Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 - 06:01

24
مهر
كاهش درد زایمان (1)

كاهش درد زایمان (1)

بخش اول- اگر تمایل دارید زایمانی كاملاً طبیعی داشته باشید، می‌توانید از روش‌های طب مكمل و جایگزین كمك بگیرید. اغلب خانم‌ها تمایل دارند از داروهای ضددرد استفاده كنند و ترجیح می‌دهند همه‌چیز به صورت طبیعی پیش برود.

دکتر لادن سیفی

 

 

اگر تمایل دارید زایمانی كاملاً طبیعی داشته باشید، می‌توانید از روش‌های طب مكمل و جایگزین كمك بگیرید. اغلب خانم‌ها تمایل دارند از داروهای ضددرد استفاده كنند و ترجیح می‌دهند همه‌چیز به صورت طبیعی پیش برود و حتی در دوران نقاهت خود نیز از داروهای مخدر و مسكن و آرامبخش استفاده نكنند.

آنها می‌خواهند بدون استفاده از هر نوع روش غیرطبیعی، زایمانی راحت داشته باشند.

طب مكمل و جایگزین چیست؟

 طب مكمل و جایگزین (CAM)، دخالت پزشكان در بدن، ذهن و روح و روان، به منظور كاهش درد است. از آنجا كه زایمان و بارداری از شرایط پزشكی نیست و بیماری به حساب نمی‌آید، پزشكان به این روش اعتقادی ندارند. حتی بسیاری از پزشكان علم سنتی نیز همین‌گونه تصور می‌كنند.

طب مكمل، روش‌های بسیاری برای كاهش درد، پیشنهاد می‌كند و آنها را جایگزین مناسبی برای داروهای شیمیایی و مسكن‌ها می‌داند. در برخی كشورها، حتی كلاس‌های آموزشی نیز در این زمینه وجود دارند؛ ولی به یاد داشته باشید كه حتماً نزد پزشكانی بروید كه دارای مجوز باشند و از طرف بیمارستان‌ها و مراكز بهداشتی تأیید شده باشند.

 طب فشاری و طب سوزنی

 هزاران سال است كه چینی‌ها برای كاهش درد به طب سوزنی متوسل می‌شوند؛ ولی به تازگی در سایر نقاط جهان همچون جامعه پزشكی سنتی نیز، از این روش برای كاهش درد استفاده می‌شود. مطالعات علمی جدید به علم باستان رسیده است و با اینكه عملكرد طب سوزنی به طور دقیق مشخص نیست، ولی پژوهشگران دریافته‌اند كه طب سوزنی موجب آزاد شدن مواد شیمیایی مختلفی از مغز می‌شود كه در این میان می‌توان به اندورفین‌ها اشاره كرد كه سیگنال‌های درد را مسدود می‌كند.

در طب سوزنی ده‌ها سوزن نازك در امتداد مسیرهای نامرئی و كانال‌های انرژی بدن وارد می‌شود. براساس طب باستانی، این مسیرها همان «چی» و یا «نیروی زندگی» هستند. و وقتی سوزن‌ها وارد این مسیر می‌شوند، اعصاب را فعال و تحریك می‌كنند و اندورفین آزاد شده و درد تسكین می‌یابد.

در طب فشاری نیز همانند طب سوزنی عمل می‌شود و تنها تفاوت در این است كه پزشك به جای استفاده از سوزن به منظور تحریك اعصاب، از انگشتان خود استفاده می‌كند و با استفاده از انگشتان شست خود روی بدن فرد فشار می‌آورد. حتی برخی از پزشكان بر این باورند كه فشار درمانی در دوران بارداری می‌تواند حالت تهوع را كاهش دهد.

در طب بازتاب شناسی هم كه تقریباً شبیه طب فشاری است، از شیوه‌های كاهش درد به روش طبیعی استفاده می‌شود و تنها تفاوت آن با طب فشاری این است كه در این روش فشار فقط بر روی پاها و گاهی دست و گوش اعمال می‌شود.

متخصصان این روش بر این باورند كه اندام‌های داخلی، از جمله رحم را می‌توان به قسمتی از پاها مرتبط دانست و معتقدند كه برخی از این نقاط فشار آن‌قدر قدرتمند هستند كه باید از تحریك آنها خودداری شود؛ چرا كه ممكن است موجب آغاز انقباضات رحمی شوند. 

درمان فیزیكی

 برای بسیاری از زنان مبتلا به انقباضات رحمی، ماساژ كمر با دست (توسط همسر و یا یك فرد حرفه‌ای) می‌تواند بسیار آرامبخش باشد و درد را كاهش دهد. فقط در هنگام ماساژ دقت كنید كه از ماساژ دادن شدید رحم خودداری كنید. گاهی كمپرس گرم و یا سرد نیز مؤثر خواهد بود.

رفتن به درون آب و یا جكوزی نیز بسیار كمك‌كننده خواهد بود. به این روش هیدروتراپی می‌گویند و امروزه در برخی از بیمارستان‌ها برای كاهش درد زایمان، از این روش استفاده می‌شود. فقط به این موضوع دقت كنید كه جهت آب باید به دور از مبهل باشد تا آب با فشار وارد بدن نشود.

هیپنوتیزم

 تقریباً یك‌ششم از زنان آمریكایی برای كاهش درد خود به هیپنوتیزم متوسل می‌شوند كه در این روش، اعصاب بی‌حس‌شده، درد كاهش می‌یابد و انقباضات سركوب می‌شوند. برخی زنان بعد از هیپنوتیزم می‌گویند كه حین انجام آن همچون یك عروسك بوده‌اند و ذهن آنها كاملاً از بدنشان و احساس درد دور بوده است.

اگر تمایل به استفاده این روش دارید، حتماً باید آن را از دوران بارداری آغاز كنید و نمی‌توان به محض آغاز اولین انقباضات، با این روش درد را كاهش داد. یكی از مزایای بزرگ هیپنوتیزم، آرامش مادر در لحظه تولد نوزاد است. او در این لحظه كاملاً بیدار و آگاه است. این روش هیچ عارضه جانبی برای كودك و مادر به همراه ندارد...

 

 

برای خواندن بخش دوم- كاهش درد زایمان- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: زایمان طبیعی، طب سوزنی، طب مکمل، زایمان، طب فشاری، هیپنوتیزم، زایمان راحت، زایمان بدون درد تعداد بازديد: 999 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز