Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 00:01

29
اسفند
آداب سپاسگزاری از والدین

آداب سپاسگزاری از والدین

پدر و مادر نزدیک‌ترین و عزیز‌ترین افرادی هستند که هر فرد در زندگی و خانواده‌ی خود دارد. پیوندزن و مرد با عشق و محبت تشکیل می‌شود و پس‌ازآن با به دنیا آمدن فرزندان، این مهر و محبت افزایش می‌یابد. پدر و مادر سعی دارند

تحریریه زندگی آنلاین : پدر و مادر نزدیک‌ترین و عزیز‌ترین افرادی هستند که هر فرد در زندگی و خانواده‌ی خود دارد. پیوندزن و مرد با عشق و محبت تشکیل می‌شود و پس‌ازآن با به دنیا آمدن فرزندان، این مهر و محبت افزایش می‌یابد. پدر و مادر سعی دارند تا شرایط مناسبی را برای فرزند خود ایجاد نمایند و آن‌ها را در آرامش و آسایش تربیت کنند که سختی‌های زیادی را تحمل می‌کنند تا بتوانند در این راه موفق باشند. فرزندان بعد از رشد و تربیت، باید به پدر و مادر خود احترام بگذارند و قدردان زحمات آن‌ها باشند. این قدردانی باید از همان سن کودکی در فرد ایجاد شود. به‌مرورزمان والدین توان و انرژی سال‌های گذشته را از دست می‌دهند و فرزندان باید با درک این شرایط، موقعیت مناسبی را برای آن‌ها ایجاد کنند و به عبارتی زحمات آن‌ها را جبران نمایند.

بیشتربخوانید:

10روش برای اینکه عزت نفس دختر نوجوان تان را بالا ببرید

 

 

 

 

قدردانی از پدر و مادر در دین اسلام

دین اسلام به‌عنوان دین محبت و مهربانی و دین رسمی ما ایرانیان، سفارش زیادی در جهت احترام به پدر و مادر کرده است و این سفارش‌ها را در قالب آیات و احادیث متعددی بیان نموده است. به‌طوری‌که در قرآن به‌‌عنوان کتاب اصلی ما مسلمانان، افراد را از  بی‌توجهی به پدر و مادر بر حذر داشته و همواره به مهرورزی تشویق کرده است. احسان و نیکی به پدر و مادر، تواضع و فروتنی در برابر آن‌ها و خوش‌رویی از مهم‌ترین مواردی است که باید در برابر پدر و مادر خود داشته باشید. علاوه بر آن دین مبین اسلام به نگاه محبت‌‌آمیز به پدر و مادر توصیه نموده است. اطاعت از حرف‌های آن‌ها و مخالفت نکردن با آن‌ها نیز یکی از راه‌های قدردانی از پدر و مادر است.

 

پدر و مادر در سن سالمندی

افراد به‌مرورزمان و با افزایش سن، با تغییرات روحی و جسمی زیادی روبه‌‌رو می‌شوند. این تغییرات معمولاً از سنین میان‌سالی آغاز می‌شود و شدت می‌‌یابد. از مهم‌ترین این تغییرات می‌توان به تحلیل عضلانی و ضعف بدنی اشاره نمود. سالمندان ممکن است بسیاری از کارهایی را که پیش‌ازاین انجام می‌دادند، قادر به انجام آن نباشند. از سویی دیگر به دلیل بازنشستگی و فراغت از کار بیش‌تر زمان خود را در خانه می‌گذرانند. این مسئله از تحرک آن‌ها کم می‌کند و مشکلاتی مانند اضافه‌وزن و چاقی را برای آن‌ها به وجود می‌آورد. اضافه‌وزن و چاقی زمینه‌‌ساز بسیاری از مشکلات و بیماری‌های دیگر مثل دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی است. به همین دلیل نیاز است تا از پدر و مادر خود در این شرایط بیش‌ازپیش مراقبت نمایید. این‌یکی از راه‌‌هایی است که می‌توانید قدردان زحمات   آن‌ها در کودکی‌تان باشید. زمان‌هایی از هفته را اختصاص دهید و با آن‌ها به پیاده‌روی بروید. این کار به آن‌ها کمک می‌کند تا از اضافه‌وزن جلوگیری کنند و تحرک کافی را داشته باشند. از طرفی؛ باید این نکته را در نظر بگیرید که هیچ‌چیز به‌اندازه‌ی در کنار شما بودن، به آن‌ها احساس آرامش نمی‌دهد. با این کار می‌‌توانید در طی مسیر پیاد‌ه‌روی با آن‌ها صحبت کنید و در جریان دردها و ناراحتی‌های آن‌ها نیز قرار بگیرید. از مهم‌ترین تغییرات دوران سالمندی می‌توان به حس تنهایی و انزوا اشاره کرد. به‌عنوان فرزندی صالح، باید به این جنبه از زندگی پدر و مادر خود توجه نمایید. پدر و مادر شما در سن سالمندی احساس تنهایی زیادی دارند. آن‌ها مدت‌زمان زیادی را در خانه به استراحت می‌‌پردازند و به دلیل بیماری‌های مختلفی که با آن روبه‌رو می‌شوند، بیش‌ازپیش به توجه و مراقبت شما نیاز دارند. معمولاً سالمندان در این دوره از زندگی خود زودرنج می‌شوند. از همین رو با توجه و دقت بیش‌تری باید با آن‌ها رفتار نمایید. رفتار صحیح با پدر و مادر با توجه به موقعیتی که در آن قرار دارند، یکی از بهترین روش‌های قدردانی از آن‌ها است.

 بیشتربخوانید:

نسخه‌ تــقــویت اعتماد بــه نـفس کودکان ( بخش اول )

نسخه‌ تــقــویت اعتماد بــه نـفس کودکان ( قسمت دوم )

 

 

 

 

با چه روش‌هایی می‌توان از پدر و مادر قدردانی کرد؟

روش‌های زیادی وجود دارد که از استفاده از آن‌ها می‌‌توانید از پدر و مادر خود قدردانی نمایید. اما باید به این نکته توجه کنید که هیچ‌چیز به‌اندازه‌ی رفتار صحیح به آن‌ها حس رضایت نمی‌دهد. یکی از آسان‌ترین راه‌ها برای قدردانی از آن‌ها این است که به دیدارشان بروید. زمان‌هایی را برای دیدن پدر و مادر خود اختصاص دهید و به منزل آن‌ها بروید یا آن‌ها را مهمان کنید. این کار می‌تواند ساعات خوبی را برای آن‌ها بسازد و از احساس تنهایی آن‌ها نیز بکاهد. هم‌چنین می‌توانید زمانی که وقت کافی برای دیدنشان ندارید، به آن‌ها زنگ بزنید و دقایقی را برای حرف زدن با آن‌ها اختصاص دهید. آن‌ها را با اسامی و القاب مناسب خطاب قرار دهید. این کار می‌‌تواند احساس رضایت و خوشحالی به آن‌ها بخشد و درنهایت مهر و محبت رابین شما و پدر و مادرتان افزایش می‌دهد. هیچ‌گاه صدای خود را روی آن‌ها بلند نکنید و همیشه با عطوفت و مهربانی با آن‌ها سخن بگویید. نگذارید آن‌ها با کلام شما برنجند و از شما آزرده‌خاطر شوند. در انجام کارهای خانه به آن‌ها کمک کنید. معمولاً پدر و مادرهایی که به سن پیری رسیده‌اند، نیاز دارند تا در انجام کارهای منزل به آن-ها کمک شود. می‌توانید در خریدهای خانه به آن‌ها کمک کنید یا هنگامی‌که می‌خواهید خریدهای خانه‌ی خود را انجام دهید، از آن‌ها بخواهید که لیست خریدشان را در اختیارتان قرار دهند. معمولاً پدر و مادرها در انتهای دوران میان‌سالی یا در دوره‌ی سالمندی نیاز دارند تا برای درمان بیماری‌هایشان دارو مصرف کنند یا به پزشک مراجعه کنند. این‌یکی از زمان‌‌هایی است که نیاز است تا در کنار آن-ها باشید و داروهای آن‌ها را یادآوری نمایید تا از سلامتی آن‌ها اطمینان حاصل نمایید. باید به این نکته نیز توجه داشت که فرزندان نمی‌‌توانند تمام زحماتی که والدین برای آن‌ها در سنین کودکی و جوانی کشیده‌اند را جبران نمایند؛ اما باید تلاش کنند تا با رفتار صحیح و احترام به والدین، درصدد جبران این زحمات و الطاف برآیند. رضایت پدر و مادر درنهایت بهترین چیزی است که فرزندان می‌توانند به آن برسند.

 

چگونه می‌توان قدردانی از پدر و مادر را به کودکان آموزش داد؟

کودکان آیینه‌‌ی رفتار پدر و مادر و اطرافیان هستند. برای این‌که کودک شما رفتار خوبی را یاد بگیرید، باید آن را در پیرامون خود مشاهده کند. اگر فرزند شما پس از انجام کاری از شما یا دیگری تشکر نکرد، نباید با لحن بد و دعوا با او برخورد کنید. می‌‌توانید بعد از این‌که دیدید کودک شما تشکر نکرد، بگویید “ممنون مامان”. هم‌چنین می‌‌توانید از عبارت‌های مشابه استفاده کنید تا فرزند شما به‌‌مرور تشکر کردن و قدردانی از پدر و مادر را بیاموزد. قدردانی کردن و به‌طورکلی رفتارها، امری دوجانبه هستند. زمانی که کودک شما در انجام کارها به شما کمک می‌کند، باید از او تشکر کنید. این‌یکی از بهترین راه‌هایی است که فرزند شما تشکر کردن را خواهد آموخت. به فرزند خود بیاموزید که باید داشته‌های زندگی‌اش خوشحال و سپاس‌گزار باشد. بگذارید اتفاقات خوب را بیش‌ازپیش احساس نماید تا بتواند در آینده نیز بابت تمام زحمات شما قدردان باشد.

بیشتربخوانید:

انواع گوشه‌گیرى در کودکان

 

 

 

مشکلات و اختلافات با پدر و مادر

زندگی با توجه به تمام لحظات خوب و بدی که دارد، همیشه خوب پیش نمی‌‌رود و ممکن است لحظات ناخوشایندی را نیز تجربه نمایید. این لحظات ناخوشایند می‌تواند در برخوردها و معاشرت‌‌ها با پدر و مادرتان اتفاق بیفتد. پیش از آن‌که هر رفتاری داشته باشید یا تصمیم خاصی بگیرید، باید به این نکته توجه کنید که این افراد پدر و مادر شما هستند و شما سال‌های زیادی را با آن‌ها زندگی کرده‌اید وزندگی خواهید کرد. اختلاف‌نظر و دیدگاه امری طبیعی است اما بعضی وقت‌‌ها این مسئله شدت می‌‌یابد و ممکن است به بحث و دعوا منجر شود. شما اجازه دارید نظر و حرف خود را با لحنی آرام و به‌دوراز هرگونه بی‌‌احترامی بیان کنید. هیچ‌گاه با صدای بلند با پدر و مادر خود صحت نکنید و موجب رنجش آن‌ها نشوید. بعد از آن‌که صحبت و بحث شما به پایان رسید، اطمینان حاصل کنید که آن‌ها آزرده‌خاطر و دل‌‌چرکین نباشند. اگر احساس می‌کنید از شما ناراحت هستند، حتماً سعی کنید از دلشان دربیاورید و اوضاع را به‌درستی مدیریت کنید.

 

همیشه به یاد پدر و مادر خود باشید

یکی از بهترین روش‌های قدردانی از پدر و مادر، به یاد داشتن آن‌ها در موقعیت‌‌های مختلف است. همیشه در نظر داشته باشید که آن‌ها بخش مهمی از زندگی شما هستند. به همین بی‌‌توجهی به آن‌ها می‌تواند باعث رنجیده‌خاطر شدن آن‌ها شود. معمولاً پدر و مادرها کمتر انتظارات خود را از فرزندانشان بیان می‌کنند. اما بیش از هر کس دیگری در زندگی شما به توجه و مراقبت نیاز دارند.در موقعیت‌های مختلف به پدر و مادر خود فکر کنید. به‌عنوان‌مثال؛ می‌توانید پیش از رفتن به سفر یا دیگر برنامه‌های تفریحی، شرایط پدر و مادرتان را نیز در نظر بگیرید و آن‌ها را همراه خود ببرید. این مسئله تأثیر بسیار خوبی بر روابط آن‌ها با شما می‌گذارد. درواقع این‌یکی از بهترین راه‌های قدردانی از پدر و مادر است که آن‌ها را در همه حال به یاد داشته باشید. اگر شرایط نگه‌داری از پدر و مادرتان را ندارید، در سنین سالمندی حتماً از پرستار استفاده کنید. اما این مسئله نباید به نحوی باشد که بی‌‌توجهی از جانب شما تلقی شود. پدر و مادر شما باید بپذیرند که استفاده از پرستار تنها به دلیل مراقبت بیش‌تر از آن‌ها است و به معنی عدم توجه شما نیست. پرستار می‌تواند با عطوفت و مهربانی به انجام کارهای روزانه‌ی آن‌ها کمک کند و به وضعیت سلامت روحی و جسمانی آن‌ها نیز کمک کند.

بیشتربخوانید:

اضطراب اجتماعی در کودکان

 

 

 

قدردان پدر و مادر خود باشید

پدر و مادر مهم‌ترین نقش را در زندگی هر فردی ایفا می‌کنند. این افراد از ابتدای زندگی شما بیش‌تر زمان، انرژی و توجه خود را وقف شما می‌‌کنند تا تربیت شما در بهترین شرایط باشد. از همین رو نیاز است تا شما نیز قدردان زحمات آن‌ها باشید و رفتار صحیحی با آن‌ها داشته باشید. یکی از بهترین راه‌های قدردانی از پدر و مادر رفتار صحیح با آن‌ها است. رفتار شما با پدر و مادرتان باید با مهر و محبت باشد و آن‌ها را با الفاظ مناسب خطاب قرار دهید. هیچ‌گاه صدای خود را بالا نبرید و با عصبانیت و خشونت با آن‌ها صحبت نکنید. آن‌ها بهترین سال‌های عمر خود را صرف تربیت و بزرگ کردن شما کردند. در دوران سالمندی معمولاً افراد با بیماری‌های مختلفی روبه‌رو می‌شوند و ازنظر روحی نیز بسیار حساس‌تر می‌شوند. در این زمان پدر و مادر شما نیاز دارند تا همراه آن‌ها باشید و در این شرایط آن‌ها را تنها نگذارید. همیشه به این مسئله توجه داشته باشید که پدر و مادر مانند یک گنج در زندگی شما هستند و باید به‌‌خوبی از آن‌ها قدردانی و مراقبت نمایید.

 

برچسب ها: والدین، زندگی، سالمندان، تربیت کودک، اعتماد به نفس، موفقیت، پدر و مادر، مهرورزی، قدردانی، مهربانی تعداد بازديد: 74 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز