Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 15:59

27
شهریور
مادران جدید، لطفا مراقب سلامتی خود باشید (2)

مادران جدید، لطفا مراقب سلامتی خود باشید (2)

بخش دوم- پس از تولد نوزاد، مادر بیشتر فكر و تمركزش متوجه فرزندش است و نه خودش! زیرا نگهداری از كودك بسیار جذاب و وقت‌گیر است. اما مادران عزیز، لطفا كمی هم به فكر خود باشید!

 

 مراقب باشید، افسرده نشوید

از هر پنج مادر جدید، یكی به افسردگی پس از زایمان دچار می‌شود كه علل گوناگونی دارد: نوسانات هورمونی دوران بارداری، استرس مسئولیت‌های جدید، و تغییراتی كه در زندگی ایجاد خواهد شد. اما بسیاری از ما قبول نداریم كه ممكن است ما هم دچار این نوع از افسردگی شویم.

اما حقیقت این است: افسردگی ممكن است هر زمانی به شما حمله كند؛ هنگامی كه شب بیداری می‌كشید، یا زمانی كه صدای گریه نوزاد؛ شما را خسته و بی‌حال می‌كند. استرس هم می‌تواند موجب افسردگی شود؛ زیرا مسئولیت‌های شما به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. اطمینان حاصل كنید كه از حمایت‌های خانواده و دوستان برخوردار هستید. از انزوای اجتماعی نیز پرهیز كنید.

 بیشتر بخوابید

یكی از مشكلات مادر شدن، كمبود خواب است. آیا می‌دانید كه كمبود خواب منجر به مشكلات مختلف سلامتی، از جمله اضافه وزن و از دست دادن حافظه می‌شود؟

چند روش ساده وجود دارد كه با استفاده از آنها می‌توانید تا حدی بر این مشكل غلبه كنید:

برنامه خواب داشته باشید. اتاق خواب باید تاریك باشد؛ و هیچ نوع ابزار الكترونیكی از جمله تلویزیون در آن نباشد. با كودك خود بخوابید و با او بیدار شوید. اگر برای‌تان امكان دارد، در طول روز یك چرتی هم بزنید.

 نرمش و ورزش كنید

نرمش كنید؛ با این كار نه تنها كالری می‌سوزانید، بلكه از قلب و ریه‌های خود محافظت كرده و ماهیچه‌های‌تان را نیز تقویت می‌كنید. در هر زمان و مكانی نرمش كنید. با این كار، علاوه بر تقویت روحیه، از سلامت قلب خود نیز حمایت می‌كنید.

در صورتی كه این جملات، به اندازه كافی در شما انگیزه ایجاد نمی‌كند، به نتایج به دست آمده از پژوهش‌ها توجه كنید: مطالعات نشان داده است، افرادی كه به طور منظم ورزش می‌كنند (از جمله پیاده‌روی)، بیش از یكسال به عمرشان افزوده می‌شود. سی‌دقیقه ورزش متعادل، پنج روز در هفته، می‌تواند به سلامت قلب شما كمك كند. پس نرمش كنید.

 حركت‌های كششی انجام دهید

پزشكان، انجام یوگا را برای مادران جدید، توصیه می‌كنند. یوگا انعطاف‌پذیری را افزایش می‌دهد، كه یكی از بهترین روش‌ها برای جوان‌تر به نظر رسیدن- چه ظاهری و چه باطنی- حداقل برای مدت ده سال است. انجام روزانه پنج دقیقه حركات كششی، می‌تواند از درد پشت، گردن و شانه پیشگیری نماید.

 معاینه سالانه فراموش نشود

معاینه كودك زیر یك سال خود را فراموش نمی‌كنید، اما در رابطه با خودتان چطور؟! آخرین بار چه زمانی برای معاینه نزد پزشك رفتید؟ مطمئنا بررسی منحنی رشد كودك بر روی نمودار رشد، بسیار هیجان‌انگیزتر از رفتن خودتان به مطب پزشك است!!!

آزمایشاتی كه احتمالاً باید انجام دهید، عبارتند از:

 آزمایش خون برای بررسی كم‌خونی، كلسترول و چربی

 فشار خون

 غربالگری گلوكز خون برای بررسی دیابت

 ماموگرافی برای بررسی سرطان سینه (پزشكان آن را برای زنان بالای 40سال، توصیه می‌كنند)

 غربالگری هورمون‌های غده تیروئید

 مواد غذایی طبیعی مصرف كنید

حال كه مادر شده‌اید، بهتر است بیشتر از میوه، سبزیجات و غلات در رژیم غذایی خود استفاده كنید. دلیل این كار چیست؟ موادی طبیعی به نام آنتی‌اكسیدان در این مواد غذایی یافت می‌شود كه از بدن در مقابل بیماری قلبی، سرطان، از دست دادن حافظه و تا حدی پیری زودرس، جلوگیری می‌كنند.

غذاهای سرشار از آنتی‌اكسیدان عبارت است از: انواع توت، آواكادو، گلابی، سیب (با پوست)، سیب‌زمینی شیرین، اسفناج، كلم بروكلی، گردو، بادام؛ ادویه‌جاتی چون دارچین و زنجفیل؛ نوشیدنی‌هایی چون چای سبز و قهوه؛ و البته شكلات تلخ.

 

 

 برای خواندن بخش اول- مادران جدید، لطفا مراقب سلامتی خود باشید- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: بارداری و ورزش، زایمان، تغییرات دوران بارداری، افسردگی بارداری، درد بارداری، هورمون دوران بارداری، بارداری و دندان ها تعداد بازديد: 697 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز