Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 17:33

15
اسفند
اهمیت رژیم غذایی و وزن مناسب قبل از بارد اری

اهمیت رژیم غذایی و وزن مناسب قبل از بارد اری

عوامل تغذیه‌ای نقش تعیین کنند ه‌ای د ر باروری و ناباروری د ارند . نوع تغذیه هر فرد  د ر د وران بارد اری، بر کیفیت باروری نسل‌های بعد  نیز اثرگذار است. عوامل تغذیه‌ای با متابولیسم و تنظیم سوخت و ساز بد ن و قد رت باروری ارتباط د ارد .

ملیکا فلاح -  کارشناس ارشد  تغذیه

 

تحریریه زندگی آنلاین : عوامل تغذیه‌ای نقش تعیین کنند ه‌ای د ر باروری و ناباروری د ارند . نوع تغذیه هر فرد  د ر د وران بارد اری، بر کیفیت باروری نسل‌های بعد  نیز اثرگذار است. عوامل تغذیه‌ای با متابولیسم و تنظیم سوخت و ساز بد ن و قد رت باروری ارتباط د ارد . هورمون‌های تنظیم‌کنند ه سوخت و ساز بد ن با هورمون‌های جنسی د ر یک ریتم شبانه‌روزی د ر ارتباط هستند .

 

روزهای ابتد ایی زند گی یک فرد  نقش کلید ی د ر سلامت د وران‌های مختلف زند گی او د ارد ، بنابراین پد ر و ماد ر باید  از سه ماه قبل از اقد ام به بارد اری، عاد ات غلط و الگوهای ناسالم غذایی خود  را اصلاح کنند ، چرا که بسیاری از مطالعات نشان د اد ه‌اند  پد ران و ماد رانی که از الگوهای غذایی ناصحیح پیروی می‌کنند  و الگوی غذایی آنها سرشار از مواد  غذایی حاوی اسید های چرب اشباع و ترانس، گوشت‌های قرمز و فرآوری شد ه به ویژه فست‌فود ها باشد ، می‌تواند  منجر به کاهش کیفیت تخمک و اسپرم گرد د .

بیشتربخوانید:

سو ء هاضمه و سوزش معده در بارداری

 

 

علاوه بر اهمیت تغذیه ماد ران د ر سلامت باروری، تغذیه پد ر نیز نقش مهمی د ر این زمینه د ارد ، چرا که تغذیه مناسب می‌تواند  روی کیفیت اسپرم پد ر و بر لانه‌گزینی جنین اثرگذار باشد .

د ر صورتی که  ماد ر و پد ر از سه ماه قبل از اقد ام به بارد اری از یک الگوی غذایی سالم پیروی کنند ، به د لیل کیفیت بالای اسپرم و تخمک، جنین سالم‌تری خواهند  د اشت.

پد ر و ماد ر باید  قبل از د وران بارد اری و ماد ران حین بارد اری از مواد  غذایی سرشار از آنتی‌اکسید ان‌های متنوع مانند  میوه و سبزی‌ها د ر حد  تعاد ل استفاد ه کنند . مهم است که ماد ران قبل از بارد اری با انجام یک سری تست‌های آزمایشگاهی و همچنین با مراجعه به متخصص تغذیه از وضعیت تغذیه‌ای خود  با خبر شوند  و بعد  از برطرف شد ن کمبود ها و کنترل وزن، اقد ام به بارد اری کنند ، چرا که نظر بسیاری از متخصصین این است که ماد ر بارد ار به غیر از مکمل آهن و فولیک اسید  هیچ مکمل د یگری را نباید  د ر بارد اری به خصوص نیمه اول بارد اری مصرف کند .

ماد ران بارد ار قبل از اقد ام به بارد اری باید  از وضعیت اسید  فولیک و ویتامین D خود  با انجام تست‌های آزمایشگاهی اطمینان حاصل پید ا کنند  تا با کمبود  این موارد  مواجه نباشند . کمبود  این د و د ر میان زنان چاق بسیار شایع می‌‌باشد .

اضافه وزن و چاقی از عوامل مرتبط با ناباروری است. همچنین خانم‌هایی که با چاقی اقد ام به بارد اری می‌کنند ، ممکن است بارد اری پرخطری را همراه با ابتلا به د یابت بارد اری، فشار خون، زایمان زود رس و ... تجربه کنند .

بعضی از زنان چاق قبل از بارد اری برای کاهش وزن خود  از رژیم‌های غیر اصولی پیروی می‌کنند  و با کمبود  بسیاری از مواد  مغذی مواجه می‌شوند . جهت پیشگیری از کمبود ، قبل از بارد اری باید  با روش‌های اصولی برای کاهش وزن اقد ام کنند .

زنانی که با چاقی شد ید  مواجه هستند  باید  حد اقل ۱۰ د رصد  وزن فعلی خود  را با مشورت با متخصص تغذیه کاهش د هند  و سپس برای بارد اری اقد ام کنند .

جهت افزایش کیفیت بارد اری ویتامین‌ها و مواد  مغذی مثل فولیک اسید ، اسید های چرب امگا ۳، ویتامین B12 مصرف کافی لبنیات، کاهش مصرف غلات تصفیه شد ه و رژیم‌های سالم اثرات مثبتی را روی باروری نشان د اد ه‌اند . مصرف نوشید نی‌های شیرین شد ه با شکر (به ویژه نوشید نی‌های انرژی‌زا یا گازد ار) و شیرینی زیاد  با کاهش توان باروری مرد  و زن د ر ارتباط است. زنانی که به مقد ار زیاد  فست‌فود  و به مقد ار کم میوه مصرف می‌کنند ، نسبت به زنانی که تغذیه سالم‌تری د ارند ، قد رت باروری کمتری د ارند . زوج‌هایی که بیشتر غذاهای د ریایی مصرف می‌کنند ، بارورتر از کسانی هستند  که به ند رت غذاهای د ریایی مصرف می‌کنند ، بنابراین مصرف حد اقل ۲ تا ۳ بار د ر هفته غذاهای د ریایی که جیوه کمی د ارند  (مانند  ماهی آزاد ، گوش ماهی و میگو) توصیه می‌شود .

 بیشتربخوانید:

خرما؛ دوست دوران حاملگی

 

 

 

رابطه وزن و باروری

اضافه وزن و کمبود  وزن هر د و می‌توانند  نقش مهمی د رکاهش قد رت باروری زنان و مرد ان د اشته باشند . اگرچه زنان و مرد ان بسیاری با اضافه وزن یا کمبود  وزن توانسته‌اند  بارد اری موفقی د اشته باشند ، اما وقتی فرد ی با مشکل باروری د ست به گریبان است، د رد سرهای مرتبط با ند اشتن وزن مناسب می‌تواند  این مشکل را بیشتر کند . د اشتن وزن مناسب پیش از بارد اری می‌تواند  نقش بسزایی د ر د اشتن یک بارد اری سالم و راحت د اشته باشد .

 

 تأثیر کم‌وزنی د ر باروری

کم‌وزنی شد ید  موجب کاهش شانس بارد اری د ر زنان می‌شود . یکی از علت‌ها این است که وجود  مقد اری چربی د ر بد ن برای فرایند  تولید مثل ضروری است. چرخه عاد ت ماهانه د ر زنانی که به شد ت د چار کمبود  چربی هستند ، نامنظم بود ه و د ر برخی موارد  متوقف می‌شود . کمبود  وزن تأثیر زیاد ی د ر چرخه تخمک‌گذاری د ارد . چربی بد ن، همچنین به تولید  هورمون‌های مورد  نیاز برای ایجاد  تخمک نیز کمک می‌کند .

 زنان با کمبود  وزن حتی اگر بارد ار شوند ، احتمال سقط جنین د ر آنها بالا است. خوشبختانه اگر وزن کم علت ناباروری باشد ، افزایش وزن موجب از بین رفتن مشکلات موجود  د ر ناباروری می‌شود . توجه به این مسئله ضروری است که افزایش وزن باید  اصولی و تحت نظر متخصص تغذیه باشد  تا وزن اضافه شد ه با افزایش بالای د رصد  چربی بد ن به خصوص چربی شکمی همراه نباشد .

  بیشتر بخوانید:

مصرف کافئین در حاملگی

 

 

تأثیر اضافه وزن و چاقی مفرط د ر باروری

اضافه وزن یا چاقی مفرط می‌تواند  باعث اختلال و مشکلات باروری د ر زنان شود . همان‌طور که کمبود  چربی می‌تواند  موجب اختلال د ر تولید  هورمون‌های باروری شود ، وزن زیاد  نیز می‌تواند  موجب تولید  بیش از حد  برخی از هورمون‌ها شود . اضافه وزن همچنین با سند رم پلی‌کیستیک تخمد ان (pcos) د ر ارتباط است که می‌تواند  موجب اختلال چرخه عاد ت ماهانه شود . علاوه ‌بر این، برخی مطالعات نشان می‌د هند  که د رمان‌های موجود  برای ناباروری مانند  لقاح خارج از رحم یا IVF  د ر زنانی که اضافه ‌وزن د ارند ، با شانس موفقیت پایین‌تری همراه است.

 

 تأثیر تناسب وزن د ر باروری

اگر علت ناباروری مربوط به وزن باشد ، بهترین راه‌حل اصلاح و تغییر وزن است. زمانی که مشکل اضافه ‌وزن باشد ، به راحتی می‌توان از طریق تغییر تغذیه و د ر پیش گرفتن سبک زند گی سالم مثل مصرف مواد  مغذی و ورزش آن را برطرف نمود .

وزن، تأثیر مهمی د ر قد رت باروری ماد ر د ارد . زمانی که بحث مشکلات مرتبط با باروری مطرح می‌شود ، اصلاح وزن و تناسب آن می‌تواند  موجب افزایش قد رت باروری و شانس بارد اری موفق شود . کنترل وزن بد ن د ر محد ود ه مناسب پس از زایمان نیز برای سلامت ماد ر و افزایش شانس بارد اری‌های بعد ی مهم است.

بیشتر بخوانید:

6خوردنی مفید برای دوران حاملگی

مصرف این خوراکی ها در دوران شیردهی ممنوع!

بهترین رژیم غذایی برای دوران بارداری

 

 

برچسب ها: رژیم غذایی، بارداری، حاملگی، اضافه وزن در بارداری تعداد بازديد: 323 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز