Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 - 06:56

27
شهریور
كارمندان توانمند (2)

كارمندان توانمند (2)

بخش دوم- راه‌اندازی یك كسب و كار و مدیریت آن با چالش‌های بسیاری همراه است. از همان گام اول، یعنی انتخاب نوع كسب و كار تا بازاریابی و فروش محصولات یا خدمات، مدیر باید بتواند از پس حل مسائل گوناگونی برآید.

 

پاداش‌هایی متفاوت با بقیه، برای‌شان در نظر بگیرید

به این كارمندان ارزشمند احتمال پاداش‌ها و امتیازهایی بدهید كه كلیشه‌ای نباشند. مثلا می‌توانید به آنها بگویید كه می‌توانند چند روز از هفته را در خانه كار كنند (البته اگر نوع كارشان این امكان را بدهد) یا اینكه برای فرزندان‌شان امتیازات یا جوایزی در نظر بگیرید؛ مانند پرداخت هزینه كلاس‌های هنری یا تهیه بلیط برای مراكز تفریحی.

پس از استخدام چگونه كارمندان ارزشمند را حفظ كنیم؟

حالا شما یك مرحله را پشت سر گذاشته‌اید و یك كارمند ارزشمند و توانا را به جمع كارمندان سازمان‌تان اضافه كرده‌اید؛ ولی شاید این تازه اول كار باشد. باید تلاش كنید او را در سازمان نگه‌ دارید. لازم است در عین حفظ حدودی كه لازمه روابط بین مدیر و كارفرماست، با او دوستانه و بر مبنای احترام، اعتماد و حمایت رفتار كنید.

شاید این ایده به نظر شما خنده‌دار باشد، مثلا در روز تولدش می‌توانید با خرید یك دسته گل یا شیرینی، در كنار بقیه همكارانش این روز را به او تبریك بگویید. با این كار نشان می‌دهید كه شما به عنوان یك مدیر تنها او را برای كار نمی‌خواهید، بلكه خود او هم برای شما مهم است و به نیازهای او توجه دارید.

این كار بسیار ساده و یا شاید خنده‌دار برای ما، احترام و اعتماد این كارمند به شما را چند برابر می‌كند. راهكارهایی برای حفظ كارمندان نخبه و تیزهوش در شركت وجود دارد كه تعدادی از آنها را در زیر آورده‌ایم:

حقوق او را قدری بیشتر از عرف بپردازید

میزان حقوقی را كه شركت‌های دیگر به كارمندان اینچنینی می‌دهند، بررسی كنید و حالا كه او با تلاشش باعث رونق كسب و كارتان شده است، قدری بیشتر از حد معمول به او حقوق بدهید تا خطر استعفای او به حداقل برسد.

برای‌شان امتیازات ویژه‌ در نظر بگیرید

لازم نیست امتیازی كه علاوه بر عرف معمول به كارمند‌تان می‌دهید، حتما افزایش حقوق باشد. می‌توانید پس از یك سال مالی درخشان او را به یك مسافرت كه همه مخارجش را شركت تقبل می‌كند، بفرستید یا مثلا پس از رسیدن به حد مشخصی از فروش به او مرخصی اضافه‌تر بدهید.

هر چند وقت یكبار ارزشیابی كنید

در این حالت كارمندان مدیران را ارزشیابی یا دو مدیر به طور جداگانه كارمندان را ارزشیابی می‌كنند. با این كار هم در جایگاه یك مدیر از نظر كارمندان راجع به خودتان مطلع می‌شوید و هم از انجام قضاوت‌های مغرضانه و ناعادلانه كارمندان نسبت به یكدیگر پیشگیری می‌شود.

روی كارمندان سرمایه‌گذاری كنید

در شركت شما «سیستم‌های نرم» یا همان كارمندان، به اندازه مراجع بنیادی كه آنها را حمایت می‌‌كنند، قابلیت تولید دارند و می‌توانند در پیشبرد اهداف سازمان مؤثر واقع شوند. بنابراین باید به طور مرتب روی پیشرفت و رشد این بخش، مانند رشد و ارتقای بخش بنیادی سرمایه‌گذاری شود.

لازم نیست این سرمایه‌گذاری پیچیده باشد؛ شما حتی می‌توانید نرم‌افزارهای مورد استفاده در شركت‌تان را ارتقا دهید و به كارمندان كلیدی و مدیران دیگر سطوح اجازه دهید از اینترنت استفاده كنند.

انتقادپذیر باشید

برای اینكه بتوانید مشكلات شركت را حل كنید، باید به انتقادهای كارمندان، به خصوص كارمندان توانمند و لایق كه بیش از كارمندان دیگر مهارت و دانش دارند، توجه كنید. وقتی یك كارمند جرات می‌كند و مشكلی را با سرپرست یا مدیر خود در میان می‌‌گذارد، نباید ضرر كند.

این نكته درباره كارمندان نخبه اهمیت بیشتری دارد، زیرا آنها با تیزهوشی مشكلات را می‌یابند و برای حل آنها طرحی هم در ذهن دارند و اگر به آنها بی‌توجهی شود یا به خاطر این انتقاد مورد سرزنش قرار گیرند، نسبت به كار دلسرد و نسبت به مدیران بی‌اعتماد خواهند شد.

همین می‌تواند زمینه استعفای آنها را از شركت فراهم كند. ارزش قائل شدن برای كارمندان نخبه و كارآمد یكی از رموز موفقیت یك مدیر و در پی آن یك سازمان است. استخدام، حفظ و به كارگیری درست و موثر توانایی آنها، برگ برنده یك سازمان نسبت به سازمانی است كه به منابع انسانی خود بی‌توجه بوده و فقط به كسب سود اهمیت می‌دهد.

یك مدیر موفق می‌داند كه كارمند او – چه نخبه و سطح عالی و چه معمولی- قبل از اینكه یك كارمند باشد یك انسان است و خارج از دیوارهای سازمان زندگی دیگری دارد. توجه به توانایی‌های حرفه‌ای یك كارمند و به كارگیری آن زمانی موثر و موفقیت آن پایدار خواهد بود كه مدیران و سرپرستان او را نه به عنوان یك روبات كارگر كه به عنوان انسانی معمولی با ارزش‌ها، دغدغه‌ها و مشكلات انسانی‌اش تلقی كنند.

این نكته درباره تمامی كارمندان، از كارمندان معمولی پایین‌ترین سطح سازمان و سرپرستان آنها گرفته تا مدیران سطوح میانی و حتی رده‌های بالاتر صدق می‌كند و تنها درباره كارمندان برتر و دارای توانمندی خاص نیست.در آخر اینكه، هر كدام از كارمندان و مدیران در هر سطح باید به ویژگی‌های انسانی خود توجه داشته باشند و خود را كسی كه جز كار در سازمان زندگی دیگری ندارد، ندانند.

اگر چنین تفكری بر سازمان حاكم شود، عمر آن چندان طولانی نخواهد بود. مدیران مهم‌ترین كسانی هستند كه باید از سلطه این تفكر بر سازمان جلوگیری و به خصوص به كارمندان عالی و برتر خود اهمیت این نكته را گوشزد كنند.

 

 

برای خواندن بخش اول- كارمندان توانمند- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: مدیران، موفقیت، کارمندان، حقوق کارمندان، کارمندان عالی، کارمندان نخبه، کارگر تعداد بازديد: 516 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز