Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 19:56

16
خرداد
علت زایمان زودرس چیست؟

علت زایمان زودرس چیست؟

ایده آل این است که جنین درون رحم مادر رشد کند تا زمانی که رشد جنینی‌اش کامل شود؛ بنابراین زودتر از موعد به دنیا آمدن جنین می‌تواند خطرات و عوارضی به دنبال داشته باشد.

ایده‌آل این است که جنین درون رحم مادر رشد کند تا زمانی که رشد جنینی‌اش کامل شود؛ بنابراین زودتر از موعد به دنیا آمدن جنین می‌تواند خطرات و عوارضی به دنبال داشته باشد. زایمان زودرس به تولد نوزاد پیش از ۳۷ هفته بارداری گفته می‌شود. یک حاملگی طبیعی حدود ۴۰ هفته طول می‌کشد. هر مادری دوست دارد نوزادی سالم به دنیا بیاورد، پس مهم است که بدانیم چه عواملی می‌توانند منجر به زایمان زودرس شوند.

علت‌های زایمان زودرس

فاصله‌ی کم بین دو بارداری

اگر شما خیلی زود بعد از زایمان اول‌تان باردار شوید خیلی بیشتر در معرض زایمان زودرس خواهید بود. شما تازه بچه‌دار شده بودید و بدن‌تان به زمان نیاز دارد تا خودش را بازیابی کند. بدن‌تان بعد از به دنیا آوردن نوازد قبلی، ذخایر مواد مغذی‌اش را از دست داده است و به سختی می‌تواند در این فرصت کوتاه، نوزاد بعدی را پشتیبانی کند. همه‌ی سیستم‌ها در بدن‌تان از جمله کانال واژن به استراحت نیاز دارند، پس بهتر است پیش از بارداری بعدی، دست کم ۱۸ ماه صبر کنید.

سیگار کشیدن

سیگار کشیدن طی بارداری، احتمال زایمان زودتر از موعد را افزایش می‌دهد و ضمنا بر سلامت خود مادر و جنین حتی بعد از زایمان نیز اثر می‌گذارد. سیگار حاوی نیکوتین و کربن مونوکسید است که در صورت استنشاق وارد جریان خون می‌شوند. گفته می‌شود که سیگار موجب نقص‌های هنگام تولد، سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) و کاهش سطح اکسیژنی که مادر و جنین دریافت می‌کنند می‌شود. همچنین سیگار کشیدن احتمال سقط جنین، مرده زایی و مشکلات تنفسی در نوزاد را افزایش می‌دهد.

مصرف الکل

نوشیدن الکل طی بارداری موجب سقط جنین، مرده زایی، نقص‌های هنگام تولد و اختلال طیف جنینی الکلی (FASDs) می‌شود که می‌تواند تاثیرات بلند مدت بر کودک بگذارد.

دو یا چند قلو بودن

علت‌های زایمان زودرس

دو یا چند قلو باردار بودن مطمئنا شگفت انگیز و جذاب است، اما می‌تواند عوارضی، چون زایمان زودرس و کم بودن وزن جنین هنگام تولد را نیز به دنبال داشته باشد. اگر دو قلو باردار باشید احتمال اینکه پیش از هفته‌ی سی و دوم زایمان کنید زیاد است.

سابقه‌ی خانوادگی

اگر در حال حاضر فرزندی دارید که زودتر از موعد به دنیا آمده یا همچنین اگر خود شما به عنوان مادر، تولد زودهنگام داشته‌اید، پس احتمال اینکه این بارداری‌تان، زایمان زودرس داشته باشد زیاد است. پس فاکتور دیگری که در زایمان پیش از موعد دخیل است داشتن سابقه‌ی خانوادگی می‌باشد.

مشکلاتی در سلامتی

علت‌های زایمان زودرس

هر گونه مشکلی در سلامتی، مثلا دیابت، اختلالات خونی و یا عفونت نیاز به کنترل دقیق دارد، زیرا این عوارض می‌توانند منجر به زایمان پیش از موعد شوند. داشتن فشار خون بالا می‌تواند موجب مشکلاتی در دوران بارداری و زایمان زودرس شود. عوارضی مانند پره اکلامپسی در زنان باردار بعد از هفته‌ی بیستم روی داده و یکی از دلایل زایمان زودهنگام است.

مصرف مواد مخدر

هر چه که به صورت دارو می‌نوشید، استنشاق می‌کنید و یا به بدن‌تان تزریق می‌کنید می‌تواند منجر به تولد پیش از موعد جنین‌تان شده و خطرات دیگری نیز ایجاد کند. شما مادر باردار باید از تمام انواع دارو‌ها و مواد مخدر اجتناب کنید تا کودک‌تان دچار نقص‌های هنگام تولد، مشکلات رفتاری در دوران کودکی و مشکلات جسمی و روانی نشود.

بارداری برای شما مسئولیت دارد و باید با تمام وجودتان مراقب انسان کوچکی که در بطن خود دارید باشید. پس بهتر است همیشه باید‌ها و نباید‌ها را رعایت کنید و به خاطر فرزندتان هم که شده سبک زندگی سالمی داشته باشید. بابت مسائلی که در کنترل شما نیستند نیز باید مرتبا چکاپ شوید و تحت نظر پزشک باشید تا بتوانید سفر بارداری‌تان را به سلامت به پایان برسانید و مرحله‌ی شیرین مادری را شروع کنید.

منبع:

برچسب ها: زایمان زودرس، بارداری، نوزاد نارس تعداد بازديد: 664 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز