Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 13:18

10
آبان
بیمار‌ی‌های شایع خاص دوران بارداری

بیمار‌ی‌های شایع خاص دوران بارداری

در اواخر حاملگی بصورت گوشت آویزان در نواحی گردن، صورت، سینه و زیر پستان برنگ صورتی یا هم رنگ پوست پدیدار می‌شود و شبیه زگیل می‌‌باشد. اندازه آنها می‌‌تواند کوچک به قطر سر سوزن تا اندازه یک نخود باشد و معمولاْ بعد از زایمان از بین می‌‌روند.

دکتر محمد علی نیلفروش‌زاده - فوق تخصص پوست، مو و جراحی زیبایی

 

تحریریه زندگی آنلاین : 

خال گوشتی پوستی (تگ پوستی):در اواخر حاملگی بصورت گوشت آویزان در نواحی گردن، صورت، سینه و زیر پستان برنگ صورتی یا هم رنگ پوست پدیدار می‌شود و شبیه زگیل می‌‌باشد. اندازه آنها می‌‌تواند کوچک به قطر سر سوزن تا اندازه یک نخود باشد و معمولاْ بعد از زایمان از بین می‌‌روند. باید آنها را از زگیل تشخیص داد چون اگر زگیل باشد باید بیشتر مورد توجه و درمان قرار گیرد.

 

یک خانم حامله علاوه بر بیمار‌ی‌هایی که یک فرد غیر حامله می‌‌گیرد به برخی بیمار‌ی‌های خاص دوران بارداری نیز مبتلا می‌‌گردد.

خارش حاملگی: حدود یک پنجم زنان باردار به درجاتی از خارش مبتلا میگردند. در اکثر موارد این خارش در زمینه یک بیماری پوستی شایع مثل کهیر، اکزما، حساسیت داروئی و یا ابتلا به بیمار‌ی‌های قارچی یا انگلی مثل گال بوجود می‌‌آید ولی در اندکی از این خانم‌ها خارش شدیدی وجود دارد که با هیچ ضایعه پوستی مشخصی همراه نیست که به آن خارش حاملگی می‌‌گویند. در این حالت خارش در سه ماهه سوم حاملگی بوجود می‌‌آید و اغلب محدود به شکم است ولی گاهی منتشر میگردد و به دست و پا هم میرسد. علت خارش حاملگی اختلال در‌‌ترشح صفرا از کبد می‌‌باشد. این خارش بعد از زایمان از بین میرود ولی در حاملگی‌‌های بعدی و یا با مصرف قرص ضد بارداری عود می‌‌کند. خارش حاملگی تاثیری بر روی سلامت مادر (بجز خارش) و جنین ندارد.

 

بیشتربخوانید:

رژیم غذایی مفید برای دوران بارداری

 

بثورات کهیری حاملگی: در اندکی از زنان باردار بروز می‌‌کند و بصورت ضایعات کهیری است. معمولاْ این حالت در ماه آخر حاملگی دیده می‌شود ولی می‌تواند زودتر نیز ظاهر شود. این بیماری در حاملگی‌‌های اول دیده می‌شود و بندرت در حاملگی‌‌های بعدی با شدت کمتری عود دارد. علت آن دقیقاً مشخص نشده ولی افزایش سن مادر و جنین را به آن نسبت می‌دهند. این بیماری بصورت ایجاد ضایعات کهیری شدیداً خارش‌دار بیشتر در روی شکم نواحی خطوط پوستی (استریا) و در موارد نادری روی سینه، بازوها و ران‌‌ها ظاهر می‌شود. این ضایعات بعد از زایمان از بین میروند ولی بلافاصله بعد از زایمان ممکن است شدت آن افزایش یابد. این بیماری تاثیری بر روند حاملگی و سلامت جنین ندارد و معمولاْ نوزادان متولد شده بزرگتر از حالت طبیعی هستند. این بیماری درمان و مراقبت خاصی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

بیشتر بخوانید:

6خوردنی مفید برای دوران حاملگی

مصرف این خوراکی ها در دوران شیردهی ممنوع!

باخارش پوستی در دوران بارداری چه کنیم؟

برچسب ها: مشکلات پوستی، بارداری، خارش پوست، دکتر محمد علی نیلفروش‌زاده، خال گوشتی تعداد بازديد: 284 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز