Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 17:51

5
تیر
علل تهدیدات سلامت روان زوجین

علل تهدیدات سلامت روان زوجین

زوج‌هایی که به مشاجره‌های روزمره خود عادت کرده و آن را به عنوان بخشی از زندگی خود پذیرفته‌اند به زودی دچار دلزدگی و یا بی رمقی عاطفی می‌شوند.

تحریریه زندگی آنلاین : زوج‌هایی که به مشاجره‌های روزمره خود عادت کرده و آن را به عنوان بخشی از زندگی خود پذیرفته‌اند به زودی دچار دلزدگی و یا بی رمقی عاطفی می‌شوند.

رزیتا شرافتی روانشناس و زوج درمانگر اظهار داشت: بی رمقی زناشویی، ناشی از ناتوانی زوجین در مدیریت تعارضات و اختلافات است و هر چقدر زن و شوهر در این امر ضعیف عمل کنند سریع‌تر و عمیق‌تر دچار سردی در رابطه می‌شوند تا جایی که حتی ممکن است دچار جدایی عاطفی شوند.

وی تصریح کرد: شکی نیست که مشکلات اقتصادی و معیشتی نقش اثرگذاری را در شروع مشاجره‌ها دارد ولی گاهی کشمکش‌های زوجین نتیجه سطح توقعات و یا بی تفاوتی یکی از طرفین به خواسته‌های طرف مقابل است پس نباید ضعف کنترل شرایط را به موضوعات اقتصادی خانواده گره بزنیم. شرافتی ادامه داد: زوجین رابطه زناشویی خود را با نگرش و احساس‌های مثبت آغاز می‌کنند، ولی به تدریج هنگامی که در می‌یابند رفتار همسرشان آن‌گونه نیست که انتظارش را داشته‌اند، احساس‌های منفی در رابطه آنها پدید می‌آید.

 بیشتربخوانید:

روش های جلوگیری از طلاق عاطفی

 

این روانشناس ابراز کرد: پس از افزایش سرخوردگی و تنش‌های برآمده از برآورد نشدن خواسته‌ها و نیازهای میان فردی، احساس سرخوردگی آشکارا به همسر نسبت داده می‌شود و این موجب از دست رفتن عشق و تعهد شده و بی‌رمقی، جایگزین شور و شیفتگی می‌شود.

شرافتی افزود: بی رمقی در برگیرنده سه مرحله است اول، سرخوردگی و ناامیدی، دوم، خشم و بیزاری و سوم، دلسردی و بی تفاوتی، بی‌رمقی زناشویی به علت تراکمی از توقعات غیرواقعی از همسر و ازدواج توأم با تنیدگی‌ها، واقعیت‌ها و فراز و نشیب‌های زندگی نمایان می‌شود. چنانچه همسران نیازهای خود را در ارتباط با یکدیگر مطرح نکنند و به راه‌حل مثبت دست نیابند، تنیدگی، خشم و سرانجام بی‌رمقی آشکار می‌شود.

وی اضافه کرد: صاحب نظران سه نشانه برجسته شامل از پا افتادن یا فرسودگی بدنی، هیجانی و روانی، را برای بی‌رمقی زناشویی مطرح می‌کنند، فرسودگی بدنی بر آمده از بی‌رمقی به‌صورت خستگی، اندوه، سردردهای مزمن و ناراحتی شکمی، کمبود میل و پرخوری همراه است و فرسودگی هیجانی شامل دلخوری، بی‌میلی برای حل مشکلات و احساس غم و دل‌تنگی، افسردگی، تنهایی و در دام افتادگی و اختلالات هیجانی و گاهی در صورت بی‌رمقی به وجود آمدن افکار خودکشی در فرد بی‌رمق است و فرسودگی روانی نشانه‌هایی همچون کاهش اعتمادبه‌نفس، دیدگاه منفی درباره همسر، ناامیدی و نارضایتی از خود و کمبود دوست داشتن خود را به همراه دارد.

بیشتربخوانید:

 آنچه درباره ازدواج مجدد باید بدانید!

با همسر عصبانی چگونه برخورد کنیم؟

بهترین روش برای جلوگیری از خیانت در زندگی مشترک

 

 

برچسب ها: زندگی مشترک، ازدواج، طلاق، رابطه زناشویی، رابطه عاطفی تعداد بازديد: 3802 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز