Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 20 آذر 1403 - 15:35

8
آذر
۷ نکته برای تقسیم بندی وظایف خانه

۷ نکته برای تقسیم بندی وظایف خانه

این غیرمعمول نیست که زوجین در مورد اینکه چه کسی باید مسئول کدام کارهای خانه باشد، اختلاف نظر داشته باشند. تقسیم کارهای داخل خانه برای زوجین یکی از دغدغه های بزرگ است که رعایت اصولی که در ادامه به توضیح آنها می پردازیم

به قلم : جمیله رضوی ، روانشناس و مشاور خانواده

 

تحریریه زندگی آنلاین : این غیرمعمول نیست که زوجین در مورد اینکه چه کسی باید مسئول کدام کارهای خانه باشد، اختلاف نظر داشته باشند. تقسیم کارهای داخل خانه برای زوجین یکی از دغدغه های بزرگ است که رعایت اصولی که در ادامه به توضیح آنها می پردازیم و بکارگیری آنان می تواند به بهبود وضعیت زندگی مشترک شما منجر شود.اگر مشاجراتی با همسر خود درباره تقسیم وظایف خانه دارید، توصیه می کنیم حتما در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

چرا مشاغل خانگی به دست زنان می افتد؟

به عنوان یک کودک، هر احتمالی وجود دارد که شما ممکن است چیزی شبیه به این را دیده باشید. مردها صبح‌ها از خواب بیدار می‌شوند و با عجله به سر کار می‌روند و زنان را به خانه می‌گذارند تا کارهای خانه را انجام دهند و از بچه‌ها مراقبت کنند. اگر در چنین محیطی بزرگ شده اید، نگران نباشید زیرا تنها نیستید.یک مطالعه مستند شده توسط Frontiers in Psychology نشان داد که مردان بین سنین 18 تا 34 در روابط جنس مخالف بیشتر از زوج‌های مسن‌تر نمی‌توانند کارهای خانه را به طور عادلانه تقسیم کنند. این مطالعه در ادامه نشان داد که میانگین زنان آمریکایی تقریباً دوبرابر زمان خود را صرف کار بدون مزد نسبت به مردان می‌کنند (این کار بدون مزد بیشتر شامل وظایف خانه می‌شود)، با میانگین 38 تا 40 ساعت در هفته برای مراقبت از کودکان و 20 ساعت در هفته برای کارهای خانه.

بیشتربخوانید:

کاربردهای جالب نوشابه در خانه داری

 

 

 

 

این اعداد در نگاه اول به چه معنا هستند؟

بیشتر جنبه زیست محیطی دارد

با توجه به یافته‌های پژوهشی که در بالا ذکر شد، بسیاری از جوانان به احتمال بیشتری از برابری جنسیتی از نظر نحوه تقسیم مسئولیت‌های خانگی بین زوج‌ها استقبال می‌کنند، تنها در صورتی که این اتفاق را در زمانی که بسیار جوان‌تر بودند ببینند. یکی از دلایل اصلی که بسیاری از مردم معتقدند زنان باید کارهای خانه را انجام دهند این است که به طور ناخودآگاه برای انجام این کار آموزش دیده اند.

این باور عمومی وجود دارد که زنان بیشتر با آن سازگار هستند

تحقیقات نشان داده است که زنان بیشتر از مردان مراقب و توجه هستند. آنها تمایل دارند بیشتر با احساسات خود در تماس باشند، سطوح بالاتری از همدلی را نشان می دهند و توجه بیشتری نسبت به مردان دارند.یکی از نتایج این امر در این فرض آشکار شده است که از آنجایی که زنان همه این ویژگی ها را دارند، برای مدیریت جبهه خانه و انجام بخش عمده ای از مسئولیت های خانه مناسب هستند.

اگرچه ممکن است از نظر علمی درست باشد که زنان در روابط دگرجنس‌گرایانه‌تر از همسرانشان مراقب و توجه بیشتری دارند، اما این به‌طور خودکار به این معنا نیست که مردان باید تمام کارهای خانه را به زنان بسپارند.با این حال، یکی از کلیدهای داشتن یک خانواده شاد، توسعه هنر تقسیم مؤثر کارهای خانه بین زن و مرد است. نمی دانید چگونه این کار را انجام دهید؟ نگران نباش در اینجا نحوه شروع به کار آمده است.

بیشتربخوانید:

مواد غذایی که قابل فریز کردن هستند

 

 

 

 

وظایف خانه به عهده کیست؟

سوالات بسیاری درباره تقسیم وظایف خانه پرسیده می شود. زوج ها به دنبال پاسخی منطقی برای این موضوع هستند. آنچه در این مطالب واضح است این است که در خانه تمامی افراد خانواده، مرد و زن هر دو به یک میزان از کارهای خانه سهم می برند و باید تقسیم وظایف کاملا اصولی صورت پذیرد.

۱- فهرستی از کارها تهیه کنید

یکی از نکاتی که می تواند به شما در تقسیم وظایف خانه کمک کند، تهیه لیست از اموری است که باید انجام دهید. این لیست شامل دسته بندی هایی شامل: انباری، آشپزخانه، بالکن، اتاق ها و… باشد. داشتن فهرستی اصولی می تواند به شما کمک کند تا بهتر وظایف خانه را مدیریت و کاملا اصولی تقسیم بندی کنید.تمامی افراد خانواده نیز باید در انجام امور خانه نقش داشته باشند و اگر فرزندان شما در سنی قرار دارند که می توانند امور مربوط به خود را انجام دهند، حتما فرزندان را در تقسیم بندی وظایف خانه مدنظر داشته باشید.

۲- برنامه ای برای هر یک از افراد خانه تهیه کنید

برای هر یک از افراد خانواده برنامه ای تهیه کنید. برنامه کاری داشته باشید. تقسیم بندی وظایف خانه با برنامه سرعت بیشتری می گیرد و امور کاملا عادلانه تقسیم می شود. در نتیجه دیگر فردی در خانه کار نمی کند و دیگری مشغول به استراحت باشد.

برنامه انجام امور خانه یکی از گام هایی است که از درگیری های لحظه آخری جلوگیری خواهد کرد. و باعث کاهش مشکلات در امور خانه خواهد شد.

۳- کارهای مشترک انجام دهید

این صحیح است که تقسیم وظایف به صورت جداگانه برای هر یک از افراد تعیین شود. اما بهتر است بعضی از امور را به همراه شریک زندگیتان انجام دهید. با انجام این کار روابط عاطفی مستحکم ترین خواهید داشت و احساس ارزشمندی در بین اعضای خانواده شما جریان خواهد داشت.بعضی از امور را به صورت گروهی با فرزندان و همسرتان انجام دهید، با حفظ احترام به حقوق دیگران و انجام تعیین شده برای خود در امور مشترک نیز، همراهی داشته باشید.

۴- فهرست امور خدماتی که باید از بیرون انجام گیرد

مشخص نمایید، بعضی از اموری که باید از خدمات و دیگر افراد در بیرون انجام شود، به چه صورت و در چه بازه زمانی باید انجام گیرد. بعضی از کارهای خانه مانند نظافت محیط بیرون از خانه، چمن زنی، مراقبت از گل و گیاهان می تواند توسط افراد نظافتی و خدماتی انجام گیرد.

در این امور سخت گیری نداشته باشید و سعی کنید از افرادی که چنین خدماتی را ارائه می دهند، کمک بگیرید. برای انجام این امور برنامه ریزی داشته باشید و بازه های زمانی مشخصی را برای انجام آنان در نظر بگیرید. درباره نحوه انجام این امور حتما با همسر خود هماهنگ باشید و سعی کنید بدون اطلاع یکدیگر اقدامی خودسرانه را انجام ندهید.

۵- تعیین وظایف اصولی انجام شود

در تقسیم وظایف خانه، سعی کنید علایق و توانمندی های افراد خانواده را در نظر بگیرید. تقسیم کارها به گونه ای باشد که افرادی که بهتر از پس انجام امور بر می آیند، کارهای مدنظر را به آنان واگذار کنید.

همچنین علایق همسر و فرزندان را در نظر داشته باشید. ممکن است همسر شما علاقه ای به انجام نظافت انباری نداشته باشد اما در نظافت گیاهان و باغچه حرفی برای گفتن داشته باشد. لذا اکید توصیه می شود حتما علایق افراد را در نظر داشته باشید تا انجام امور برای دیگر افراد کسل کننده نباشد.

۶- زمان مشخص کنید

داشتن بازه زمانی می تواند به تهیه یک برنامه ریزی کاربردی به شما کمک کند. برای خود و دیگران بازه زمانی مشخصی برای انجام کارها معین کنید و سعی نمایید همه به بازه زمانی مشخص شده متعهد باشید.

۷- کارهای سخت را الویت قرار دهید

زمانی که کارهای مربوط به خود و شریک زندگیتان را مشخص کردید، سعی کنید در زمانبندی حتما میزان سختی و زمانی که باید برای انجام در نظر گرفت را در نظر داشته باشید. اگر در یک روز قرار است چندین کار مختلف انجام دهید، سعی کنید کارهای سخت تر را زودتر انجام دهید تا کارهای آسان تر انرژی زیادی از شما نگیرد.

 

تعداد بازديد: 89 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز