Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 12:49

8
تیر
توصیه‌های مهم تغذیه‌ای به مادران باردار (1)

توصیه‌های مهم تغذیه‌ای به مادران باردار (1)

مصرف شكلات به صورت مداوم باعث می‌شود تا كودك سرحال‌تر و آرام‌تری داشته باشید؛ البته در این كار نباید زیاده‌روی كرد.

تحریریه زندگی آنلاین- گروه كودك سالم

 

 

زنان به هنگام بارداری، برنامه غذایی خود را كمی تغییر می‌دهند و به نكات آموزشی دوران بارداری و بعد از تولد فرزندشان توجه بیشتری می‌كنند. تمام تلاش آنها در این دوران خاص، برای داشتن فرزندانی سالم، شاد و باهوش است. پژوهش‌های بسیاری نشان داده است كه مصرف روغن ماهی موجب باهوش‌تر شدن نوزادان و كاهش خطر افسردگی بعد از زایمان می‌شود.

با این حال اخیرا گروهی از دانشمندان و پژوهشگران به این نتیجه رسیده‌اند كه مصرف روغن ماهی و روغن سبزیجات در دوران بارداری تضمین چندانی برای باهوش‌تر شدن كودكان و افزایش مهارت‌های یادگیری آنها نیست. بنابراین اگر نتایج تحقیقات به دست آمده كاملا درست باشد، چه باید كرد تا پس از دوران بارداری كودك سالم و باهوشی پا به دنیای واقعی زندگی بگذارد؟

  آیا علم از برخی روش‌های افزایش ضریب هوشی جنین حمایت می‌كند و این روش‌ها را قبول دارد؟

والدین در این دوران سعی دارند با دنبال كردن برخی برنامه‌های آموزشی خاص دوران بارداری كه بیشتر آنها را علم تصدیق نمی‌كند، جنین خود را باهوش‌تر كنند. مثلا برخی زنان در این دوران از طریق هدفون به آهنگ‌های موتزارت گوش می‌دهند. از نظر علمی این كار نه تنها موجب افزایش هوش جنین نمی‌شود، بلكه این صداهای بلند به جنین آسیب نیز می‌رساند.

 آیا خوردن شكلات در دوران بارداری برای جنین مفید است؟

مصرف شكلات به صورت مداوم باعث می‌شود تا كودك سرحال‌تر و آرام‌تری داشته باشید؛ البته در این كار نباید زیاده‌روی كرد. زنانی كه در دوران بارداری هفته‌ای 5- 7 بار شكلات می‌خورند، 40 درصد كمتر از دیگران در معرض خطر تشنج آبستنی (افزایش فشارخون كه هم برای مادر و هم برای جنین خطرساز است) قرار دارند.

 استفاده از ظروف پلاستیكی در دوران بارداری محدودیتی دارد یا خیر؟

پلاستیك‌های خانگی اغلب حاوی مواد شیمیایی بیزفنول A و BPA هستند. مواد شیمیایی موجب اختلال در غدد درون‌ریز می‌شوند. این مواد حتی به میزان بسیار اندك و ناچیز هم روی رشد جنین اثر می‌گذارند؛ زیرا بدن با آنها به عنوان یك عامل خارجی و بیگانه برخورد می‌كند.

بنابراین در دوران بارداری به برچسب این مواد پلاستیكی بیشتر توجه كنید؛ زیرا روی برچسب آنها قید شده است كه آیا پلاستیك مورد نظر حاوی BPA هست یا خیر. این دسته از ظروف پلاستیكی را داخل مایكروفر و ماشین ظرفشویی قرار ندهید؛ زیرا حرارت صددرصد BPA را آزاد می‌كند.

 مصرف الكل اكیدا ممنوع

تمام پزشكان در مورد مصرف الكل در طول دوران بارداری هشدار داده‌اند. براساس پژوهش‌ها مصرف الكل در دوران بارداری، خصوصا در سه ماه نخست، به جنین آسیب‌های جدی وارد می‌سازد.

 آیا قرار گرفتن در موقعیت‌های پرتنش برای زنان باردار خطرناك است؟

استرس‌های آسیب‌زا و تهدید‌كننده، مثل زندگی در محدوده جنگ و مورد حمله دشمن قرار گرفتن، اثرات منفی روی جنین می‌گذارد. پژوهشگران دریافته‌اند كه ارتباط نزدیكی بین استرس مادر و كاهش مهارت‌های زبانی نوزاد وجود دارد. هر چه میزان استرس و حوادث استرس‌زا بیشتر باشد، توانایی‌های نوزاد كاهش می‌یابد و هر چه بزرگ‌تر می‌شود، مشكلات رفتاری او نیز افزایش می‌یابد.

به همین دلیل زنان باردار باید از میزان استرس‌های خود بكاهند و اطرافیان نیز او را از قرار گرفتن در محیط‌های پر تنش محافظت كنند. اما استرس‌های عادی و روزمره برای جنین خطری محسوب نمی‌شود و حتی می‌توان گفت به رشد مغزی آنها كمك هم می‌كند.

 آیا ورزش كردن مادران به سالم‌تر و باهوش‌تر شدن نوزاد كمك می‌كند؟

ورزش كردن در حد متوسط و طبیعی برای زنان باردار بسیار مفید است. به هنگام انجام برخی حركات بسیار سبك و نرم ورزشی، جنین نیز شروع به حركت می‌كند. زنانی كه احتمال می‌دهند نوزادشان به هنگام تولد درشت و سنگین وزن باشد، بهتر است ورزش كردن را فراموش نكنند؛ زیرا احتمال آنكه فرزندشان مغز بزرگ‌تری داشته باشد، بیشتر است.

برای آنكه مادر در اثر ورزش كردن دچار كم‌آبی نشود، لازم است در طول انجام حركات ورزشی و بعد از تمرین مقدار زیادی آب بنوشد...

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- توصیه‌های مهم تغذیه‌ای به مادران باردار- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: بارداری، دوران بارداری، جنین، برنامه غذایی دوران بارداری، سبزیجات در دوران بارداری، ضریب هوشی جنین، مصرف الكل در بارداری تعداد بازديد: 946 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز