Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 - 09:33

17
اردیبهشت
محافظت از موها در دوران بارداری و زایمان

محافظت از موها در دوران بارداری و زایمان

در دوران بارداری، زایمان و شیردهی، سطح هورمون‌های بدن به مقدار زیادی تغییر می‌کند. این تغییر در هورمون‌ها می‌تواند با ایجاد تغییراتی، در میزان رشد مو و حتی سلامت آنها هم تاثیرگذار باشد.

د‌کتر نوشین صحابی :  جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی

 

تحریریه زندگی آنلاین : در دوران بارداری، زایمان و شیردهی، سطح هورمون‌های بدن به مقدار زیادی تغییر می‌کند. این تغییر در هورمون‌ها می‌تواند با ایجاد تغییراتی، در میزان رشد مو و حتی سلامت آنها هم تاثیرگذار باشد. در طول دوران بارداری، موهای شما در مرحله رشد خود باقی می‌مانند، حتی در بسیاری از خانم‌های باردار، موها ضخیم‌تر و سالم‌تر هم می‌شوند. در واقع، در طول دوران بارداری موها ریزش طبیعی خود را ندارند. حدود سه ماه بعد از زایمان، موها به یکباره دچار ریزش زیاد می‌شوند و این ریزش احتمالا موجب نگرانی بسیاری از خانم‌ها در این موقعیت می‌شود. به یادتان باشد که این سیر تغییر و تحول و ریزش موها در این بازه زمانی، حالتی طبیعی دارد و البته شرایط آن هم موقتی است و به زودی برطرف می‌شود. ریزش موها در این مقطع، نگرانی ندارد، چرا که این وضعیت دائمی نیست و دوره ریزش موها به زودی سپری می‌شود. در واقع، موهایی که به صورت طبیعی در طی نه ماه بارداری ریزش نداشتند، در این دوران ریزش پیدا می‌کنند، ولی بعد از سپری شدن آن دوباره رشد موها به حالت طبیعی برمی‌گردد و ریزش آن کم خواهد شد. این سیر حدود یکسال طول می‌کشد. پس بهتر است به خودتان سخت نگیرید و دنبال راه و روش‌های عجیب و پر هزینه برای درمان نباشید.

 بیشتربخوانید:

مضرات رنگ مو در دوران بارداری

 

 

 

چند نکته درخشان برای نگهداری از موها در دوران  بارداری و زایمان تا جایی که می‌توانید از سفت بستن موها پرهیز کنید.

برخی از خانم‌ها بر حسب عادت، موها را محکم با کش سر می‌بندند. کشیدن موها، حالت دادن به آنها و سفت بستن آنها همگی باعث کنده شدن موهامی‌شود.

دستکاری زیاد موها و حالت دادن‌شان باعث افزایش ریزش آنها می‌شود. برای کاهش ریزش موها، از ایجاد فشار و آسیب به موها پرهیز کنید و اگر عادت دارید موهای خود را ببندید، این کار را به نرمی انجام دهید. از کش‌های سفت و تنگ و غلتک‌های مو و یا حتی گیره‌ها و برخی سنجاق‌هایی که موها را خیلی سفت نگه می‌دارند، استفاده نکنید. با برخی از روغن‌های داغ که برای درمان به کار می‌روند، به موهای خود آسیب بیشتر وارد نکنید. با انگشت و یا برخی وسایل دیگر، با موهای خود بازی نکنید و مدام آنها را پیچ و تاب ندهید یا با انگشت نکشید. این موارد باعث کنده شدن موها می‌شوند.

 از شانه‌های دندانه درشت که فاصله بین دندانه‌های‌شان زیاد است، استفاده کنید. اگر شانه موی سرتان دندانه ریز است و دانه‌هایش به هم خیلی نزدیک هستند، این مسئله منجر به ریزش بیشتر موها و کنده شدن آنها می‌شود. شانه‌های پهن و دندانه درشت، رفتار نرم‌تری با موها دارند. وقتی به موهای‌تان‌ شانه می‌زنید، لطفا این کار را به نرمی انجام دهید. اگر موهای شما خشک و شکننده و یا خیس و مرطوب هستند، در شانه زدن آنها بیشتر دقت کنید و نرم موهای خود را شانه بزنید. هرگز وقت شانه زدن موهای خود را نکشید.

 استفاده از وسایل حرارتی برقی را کمی محدود کنید. اتوی مو، بابلیس، سشوار و برخی وسایل الکتریکی که با گرمای خیلی زیاد در موها تغییر ایجاد می‌کنند، عوارض زیادی هم دارند و باعث آسیب‌دیدگی موها می‌شوند. در بسیاری موارد زیاده‌روی در استفاده از آنها باعث سوختن موها می‌شود، بنابراین جز در مواردی خاص از آنها استفاده نکنید و سشوار که در مقایسه با آنها، عوارض کمتری دارد را نیز با فاصله از موهایتان استفاده کنید.

 بیشتربخوانید:

همه چیز درباره مراقبت های دوران بارداری ؛ از رنگ کردن مو تا تغذیه

آیا رنگ کردن مو در بارداری خطرناک است؟

 

 

 

 برای موهایتان از محصولات مناسب موی سر استفاده کنید

پزشکان و محققان بر این باورند که برخی محصولات بهداشتی و آرایشی مو می‌توانند به سلامت موها آسیب برسانند. قبل از آنکه اقدام به خرید و مصرف محصولی کنید، حتما از خودتان بپرسید که آیا هدف‌تان از خرید مثلا یک شامپوی خاص، پرپشت‌کنندگی موها نیز می‌باشد؟ آیا برچسب پرپشت‌کننده روی شامپو، واقعی است و اینکه آیا افزودن برخی مواد شیمیایی بیشتر به شامپو، باعث مضر بودن آنها نمی‌شود؟

شاید این موارد باعث شود که شما چندین بار محصول متفاوت خریداری کنید تا به شامپوی مطلوب و مورد نظرتان برسید، ولی حتما دقت کنید تا با انتخاب درست به حفظ سلامت موهایتان کمک کرده باشید. شامپوهای حالت‌دهنده معمولا موها را کم حجم نشان می‌دهند. اسپری‌های مو نیز به موها آسیب می‌رسانند. به هنگام خرید حتما به مواد و ترکیبات به کار رفته در آنها توجه کنید. محصولاتی که بیوتین و یا سیلیسین دارند، برای مو مناسب‌تر هستند.

 

 

 از استرس و تنش‌های عصبی دوری کنید

در بسیاری از افراد مخصوصا خانم‌های باردار، استرس باعث ریزش بیشتر موها می‌شود. در اثر استرس تار موها نازک‌تر شده و تعداد موهایی که دچار ریزش می‌شوند، بیشتر می‌شود. قطعا به دنیا آمدن یک نوزاد کوچک و پیش از آن نگرانی‌های مربوط به زایمان و بسیاری مشکلات دیگر، همگی استرس‌زا و نگران‌کننده هستند، ولی با برخی راهکارها می‌توان از این فشارها کاست. از اطرافیان خود کمک بگیرید و تنش‌های خود را به حداقل برسانید.

 

 

 به مدل موی جدید هم فکر کنید

اگر در دوران بارداری و زایمان هستید و به نظرتان نه زمان رسیدگی به موهایتان را دارید و نه از شرایط پیش آمده (ریزش بیشتر موهای سر) راضی هستید، می‌توانید مدل موی خود را مدتی تغییر دهید. این ریزش موقتی است و به زودی برطرف می‌شود. پس می‌توانید در طی این مدت موهای خود را کوتاه کنید تا این عوارض و تغییرات، باعث ایجاد تنش در شما نشوند. بعد از سپری شدن این دوران، دوباره موهای خود را بلند کنید. مدل موی بلند، ریزش موها را محسوس‌تر نشان می‌دهد.

 بیشتر بخوانید:

ملاحظات رابطه جنسی در دوران بارداری

شیک پوشی در حاملگی

علت های تب در‌ بارداری

 

 

 

 به تغذیه خود اهمیت دهید

برای حفظ سلامت موها و پوست خود یک برنامه غذایی سالم را در زندگی‌تان پیاده کنید، برنامه‌ای که در آن ویتامین‌ها و مواد معدنی به مقدار کافی گنجانده شده است. موهای ما از پروتئین تشکیل شده پس دریافت پروتئین کافی در برنامه غذایی، لازم و ضروری است. گوشت بدون چربی، منابع گیاهی مثل سویا، عدس و اسفناج را مصرف کنید. فلاونوئیدها و آنتی‌اکسیدان‌ها که در سبزیجات و میوه‌ها بیشتر دیده می‌شوند هم به حفظ فولیکول‌های مو کمک می‌کنند و باید در برنامه غذایی‌تان گنجانده شوند.

 

 

 مصرف مکمل‌ها را شروع کنید

برخی مکمل‌ها به حفظ سلامت و استحکام موها کمک می‌کنند. در حالی که منتظر هستید که هورمون‌ها به حالت عادی بازگردند، می‌توانید مصرف برخی مکمل‌ها (زیر نظر پزشک) را نیز داشته باشید. ویتامین‌های B, C, E، مصرف بیوتین به صورت خوراکی روی هم در درمان و حتی پیشگیری از ریزش زیاد موها، موثر هستند.

در یک روش خانگی می‌توانید روغن اسطوخودوس را با روغن آویشن، رزماری و چوب سدر ترکیب کنید و برای درمان ریزش موها مورد استفاده قرار دهید.

 

 

 به مصرف قرص‌های هورمونی ضد بارداری (جلوگیری از بارداری) نیز فکر کنید

بعد از بارداری، سطح استروژن در بدن کمتر از حد معمول می‌شود و قرص‌های ضد بارداری کمک زیادی به افزایش سطح استروژن می‌کنند و در مورد جلوگیری از ریزش موها هم موثر هستند. حدود 4 هفته پس از وضع حمل می‌توانید مصرف قرص‌های هورمونی ضد بارداری را شروع کنید. اگر زودتر از این زمان شروع کنید، احتمال خطر لخته شدن خون در عروق بالا می‌رود. اگر به فرزندتان شیر می‌دهید، از قرص‌های جلوگیری از بارداری استفاده نکنید، زیرا این قرص‌ها شیر مادر را به شدت کم خواهد کرد.

 

نکته مهم

نگران ریزش موهای خود نباشید، چرا که حدود 12 – 6 ماه بعد از زایمان، موهای شما دوباره به حالت عادی باز می‌گردد.

برچسب ها: مو، استرس، ریزش مو، بارداری، رنگ کردن مو، تقویت مو، نازک شدن مو، عوارض بارداری، روغن آویشن، بیوتین، رزماری، روغن اسطوخودوس، د‌کتر نوشین صحابی تعداد بازديد: 264 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز