Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 - 03:52

27
شهریور
با مسائل خود چه می‌كنید (2)

با مسائل خود چه می‌كنید (2)

بخش دوم- گمان نكنم در بین همه مردم دنیا كسی پیدا شود كه در زندگی‌اش مسئله‌ای وجود نداشته باشد. همه ما بطور روزانه با انواع مسائل روبرو هستیم.

 

مسئله خوارها!

 این گروه تمام تلاش خود را می‌كنند تا به جای حل مسئله، آن را از گلوی خود پایین بدهند و به اصطلاح با آن بسازند. به مثال نارضایتی شغلی برمی‌گردم. اگر یكی از اهالی این گروه با این مشكل روبرو شود، احتمالاً می‌گوید: «لیاقت من همین است، اگر درسم را خوانده بودم وضعم خیلی بهتر بود».

یا اینكه می‌گوید: «هر كس سرنوشتی دارد، نمی‌شود كه همه مشاغل عالی داشته باشند». خلاصه انواع و اقسام روش‌ها برای هضم مشكل و سُرخوردن از روی آن را امتحان می‌كند. چه شامل تنبیه خودش باشد و چه شامل تنبیه دیگران. در حالیكه اگر به جای این حرفها مسئله را حل می‌كرد ناچار نبود یك عمر با حرفه‌ای كه از آن ناراضی است سر كند.

مسئله ردکن‌ها!

 این هم یك كار ناجوانمردانه است؛ یك جور خیانت به خودمان. به قول قدیمی‌ها، گربه دستش به گوشت نمی‌رسد، می‌گوید بو می‌دهد. برای مثال بعضی‌ها كه پشتكار و همت مثلا درس خواندن را ندارند برای انكار مسئله می‌گویند: «ای بابا كی از درس و دانشگاه به نان می‌رسد.

یا بعضی‌های دیگر كه ظرفیت و آگاهی لازم را برای برخورد مناسب با جنس مخالف ندارند ضد زن یا ضد مرد می‌شوند، و با انواع اتهامات مدام در حال محكوم كردن آن دیگری هستند. فرار از مسائل از یک طرف نوعی مسئله‌تراشی جدید است و از طرف دیگر تجربه نشان داده که راهی بی‌ثمر است؛ یعنی در نهایت از هر چه بترسی روزی می‌رسد که باید با آن روبرو شوی.

از این گذشته مسئله ردکن‌ها غیرصادقانه با مسئله برخورد می‌کنند که این موضوع خود می‌تواند پیامدهایی ناخوشایند داشته باشد.

مسئله‌گشاها!

  اینها بلدند كه مستقیم و از روبرو به مسئله نگاه كنند و وارد گام‌های بعدی شناخت مسئله شوند. طبیعی است که بعد از آن با استفاده از روش‌های تصمیم‌گیری و حل مسئله، مسلماً به پاسخی متناسب و قانع کننده برای مسائل خود می‌رسند. این دسته از افراد كه معمولا همه افراد موفق را شامل می‌شود از مسئله نمی‌ترسند و فرار نمی‌كنند. بهانه نمی‌گیرند و وقت راهدر نمی‌دهند بلكه صادقانه و مسئولانه با مسائل روبرو می‌شوند و آنها را حل می‌كنند.

اینك شما هم صادقانه دسته خود را پیدا كنید و سعی كنید اگر در دسته آخر قرار ندارید دسته خود را تغییر دهید و در زمره حل كنندگان مسائل باشید. پشت هیچ مانعی نمانید. اگر قرار باشد از مانع رد شوید می‌توانید عقب بزنید، مانع را دور بزنید، یا سوراخ كنید یا حتی از روی مانع پرواز كنید. اما به هر حال هرگز نباید پشت موانع بمانید.

 

 

 برای خواندن بخش اول- با مسائل خود چه می‌كنید- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: موانع زندگی، افراد موفق، تلاش شغلی، نارضایتی شغلی، مشاغل عالی، مقابله به مشکلات تعداد بازديد: 476 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز