Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 30 فروردین 1403 - 06:41

28
مهر
نگاهی به تبعات ازدواج‌های زودهنگام و دیرهنگام

نگاهی به تبعات ازدواج‌های زودهنگام و دیرهنگام

در کنار پدیده زیان‌بار ازدواج‌های زودهنگام و پدیده کودک‌همسری، موضوع ازدواج‌های دیرهنگام نیز مطرح می‌شود. این پدیده هم در بین پسران و هم در بین دختران دیده می‌شود که البته دلایل هر کدام از این‌ها در بسیاری از موارد، متفاوت از همدیگر است.

به قلم : محمود سعید

 

تحریریه زندگی آنلاین :

دلایل ازدواج دیرهنگام : در کنار پدیده زیان‌بار ازدواج‌های زودهنگام و پدیده کودک‌همسری، موضوع ازدواج‌های دیرهنگام نیز مطرح می‌شود. این پدیده هم در بین پسران و هم در بین دختران دیده می‌شود که البته دلایل هر کدام از این‌ها در بسیاری از موارد، متفاوت از همدیگر است. دلایل متعددی برای اجتناب از ازدواج یا ازدواج‌های دیرهنگام مطرح شده است. به‌عنوان مثال فرار از مسئولیت‌پذیری، ترس از ازدواج، ترس از طلاق، واهمه داشتن از خیانت و مسائلی از این دست، می‌تواند باعث شود که یک فرد جسارت ورود به عرصه ازدواج را نداشته باشد. البته این مسائل، منهای چالش‌های مالی است و در این بحث به‌دنبال ارزیابی رفتار کسانی هستیم که به‌رغم داشتن موقعیت مناسب اقتصادی، از ازدواج می‌پرهیزند. دکتر حسین باهر، روان‌شناس اجتماعی در این خصوص معتقد است: «گرایش به جامعه‌گریزی، تنوع‌طلبی جوانان، مسئولیت‌گریزی، ترس از طلاق و شکست در زندگی آینده، ترس از خیانت همسر، رواج مردسالاری و زن‌سالاری و رقابت بین آن‌ها، مهم‌ترین دلایل اجتماعی هستند که تمایل جوانان را به ازدواج کاهش می‌دهند. اعتیاد برخی از جوانان به مواد مخدر نیز موجب ترس بسیاری از دختران از ازدواج می‌شود. در گذشته دیر ازدواج کردن امر ناپسندی بود اما امروزه این موضوع به یک امر بسیار عادی در جامعه تبدیل شده است.»

 

بیشتربخوانید:

چرایی «تجمل‌گرایی» در برگزاری «مراسم‌ ازدواج»

 

 

آثار کوتاه‌مدت و بلندمدت ازدواج دیرهنگام : تبعات زیادی می‌تواند از ازدواج‌های دیرهنگام، گریبان‌گیر جامعه شود. این آثار منفی می‌تواند خود را در کوتاه‌مدت و بلندمدت نشان دهد و دایره آسیب‌ها را در نگاهی کلان‌تر، به کل جامعه تعمیم دهد. عدم رغبت به ازدواج بخش زیادی از جمعیت، باعث کاهش میزان زاد و ولد در جامعه می‌شود که این امر در بلندمدت می‌تواند روی ترکیب جمعیتی یک کشور آثار شومی برجای بگذارد. هم‌چنین پدید آمدن ولنگاری‌های اجتماعی و شیوع انواع ازدواج‌های غیررسمی که از آن‌ها با عنوان ازدواج سفید یاد می‌شود، از دیگر آثار ازدواج‌های دیرهنگام است. طبیعی است که افراد با بلوغ جسمی، در تلاش خواهند بود که نیازهای جنسی و حتی عاطفی خود را پوشش دهند و در صورت فراهم نبودن مسیر مشروع، مسیرهای نامشروع را در پیش خواهند گرفت. احمد ترابی، روان‌شناس، در خصوص اثرات منفی و مخرب در ازدواج دیرهنگام اعتقاد دارد: «اثرات روان‌شناختی در سطح فردی یکی از تاثیرات تأخیر در ازدواج است که در توضیح این مسئله می‌توان گفت تأخیر در ازدواج می‌تواند معضلاتی در محیط خانوادگی در پی داشته باشد، به‌عنوان مثال کاهش حمایت‌های مختلف از نظر مالی، عاطفی، شناختی، انگیزشی که به‌دلیل به هنگام نبودن ازدواج فرد هیچ‌گونه رغبت و اشتیاقی بین اعضای خانواده در این امر وجود ندارد.»

 

بیشتربخوانید:

چرا جوانان ازدواج نمی‌کنند؟

7وظیفه‌ زن و شوهرها پس از ازدواج

شیوه مدیریت همسران بدخلق

رمز و رازهای ازدواج با همکار

 

 

 

برچسب ها: زندگی مشترک، ازدواج، همسرداری، زندگی زناشویی، سن ازدواج، کودک همسری تعداد بازديد: 2402 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز