Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 - 21:05

27
شهریور
كارمندان توانمند (1)

كارمندان توانمند (1)

بخش اول- راه‌اندازی یك كسب و كار و مدیریت آن با چالش‌های بسیاری همراه است. از همان گام اول، یعنی انتخاب نوع كسب و كار تا بازاریابی و فروش محصولات یا خدمات، مدیر باید بتواند از پس حل مسائل گوناگونی برآید.

تحریریه زندگی آنلاین- گروه دنیای سلامت

 

 

راه‌اندازی یك كسب و كار و مدیریت آن با چالش‌های بسیاری همراه است. از همان گام اول، یعنی انتخاب نوع كسب و كار تا بازاریابی و فروش محصولات یا خدمات، مدیر باید بتواند از پس حل مسائل گوناگونی برآید.

اگر یك كارآفرین یا كسی كه محصول یا خدماتی ارائه می‌دهد به تنهایی كار كند، یكی از مشكلات مدیران یعنی استخدام كارمندان را ندارد؛ ولی اگر بخواهد به هر دلیلی و برای انجام هر كاری كسی را استخدام كند، با چالش مهم دیگری روبه‌رو خواهد شد؛ یعنی استخدام كارمندان توانمندی كه با كمترین وقت و هزینه شركت را در رسیدن به اهدافش كمك كنند.

این كار ساده‌ای نیست و استخدام كارمند یا كارمندان توانمند و موثر می‌تواند به یك روند فرسایشی تبدیل شود كه كارفرما را گیج و سردرگم كند. گاهی اوقات افرادی كه برای استخدام آمده‌اند، همه شرایط مورد نظر را ندارند و هر كدام از لحاظی دچار نقص هستند.

مثلا برخی تحصیلات مورد نیاز را دارند، ولی اصلا تجربه ندارند؛ بعضی هم دارای تجربه كافی هستند، ولی از دانش روز بی‌اطلاعند و با همان اطلاعات ده سال پیش كار می‌كنند. گاهی اوقات هم فرد، هر دوی این شرایط را دارد، ولی برخورد و اخلاق خوبی ندارد و به قول معروف فكر می‌كند از دماغ فیل افتاده است! و بسیاری از مشكلات دیگر.

این قضیه روی دیگری هم دارد و آن اینكه گاه فردی همه شرایط مورد نظر را دارد و از هر لحاظ كارمند ایده‌آلی خواهد بود، ولی او حقوق زیادی درخواست كرده كه پرداخت آن در توان شركت نیست. و از همه بدتر كارمندانی هستند كه پس از مدت كوتاهی شركت را ترك می‌كنند و شما را با انبوهی از كارهای انجام نشده تنها می‌گذارند (البته منظور ما مواردی كه از كارمندان تعهد گرفته می‌شود نیست).

ما همیشه شنیده‌ایم كه موفقیت یك شركت به كارمندان آن بستگی دارد و این یك حقیقت است و اهمیت این نكته زمانی بیشتر مشخص می‌شود كه به سرعت سرسام‌آور پیشرفت تكنولوژی و رشد و ایجاد كسب و كارهای جدید توجه كنیم.

شاید شما به عنوان مدیر یك شركت فكر كنید كه با این همه نیروی بیكار در جامعه می‌توانید در صورت اخراج یك كارمند خوب و موثر به راحتی كسی مانند او را بیابید. در واقع این طور نیست.اگر كارمند شما توانا و كارآمد باشد، پس از ترك شركت شما به آسانی جای دیگری استخدام می‌شود و به همان نسبت یافتن كارمندی كه توانایی‌های او را داشته باشد، دشوار خواهد بود.

پس شما باید بدانید چطور افراد با استعداد را جذب و آنها را حفظ كنید. در واقع در روند استخدام كارمندان، جذب یك نیروی مستعد و كارا كه شاید گزینه‌های دیگری هم برای انتخاب داشته باشد، بسیار دشوار است. واقعیت این است كه افراد باتجربه امتحان خود را پس داده‌اند و در كارشان توانمند و قدر هستند، انتظارات خاصی هم دارند.

آنها به هر شرایطی تن در نمی‌دهند و این هنر شما به عنوان یك كارفرماست كه بتوانید این افراد را جذب كرده با افزودن آنها به نیروی كار خود قدرت شركت را بالا ببرید. برای رسیدن به این هدف دانستن نكاتی لازم است كه برخی از آنها را در زیر می‌خوانید:

حقوق زیاد به تنهایی كافی نیست

افراد توانایی كه به شما مراجعه می‌كنند یا شما آنها را یافته به آنها پیشنهاد كار می‌دهید، از شركتی كه در آن كار می‌كنند، انتظارات خاصی دارند و در اكثر مواقع یك حقوق بالا به تنهایی آنها را راضی نمی‌كند. آنها انتظار دارند جزء فعال و تأثیرگذاری در شركت باشند و این طور نباشد كه فقط دستورات را اجرا كنند.

روند استخدام باید سریع و بدون تشریفات باشد

روند استخدام كارمندان باید سازمان‌یافته باشد و راحت و بدون درگیری‌های اداری انجام شود. اگر می‌خواهید چنین كارمندی را استخدام كنید، نباید او را معطل بگذارید. اگر شركت شما سلسله مراتب بسیاری دارد و برای استخدام یك كارمند جدید افراد بسیاری باید نظر بدهند، تا می‌توانید این روند را كوتاه كنید؛ چون ممكن است همان‌طور كه شما مشغول مشاوره با مدیران هستید، شركت دیگری او را استخدام كند.

با آنها مانند مشتریان رفتار كنید

مشتریانی كه می‌خواهند كالایی را بخرند به دنبال چیزی هستند كه بتواند مشكل آنها را حل و نیازشان را برآورده كنند. كارمند احتمالی شما كه از توانایی‌های بسیاری برخوردار است و چندین گزینه برای انتخاب دارد، به دنبال شركتی است كه مناسب او باشد و بتواند او را راضی كند. طوری رفتار كنید كه نشان دهد آنها محل مورد نظر و ایده‌آل خود را یافته‌اند.

با دلایل محكم و راضی‌كننده برای آنها توضیح دهید كه چرا این شركت همان شركتی است كه مورد نظر آنهاست و جستجوی‌شان همین‌جا به پایان می‌رسد.

برنامه‌های آموزش‌تان را به آنها ارائه كنید

هیچ‌چیز برای كارمندان زبده بدتر از این نیست كه در كارشان به ایستایی و یكنواختی برسند. آنها می‌خواهند مرتب بر دانش فنی و معلومات‌شان افزوده شود و در كارشان پیشرفت كنند. به همین جهت برنامه‌های آموزشی سازمان‌‌تان را به آنها نشان دهید تا ببینند كه با كار در این سازمان و شركت در كلاس‌های آموزشی می‌توانند بر دانش و مهارت خود بیفزایند.

اگر هنوز برای كارمندان‌تان برنامه آموزشی ندارید، به فكر باشید و برای افزایش توانایی‌ دانش روز آنها دوره‌هایی ترتیب دهید...

 

 

برای خواندن بخش دوم- كارمندان توانمند- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: کسب و کار، کار و مدیریت، مدیریت صحیح، بازاریابی، کارمند توانمند، استخدام کارمند، کارمند تعداد بازديد: 576 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز