Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 03:31

27
دی
سفری یک روزه به غارهای نمکی

سفری یک روزه به غارهای نمکی

این بار گرمسار و غارهای نمکی آن مقصد سفر دسته جمعی است. گفته‌ها زیاد شنیده می‌شود اما بقول معروف شنیدن کی بود مانند دیدن. باید از نزدیک دید و آن را لمس کرد.

تهیه و تنظیم: نیکی پاک‌بین

 

سفر، همیشه گردش‌ها و بازدیدها و از این شهر به آن شهر رفتن‌ها نیست گاهی سفری یکروزه به قلب طبیعت برای رسیدن به آرامش و دور بودن از هیاهوی شهر و دغدغه‌های روزانه هم لازم است.

در مورد انرژی بالای طبیعت همگی می دانید و شنیده‌اید. رودخانه‌ها، جنگل، حتی کویر و کوه‌ها، اما این بار سفر به مکانی جدید در برنامه خوش سفران دنیای زنان قرار می‌گیرد.

فرصت کوتاه است و سفر در یک جمعه سرد اما آفتابی پاییز با جمع دوستان، به قلب طبیعت در برنامه کار گروه قرار می‌گیرد.

این بار گرمسار و غارهای نمکی آن مقصد سفر دسته جمعی است. گفته‌ها زیاد شنیده می‌شود اما بقول معروف شنیدن کی بود مانند دیدن. باید از نزدیک دید و آن را لمس کرد.

پیش بسوی گرمسار

گرمسار که از شمال به دماوند، از غرب به ورامین، از شرق به آرادان و از جنوب به کویر مرکزی محدود می‌شود، تنوع و گوناگونی جاذبه‌های طبیعت‌گردی وگردشگری آن بسیار جالب توجه است.

از تپه‌های مریخی گرفته تاتونل نمکی که این روزها به خصوص در فصل سرما گردشگران بسیاری را برای بازدید به این منطقه می‌کشاند.

تونل نمکی گرمسار یکی از معدن‌های خارق‌العاده نمک در ایران است که تورهای طبیعت‌گردی بسیاری برای بازدید از آن برگزار می‌شود.

بیست و هفت معدن نمک و تونل نمکی در جاده‌های فرعی گرمسار قرار دارد که درجه خلوص نمک بسیاری از این معادن بالای 98درصد است.

معدن نمک کوه دشت کهن و معدن نمک سالار اززیباترین معادن نمک این منطقه است.

قندیل‌های زیبای نمکی دراین معادن هرساله گردشگران بسیاری را از گوشه کنارجهان بسوی خود جذب می‌کند.

این شهر که از دیرباز به‌عنوان یکی از مناطق تأمین‌کننده نمک کشور شناخته شده، کوه‌های نمکی زیادی دارد که درون این کوه‌ها غارهای نمکی زیبا خود نمایی می‌کنند.

این غارها بر اثر سیلاب ها و شسته‌ شدن صخره‌های نمکی به وجود آمده وانواع و اقسام استلاکتیک‌ها و استلاگمیت‌های زیبای نمکی در آنها وجود دارد.

غار نمکی

کوه اژدها را که رد می‌کنید پس از طی مسافتی به کوه‌های نمکی می‌رسید بسیار دیدنی است.

آنچه تابه‌حال دیده‌اید کوه‌هایی از جنس سنگ بوده‌اند اما این بار کوه از جنس نمک.

در مسیر رسیدن به غارها، کوه‌های رنگارنگ گرمسار را خواهید دید. تنوع رنگ در لایه‌های رسوبی که به دلیل وجود ترکیبات و عناصر مختلف تشکیل‌دهنده آن‌هاست، چشم‌ها را نوازش می‌دهد.

در نزدیکی گرمسار، کوه اژدها با ارتفاعی حدود یک هزار و دویست و شصت‌وپنج متر، یکی از کوه‌های کمیاب با چین‌خوردگی‌های عجیب است که براثر فعل‌وانفعالات زمین‌شناسی در طی سالیان دراز به وجود آمده است.

این چین‌ها از ترکیب بین سنگ، ماسه، شن و سنگ جوش ایجادشده است.

در این کوه، نوارهای قرمز، قهوه‌ای و سفیدرنگ به شکلی موج وار، درهم‌تنیده‌اند و یک ساختار خاص با شکل ظاهری جالبی را پدید آورده‌اند که به همین علت آن را کوه اژدها نامیده‌اند.

واقعاً دیدن دارد. زیبا و رنگارنگ تابه‌حال کوهی به این زیبایی ندیده‌اید.

استخراج نمک از داخل آن‌ها باعث شکل‌گیری غار در این کوه‌های نمکی شده به‌طوری‌که در ورودی غار، دیواره‌ها تیره و هر چه به عمق آن نزدیک‌تر شویم روشن‌تر و براق‌تر دیده می‌شوند.

نزدیک شدن به سطوح روشن‌تر گویای این مطلب است که زمان حفر آن نقطه از غار به حال نزدیک‌تر است.

این کوه‌ها به‌واسطه استخراج نمک در طی سال‌ها قبل به‌صورت تونل‌هایی تودرتو درآمده که توسط ستون‌های بلند و ضخیمی از هم جداشده‌اند.

این ستون‌ها برای جلوگیری از ریزش سقف ایجادشده‌اند. در کف غار، آب سبزرنگی اشباع‌شده از نمک وجود دارد که قسمتی از کف غار را پوشانده است.

این آب نیز به‌نوبه خود خاصیت درمانی بالایی دارد. سقف غار استلاکتیت های نمکی بلند و نازک فراوان دیده می‌شود که حاصل شستشوهای باران است.

در دهانه غار قطعات بجا مانده سنگ نمک در اثر آب باران به‌صورت رگه‌های نوک‌تیز و زیبایی درآمده‌اند این سنگ نمک‌ها در اثر نفوذ اکسید آهن در برخی نقاط، رنگی هستند. 

با قدم گذاشتن در مسير اين تونل‌ها، ديواره‌هايی از جنس نمک را می‌بينيد كه در سرتاسر آن، قنديل‌های آويزان از نمک و استالاگتیت ها و استالاگمیت ها جلوه‌ی زيبايی به اين تونل‌ها داده است.

واقعاً دیدنی است. بوی خاص نمک و نم و آب‌وهوای مرطوب پاکیزه درون غار چنان حس انرژی و تازگی به شما می‌دهد که سراپا شادی و نشاط می‌شوید. به گوشه‌اش که نگاه می‌کنید مدهوش می‌شوید.

با دست کشیدن به سنگ نمک‌ها حس و چشیدن مقداری از آن طعم نمک واقعی را متوجه خواهید شد.

نفس‌های عمیق می‌کشید و روحتان در این فضا پراحساس خوب می‌شود. امتحانش کنید. آنچه می‌بینید قدرت خداوندی است.

هوای درون غار یکی از مهم‌ترین علت‌های بازدید گردشگران از این منطقه است چراکه عبور هوا از لایه‌های نمکی نه‌تنها پاکیزگی خاصی به آن می‌بخشد بلکه طراوت و تازگی را با خود به عمق بافت‌های تنفسی شما منتقل می‌کند یکی از دلایلی که هزاران بیمار تنفسی و بخصوص آلرژیک ریوی و پوستی جدیداً برای درمان به آنجا می‌آیند.

آنچه در اخبار نیز آمده است حکایت از انجام مقدمات تأسیس کلینیک نمک درمانی در این مکان دارد. 

نمک خالص همان‌طور که می‌دانید، از بین برنده باکتری‌ها و میکروب‌هاست‌ و با این قابلیت خود در درمان‌های پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از جمله کسانی که با آلرژی‌های تنفسی به این غارها سفرکرده‌اند و از تاثیر مثبت و شگرف نمک‌ درمانی خبر داده‌اند. وقت بازگشت فرامی‌رسد.

چه روز قشنگی بود پر از احساس تازگی و سرشاز از انرژی.

بیشتر بخوانید:

سفری به نهاوند؛ شهر سراب‌های زیبا

سفر به همدان

زنجان تاریخی

کاشان و دیدنی‌هایش

 

برچسب ها: گردشگری، زندگی آنلاین، غارهای نمکی، غار نمکی، گرمسار، سفر به گرمسار، مناطق دیدنی گرمسار، کوه نمکی، کوه اژدها تعداد بازديد: 515 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز