Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 18:31

1
آبان
تغییرات پوستی دوران بارداری

تغییرات پوستی دوران بارداری

بارداری دوره‌‌ای از تغییرات هورمونی و متابولیکی وسیع و شدید است که چون موقتی است- بدن قادر به تحمل آن می‌‌باشد. در طی این دوره تغییرات متعددی در پوست - ناخن و موها بروز می‌‌کند.

دکتر محمد علی نیلفروش‌زاده - فوق تخصص پوست، مو و جراحی زیبایی

 

تحریریه زندگی آنلاین : بارداری دوره‌‌ای از تغییرات هورمونی و متابولیکی وسیع و شدید است که چون موقتی است- بدن قادر به تحمل آن می‌‌باشد. در طی این دوره تغییرات متعددی در پوست - ناخن و موها بروز می‌‌کند. ضایعات و تغییرات پوستی در طول بارداری فوق العاده شایع هستند. به علت شرایط خاص روحی و روانی زنان باردار- این تغییرات می‌‌توانند سبب بروز نگرانی‌هایی شوند که مربوط به زیبایی ظاهری- امکان عود در بارداری‌‌های بعدی- اثرات این تغییرات روی جنین و یا مجموعه‌‌ای از آنها باشد. تمام تغییرات پوستی در دوران بارداری از اهمیت یکسانی برخوردار نیستند. برخی از ضایعات شایع می‌‌باشند و تقریباً در تمام زنان باردار مشاهده می‌شود و یا برخی ضایعات که اختصاص به دوران بارداری دارد و بعد از زایمان از بین می‌روند. حاملگی می‌‌تواند بعضی بیمار‌ی‌های پوستی که فردقبلاْ به آن مبتلا بوده را تشدید یا تخفیف دهد. حال به تک تک این تغییرات اشاره ایمی کنیم.

 

بیشتربخوانید:

بارداری و تغییرات پوست و مو

 

 

 تیره شدن پوست (هیپرپیگمانتاسیون)

بدلیل تغییرات هورمونی و افزایش تولید ملانین از سلول‌‌های ملانین ساز درجات مختلفی از تیره شدن منتشر پوست در اکثر زنان باردار در فاصله هفته‌‌های اول تا نیمه بارداری مشاهده می‌شود. این تغییرات در زنان با پوست تیره‌‌تر مشهود‌‌تر است. مناطقی از بدن که بطور طبیعی تیره‌‌تر هستند بیشتر دچار این فرآیند می‌‌شوند و تیرگی در این نواحی بیشتر دیده می‌شود. همچنین گاهی این تغییرات در زیربغل و کشاله ران‌‌ها نیز دیده می‌شود.

این تغییرات بعد از دوران بارداری از بین می‌روند ولی ممکن است درجاتی از آن باقی بماند. همچنین خال‌های تیره ممکن است کمی بزرگتر و تیره‌‌تر شوند و خال‌هایی که قبلاْ مورد توجه نبودند مشخص گردند. باید توجه داشت که این تغییرات در خال‌ها بطور یکسان است و اگر تغییر خاصی در یک خال بوجود آیدمثل بزرگ شدن - تیرگی شدید- و یا وجود علائمی مثل خارش - سوزش و یا خونریزی باید توسط یک متخصص پوست بررسی گردد

 

بیشتربخوانید:

مراقبت از پوست در دوران بارداری

ماسک حاملگی یا ملاسما در بیشتر از هفتاد درصد زنان‌ باردار بخصوص در سبزه رنگ‌‌ها در نیمه دوم زمان حاملگی بوجود می‌‌آید.این ماسک یاتیرگی در نواحی مختلف صورت ظاهر می‌شود و بیشتر در لب بالا- گونه‌‌ها- چانه - پیشانی و روی بینی دیده می‌شود که بدنبال تماس با آفتاب شدت می‌‌یابد. تیرگی معمولاْ به رنگ قهوه‌‌ای و به صورت قرینه می‌‌باشد. این تغییرات در زنان غیر باردار بدنبال استفاده از داروهای جلوگیری از حاملگی و یا گاهی بدون مصرف این داروها و حتی در مردان نیز ممکن است دیده شود. ماسک حاملگی بعد از زایمان از بین می‌‌رود و یا ممکن است با درجاتی ازتیرگی باقی بماند.

 

بیشتربخوانید:

با این روش ها نگران لک های بارداری صورتتان نباشید

درمان پوست شل پس از بارداری

برچسب ها: مشکلات پوستی، بارداری، تیرگی پوست، دکتر محمد علی نیلفروش‌زاده، لک بارداری تعداد بازديد: 302 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز