به سه بخش تقسیم می‌شوند که به توضیح سفر در هریک از این بخش‌ها می‌پردازیم:

سه‌ماهه اول: این دوره از حساس‌ترین دوره‌های بارداری است که به شرایط و وضعیت بدنی هرکسی بستگی دارد، برخی‌ها دچار تهوع و خستگی می‌شوند که در این صورت دکتر برایشان استراحت تجویز می‌کند. بنابراین در این دوره باید از مسافرت‌های بلندمدت پرهیز کنید و مدت‌زمان طولانی را در جاده‌ها نباشید، زیرا امکان سقط‌ جنین وجود دارد. همچنین زیاد راه رفتن و تکان خوردن نیز برایتان خوب نخواهد بود.

سه‌ماهه دوم: در این دوره بهترین زمان ممکن برای انجام کارهایتان مانند خرید و رفتن به مهمانی و حتی مسافرت است. زیرا در این زمان در سلامت به سر می‌برید و برای پیاده‌روی نیز بهترین زمان است تا در شهر مقصد به گشت‌وگذار نیز بپردازید. بنابراین در این سه ماه می‌توانید به فکر رزرو بلیط قطار ، هواپیما و رزرو هتل باشید.

سه‌ماهه سوم: در این سه ماه نیز از لحاظ وزنی سنگین‌تر خواهید شد و به دلیل خستگی زیاد بهتر است به فکر سفر نباشید، مگر اینکه شرایط اضطراری برایتان پیش آید.

بعد از مشخص شدن شرایط مناسب برای سفر خانم‌های باردار در ادامه به معرفی هرکدام از وسایل نقلیه می‌پردازیم:

 

سفر با قطار

در مورد سفر با قطار نیز باید بگوییم که از ایمن‌ترین وسایل نقلیه محسوب می‌شود، زیرا در این وسیله تمامی امکانات رفاهی و شرایط برای استراحت فراهم‌شده است. با توجه به اینکه در سه ماه نخست احتیاط لازم است و حرکت‌های قطار باعث ایجاد حالت تهوع می‌شوند. در این میان، قطارهای سریع‌السیر حرکات کمتری دارند و بهترین انتخاب برای سفر در دوره بارداری به شمار می‌روند. اما در حالت کلی، در هنگام سفر با قطار محدودیت خاصی برای خانم‌های باردار وجود ندارد و همچنین با رزرو کوپه دربستی می‌توانید بیشتر استراحت کنید یا اینکه در صورت لزوم می‌توانید در راهرو قدم بزنید. وجود سرویس بهداشتی در هریک از واگن‌ها نیز از مزیت‌های سفر با قطار به شمار می‌رود.

 

سفر با هواپیما

در رابطه با هواپیما نیز به دلیل کوتاه بودن زمان سفر انتخاب خوبی به شمار می‌رود اما هریک از شرکت‌های هواپیمایی شرایط خاصی برای خانم‌های باردار دارند و برای بارداری‌های تک قلو تا هفته ۳۶ و برای بارداری‌های چندقلویی تا هفته ۳۴ اجازه سفر راحت با هواپیما داده می‌شود. بنابراین قبل از اقدام به رزرو بلیط هواپیما بهتر است شرایط مربوط به شرکت هواپیمایی در رابطه با این دوران را مطالعه کنید. اما به یاد داشته باشید که باید بعد از ماه هفتم و هشتم احتیاط کنید و از پزشکتان اجازه کتبی دریافت کنید، زیرا به دلیل تغییرات فشار هوا برای مادر و جنین خطرناک است.

 

سفر با ماشین شخصی یا اتوبوس

در اوایل بارداری پیشنهاد می‌کنیم با ماشین شخصی به سفر نروید، زیرا حرکات ماشین و دست‌اندازها باعث کمردرد و خطر سقط‌ جنین را افزایش می‌دهد. همچنین استفاده از اتوبوس نیز در این دوران توصیه نمی‌شود، زیرا هم امکانات برای استراحت مادران باردار وجود ندارد و اینکه امکان قدم زدن و پیاده شدن از اتوبوس با سختی همراه است. پس می‌توان چنین نتیجه گرفت که به دلیل نشستن طولانی‌مدت در این دو وسیله و آویزان بودن پاها باعث تورم پاها و ایجاد لخته خون در رگ‌ها می‌شود، همچنین به دلیل امنیت پایین و سوانح جاده‌ای، ترمزهای ناگهانی و شرایط جاده‌ها برای خانم باردار خطرناک هستند. فقط این دو وسیله تفاوتی با همدیگر دارند؛ در هنگام سفر با ماشین شخصی در هرجایی که دوست داشتید با خیال راحت می‌توانید از ماشین پیاده شده و قدم بزنید، اما باز هم بهتر است بدانید که به ضررهای گفته‌شده سفر با ماشین نمی‌ارزد.

 

 

 

بایدها و نبایدها سفر در بارداری

مسافرت‌های کوتاه‌مدت داشته باشید و با برداشتن تمامی مدارک پزشکی و داروهایتان عازم این سفر شوید. همچنین مراکز درمانی و بیمارستان‌ها را در شهر مقصد قبل از سفرتان بشناسید.

در هر حالت با انتخاب هر وسیله نقلیه‌ای نباید یکسره در حالت نشسته باشید و پاهایتان را آویزان کنید، بنابراین بهتر است از هر یک یا دو ساعت یک‌بار قدم بزنید.

به‌اندازه کافی آب بنوشید و اجازه ندهید آب بدنتان کم شود، زیرا باعث ایجاد ضعف و خستگی می‌شود.

بهتر است از غذاهای سالم و مقوی در طول سفر بخورید تا دچار مسمومیت نشوید.

لباس راحتی و کفش مناسب به تن داشته باشید و وسایل بهداشتی و ضروری را در یک کیف همراه خود بردارید.

در هنگام سفر با ماشین یا هواپیما حتماً کمربند ایمنی خود را ببندید و این کمربند باید روی ران و زیر شکمتان قرار بگیرد.

در شرایطی که امکان زایمان زودرس وجود دارد، بنابراین در این شرایط اگر اجبار و ضرورتی نباشد، بهتر است از سفر کردن خودداری شود.

بعد از ۳۶ هفتگی بهتر است به سفر نروند و به زمان‌های بعد از زایمان موکول کنند.

همچنین بهتر است تنها به سفر نروید و حتماً همراه خود کسی باشد تا در صورت نیاز و در حمل وسایل کمکتان کند، در این شرایط بهتر است خانوادگی سفر کنید.

 

 

سخن آخر

با توجه به اینکه سفر کردن باعث گرفتن انرژی و روح دوباره می‌شود، اما باز هم در مورد خانم‌های باردار فرق دارد و باید برخی از شرایط را رعایت کنند. عموماً با توجه به مطالب ذکرشده در این متن سفر در سه ماهه دوم بارداری توصیه می‌شود، زیرا در این سه ماه خطرات مربوط به سه ماه اول کاهش‌یافته و سختی‌های سه ماه آخر نیز هنوز شروع نشده است. بعد از تصمیم برای سفر از میان وسایل نقلیه ذکرشده قطار نسبت به سایر وسایل از امنیت زیادی برخوردار است و جزو بی‌خطرترین وسایل به شمار می‌رود. همچنین ازلحاظ تصادف نیز در امان خواهند بود و در صورت نیاز می‌توانند در داخل کوپه دراز کشیده یا به سرویس بهداشتی بروند یا اینکه در راهروی قطار نیز می‌توانند قدم بزنند. با وجود همه این‌ها بهتر است در صورت تصمیم برای سفر در همان ابتدا با پزشکتان مشورت کنید و از سفرتان در این دوران لذت ببرید.

 

برچسب ها: بارداری، سفر، جنین، بلیط قطار، رزرو بلیط تعداد بازديد: 155 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز