Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 03:31

10
آبان
با این روش ها نگران لک های بارداری صورتتان نباشید

با این روش ها نگران لک های بارداری صورتتان نباشید

قرار است عصر به مهمانی بروید. حتی بعد از چند لایه کرم پودر زدن، هنوز می‌توانید لکه های پوست که تیره و ناخوشایند هستند را ببینید. از این اتفاق متنفرید؟

دوران حاملگی دوران تغییرات زیادی است. با همه لذت حس مادر شدن مشکلات زیادی برای پوست به وجود می‌آید. مثل خشکی و ترک پوست شکم و آزاردهنده‌تر از آن لکه‌های قهوه‌ای روی پوست صورت یا همان ملاسما است.

رنگ پوست مان ناشی از رنگدانه ای به نام ملانین است و در نتیجه تماس با نور آفتاب می تواند دست خوش تغییراتی شود. ملانین نقش مهمی را برعهده دارد و آن، حفاظت از لایه های تحتانی پوست علیه نور خورشید و همچنین جذب سلول های تخریب شده است؛ برای همین تعداد رنگ دانه های پوست در نقاطی که در معرض نور خورشید هستند، دو برابر نقاط دیگر است. تغییراتی که در رنگ پوست مان به وجود می آید یا لک هایی که پدید می آیند به دلیل تغییراتی است که در سلول های رنگ دانه ای ایجاد می شود.

 

ملاسما یا لک حاملگی چیست؟

شایع ترین لک صورت، لک حاملگی یا ملاسما است که مشکل بیشتر خانم های مراجعه کننده برای درمان لک صورت را شامل می شود. این لکه ها به صورت قرینه و قهوه ای رنگ هستند. معمولا بعد از بارداری در چهره خانم ها ایجاد شده و پس از زایمان ناپدید می شوند اما ممکن است برای ماه ها یا سال ها باقی بمانند.

ملاسما در بیشتر از هفتاد درصد زنان باردار به خصوص در سبزه ها در نیمه دوم دوران حاملگی بوجود می آید. این لکه های پوستی در نواحی مختلف صورت ظاهر می شود و بیشتر در لب بالا، گونه ها، چانه، پیشانی و روی بینی دیده می شود که به دنبال تماس با آفتاب شدت می یابد.

این لکه پوستی عموما قهوه ای رنگ است و در دو طرف صورت به صورت قرینه دیده می شود. ماسک حاملگی ممکن است پس از زایمان از بین برود و یا گاهی با شیوع آن، حالتی از تیرگی و لک پس از بارداری هم باقی بماند.

علل بروز لک حاملگی

علت اصلی لک حاملگی یا ملاسما مشخص نیست ولی در بیشتر موارد با فعالیت های هورمونی فرد مرتبط است چون این لک با مصرف قرص های جلوگیری از بارداری هم ایجاد می شود.

لک حاملگی در موارد نادری میان خانم های مجرد و حتی مردان نیز دیده می شود. استفاده از داروهای حساس کننده به نور آفتاب و اختلال فعالیت تیروئید یا تخمدان نیز می تواند دلیل دیگری برای پدید آمدن لک ها باشد. به طور کلی دو عامل مهم را ذکر می کنم. اول ژنتیک و دوم تغییرات هورمونی که با اشعه ماورای بنفش خورشید ترکیب شده باشد.

 

درمان

این لکه ها پس از زایمان معمولا بعد از مدتی خود به خود از بین می روند. در مواردی که لک ها با مصرف قرص های جلوگیری از بارداری ایجاد شده باشد، باید مصرف قرص قطع شود و البته مدت زیادی طول می کشد تا پس از قطع قرص این لک ها از بین بروند و حتی ممکن است هرگز به طور کامل لک ها برطرف نشوند.

برای سرعت بخشیدن به روند بهبودی، اقداماتی انجام می دهیم مثل لایه برداری خفیف با کمک مواد شیمیایی سطحی، که این روش بسیار موثر و مطمئن است چون در واقع با کمک ترکیبات بی رنگ کننده جلوی فعالیت رنگدانه هایی که لکه ها را ایجاد می کنند، گرفته می شود.

نقش لیزر در درمان ملاسما یا لک حاملگی تاکنون به اثبات نرسیده است. البته در بعضی از انواع ملاسما می توان از درمان لیزر استفاده کرد ولی معمولا بلافاصله پس از قطع درمان، عود اتفاق می افتد. پس بهترین درمان برای این لک ها در واقع جلوگیری از تماس با نور آفتاب است که برای این کار باید از کرم های ضد آفتاب استفاده کنید. بهتر است هیچ گونه مداخله لیزر درمانی بر روی پوست زنان با پوست تیره انجام نشود. لیزر ممکن است حتی این لک ها را تشدید کند.

برخی روش های خانگی برای درمان ملاسما

مرکبات

پوست صورت خود را با مرکبات ماساژ دهید. لیمو را بعد از اینکه مصرف کردید کمی آب در آن نگه دارید و روی پوست خود بکشید. تا دو بار در روز این کار را انجام دهید. ویتامین C در دوران حاملگی برای زنان لازم و ضروری است فقط پوست آنها را دور نریزید و به پوستتان بزنید. اگر آب لیمو را با عسل هم مخلوط کنید و روزانه روی پوستتان بمالید و ۱۵ دقیقه بگذارید بماند کمک زیادی در روشن نگه داشتن پوست و از بین بردن ملاسما می‌کنید.

درمان ملاسما

ویتامین E

ویتامین E برای از بین بردن لکه های قهوه‌ای پوست خیلی مفید است. می‌توانید از کپسول‌های ویتامین  استفاده کنید و  روغن داخل آن را به پوستتان بمالید.

ماست

ماست خاصیت روشن‌کنندگی پوست دارد. می‌توانید ماست را به تنهایی روی پوست خود بزنید و بعد از ۱۵ دقیقه بشویید. ماست را با پودر جو پرک  و عسل و لیمو مخلوط کنید خمیری یک دست به دست بیاورید و به مدت ۲۰ دقیقه روی پوست بگذارید.  می‌توانید به جای پودر جو از خود جو پرک استفاده کنید و بگذارید تا ماسک روی صورت خشک شود بعد از دانه های جو به عنوان اسکراب و لایه بردار می توانید استفاده کنید یعنی کمی دستتان را مرطوب کنید روی پوستتان حالت دورانی جوی پرک را ماساژ دهید.

سیب‌زمینی

این ماده غذایی خوشمزه هم برای از بین بردن لکه های صورت بسیار مفید است. سیب زمینی را می‌توانید حلقه حلقه کنید و روی پوستتان ماساژ دهید. ویا میتوانید آن را رنده کنید و با عسل مخلوط کنید و روی پوست بمالید.

برچسب ها: ماسک صورت، زیبایی پوست، جوانسازی پوست، ماسک های خانگی، شفافیت پوست، لک دوران بارداری، راهکارهای از بین بردان لک صورت، آبرسانی پوست تعداد بازديد: 851 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز