Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 12:41

24
مهر
كاهش درد زایمان (2)

كاهش درد زایمان (2)

بخش دوم- اگر تمایل دارید زایمانی كاملاً طبیعی داشته باشید، می‌توانید از روش‌های طب مكمل و جایگزین كمك بگیرید. اغلب خانم‌ها تمایل دارند از داروهای ضددرد استفاده كنند و ترجیح می‌دهند همه‌چیز به صورت طبیعی پیش برود.

 

 انحراف فكر

 انحراف فكر نیز یكی دیگر از شیوه‌های كاهش درد است كه ایده آن از هیپنوتیزم گرفته شده است. در این روش، از هر نوع شیوه‌ای برای انحراف فكر از ناراحتی و درد استفاده می‌شود كه رایج‌ترین آنها، شیوه‌های آرامبخشی همچون مدیتیشن، تجسم‌گرایی، تماشای تلویزیون و بازی‌های ویدئویی و حتی موسیقی است.

در تجسم‌گرایی به مادر توصیه می‌شود كه تصور كند، گردن رحمش كاملاً گشاد شده است. مثبت‌گرایی و تصور اینكه درد ناشی از انقباضات شما را به كودك‌تان نزدیك‌تر می‌كند نیز به ایجاد آرامش كمك می‌كند. تمرین آرامش قبل از شروع درد زایمان، به آرام ماندن در طی انقباضات كمك می‌كند.

روی یك صندلی راحت دراز بكشد و زیر تمام مفاصل خود یك بالش نرم قرار دهید و تمام نقاط بدن‌تان را شل كنید و در وضعیت آرام‌ قرار بگیرید. تكرار این تمرین به حفظ آرامش كمك می‌كند. تنفس از تمدد اعصاب جدایی‌ناپذیر است. اكسیژن بیشتر موجب آرامش می‌شود و برای سلامت جنین نیز مفید می‌باشد.

برخی از زنان با شركت در كلاس‌های یوگا و با استفاده از كتاب، نوار و فیلم سرود، سعی می‌كنند به آرامش برسند. آرامش در محیط زایمان نیز بسیار مهم است، یك موسیقی تسكین‌دهنده انتخاب كنید و آن را با خود به بیمارستان ببرید. نور و دمای محیط نیز در تسكین درد مؤثر است. لباس راحت بپوشید و هنگام شروع انقباضات از اطرافیان خود بخواهید سكوت كنند. بجز مواردی كه نیاز به نظارت مداوم الكترونیكی جنین وجود دارد، سعی كنید هنگام زایمان در شرایطی قرار بگیرید كه بتوانید حركت كنید.

از دراز كشیدن بر روی پشت خودداری ورزید؛ زیرا در جریان خون به جنین تداخل ایجاد شده ، از یك بالش برای حمایت بدن استفاده كرده و سعی كنید همان‌طور كه روی تخت دراز كشیده‌اید، دست‌ها و زانوان خود را بر روی زمین قرار بدهید؛ به گونه‌ای كه گویا قصد خزیدن روی زمین دارید و هرازگاهی موقعیت خود را تغییر دهید.

در برخی از بیمارستان‌ها برای راحتی زنان در طی زایمان از توپ‌های بزرگ لاستیكی استفاده می‌كنند كه می‌توانید آن را در منحنی شكم خود قرار دهید و به آن تكیه بزنید تا موقعیت شما در هنگام زایمان راحت‌تر باشد. در واقع این توپ‌ها، با توپ‌های لاستیكی موجود در كلاس‌های ورزشی و یا بازی كودكان است.

برخی از زنان گرما و برخی دیگر سرما را كاهش دهنده درد خود می‌دانند و گاهی نیز استفاده متناوب از هر دوی آنها مفید خواهد بود.

آروماتراپی یا عطردرمانی

 آروماتراپی یا عطردرمانی نیز یكی دیگر از روش‌های كاهش درد است كه در آن از اسانس استخراج‌شده از گل‌ها، گیاهان، درختان و میوه‌ها استفاده می‌شود. بسیاری از فروشگاه‌های مواد غذائی و آرایشی بهداشتی، این اسانس‌ها را عرضه می‌كنند. اسطوخودوس، بابونه، ملیسا، گل شمعدانی، گل رز، اسانس پرتقال بسیار آرامبخش و باطراوت هستند.

اگرچه دیدن شعله شمع نیز آرامبخش است، ولی ممكن است اجازه نداشته باشید آن را به اتاق زایمان ببرید؛ اما می‌توانید از این اسانس‌ها برای ماساژ و یا كمپرس استفاده كنید. قبل از زمان اصلی زایمان، گاهی از این اسانس‌ها استفاده كنید تا اولاً مطمئن شوید به آنها آلرژی ندارید و ثانیاً مقدار مناسب آن را برای رسیدن به آرامش دریابید.

برخی از اسانس‌ها بوی بسیار قوی دارند كه می‌توانند موجب سردرد شوند. 6 قطره اسانس در یك وان حمام كافی است و نصف این مقدار برای یك كمپرس خوب مناسب است.

 حمایت عاطفی

  پژوهش‌ها نشان می‌دهد كه وجود یكی از نزدیكان در كنار مادر می‌تواند زایمان را آسان‌تر كند و درد و استفاده از داروهای شیمیایی را كاهش دهد. پرستاران نیز گاهی می‌توانند همین تأثیر را داشته باشند و با نوازش و یا بوسیدن، مادر را به لحاظ عاطفی حمایت كنند. وجود همسر در كنار خانم بسیار مؤثر و آرامبخش خواهد بود

. Tens استفاده از دوز پایینی از تحریكات الكتریكی است كه بر روی فیبرهای عصبی تأثیر می‌گذارد و اعتقاد بر این است كه با این كار بدن تحریك شده و آرامبخش‌های طبیعی ترشح می‌شوند. برخی از مراكز زایمان دارای این تجهیزات هستند كه در آن الكترود به كمتر متصل می‌گردد.

اگر یكی از این روش‌ها كارآمد نبود، روش دیگر را انتخاب كنید. گاهی هیچ یك از این روش‌های طبیعی مؤثر نخواهند بود و پزشك مجبور می‌شود برای كاهش درد، از داروهای شیمیایی استفاده كند.

 

 

برای خواندن بخش اول- كاهش درد زایمان- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: مدیتیشن، کاهش درد زایمان، انحراف فکر، آروماتراپی یا عطردرمانی، حمایت عاطفی، فیبرهای عصبی تعداد بازديد: 904 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز