Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 03:11

12
تیر
شیوع پدیده ازدواج های فصلی در ايران (1)

شیوع پدیده ازدواج های فصلی در ايران (1)

این ازدواج ها را این روزها ازدواج های فصلی می نامیدند كه در بهار به عاشق شدن می انجامد و در تابستان به اوج گرما می رسد اما پاییزی سرد در روابط به همراه دارد و به سرمای زمستانی و طلاق زوج های جوان منجر می شود.

چند روز قبل خبری در رسانه‌های گروهی منتشر شد كه هر چند در هیاهوی اخبار انتخاباتی و دعواهای سیاسی با محوریت دلارهای گمشده چند میلیاردی گم شد اما حقیقتی تلخ را كه در خود داشت كه سبب شد زخم كهنه و سر بسته سونامی‌طلاق در جامعه دوباره سرباز كند و صدای ناقوس‌های هشدار را به صدا درآید.

خبر این بار چیزی بیشتر از ارایه آمارهای تلخ و متاسفانه تكراری طلاق در جامعه با خود داشت و با كمی دقت در آن می‌شد عمق فاجعه‌ای كه در جامعه در حال رخ دادن است را دریافت، فاجعه‌ای به نام جوانمرگی زندگی‌های مشترك زوج‌های امروزی كه حالا دیگر ان قدر سریع و راحت به بن بست بر می‌خوردند كه عمر زندگی مشتركشان حتی به رسیدن نخستین سالگرد ازدواجشان قد نمی‌دهد.

این ازدواج ها را این روزها ازدواج های فصلی می نامیدند كه در بهار به عاشق شدن می انجامد و در تابستان به اوج گرما می رسد اما پاییزی سرد در روابط به همراه دارد و به سرمای زمستانی و طلاق زوج های جوان منجر می شود تا سن یك زندگی مشترك حتی به یك سال هم قد ندهد.

بی شك طلاق در سال اول زندگی حالا درد بزرگتر و جانسوزتری از آمار بالای تعداد طلاق‌ها در جامعه است و نشان می‌دهد این روزها بسیاری مهر عقدنامه شان خشك نشده به دنبال مهر طلاق در شناسنامه‌هایشان هستند!

بررسی آمارهای ثبت احوال نشان می‌دهد بیشتر طلاق‌های ثبت‌شده در سال ۹۴ مربوط به زوج‌هایی است که در سال ۹۳ ازدواج کرده اند. 13/16 درصد از طلاق‌های ثبت شده در ۹ ماهه اول سال ۹۴، معادل ۱۶ هزار و ۱۱۰ طلاق را زوج‌هایی ثبت کردند که بیشتر از یک سال از ازدواج آنها نگذشته بود.

 

آمارهای سازمان ثبت احوال کشور نشان می‌دهد که بعد از این گروه، ازدواج‌های با عمر بین یک تا دو سال و دو تا سه سال دارای بیشترین موارد منجر به طلاق بوده‌اند که این عدد برای گروه اول، ۱۳ هزار و ۷۸۶ مورد برابر ۱۱ درصد و برای گروه دوم، ۱۰ هزار و ۷۷۹ مورد برابر ۸/۸ درصد بوده است.

در میان ازدواج‌های منجر به طلاق، کمترین موارد مربوط به ازدواج‌های با عمر ۲۸ تا ۲۹ سال است که در این گروه، ۴۸۰ مورد معادل 0/3 درصد ازدواج منجر به طلاق ثبت شده است.

اما نکته جالب در میان این آمارها این است که در ازدواج‌های منجر به طلاق با عمر کمتر از یک سال، از هر ۱۰۰ طلاق در شهرها، ۱۳ مورد طلاق هم در روستاها اتفاق می‌افتد.

همچنین هر چقدر عمر ازدواج‌های به طلاق کشیده شده، بیشتر می‌شود، نسبت طلاق‌های روستایی به شهری نیز بیشتر می‌شود.»

این روزها انتشار تیترهایی با مضمون هر سه دقیقه یک طلاق یا هر ساعت 20 طلاق برای یک جامعه که هنوز بنیان‌های سنتی آن زنده هستند، حقیقت هولناکی است كه در روزنامه‌ها بسیار دیده می‌شود و متاسفانه این روند در شهرهایی مانند تهران دارد به یك بحران تبدیل می‌شود.

۵۰ درصد طلاق‌ها دوران عقد اتفاق می‌افتد

به اعتقاد كارشناسان به دلیل مشکل در ایجاد ارتباط بین همسران، حدود 50 درصد طلاق‌ها دوران عقد اتفاق می‌افتد که هرکدام، طرف دیگر را متهم می‌کند. این واقعیتی است كه مهرداد دشتی از كارشناسان اجتماعی و مدرس دانشگاه بر آن تاكید می‌كندو علت را مشکل در ایجاد ارتباط بین همسران، می‌داند.

به گفته وی، طرفین باید نیازها، خواسته‌ها و احساسات خود را به روشنی بیان کنند و هر چیزی که بر بهبود رابطه زوجین مربوط است باید صادقانه گفته شود. نباید بین زن و شوهر حرف ناگفته‌ای باقی بماند ولی صداقت به معنی گفتن هر حرف ناسنجیده نیست زیرا بسیاری از حرف‌ها راز خانواده است و نباید گفته شود.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: هرچه ویژگی‌های مثبت همسر خود را به طور مستمر گوشزد کنید، حساب عاطفی قوی و غنی می‌شود اما نباید آن را مشروط کرد، چراکه محبت مشروط، بی‌اثر می‌شود.

مهمترین عوامل افزایش آمار طلاق در جامعه، اعتیاد و دخالت خانواده‌ها است که دخالت خانواده و دیگران را با رعایت مرزهای احترام باید مدیریت کرد. دخالت زمانی است که اجازه بدهیم دیگران برای ما تصمیم بگیرند و این دخالت، تا اندازه‌ای است که ما به آنها اجازه می‌دهیم...

 

 

برای خواندن بخش دوم -شيوع پديده ازدواج های فصلی در ايران- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: ازدواج و طلاق، آمار ازدواج، آمار طلاق، ازدواج فصلی، آمار ثبت احوال، ازدواج منجر به طلاق، طلاق دوران عقد تعداد بازديد: 642 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز