Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 04:43

12
تیر
شیوع پدیده ازدواج های فصلی در ايران (2)

شیوع پدیده ازدواج های فصلی در ايران (2)

سونامی‌ طلاق در راه است و حتی این روزها عده‌ای جشن طلاق می‌گیرند و کیک سفارش می‌دهند که این شادمانی از رخداد طلاق، برای جامعه ایرانی مایه تاسف و سرافکندگی است.

به گفته وی، تصمیم‌هایی که مربوط به دو طرف است باید توسط خود آنها گرفته شود و دخالت‌های دیگران نباید با پیشنهاد اشتباه شود و حرف و رفتار دیگران مبنای مشاجره دو طرف باشد.

وی گفت: هنگام بروز مشکل در خانواده، نباید دنبال مقصر گشت بلکه باید دنبال راه حل مساله بود. دو طرف باید بپذیرند که نباید سر همه موضوعات توافق داشته باشند و تفاوت شخصیت‌ها در فکر و عمل را باور کنند اما باید هماهنگ بوده و موظف به حمایت از همدیگر هستند.

این استاد دانشگاه افزود: در ازدواج فردیت افراد را نباید از بین برد در غیر این صورت منجر به این عقیده شده که با ازدواج همه روابط را از دست داده‌ام و هزینه ازدواج را بالا می‌برد و این اندیشه باعث خستگی در زندگی می‌شود.

به گفته وی، فاصله بین همسران ناشی از سردی روابط است و رفتار مثبت اگر تقویت نشود به خاموشی می‌گراید از جمله آنها، بی توجهی به محبت کلامی‌است و دو طرف باید سعی کنند لحظات با هم بودن را خوش بگذرانند.

به گفته وی، اندیشه برنده شدن، جدی‌بودن همه موضوعات و گلایه همسران در جمع دیگران باعث تخریب بنیاد خانواده می‌شود، همچنین ترس سرکوب شده قاتل عشق است و طرفی که ترسید و نتوانست آن را مطرح کند باعث شکست در زندگی می‌شود.

این استاد دانشگاه به باورهای اشتباه در ازدواج اشاره کرد و گفت: دو طرف ازدواج نباید انتظار داشته باشند به خاطر علاقه، هر کاری را انجام داد و محدودیت‌های یکدیگر را درک کنند.

به گفته وی، خطاهای فرآیند ازدواج را عبارتند از کلی‌گویی، حدس‌زدن، تعجیل، درجه‌بندی نکردن ملاک‌ها و نادیده گرفتن تعارض‌ها دانست که باید آنها را به درستی شناخت.

یک طلاق از هر ۲/۸ ازدواج

بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی مدیر کل دفتر اطلاعات، آمار و مهاجرت سازمان ثبت احوال در سال گذشته از هر ۲/۸ ازدواج در تهران یکی منجر به طلاق شده و آمار طلاق نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹/۳ درصد رشد داشته است.

به گفته علی اکبر محزون بیشترین آمار طلاق در مردان ۲۵ تا ۲۹ سال و زنان ۲۵ تا ۲۹ سال رخ داده که در گروه مردان ۲۰ هزار و ۱۴۸ طلاق و در گروه زنان نیز ۱۹ هزار و ۳۸۲ مورد واقعه طلاق ثبت شده است.

مدیر کل دفتر اطلاعات، آمار و مهاجرت سازمان ثبت احوال تاکید کرد: ۱۳/۳ درصد از طلاق‌ها در کمتر از یک سال اول رخ داده و ۴۷/۲ نیز طلاق‌هایی بوده که تا ۵ سال اول زندگی مشترک ثبت شده است.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته در کل کشور از هر ۵ ازدواج یک مورد آن منجر به طلاق می‌شد، گفت: در سال جاری این آمار به ۴/۴ درصد رسیده و در حال كاهش است.

این كاهش نسبت‌ها كه در بسیاری از مناطق دیگر كشور نیز به چشم می‌خورد حتی پای مجلس شورای اسلامی‌را نیز به بحث طلاق باز كرده است.

هشدار نسبت به وقوع سونامی‌ طلاق در كشور

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی‌با بیان اینکه هر ساعت 18 واقعه طلاق در کشور ثبت می‌شود، نسبت به وقوع سونامی‌ طلاق در کشور هشدار داد.

حسین طلا در عین حال گفت: علاوه بر افزایش نرخ طلاق از ابتدای سال 1390شاهد کاهش آمار ثبت ازدواج در کشور هستیم به طوری‌که در سال 90 تعداد 891 هزار مورد ثبت ازدواج داشته ایم اما در سال 1393 این آمار به 724 هزار مورد کاهش یافته و در سال 94 حدود 700 هزار ثبت ازدواج داشته‌ایم.

به گفته وی مشکل در تامین حداقل هزینه زندگی، دلیل عمده بسیاری از طلاق‌هاست به‌طوری‌که وقتی سرپرست خانواده نتواند معیشت خانواده را تامین کند، افزایش خشونت و درگیری‌های خانوادگی را به دنبال دارد که در نهایت زوجین تصمیم به جدایی می‌گیرند.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی‌درخصوص آمار طلاق در کشور اضافه کرد: در سال گذشته 147 هزار ثبت طلاق داشته ایم به‌طوری که در هرساعت 18 واقعه طلاق رخ می‌دهد که این آمار در شهر تهران به 34 درصد می‌رسد.

طلا در این خصوص به وظیفه وزارت ورزش و جوانان اشاره کرد و گفت: وزارت ورزش و جوانان تمام فعالیتهای خود را معطوف به امر ورزش کرده که البته جای تقدیر و تشکر دارد اما امور مربوط به حوزه جوانان را تعطیل کرده است.

چون در این وزارتخانه کمیته‌ای به نام حمایت از ازدواج و خانواده وجود دارد که تصمیماتی را اتخاذ می‌نماید اما تا بحال کدامیک از مردم ایران خصوصا جوانان از دستاوردها و مصوبات این کمیته در خصوص ازدواج و خانواده خبری شنیده اند.

لذا انتظار می‌رود وزیر محترم ورزش و جوانان جناب آقای دکتر گودرزی فعالیت‌های این وزارتخانه را در حوزه ازدواج جوانان برای مردم عزیز ایران تشریح نمایند تا مردم هم در جریان این فعالیت‌ها قرار گیرند.

نماینده مردم تهران در مجلس در پایان یادآور شد: سونامی‌ طلاق در راه است و حتی این روزها عده‌ای جشن طلاق می‌گیرند و کیک سفارش می‌دهند که این شادمانی از رخداد طلاق، برای جامعه ایرانی مایه تاسف و سرافکندگی است.

 

 

برای خواندن بخش اول -شیوع پدیده ازدواج های فصلی در ايران- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: ازدواج و طلاق، آمار ازدواج، آمار طلاق، ازدواج فصلی، آمار ثبت احوال، ازدواج منجر به طلاق، سونامی‌ طلاق تعداد بازديد: 526 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز