Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 - 21:09

14
فروردین
مسمومیت غذایی در دوران حاملگی (2)

مسمومیت غذایی در دوران حاملگی (2)

احتمال اینکه زنان باردار با خوردن مواد غذایی دچار مسمومیت شوند، بسیار بیشتر از سایر افراد است؛ بنابراین بسیار مهم است که در تهیه و آماده کردن مواد غذایی دقت بیشتری کنند.

 

این بیماری نشانه خاصی ندارد و گاه علائمی شبیه آنفلوآنزای خفیف ایجاد می‌کند. تورم غدد لنفاوی، درد غضلانی که به مدت چند روز تا چند هفته طول می‌کشد از دیگر علائم این بیماری است.

 در صورتی که باردار هستید و دچار این علائم شدید، با نظر پزشک آزمایش توکسوپلاسموز را انجام  دهید. اگر نتیجه مثبت باشد به این معنی است که شما به این انگل آلوده شده‌اید. ابتلا به این بیماری در هر دوره‌ای از زندگی ممکن است اتفاق بیفتد. در صورتی که جواب آزمایش منفی بود، نکات زیر را جهت لازم برای پیشگیری به خاطر بسپارید:

هنگام بارداری از پزشک خود درباره شیوه‌های انتقال بیماری و احتمال ابتلا به بیماری سوال کنید. در صورتی که در دوران بارداری مبتلا شدید، حتما داروهای لازم برای شما تجویز می‌شود. این داروها به طور معمول اثر توکسوپلاسموز را روی جنین کاهش می‌دهد.

 هنگام باغبانی و یا کار در خارج از خانه و یا وقتی که خاک گلدان را عوض می‌کنید، حتما دستکش بپوشید.

 تخم انگل این عامل بیماری‌زا ممکن است در مدفوع گربه وجود داشته باشد و هنگام تمیز کردن قفس گربه یا باغبانی به انسان منتقل شود؛ پس لازم است دست‌های خود را با صابون و آب گرم بشویید؛ به خصوص قبل از تهیه یا خوردن غذا.

 زنان باردار بهتر است از تمیز کردن قفس گربه و همچنین گوشت خام بپرهیزند.

سایر مسمومیت‌های غذایی

احتمال اینکه زنان باردار با خوردن مواد غذایی دچار مسمومیت شوند، بسیار بیشتر از سایر افراد است؛ بنابراین بسیار مهم است که در تهیه و آماده کردن مواد غذایی دقت بیشتری کنند. زنان باردار باید در مصرف تخم‌مرغ، گوشت،‌ مرغ، ماهی، میگو، شیر و محصولات لبنی بیشتر دقت کنند.

سازمان غذا و داروی آمریکا برای پیشگیری از مسمومیت غذایی به زنان باردار توصیه می‌کند:

 از ایمنی و سلامت مکانی که از آن خرید می‌کنید، مطمئن شوید. گوشت خام،‌ مرغ و ماهی را جدا از سایر مواد غذایی نگهداری کنید. پس از خرید کردن بلافاصله این مواد را به خانه برده و در ذخیره کردن آنها عجله کنید.

مواد غذایی را به طور صحیح آماده کنید. قبل و بعد از حمل و نقل مواد غذایی، دست‌های خود را خوب بشویید.

 تخته گوشت، همچنین چاقو و سینک ظرفشویی را در پایان كار به خوبی بشویید.

 در ذخیره کردن مواد غذایی، دقت کنید. در پختن و فریز کردن گوشت، مرغ، تخم مرغ، ماهی و همچنین در مصرف غذاهای آماده دقت کنید. توجه داشته باشید که دما برای فریز کردن باید 40 درجه فارنهایت یا 4 درجه سردتر باشد.

 در پخت غذاها دقت کنید. از یک دماسنج برای تعیین درجه حرارت گوشت در هنگام پخت استفاده نمایید. هیچ‌گاه گوشت نپخته را نخورید. از خوردن گوشت‌هایی که کمتر از اندازه هم پخته شده‌اند، مانند کالباس و همبرگر اجتناب کنید.

 گوشت پخته‌شده را در دمای 60 درجه سانتیگراد و گوشت را برای ذخیره در دمای 4 درجه سانتیگراد نگهداری کنید.

 برچسب روی مواد غذایی را به دقت بخوانید؛ زیرا اطلاعاتی درباره زمان استفاده و شیوه ذخیره آنها به شما می‌دهد.

خواندن این اطلاعات از احتمال مسمومیت غذایی می‌كاهد.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- مسمومیت غذایی در دوران حاملگی- اینجا كلیك كنید.

 

برچسب ها: توکسوپلاسموز، تورم غدد لنفاوی، مسمومیت‌های غذایی بارداری، مسموميت و حاملگی، تغذيه مناسبت دوران حاملگی، پيشگيری از مسموميت در بارداری تعداد بازديد: 919 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز