Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 - 23:38

8
شهریور
توصیـه های کرونایی به مادران باردار

توصیـه های کرونایی به مادران باردار

پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی قزوین با انجام یک مطالعه، عوارض ابتلا به کرونا در دوران بارداری را بررسی کردند. بیماری کووید ۱۹ باعث افزایش نگرانی در مورد گروه‌های در معرض خطر در جامعه شده است. به دلیل کاهش مقاومت سیستم ایمنی، زنان باردار مستعد ابتلا به این

تحریریه زندگی آنلاین : پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی قزوین با انجام یک مطالعه، عوارض ابتلا به کرونا در دوران بارداری را بررسی کردند. بیماری کووید ۱۹ باعث افزایش نگرانی در مورد گروه‌های در معرض خطر در جامعه شده است. به دلیل کاهش مقاومت سیستم ایمنی، زنان باردار مستعد ابتلا به این بیماری هستند. دانش محدودی در مورد عفونت ویروس کرونا در دوران بارداری وجود دارد و آنچه که شناخته شده است، در بیشتر موارد نتیجه اپیدمی‌های ناشی از دو بیماری مرس و سارس است.

 

تجربیات قبلی با عفونت ویروس کرونا در بارداری نشانگر این موضوع است که ابتلا به بیماری‌های مرس و سارس در دوران بارداری ممکن است پیامدهای نامطلوب بالینی از جمله تهدید زندگی مادر، بستری در بخش مراقبت‌های ویژه، نیاز به تهویه مکانیکی و حتی مرگ را به دنبال داشته باشد. همچنین کرونا ویروس عوارض و پیامدهای نامطلوب برای جنین و نوزاد از جمله محدودیت رشد داخل رحمی، زایمان زودرس، نیازمندی به مراقبت‌های ویژه دوره نوزادی، سقط و مرگ‌ومیر پری ناتال دارد.

بیشتربخوانید:

کدام گروه از زنان بیشتر در خطر کرونا هستند؟

در بحبوحه شیوع سریع کووید ۱۹، نیازهای زنان باردار باید در برنامه‌های آمادگی و پاسخ گنجانده شود. لذا ضروری است که اطلاعاتی در مورد وضعیت حاملگی و همچنین پیامدهای مادر و جنین جمع‌آوری و گزارش شود. با توجه به اهمیت این موضوع پژوهشگران با انجام یک مطالعه که در سال ۱۳۹۹ انجام شد، پیامدهای بارداری را در زنان باردار مبتلا به کووید ۱۹ در استان قزوین بررسی کردند.

یافته‌های این پژوهش نشان داد که ابتلا به کرونا در دوران بارداری می‌تواند بر میزان مرگ‌ومیر و عوارض مادر و نوزاد اثرگذار باشد. علائم زنان باردار مبتلا به کووید ۱۹ متنوع بود، علائم اصلی بیماری تب و سرفه بود. همچنین بیشترین فراوانی پیامدهای مادری شامل زایمان زودرس، پره اکلامپسی و زایمان سزارین بود. عوارض مادری به‌خصوص مرگ مادری در گروه مورد مطالعه بیش از حد انتظار حتی با آمار افراد باردار غیر مبتلا بود.

پژوهشگران این تحقیق معتقدند که یافته‌های حاصل از این مطالعه تا حدودی تأثیرات بیماری کووید ۱۹ را بر بارداری مشخص کرد. این اطلاعات شاید بتواند برای ارائه دهندگان خدمات بهداشتی- درمانی مفید باشد و به تدوین برنامه‌های مناسب و مؤثر برای ارتقاء سلامت زنان باردار در زمان طغیان عفونی ویروس کمک کنند.

 

زنان باردار چاق بیشتر در معرض ابتلا به کرونا هستند

دکتر مریم کاشانیان نایب رئیس انجمن متخصصان زنان و زایمان ایران اظهار کرد: زنانی که چاق هستند ممکن است بارداری خطرناک‌تری نسبت به زنان با وزن نرمال داشته باشند. زیرا مشکلاتی مانند فشارخون و دیابت آنها را تهدید می‌کند و در حال حاضر نیز چاقی بر اساس تحقیقات جهانی مشخص شده که می‌تواند زمینه‌ساز احتمال بیشتر ابتلای به بیماری کرونا نیز باشد.

کاشانیان ادامه داد: همچنین ثابت نشده که کرونا در مادر در حین بارداری بتواند مشکل ناهنجاری‌های جنینی ایجاد کند، ولی تب مادر در ابتدای بارداری مثل سایر بیماری‌های دیگر تب دار مادر می‌تواند ریسک ناهنجاری‌های جنینی را به میزان کمی در جنین افزایش ‌دهد، بنابراین کنترل و پایین نگه داشتن درجه حرارت می‌تواند این احتمال را بر طرف سازد.

بیشتربخوانید:

مادران باردار در شرایط کرونایی چگونه مراقب خود باشند؟

 

وی تصریح کرد: همایش متخصصان زنان و زایمان ۶ تا ۹ مهر امسال به‌صورت هم‌زمان حضوری و مجازی برگزار می‌شود و جدیدترین دستاوردهای علمی در حوزه بیماری‌های زنان و زایمان و نیز جراحی‌های زنان و مامایی موردبحث و گفت‌وگو قرار خواهد گرفت و تبادل اطلاعات میان اساتید و پزشکان برجسته داخلی و خارجی انجام خواهد شد.

نایب رئیس انجمن متخصصان زنان و زایمان ایران افزود: محورهای علمی این کنگره شامل حاملگی‌های پرخطر، طب مادر و جنین، مدیریت اتاق زایمان، باروری و ناباروری، انکولوژی ژنیکولوژی، ژنیکولوژی نوجوانان و کودکان، یوروژنیکولوژی، ژنیکولوژی خوش‌خیم، منوپوز، تکنیک‌های جراحی و جراحی‌های کم تهاجمی، چاقی، ژنتیک بالینی، تصویربرداری، سیاست‌گذاری سلامت زنان و بهبود کیفیت خواهد بود.

وی تصریح کرد: انجمن‌های پرناتولوژی، انجمن کف لگن، انجمن سرطان‌های زنان، باروری و ناباروری و انجمن جراحی‌های کم تهاجمی نیز در این همایش حضور دارند و مباحث جدید مورد بحث و گفت‌وگو قرار خواهند گرفت. بنابراین مباحث باروری و ناباروری، بی‌اختیاری ادراری و ‌سلامت جنسی از مباحث مورد گفت‌وگو در این همایش خواهند بود.

بیشتر بخوانید:

مراقبت های بهداشتی زنان باردار در معرض کرونا

همه‌گیری کووید-۱۹ و سلامت مادر و جنین

شیردهی مادر مبتلا به کرونا منعی ندارد؟

 

 

برچسب ها: بارداری، دوران شیردهی، ویروس کرونا تعداد بازديد: 239 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز