Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 22:18

14
مهر
با خواص جادویی سنگ اسپینل آشنا شوید

با خواص جادویی سنگ اسپینل آشنا شوید

«اسپینل» سنگی سفت و شیشه‌ای است که قرن‌ها به عنوان سنگ جواهر استفاده و از گذشته‌ها اغلب به جای یاقوت سرخ اشتباه گرفته می‌شود.

یکی از عواملی که می‌تواند نقش مشهد به عنوان شهر جهانی گوهرسنگ‌ها را تثبیت کند، آشنایی بیشتر با سنگ‌های قیمتی و معرفی آن‌ها به عنوان یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری این شهر است که زائران و مجاوران می‌توانند با انگیزه‌های مختلف و به خصوص به عنوان سوغات از آن‌ها استفاده کنند.

سنگ «اسپینل» از اکسید آلومینیوم منیزیم ساخته می‌شود که به دلیل شکل بلور‌ها و تک انکساری بودنش سنگی خاص و متفاوت با یاقوت سرخ است.

این سنگ معمولا در کنار سنگ یاقوت یافت می‌شود و دخایر آن در کلمبیا، میانمار، سریلانکا، تایلند، افغانستان، استراالیا، برزیل، ماداگاسکار، نپال، نینجریه، تاجیکستان، تانزانیا و آمریکا موجود است.

گفته می‌شود نام «اسپینل» از واژه لاتین (spina) به معنی خار به دلیل شکل بلورهایش و یا از واژه یونانی (spark) به معنی درخشندگی رنگش گرفته شده و این سنگ برای اولین بار در آمریکا کشف شده است.

سنگ «اسپینل» رنگ‌های مختلفی از جمله سیاه، بنفش- آبی، آبی مایل به سبز، خاکستری، ارغوانی روشن، زرد، قهوه‌ای و صورتی دارد که کمیاب‌ترین و محبوب‌ترین آن‌ها قرمز یاقوتی، آبی، صورتی شفاف و نارنجی شفاف هستند.

این سنگ غالبا در سنگ‌های مرمر که نسبت به شرایط آب و هوایی کمتر مقاوم است دیده می‌شود و پس از آن توسط جریان‌ها حمل و در ته‌نشین‌های شن و ماسه یافت می‌شود.

سنگ «اسپینل» به این دلیل که در گذشته سنگی جواهری بوده، بین پادشاهان نیز محبوبیت خاصی داشته است که می‌توان به استفاده این سنگ در تاج ملکه انگلستان به وزن ۱۷۰ قیراط، در گردنبند شاه جهان مغول که در سال ۲۰۱۱ در حراج به مبلغ بالایی فروخته شد، در تاج امپراطوری روسیه که در مجموعه جواهرات مسکو نگهداری می‌شود و در نهایت سنگ اسپینل تیمور لنگ که در حال حاضر در بخشی از جواهرات سلطنتی انگلستان وجود دارد، اشاره کرد.

با توجه به این‌که «اسپینل» با یاقوت کبود اشتباه گرفته می‌شده است می‌توان گفت که این دو تفاوت‌های زیادی دارند از جمله این‌که «اسپینل» رنگ روشن‌تری در مقایسه با یاقوت سرخ دارد و رنگ آن بیشتر به قرمز آجری شبیه است، به هر حال گفته شده است که تنها راه تشخیص این دو سنگ از یکدیگر خاصیت نوری و سختی آن‌ها است.

عده‌ای معتقدند که سنگ «اسپینل» نماد وفاداری است و برای آرامش، کم کردن استرس، افزایش خود درمانی، کاهش انواع التهابات، درمان زخم معده و درمان عضلات پاره شده مفید است.

البته برخی بر این باورند که هر رنگ از این سنگ خاصیت‌های خاص خود را دارد مانند اسپینل صورتی و قرمز که شبکه قلبی را تقویت کرده و فعالیت مراکز حیات را بهبود می‌بخشد، اسپینل سیاه ازبین برنده بیماری‌ها و امواج منفی است و رنگ سبز آن نیز تنش‌های عصبی را از بین می‌برد و شادی ایجاد می‌کند.

 

منبع: ایسنا

بیشتر بخوانید:

اسراری درباره سنگ دلربا یا آونتورین

برچسب ها: جواهرات، سنگ های تزیینی، سنگ اسپینل، امواج منفی، سنگ اسپینل قرمز تعداد بازديد: 721 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز