Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 18 مرداد 1404 - 12:48

1
شهریور
مشکلات اقتصادی مهم‌ترین تهدید بنیان خانواده‌

مشکلات اقتصادی مهم‌ترین تهدید بنیان خانواده‌

گفتگوی اختصاصی زندگی آنلاین با الهه داوودی دکترای حقوق و مدیر موسسه‌ حقوقی:

تحریریه زندگی آنلاین : خانم الهه داوودی که دارای دکترای حقوق است و البته مدیر موسسه‌ای حقوقی نیز می‌باشد یکی از بانوان موفق کشورمان است که علاوه بر کمک و همراهی انسان‌های گرفتار و دردمند، به فکر تمامی مخلوقات خداوند تبارک‌ و تعالی هستند و در حمایت از حیوانات هم نقشی بی‌بدیل دارند و همواره در حال انجام کارهای خیر و خداپسندانه می‌باشند.

 خانم وکیل مجرب ایران‌زمین خالصانه گام برمی‌دارند و مصداق بارز توانمندی یک زن در جامعه محسوب می‌شوند. خانم داوودی از توانایی‌های فردی خود به بهترین شکل بهره جسته و یاور اقشار مختلف جامعه هستند و انگیزه برای ادامه زندگی را در وجود همنوعان خود بارور می‌کنند.

اولویت زندگی این وکیل متبحر رسیدگی به انسان‌ها و دیگر مخلوقات خداوند متعال است و انجام چنین اموری را رسالت خود می‌داند. به گفتگویی که با این انسان بزرگ انجام داده‌ایم توجه بفرمایید:

 بیشتربخوانید:

برنامه غذایی متناسب با اقتصاد خانواده

 

کتاب "قسامه" که شما آن را به رشته تحریر درآورید چاپ سوم را پشت سر گذاشت. در این رابطه توضیح می‌فرمایید؟

ادعایی در نویسندگی ندارم و برای دل خودم به نویسندگی روی آوردم. کتاب «قسامه» در ارتباط با یک مبحث کاملاً حقوقی و تخصصی در سطح کارشناسی ارشد و دکترای حقوق است.

 واقعیت امر توقع و انتظار آن را نداشتم که " قسامه"با چنین استقبالی مواجه شود ولی به لطف خداوند و پشتکاری که داشتم نتیجه مثبتی داشت و در کمتر از ۱۰ ماه این کتاب به چاپ سوم رسید و در حال حاضر در تدارک چاپ چهارم آن می‌باشم.

دانشجویان مقطع ارشد و دکترای حقوق از این کتاب تخصصی استفاده می‌کنند و برای ارتقای توانایی‌های کاری وجود آن را لازم می‌بینند. کتاب " قسامه" نوشته‌ای در بحث جزا و جرم‌شناسی است.

 

از کتاب دیگرتان بگویید؟

من کتاب «با زن می‌خوانم» را که به حالت دلنوشته به نگارش درآمده بر اساس تجربیات شخصی‌ام در ارتباط با افرادی که به دفترم رجوع کردند و زنان زجرکشیده‌ای بودند نوشتم. در این کتاب خواسته‌ام از زنان بد سرپرست و بی‌سرپرست حمایت کنم. چراکه قانون خاصی برای حمایت از بانوان در کشورمان نداریم.

کتاب «با زن می‌خوانم» را به زبان فرانسه ترجمه‌اش کردم. در واقع با این نیت کتاب به رشته تحریر درآمد که پنجاه‌درصد از مبلغ فروش کتاب برای حمایت از بانوان اختصاص دهم و این اتفاق رخ داد. من نگاه مالی به این کتاب نداشتم دوست داشتم از همان ابتدا اگر کاری را شروع کردم در آن نیت خیری هم داشته باشم.

 

یکی از حامیان موفق حیوانات هستید. در این باب نظرتان را مطرح کنید؟

عشق خالصانه نسبت به حیوانات دارم. هر کسی این موهبت الهی را ندارد بهتر است چنین عشقی را تجربه کند. در واقع وظیفه هر انسانی است که به حیوانات کمک کند.

 با ده‌ها پناهگاه حیوانات در ارتباط هستم و برای امداد و نجات و غذا رسانی به حیوانات تا روزی که جان در بدن دارم به این مخلوقات معصوم خدمت خواهم کرد.

 

تأثیر کمک به حیوانات در زندگی‌تان چگونه بوده است؟

بدون اغراق معجزات بسیار زیادی در زندگی‌ام از برکت کمک به حیوانات دیده‌ام و شاید از برکت کمک به آنهاست که در زندگی‌ام موفق هستم.

شما وقتی باعث می‌شوید یک موجود زنده که تصادف کرده و حال بدی دارد و می‌خواهد مرگ را تجربه کند با امداد شما به زندگی برمی‌گردد و باعث بقای عمر آن زبان‌بسته می‌شوید در واقع عمر دوباره‌ای به او دهید و می‌شود گفت بعد از خداوند متعال خدای روی زمین این موجود هستید.

 

چه صحبتی با متظاهران کمک به حیوانات دارید؟

چند نفری هستند که من با آنها کار می‌کنم و بسیار قابل‌اعتماد هستند. با خیال راحت هر هزینه‌ای لازم باشد پرداخت می‌کنم. معتقد هستم ازآنجایی‌که امثال من به نیت کمک به حیوانات زبان‌بسته مبالغی را هزینه می‌کنیم در حال معامله با خداوند هستیم و هر کسی در این زمینه سوءاستفاده مالی کند با خداوند در افتاده است.

 بیشتربخوانید:

زنان ، سردمداران اجرای اقتصاد مقاومتی

درباره کمک‌های انسان دوستانه‌ای که به افراد کارتن‌خواب می‌دهید، بگویید.

چند ماهی است که توسط یک دوست عزیز با گروه خیر " پردیس پاک" آشنا شده‌ام که برایم باعث افتخار است. چارچوب فعالیت این گروه در ارتباط با افراد کارتن‌خواب می‌باشد.

آقای دکترسیدمصطفی روحانی و تیمشان دائم در حال غذا رسانی به افراد نیازمند هستند و پوشاک و کمک نقدی و لوازم زندگی و مسائل دیگر را برای افراد کارتن‌خواب

فراهم می‌کنند که کار بزرگ و خداپسندانه‌ای است.

 

 گویا قصد تولید برنامه‌ای تلویزیونی دارید. در مورد آن توضیح دهید.

همیشه دلم می‌خواست برنامه تلویزیونی در مورد مباحث حقوق و تخصصی داشته باشیم ولی هیچ‌وقت ساخته نشد. تا اینکه آستین‌ها را بالا زدم و با یکی از دوستانم که مدیر تولید و کارگردان هستند و تمامی مجوزهای لازم برای ساخت یک برنامه تلویزیونی را در اختیار دارند صحبت کرده و قرارداد بستم تا به‌عنوان سرمایه‌گذار و تهیه‌کننده مشغول به فعالیت شوند. در حال حاضر در مرحله پیش تولید هستیم و اسم برنامه هم بامید خدا "اقرار" خواهد بود.

 

نظرتان در مورد روابط زن و مرد در ایران چیست؟

با پیشرفت جوامع امکان جدایی روابط زن و مرد و قطع آن وجود ندارد. در حال حاضر با شرایط نسبتاً برابر در تمام ادارات و مشاغل خانم‌ها پا به‌پای آقایان کار می‌کنند. چیزی که در این میان وجود دارد بحث در مورد قانون و شریعت است. در قانون مجازات اسلامی هر کاری خارج از محرمیت، غیرقانونی غیرشرعی و خارج از عرف است.

چند نوع رابطه میان مرد و زن وجود دارد که به آنها ازدواج دائم، موقت و صوری می‌گویند.

 

چه نوع ازدواجی می‌تواند زیبایی این اتفاق قشنگ را از بین ببرد؟

ازدواج سفید که در دنیا باب شده در ایران مغایر با قانون است. دلیل ازدواج سفید شرایط بد اقتصادی است که جوان‌ها تن به ازدواج نمی‌دهند و به روابط نامشروع روی می‌آورند. متأسفانه در کشورمان دختران و پسران به ازدواج سفید مبادرت می‌کنند و پیش می‌آید که خانم باردار شود. در چنین شرایطی بچه باید صاحب شناسنامه گردد و حتماً نام پدر بایستی در شناسنامه مادر وجود داشته باشد. در چنین شرایطی وارد بحث صیغه می‌شوند، درصورتی‌که غیر از عقد رابطه دیگری برای ثبت‌نام پدر در شناسنامه فرزند ضمانت اجرایی ندارد.

 

یکی از جرائم موجب حد رابطه نامشروع زن و مرد است. در این مورد توضیح دهید؟

زنا در قانون مجازات اسلامی به چندین بخش تقسیم می‌شود:

ماده 221- زنا عبارت است از نزدیکی مرد و زنی که علقه زوجیت بین آنها نبوده و از موارد وطی به شبهه

نیز نباشد.

تبصره 1- نزدیکی با دخول اندام تناسلی مرد به‌اندازه ختنه‌گاه در قُبُل یا دُبُر زن محقق می‌شود.

تبصره 2- هرگاه طرفین یا یکی از آنها نابالغ باشد، زنا محقق است. لکن نابالغ مجازات نمی‌شود و حسب مورد به اقدامات تأمینی و تربیتی مقرر در کتاب اول این قانون محکوم می‌گردد.

222- نزدیکی با میت، زنا است مگر جماع زوج با زوجه متوفای خود که زنا نیست لکن موجب سی‌ویک تا هفتادوچهار ضربه شلاق تعزیری درجه شش می‌شود.

ماده 223- هرگاه متهم به زنا، مدعی زوجیت یا وطی به شبهه باشد، ادعای وی بدون بینه یا سوگند پذیرفته می‌شود مگر آنکه خلاف آن با حجت شرعی لازم ثابت شود.

ماده 224- حد زنا در موارد زیر اعدام است:

الف- زنا با محارم نسبی

ب- زنا با زن پدر که موجب اعدام زانی است.

پ- زنای مرد غیرمسلمان با زن مسلمان که موجب اعدام زانی است.

ت- زنای به عنف یا اکراه از سوی زانی که موجب اعدام زانی است.

تبصره 1- مجازات زانیه در بندهای (ب) و (پ) حسب مورد، تابع سایر احکام مربوط به زنا است.

تبصره 2- هرگاه کسی با زنی که راضی به زنا با او نباشد در حال بیهوشی، خواب یا مستی زنا کند رفتار او در حکم زنای به عنف است. در زنا از طریق اغفال و فریب دادن دختر نابالغ یا از طریق ربایش، تهدید و یا ترساندن زن اگرچه موجب تسلیم شدن او شود نیز حکم فوق جاری است.

ماده 225 - حد زنا برای زانی محصن و زانیه محصنه رجم است. در صورت عدم امکان اجرای رجم با پیشنهاد دادگاه صادرکننده حکم قطعی و موافقت رئیس قوه قضاییه چنانچه جرم با بینه ثابت شده باشد، موجب اعدام زانی محصن و زانیه محصنه است و در غیر این صورت موجب صد ضربه شلاق برای هر یک می‌باشد.

ماده 226 - احصان در هریک از مرد و زن به نحو زیر محقق می‌شود:

الف ـ احصان مرد عبارت است از آنکه دارای همسر دائمی و بالغ باشد و درحالی‌که بالغ و عاقل بوده از طریق قُبُل با وی در حال بلوغ نزدیکی کرده باشد و هر وقت بخواهد امکان نزدیکی از طریق قُبُل را با وی داشته باشد.

ب ـ احصان زن عبارت است از آنکه دارای همسر دائمی و بالغ باشد و درحالی‌که بالغ و عاقل بوده، با او از طریق قُبُل جماع کرده باشد و امکان نزدیکی از طریق قُبُل را با شوهر داشته باشد.

ماده 227- اموری از قبیل مسافرت، حبس، حیض، نفاس، بیماری مانع از مقاربت یا بیماری‌ای که موجب خطر برای طرف مقابل می‌گردد مانند ایدز و سفلیس، زوجین را از احصان خارج می‌کند.

ماده 228- در زنا با محارم نسبی و زنای محصنه، چنانچه زانیه بالغ و زانی نابالغ باشد مجازات زانیه فقط صد ضربه شلاق است.

ماده 229- مردی که همسر دائم دارد، هرگاه قبل از دخول، مرتکب زنا شود حد وی صد ضربه شلاق، تراشیدن موی سر و تبعید به مدت یک سال قمری است

ماده 230- حد زنا در مواردی که مرتکب غیرمحصن باشد، صد ضربه شلاق است.

ماده 231- در موارد زنای به عنف و در حکم آن، درصورتی‌که زن باکره باشد مرتکب علاوه بر مجازات مقرر به پرداخت آرش البکاره و مهرالمثل نیز محکوم می‌شود و درصورتی‌که باکره نباشد، فقط به مجازات و پرداخت مهرالمثل محکوم می‌گردد.

ماده 232- هرگاه مرد یا زنی کمتر از چهار بار اقرار به زنا نماید به سی‌ویک تا هفتادوچهار ضربه شلاق تعزیری درجه شش محکوم می‌شود. حکم این ماده در مورد لواط، تفخیذ و مساحقه نیز جاری است.

 

ایرادات روابط نامشروع میان محارم از لحاظ فرزندآوری چگونه است؟

در قرن دوم میلادی فراعنه عادت داشتند با محارم خود ازدواج کنند. آن‌ها فکر می‌کردند اگر چنین کاری را انجام دهند چون خون سلطنتی در رگ‌های محارمشان وجود دارد نسل طلایی ادامه می‌یابد. آن زمان اکثر بچه‌های متولد شده نواقصی داشتند ولی همان زمان در ایران قوانینی به نفع زنان داشتیم که انجام چنین کاری حرام بود. زن در جایگاه بالایی بود و ازلحاظ قدمت ایران اعتباری والا داشته و دارد.

در زمانی که کشورهای دیگر به پیشرفت‌های امروزی نرسیده بودند ایران به تمام مدارک دست‌یافته بود. متأسفانه امروزه در ایران هرچه جلو می‌رویم به‌جای روابط عاقلانه شاهد روابط نادرست هستیم.

 بیشتربخوانید:

صرفه جویی شاه كليداقتصاد مقاومتي در خانواده

 

خانم دکتر، مردم برای کسب اطلاعات حقوقی از چه راه‌هایی اقدام کنند؟

مردم غیرحقوقی و حقیقی اطلاعات کافی درباره موارد قانونی ندارند مگر آنکه مشکل شخصی داشته باشند که برحسب نیاز مراجعه می‌کنند یا از طریق اینترنت اطلاعاتی به دست می‌آورند. اگر قانون ندانیم، بنا به فرهنگ و آداب‌ورسوم همگی می‌دانیم معنی زنا و بخش‌های مربوط به آن جزء منفورترین موارد انسانی است.

 

درصورتی‌که پیش از رسمی شدن رابطه‌ای آن رابطه برهم بخورد چگونه می‌توان هدایا را پس گرفت؟

اگر هدایایی بین دختر و پسر ردوبدل شود در مورد استرداد آن هدایا اگر نقدی باشد یعنی در رستوران کافی‌شاپ، سفر و غیره هزینه شود و عین موجود نیست قابل استرداد نخواهد بود.

ولی اگر هدایا در قالب طلا گوشی موبایل اتومبیل و غیره باشد چون عین مشخص است امکان مطالبه وجود دارد. واریز پول با پرینت مالی آن پول هم امکان مطالبه دارد ولی اگر عینی وجود نداشته باشد امکان بازگشت به مدعی ممکن نیست.

 

راه‌های کنترل روابط نامشروع در کشور از نظر شما چست؟

اگر بگوییم با جمعیت بالای ۸۰ میلیونی امکان کنترل روابط وجود دارد حقیقت را انکار کرده‌ایم. نمی‌شود این همه انسان را کنترل کرد و باید ریشه اصلی مشکلات پیدا شود. زمانی که زن و مردی وارد رابطه غیرشرعی شوند تا زمانی که میانشان اختلافی نباشد علنی شدن آن ممکن نیست. از بعد فرهنگ خانواده‌ها کار دشواری برای کنترل فرزندانشان دارند.

در بسیاری از جوامع دنیا زن و مرد متأهل باید متعهد شوند. باید به‌وسیله مشاوره و با آموزش‌های صحیح و جامع مشکلات ریشه‌یابی و رفع شود.

 

ریشه اصلی مشکلات خانوادگی چیست؟

یکی از بزرگ‌ترین دلایلی که بنیان خانواده‌ها را تهدید می‌کند و باعث فروپاشی یا عدم شکل‌گیری خانواده می‌شود مشکلات اقتصادی است که هر ساله بدتر از قبل می‌شود. آقایان بنابر قانون مسئولیت تأمین مسائل مالی را در خانواده بر عهده دارند، اما زمانی این موضوع رسمیت داشت که مشکلات اقتصادی کمتر بود. خانم‌ها که کار می‌کنند بدون شک هزینه‌های زندگی را تا حدود زیادی بر دوش می‌کشند ولی خلأ میان روابط زن و مرد وجود دارد که باعث می‌شود شرایط برای گذران زندگی دشوار شود.

 

در خیانت میان زوجین تقصیرکار اصلی چه کسی است؟

دختر و پسر و زن و مرد نسبت به یکدیگر نیاز دارند و می‌خواهند خلأ زندگی خود را با وجود یکدیگر پر کنند خارج از تبصره‌های حقوقی شرایط آغاز زندگی و ادامه آن به وضعیت اجتماعی اقتصادی خانوادگی و فرهنگی بازمی‌گردد به کسانی که تقاضای طلاق دارند و موردبحث آنها خیانت است قبل از هر اقدامی باید علت را متوجه شویم که چرا این اتفاق رخ داده است. آیا کسی که خیانت کرده مقصر است یا فردی که خیانت دیده یا دو طرف مقصر هستند. نمی‌توانیم بگوییم کسی بی‌تقصیر بوده است درصد تقصیر متفاوت است.

 

ریشه خیانت و راه علاج آن چیست؟

خیانت نباید صورت بگیرد. اگر همسر شرایط مناسب مالی ندارد در قالب شرایط عادی و با احترام جدا شوند و نیازی نیست که خیانتی صورت بگیرد. پس از آنکه عُده بگذرد می‌توان وارد رابطه جدید شد. اصلاً نمی‌گویم این اتفاق رخ دهد که طلاق رواج یابد ولی متاسفانه آن‌قدر روابط نامشروع زیاد شده که نمی‌شود شرایط را کنترل کرد. دلیل ازدواج سفید شرایط بد اقتصادی جامعه است. چون دو جوان کمترین شرایط شروع زندگی را ندارند. دولت مخالف ازدواج سفید است ولی با شرایط اقتصادی موجود اکثر جوانان تحصیل کرده در تاکسی‌های اینترنتی کار می‌کنند و شغل مطلوبی ندارند و بسیاری هم بیکار هستند. با توجه به اینکه ۹۰ درصد مشکلات زندگی با مباحث اقتصادی ارتباط دارد آغاز زندگی مشترک بسیار سخت شده است. اگر مسائل اقتصادی رفع شود بدون شک زنا، خیانت و ازدواج سفید در کشورمان کاهش می‌یابد.

 

مشکلات اقتصادی تا چه اندازه مانع شکل‌گیری زندگی زوج‌های جوان می‌شود؟

متأسفانه اقتصاد کشور در وضعیت خوبی قرار ندارد.. اجناس ایرانی باکیفیت را تولید نمی‌کنیم و به تولید اجناس بی‌کیفیت پرداخته و آنها را ضرب در سه می‌کنیم و به هم‌وطنان می‌فروشیم. این موضوع باعث می‌شود که مردم هزینه بالاتری بپردازند ولی اجناس خارجی خریداری کنند.

 

در این شرایط جوان‌ها چگونه ازدواج کنند؟

 هزینه جهیزیه برای دخترخانم‌های آبرومند افزایش بسیار زیادی پیدا کرده است. خاطرم است از فردی که در بازار امین‌حضور مغازه دودهنه داشتند اقلام لازم را برای جهیزیه عروس خانم‌ها تهیه می‌کردیم. تا همین چند سال پیش با ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان می‌شد جهیزیه آبرومندانه‌ای تهیه کرد. ولی در حال حاضر با ۱۵۰ میلیون تومان هم امکان تهیه جهیزیه وجود ندارد.

 

عواقب کاهش ازدواج رسمی چیست؟

ازدواج سفید و روابطش غیرشرعی شکل می‌گیرند. جوان‌ها رو به بی‌بندوباری می‌آورند و می‌دانند علقه ازدواج ضمانت اجرایی ندارد و نباید ضرر و زیان بدهند. روز به روز با کاهش ازدواج و تعهد ‌مواجه می‌شویم و نباید انتظار داشت که در آینده غالب مردم متوجه تعهد و تأهل شوند. جوان‌ها می‌توانند رابطه‌ای را بدون عروسی، نفقه و مهریه دادن به میل خود باز کنند و این مسئولین هستند که باید مشکلات ازدواج را حل کنند. اگر این اتفاق رخ ندهد اکثر مردم با مشکلات بیشتری مواجه می‌شوند و متأسفانه برای تهیه اقلام زندگی عد‌ه‌ای روی به فحشا و تن‌فروشی می‌آورند که مناسب جامعه اسلامی ایران نیست.

 

به‌عنوان یک مادر چگونه از فرزندان خود حمایت می‌کنید؟

من به‌صورت جدی مراقب فرزندانم هستم. اگرچه آنها را به دنیا نیاوردم اما آرزوی هر مادری که فرزند خود را به مقصدی که در ذهن دارد برساند. آن مقصد برای من مدارج تحصیلی بالا و شغلی آبرومند است که بتواند در ادامه ازدواجی موفق داشته باشد در شرایطی که همه‌چیز در چارچوب مناسبی باشد آرزوها برآورده خواهند شد.

 

دیدگاهتان در مورد ارتباط جوانان با خانم‌های مطلقه چیست؟

ارتباط با خانم‌های مطلقه در جامعه افزایش یافته و یکی از علل آن نیاز مالی است و البته که رفع دیگر نیازها نیز مدنظر قرار می‌گیرد. خانمی پس از خروج از زندگی زناشویی با دریافت مهریه زندگی مستقلی را برای خود شروع کرده است. خانه‌ای خریده یا اجاره کرده و با آب‌باریکه‌ای که دارد زندگی خود را می‌گذراند. به دلیل علاقه به زندگی بهتر که دیدگاه مالی آن را تقویت می‌کند بانوان عزیز به ازدواج با آقایان مجرد روی می‌آورند. از سوی دیگر دخترخانم‌ها برای امنیت مالی بیشتر به رابطه با آقایان سن بالا یا ازدواج با این افراد روی می‌آورند تا بتوانند از لذت‌های زندگی البته از نگاه خود بهره‌مند شوند.

 

علت اینکه خانم‌هایی می‌پذیرند همسر اول یک مرد نباشند و در کنار هوو زندگی کنند، چیست؟

فقر فرهنگی اقتصادی مالی و طبقاتی باعث می‌شود تا خانم‌ها به همسری مردی درآیند که یک یا دو زن دارند. محال است خانمی به ازدواجی تن دهد که در آن هوو داشته باشد. ریشه چنین ازدواجی در شرایط خوب مالی است و در دیگر موارد فقر طبقاتی و فرهنگی. من یک زن هستم و می‌دانم هیچ خانمی حاضر نیست برای ثانیه‌ای همسرش را با زن دیگری تقسیم کند. اما به دلیل جبر روزگار به این شرایط تن می‌دهد. البته که اجازه عقد ۴ زن و تعداد بی‌نهایت صیغه از نظر من اشتباهی است که باید در قانون اساسی رفع شود. چون در شرع خودمان یک مرد نمی‌تواند بدون اجازه همسر اول خود ازدواج دوم را انجام دهد و برای جلوگیری از چنین اتفاقی باید در چارچوب فرهنگی و ثبات روابط زناشویی مانع از شکل‌گیری آن شد.

 

معانی کلمات:

 احصان: نزدیکی

 بینه: دلیل و حجت

 تفخیذ: خویشاوند

 حیض: قاعدگی

 دبر: مقعد

 ربایش: دزدیدن

 رجم: سنگسار

 زانی: زناکار

 زانیه: زناکار مؤنث

 صوری: ظاهری

 عده: مدتی که زن پس از طلاق یا فوت شوهر نمی‌تواند مجدداً ازدواج کند

 علقه: نطفه

 عنف: زور

 فراعنه: پادشاهان مصر قدیم

 قبل: اندام پیش

 محصن: مرد زن‌دار

 مساحقه: عشقبازی زن با زن

 مهرالمثل: مهریه پس از زفاف

 وطی: همخوابی

تعداد بازديد: 243 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز