Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 05:23

11
اردیبهشت
در سه هفته اول بارداری چه اتفاقی می‌افتد؟

در سه هفته اول بارداری چه اتفاقی می‌افتد؟

اولین هفته بارداری شما از اولین روز آخرین قاعدگی شما آغاز می‌گردد. این بدان معنا است که در 2 هفته اول یا بیشتر، شما واقعا باردار نیستید، بلکه بدن شما طبق روال معمول خود برای تخمک‌گذاری

به قلم : سولماز دانشور نیک

 

تحریریه زندگی آنلاین : اولین هفته بارداری شما از اولین روز آخرین قاعدگی شما آغاز می‌گردد. این بدان معنا است که در 2 هفته اول یا بیشتر، شما واقعا باردار نیستید، بلکه بدن شما طبق روال معمول خود برای تخمک‌گذاری (آزاد شدن تخمک از یکی از تخمدان‌های شما) آماده می‌شود.

 بیشتربخوانید:

مواد غذایی ممنوعه برای زنان باردار

 

 

 

 

جدول زمانی «بارداری» شما به‌صورت زیر است:

- روز 1، اولین روز قاعدگی شما است؛

- در روز 14 (یا کمی قبل یا بعد، بسته به‌مدت چرخه قاعدگی)، تخمک‌گذاری خواهید داشت؛

- در عرض 24 ساعت پس از تخمک‌گذاری، تخمک در صورت داشتن رابطه جنسی محافظت نشده، طی چند روز گذشته توسط اسپرم بارور می‌شود.

- حدود 5 تا 6 روز پس از تخمک‌گذاری، تخمک بارور شده به لایه داخلی رحم نفوذ می‌کند - به این حالت لانه‌گزینی می‌گویند.

شما اکنون باردار محسوب می‌شوید.

 

تغییرات بدن طی این هفته‌ها

اولین چیزی که بیشتر خانم‌ها از طریق آن به بارداری خود پی می‌برند، قطع عادت ماهیانه است. مطمئن‌ترین راه برای اطمینان از بارداری، انجام تست بارداری است. هنگامی که فکر می‌کنید برای بارداری آمادگی دارید، مهم است که با یک ماما یا پزشک زنان و زایمان برای شروع مراقبت‌های بارداری قبل از زایمان ملاقات و مشورت کنید.

 بیشتر بخوانید:

 

 

 

کارهایی که باید طی این هفته‌ها انجام دهید:

 استفاده از مکمل اسید فولیک به میزان 400 میکروگرم در روز را تا هفته دوازدهم بارداری ادامه دهید. اگر به‌صورت ارادی و آگاهانه قصد بارداری دارید، این کار باید حداقل از 3 ماه پیش از بارداری آغاز شود.

 مکمل ویتامین D را به میزان 10 میکروگرم در روز مصرف کنید.

 بیشتربخوانید:

تهوع صبحگاهی در حاملگی

 

 

 

گرچه مصرف بیشتر غذاها و نوشیدنی‌ها در دوران بارداری بی‌خطر است، اما غذاهایی وجود دارند که برای محافظت در برابر عفونت باید از مصرف آن‌ها طی این دوران خودداری کرد:

 هر غذایی که از شیر پاستوریزه نشده تهیه می‌شود، مانند پنیر رسیده (Ripened Cheese) و نرم بز، پنیرهای کپک‌زده و یا پنیرهای آبی (Blue Cheese) نرم پاستوریزه یا غیرپاستوریزه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای که در روند تهیه آن‌ها از کپک‌های آبی‌رنگ استفاده می‌شود و این کپک‌ها در سطح و داخل پنیر مشهود هستند.

  گوشت‌های نیمه‌پخته یا خام مانند گوشت برخی ماهی‌ها، کالباس و سوسیس و گوشت‌هایی چون گوشت‌های شکاری که از بیماری‌های احتمالی حیوان و منبع ذبح و عرضه آن اطمینان ندارید.

 جگر حیوانات و فرآورده‌هایی که از جگر تهیه می‌شوند. با توجه به تجمع سموم بدن در کبد موجودات زنده، بهتر است که خانم‌های باردار برای حفظ سلامت خود و فرزندشان از مصرف این محصول اجتناب کنند.

 تخم‌مرغ خام یا نیمه‌پخته به هر صورتی، زیرا ممکن است به میکروب سالمونلا (Salmonella) آلوده باشد و گرچه احتمال آسیب‌رسانی آن به جنین کم است، اما می‌تواند باعث مسمومیت غذایی شما شود.

 

 با توجه به شیوع عفونت باکتریایی لیستریا که از خوردن ماهی دودی ایجاد می‌شود، بهتر است افرادی که از پتانسیل بالایی برای ابتلا به عفونت برخوردارند و سیستم ایمنی ضعیفی دارند از جمله زنان باردار، از خوردن آن به‌ویژه به‌صورت کامل پخته نشده بر حذر باشند. از آنجا که این باکتری به‌طور طبیعی در آب، خاک و یا مدفوع انسان و حیوان موجود است، می‌تواند هر محصول غذایی تغذیه شده با این مواد را نیز آلوده کند و باعث بروز این عفونت گردد. این باکتری مقاوم است و حتی در محیط‌های سرد مانند یخچال یا فریزر هم زنده می‌ماند. لیستریا مونوسیتوژنز شایع‌ترین باکتری لیستریا از بین 10 گونه باکتری شناسایی شده این عفونت است که سالانه به مرگ‌و‌میر افراد زیادی منجر می‌گردد. در کل، توصیه می‌شود که از مصرف غذاهای دودی در طول بارداری پرهیز شود. علاوه بر این، شما نباید بیش از 2 وعده در هفته از ماهی‌های روغنی مانند سالمون، قزل‌آلا، ماهی خال‌مخالی یا شاه‌ماهی استفاده کنید. همچنین از خوردن اره‌ماهی، مارلین یا همان نیزه‌ماهی، کوسه و صدف خام اجتناب نمایید. گرچه غذاهای کنسروی طی بارداری توصیه نمی‌شوند، ولی در صورت تمایل به استفاده از ماهی تن کنسروی، 140 گرم از آن را پیش از مصرف روغن‌گیری کرده و سپس مصرف نمایید. به یاد داشته باشید ماهی تن جزو ماهی‌های روغنی محسوب نمی‌شود. 

بیشتربخوانید:

مواد غذایی ممنوعه برای زنان باردار

 

 

 

 

 از مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا، دارای قند‌های مصنوعی و بیش از 200 میلی‌گرم کافئین در روز خودداری کنید. میزان کافئین در نوشیدنی‌های معمول: 100 میلی‌گرم در یک فنجان قهوه فوری، 140 میلی‌گرم در یک فنجان قهوه فیلتر شده، 75 میلی‌گرم در یک فنجان چای (کافئین چای سبز به اندازه چای معمولی است)، کمتر از 25 میلی‌گرم در 50 گرم شکلات تلخ ساده و کمتر از 10 میلی‌گرم در یک تکه 50 گرمی از شکلات شیری ساده.

  از مصرف ریشه شیرین‌بیان در این دوران اجتناب کنید. 

 با توجه به آبیاری فاضلابی سبزیجات که متأسفانه بعضا صورت می‌پذیرد، تا جای ممکن از مصرف سبزی‌های خام به‌ویژه از منابع ناشناخته یا نامطمئن پرهیز کنید و اگر امکانش برایتان وجود دارد، در خانه نسبت به پرورش سبزی‌های خوردنی به‌قدر نیاز خود اقدام نمایید. همچنین، در هنگام شستشوی میوه‌ها و سبزی‌ها، دقت لازم را به‌عمل آورید و از مصرف پوست میوه‌ها به‌خصوص نمونه‌های غیرارگانیک اجتناب نمایید، قسمت سر و ته خیار و هویج را قبل از خوردن جدا کرده و دور بریزید و از سیب‌زمینی‌هایی با اندازه‌های کوچک‌تر استفاده کنید تا سموم و نیتروژن حاصل از کودهای شیمیایی کمتر به بدن شما و فرزندتان آسیب برساند.    

  طی این دوران و حتی قبل و بعد از این دوران از آب معدنی مطمئن استفاده کنید و در صورت عدم‌دسترسی به آن، آب معمولی را در سماور بجوشانید و پس از خنک شدن مصرف نمایید تا هم گچ آن گرفته شود و هم از وجود عوامل بیماری‌زا پاک گردد. در صورت زندگی در مناطقی با عدم‌دسترسی به آب شرب پاک یا وجود خاک در آب پیش از جوشاندن آب باید منتظر بمانید تا مواد و ناخالصی‌های آب در ظرف مورد نظر ته‌نشین گردد. فراموش نکنید جوشاندن آب تأثیری در زدودن عوامل شیمیایی مانند آرسنیک از آن ندارد.

 

حرف آخر

شما می‌توانید مکمل‌ها را از داروخانه‌ها دریافت کنید، یا از پزشک خود بخواهید تا آن‌ها را برای شما تجویز کند. اگر می‌خواهید ویتامین D یا اسید فولیک خود را از طریق یک قرص مولتی‌ویتامین دریافت کنید، مطمئن شوید که این قرص حاوی ویتامین A (یا رتینول) نباشد.

 

برچسب ها: باروری، ناباروری، ویتامین A، قاعدگی، کافئین، بارداری، رابطه جنسی، ویتامین D، تخمک‌گذاری، تست بارداری، اسپرم، سولماز دانشور نیک تعداد بازديد: 244 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز