Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 - 15:57

16
خرداد
ازدواج به سبك تلگرام! (2)

ازدواج به سبك تلگرام! (2)

ناصر صبحی قراملکی افزود: هیچ یک از کانال‌هایی که در تلگرام درباره همسریابی فعالیت می‌کنند مورد تأیید وزارت ورزش و جوانان نیستند اما بعضی سایت‌ها از برخی دستگاه‌های دیگر مجوز دارند.

 مینا در پاسخ به اینکه چرا این‌قدر زود دست به دامن این نوع ازدواج شده، می‌گوید: «به خاطر اینکه هم از وضعیت خانه‌مان خسته شده‌ام، هم می‌دانم به خاطر شرایطم کسی به خواستگاری‌ام نمی‌آید. ما خانواده خیلی پولداری نیستیم و پدرم هم معتاد است و من می‌خواهم خودم به خواسته خودم ازدواج کنم و از شر خانه هم خلاص شوم و برای همین هر کاری می‌کنم تا زودتر ازدواج کنم...»

 آرمان داوری، مدیریت این بانک اطلاعاتی درباره این بانک اطلاعاتی افزود: «این بانک اطلاعاتی یک سازمان مردم‌نهاد است و مجوز خود را از وزارت کشور گرفته است».

 او که ادعا می‌کند دکترای مدیریت بهداشت دارد و می‌گوید بیش از ١٧ سال است که سمینار ازدواج برگزار می‌کند، در پاسخ به این سؤال که آیا مجوز انتشار عکس‌های افراد را در فضای عمومی‌دارد یا خیر، می‌گوید: «ما یک اساسنامه داریم، نه جزئیات‌نامه و در آن قید شده کمک به تحکیم و تشکیل بنیان خانواده، کمک به ازدواج جوانان از طریق شبکه جهانی اینترنت و اخیرا هم کمک به ازدواج جوانان در فضای مجازی و ما طبق اساسنامه عمل کردیم».

 وی با اعلام اینکه ما به ازدواج حدود ٦٠٠ زوج کمک کرده‌ایم افزود: «البته کار ما بیشتر آموزش ازدواج است و بیشتر این ازدواج‌ها هم موفق بوده است و تنها دو مورد طلاق داشته‌ایم و دلیل آن هم این بوده است که طبق راهنمایی ما عمل نکرده‌اند».

 داوری با این ادعا که اولین‌نفر در کشور است که سمینار ازدواج را برگزار کرده، می‌گوید: «حدود چهار، پنج سال است که به صورت تخصصی افراد را برای ازدواج به هم معرفی می‌کنم. ما در حال مدیریت‌کردن روابط بین دختران و پسران هستیم و این مسئله هم اقتضای رشته من است. من دوره تدریس مهارت‌های زندگی را در دانشگاه تهران گذرانده‌ام و برای همین و علاقه‌مندی‌های شخصی‌ام روی این مسئله کار می‌کنم».

 داوری در پاسخ به این سؤال که با وجود اینکه وزارت ورزش و جوانان روی این مسئله که با سایت‌ها و گروه‌هایی که به صورت مجازی روی ازدواج کار می‌کنند برخورد می‌کنند، تابه‌حال با شما برخوردی نکرده‌اند، گفت: «من در جلسات وزارت ورزش و جوانان شرکت کرده‌ام و مشکلی با من نداشته‌‌اند و تابه‌حال هم مخالفتی نکرده‌اند. وی همچنین درباره صحت‌وسقم اطلاعاتی که توسط متقاضیان ازدواج داده می‌شود، گفت: «این اطلاعات توسط ما بررسی شده و دو قرار اول نیز در دفتر ما گذاشته می‌شود».

*هشدار درباره کانال‌های همسریابی

با وجود ادعای داشتن مجوز فعالیت از سوی این گروه‌ها مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی ازدواج و تعالی خانواده وزارت ورزش و جوانان هشدارداد: هیچ یک از کانال‌هایی که در تلگرام درباره همسریابی فعالیت می‌کنند مورد تایید وزارت ورزش و جوانان نیستند و جوانان در دام این کانال‌ها نیفتند.

ناصر صبحی قراملکی افزود: هیچ یک از کانال‌هایی که در تلگرام درباره همسریابی فعالیت می‌کنند مورد تأیید وزارت ورزش و جوانان نیستند اما بعضی سایت‌ها از برخی دستگاه‌های دیگر مجوز دارند.

وی در ادامه گفت: 50 مرکز مشاوره تخصصی ازدواج مورد تأیید داریم که از امکانات بسیار خوبی برخوردار هستند. برخی از آن‌ها سایت دارند و به صورت قانونی و تخصصی در فضای مجازی فعالیت می‌کنند؛ اما برخی از افراد از این سایت‌ها الگو برداری کرده و اصول اخلاقی و حرفه‌ای را مقداری زیر پا گذاشته‌اند.آنان فقط به فکر منفعت طلبی و پول درآوردن هستند.

صبحی قراملکی افزود: حدود 10 کانال و گروه تلگرامی‌همسریابی - که فعالیت گسترده و کشوری دارند- را شناسایی کرده‌ایم و گروه رصد دفتر برنامه‌ریزی ازدواج به عنوان مُراجع با مسئولان این کانال‌ها تماس گرفتند و در جلسات آن‌ها شرکت کردند که بر اساس اطلاعات به دست آمده، فعالیت کانال‌های تلگرامی‌به جز افزایش آسیب‌های اجتماعی هیچ تاثیر دیگری نداشته است.

وی در ادامه گفت: برخی از موسسات مجوز لازم را از بعضی نهادها گرفته‌اند و شرح وظایفشان هم مشخص است؛ ولی صاحبان آن‌ها تخصص لازم را در حوزه ازدواج ندارند که قرار شده دستگاه‌های صادرکننده مجوز، تکلیف این موسسات را تعیین کنند تا آن‌هایی که خارج از مأموریت خود فعالیت می‌کنند، توجیه شوند و دوره آموزشی ببینند و در حوزه فعالیت خود کار کنند.

صبحی افزود: در صورت تمایل این موسسات برای فعالیت در حوزه ازدواج و خانواده باید از وجود افراد متخصص به عنوان مسئول فنی استفاده کنند و کار تخصصی انجام دهند. دسته دیگری ازموسسات نیزنه مجوز و نه صلاحیت لازم را دارند که طبق قانون به نهادهایی مانند پلیس معرفی می‌کنیم.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی ازدواج و تعالی خانواده وزارت ورزش و جوانان اضافه کرد: کانال‌های تلگرامی‌ازدواج و همسریابی مورد تأیید ما نیستند و تخصص لازم را ندارند. هر ادعایی مبنی بر برخورداری آن‌ها از مجوز وزارت ورزش و جوانان صحیح نیست و جوانان مراقب باشند دردام این کانال‌ها نیفتند، بنابراین اگر فردی علیرغم اطلاع‌رسانی ما به این کانال‌ها اعتماد کند خودش مسئول است.

وی خاطرنشان کرد: فرایند ازدواج و تشکیل خانواده مراحل متعددی دارد. اولین مرحله آشنایی دختر و پسر است و حداکثر کارکرد سایت‌ها و کانال‌های همسریابی می‌تواند ایجاد زمینه آشنایی دخترو پسر باشد. طی مراحل دیگر ازدواج، مستلزم ارایه مشاوره‌های روانشناختی تخصصی است که باید زیر نظر متخصصان و با موضوعیت مراکز مشاوره تخصصی ازدواج و تعالی خانواده تحت نظر وزارت ورزش و جوانان و یا سازمان نظام روانشناسی انجام شود.

صبحی قراملکی در پایان گفت: فعالیت کانال‌ها و سایت‌های همسریابی به عنوان یک روش آشنایی اگر ساماندهی و کنترل شود ایرادی ندارد؛ ولی متاسفانه صاحبان آن‌ها نه تخصص، نه توان و نه اطلاعات درستی از فرایند ازدواج و خانواده دارند.

*ازدواج تلگرامی، خوب ، بد یا زشت!؟

در این راستا سیدحسن موسوی‌چلک، مددکار اجتماعی، درباره معایب و محاسن ازدواج اینترنتی می‌گوید: «این افراد در اینترنت و فضای مجازی دنبال آرمان و آرزوهای خودشان هستند و طبیعی است که در این فضا یک فرد می‌تواند تجربه آشنایی با افراد مختلف را بارهاوبارها و حتی هم‌زمان داشته باشد و در ارزیابی هماهنگی ملاک‌های طرف مقابل با خود برای ازدواج دچار نوعی سردرگمی‌شود که انتخاب را سخت‌تر می‌کند.

علاوه‌براین در برخی از موارد این ارتباطات که ماه‌ها بدون هیچ آشنایی واقعی به طول می‌انجامد می‌تواند فرد را درگیر واقعیت‌های ساختگی کند. در نهایت اینکه در ظاهر ممکن است استفاده از این فضاها برای همسریابی آسان‌ترین راه تشکیل زندگی مشترک باشد اما واقعیت این است که اگر این نوع ارتباط با بلوغ عاطفی طرفین همراه نباشد می‌تواند آسیب‌های جدی‌ای را از نظر عاطفی و روانی برای جوانان داشته باشد».

 

برای خواندن بخش اول - ازدواج به سبك تلگرام! - اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: همسریابی، تلگرام، چت کردن، ازدواج اینترنتی، انواع ازدواج، ازدواج از شبکه های اینترنتی، سایت های همسریابی، خطرات استفاده از تلگرام تعداد بازديد: 575 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز