Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 15:42

27
اسفند
چه عواملی دوقلوزایی را بیشتر می‌کند؟

چه عواملی دوقلوزایی را بیشتر می‌کند؟

امروزه بیش از هر زمان دیگری در تاریخ، دوقلو به دنیا می‌آید؛ این را آمار و ارقام نشان می‌دهد. بر اساس پژوهشی که در یک مجله علمی تخصصی درباره تولیدمثل منتشر شده، هم اکنون از هر ۴۰ زایمان، یکی منجر به تولد دوقلو می‎‌شود.

برترین‌ها: امروزه بیش از هر زمان دیگری در تاریخ، دوقلو به دنیا می‌آید؛ این را آمار و ارقام نشان می‌دهد. بر اساس پژوهشی که در یک مجله علمی تخصصی درباره تولیدمثل منتشر شده، هم اکنون از هر ۴۰ زایمان، یکی منجر به تولد دوقلو می‎‌شود. این بالاترین نرخ تولد دوقلو‌ها در طول تاریخ است.

دانشمندان می‌گویند پیشرفت علم و تکنولوژی به افزایش نرخ تولد دوقلو‌ها کمک کرده است. دانشمندان با مطالعه داده‌های به دست آمده از ۱۳۵ کشور جهان در فاصله سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵، به این نتیجه رسیده‌اند که نرخ تولد دوقلو‌ها نسبت به ۴۰ سال گذشته، حدود ۳۳ درصد افزایش یافته است. به‌همین مناسبت، در این مطلب، قصد داریم به موضوع دوقلویی‌زایی بپردازیم. با ما همراه باشید.

دوقلو زایی

دوقلوزایی چگونه اتفاق می‌افتد؟

دوقلویی معمولا به دو صورت اتفاق می‌افتد: تک‌تخمکی و دوتخمکی؛ در واقع دوسوم از موارد دوقلوزایی دوتخمکی هستند و یک‌سوم تک‌تخمکی. در دوقلویی تک‌تخمکی، جنین در مراحل ابتدایی به دو سلول همسان تقسیم می‌شود و دوقلو‌های همسان به‌وجود می‌آیند. به عبارتی از یک تخمک دو جنین تشکیل می‌شود که از لحاظ ژنتیک و ظاهر بسیار به هم شبیه هستند. در دوقلویی دو تخمکی نیز دو تخمک با دو اسپرم لقاح حاصل می‌کنند و دو جنین تشکیل می‌دهند که می‌توانند مشابه یا غیرمشابه و دختر یا پسر باشند.

چه عواملی احتمال دوقلوزایی را بیشتر می‌کند؟

دوقلو زایی

دوقلوزایی‌های یکسان فقط به طور کاملا اتفاقی ممکن است اتفاق بیفتند؛ اما برخی عوامل ممکن است بر احتمال داشتن دوقلو‌های غیرهمسان تأثیر بگذارد.

سابقه خانوادگی و وراثت

اگر شما در خانواده خود دوقلو دارید و یا خودتان دو قلو هستید، احتمال اینکه دوقلو داشته باشید بسیار زیاد است. با این حال، اگر شریک زندگی شما دوقلو دارد یا در خانواده آن‌ها دوقلو وجود دارد، این امر بر شانس یا دوقلو بودن یا نداشتن شما هیچ تأثیری نمی‌گذارد. احتمال باردار شدن دوقلو بیشتر به مادر بستگی دارد.

قومیت یا نژاد

به نظر می‌رسد که قومیت و یا نژاد افراد در احتمال دوقلوزایی تأثیر زیادی دارد. بیشترین افزایش در نرخ زایش دوقلو ها، در آمریکای شمالی، اروپا و آسیا مشاهده شده است.

قد و وزن 

احتمال دوقلوزایی در بین زنان بلند قد نسبت به زنان کوتاه قد بیشتر است. همچنین، زنان با وزن بالاتر شانس بیشتری برای دوقلو شدن دارند. در زنانی که رژیم غذایی مناسبی را رعایت می‌کنند احتمال باردار شدن زیاد است.

یک مطالعه تحقیقاتی که توسط کالج زنان و زایمان آمریکا منتشر شده است، نشان می‌دهد یکی از دلایل افزایش نرخ چندقلوزایی به دلیل افزایش نرخ چاقی است. بررسی‌ها نشان داده زنان با شاخص توده بدنی BMI ۳۰ و بالاتر احتمال بیشتری برای دوقلوزایی دارند.

سن مادر

احتمال داشتن دوقلو یا حتی چندقلوزایی ممکن است با بالارفتن سن مادر افزایش یابد. زنان بالای ۳۵ سال نسبت به زنان جوان FSH‌تر (هورمون محرک فولیکول) بیشتری تولید می‌کنند. افزایش سطح هورمون محرک فولیکول، باعث افزاییش تعداد تخمک‌های آزاد شده در طی تخمک گذاری می‌شود. همین عامل ممکن است تعداد جنین‌های تشکیل شده را افزایش دهد.

دوقلو زایی

بارداری بیشتر

احتمال دوقلوزایی در زنانی که سابقه بارداری زیاد داشته اند، بیشتر است. از طرفی هم احتمال افزایش دوقلو‌ها نیز ممکن است با افزایش تعداد حاملگی‌ها بیشتر شود.

درمان‌های باروری

درمان‌های باروری شانس دوقلوزایی را افزایش می‌دهند. خانم‌های که به دنبال درمان‌های برای باردار شدن هستند، بهتر است قبل از انتخاب گزینه‌های درمانی با پزشک مشورت کنند. پزشک می‌تواند بهترین گزینه را برای آن‌ها پیشنهاد دهد.

لقاح آزمایشگاهی

احتمال دوقلوزایی در زنانی که تحت IVF قرار می‌گیرند بیشتر است. با این حال، این موضوع عمدتا به تعداد جنین‌های قرار گرفته در رحم بستگی دارد. در روش لقاح آزمایشگاهی، متخصصان ممکن است مجبور شوند برای افزایش احتمال بارداری، بیش از یک جنین را در رحم زن قرار دهند. در صورت کاشت و رشد موفقیت آمیز هر دو، احتمال حاملگی دوقلو وجود دارد.

لقاح داخل رحمی

در این روش اسپرم‌ها با استفاده از سرنگ به رحم تزریق می‌شوند. با این حال، IUI به تنهایی احتمال چندقلویی را افزایش نمی‌دهد. زنانی که تحت این روش درمانی قرار می‌گیرند ممکن است مجبور به استفاده از دارو‌های باروری برای افزایش احتمال بارداری خودشان باشند.

دوقلو زایی

گیاهان موثر در دوقلوزایی

علاوه بر مواردی که ذکر کردیم، برخی گیاهان ویژه‌ای وجود دارند که به بهبود باروری و به ویژه برای داشتن دوقلو یا چندقلو کمک می‌کنند. در ادامه تعدادی از آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

۱. روغن پامچال

روغن پامچال به خاطر رشد باروری خود قرن‌ها مشهور است و به ترویج تولید سالم مخاط گردنه رحم که در دستگاه تناسلی جریان دارد کمک می‌کند. مخاط سالم به اسپرم اجازه می‌دهد تا مدت بیشتری در تخمدان دوام بیاورد. توصیه می‌شود که در زمان اوج قاعدگی، روغن پامچال شب را در زمان اوج قاعدگی بزنید تا زمان تخمک گذاری انجام شود.

دوقلو زایی

۲. شیرین بیان

این گیاه، چرخه قاعدگی را منظم می‌کند و برای شما آسان‌تر می‌شود تا زمان تخمک گذاری خود را حفظ کنید. شیرین بیان به کنترل سطح هورمونی تستوسترون و استروژن کمک می‌کند و در نتیجه کل فرآیند لقاح را حمایت می‌کند.

۳. روغن بذر کتان

روغن بذر کتان توانایی زیادی برای افزایش باروری در زنان به طور طبیعی را دارد. تولید هورمونی را منظم می‌کند و یک چرخه قاعدگی منظم را حفظ می‌کند. این کار باعث ایجاد تعادل مناسب بین پروژسترون و هورمون‌های استروژن می‌شود.

۴. کاساوا شیرین

این گیاهی است که به خاطر تاثیر آن بر باروری مشهور است. شانس شما را نسبت به داشتن دوقلو‌ها افزایش می‌دهد. فیتواستروژن قوی موجود در این گیاه به تنظیم هورمون‌های زنانه کمک می‌کنند.

دوقلو زایی

۵. کوهوش سیاه

این گیاه سنتی می‌تواند به طور موثر علایم مرتبط با سندرم پیش از قاعدگی (PMS) و یائسگی را کاهش دهد. این گیاه ماهیچه‌های رحمی را تقویت می‌کند و برای زنانی که دارای لگن ضعیفی هستند مفید است. اگر چه این کار به طور مستقیم شانس داشتن دوقلو‌ها را افزایش نمی‌دهد، اما میزان باروری را بهبود می‌بخشد، که ممکن است احتمال دو نوزاد را افزایش دهد.

۶. گیاه پنج انگشت

این گیاه به درمان زنانی که از سندرم پلی کیستیک تخمدان (PCOS) رنج می‌برند، گفید است. این گیاه به منظم کردن سطح هورمون‌ها کمک می‌کند و به تخمک گذاری سالم هم کمک می‌کندو این کار برای بهبود احتمال دو نوزاد مفید است، چون شانس زن را دو برابر می‌کند.

دوقلو زایی

۷. ریشه ماکا

ریشه ماکا عملکرد باروری سالم را در بدن زن ترویج می‌دهد. ریشه ماکا باروری کلی در مردان و زنان را بهبود می‌بخشد و در نتیجه به طور غیر مستقیم احتمال تولید دوقلو را بهبود می‌بخشد.

در آخر باید بدانید، همه این‌ها تنها تلاش‌هایی برای حاملگی دوقلویی است، ولی در کل هیچ راه مطمئنی برای داشتن دوقلو‌ها وجود ندارد.

برچسب ها: بارداری، دوقلو، علائم بارداری دوقلو، دوقلوزایی تعداد بازديد: 360 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز