Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 23:21

19
مهر
پیش به سوی تبریز

پیش به سوی تبریز

اقامت در هتل ائل گلی زیبا است. هتلی که چشم‌انداز بی نظیر اتاق‌‌هایش شهر تبریز را در ویوی مهمانانش قرار می‌‌دهد. پس از استراحتی در شب، گروه از فردا به راه خواهد افتاد.

نیکی پاک‌بین

 

تصمیم جمع این بار شهر زیبای تبریز را مقصد سفر رقم می‌‌زند. صبح زود به راه افتادن و بعد از چرتی کوتاه، صرف صبحانه‌ای مفصل در مسیر جاده قزوین، همه را سر حال می‌‌آورد و آماده شروع طی مسافتی طولانی همراه با سرگرمی‌‌ها و هنرمندی‌‌ها دلچسب گروه می‌‌کند.

گرچه جناب لیدر که حتی دقیقه‌ای هم در این مسیر استراحت نمی کنند به گروه هم فرصت اندکی خستگی یا کسالت در راه نمی‌دهند.

این بار مسافران همراه دلی با هنرمندی‌‌های ادبی در جمع  حضور دارند و سخنان نغز و شیرین پارسی چه به نظم چه به نثر زینت بخش مسیر می‌‌شود.

گویا قرار است آذری هم یاد بگیریم جناب لیدر با تکیه کلام‌‌های شیرین آذری با گروهش صحبت می‌‌کند تا حضور در سرزمین آذربایجان را زنده‌تر کند. بالاخره به تبریز می‌‌رسیم.

تبریز که پس از تهران و مشهد سومین شهر بزرگ ایران است با مساحتی حدود یک هزارودویست کیلومتر مربع، اولین پایتخت ایران در زمان  صفویان و شهر ولیعهد نشین سلسله قاجار بوده است.

عبور جاده ابریشم از نزدیکی این شهر موجب شکوفایی اقتصادی، فرهنگی  آن شده و باب ارتباطات زیادی را در مسیر تغییر و تحول فرهنگ، تمدن و آداب و رسوم این سرزمین گشوده است بطوریکه اولین مدرسه، اولین کتابخانه، اولین بیمارستان، اولین نشریه و اولین بلدیه در این شهر تاسیس شده است و آن را شهره خاص و عام نموده است.

ائل‌‌گولی و چشم‌انداز بی‌نظیرش

اقامت در هتل ائل گولی زیبا  است. هتلی که چشم‌انداز بی نظیر اتاق‌‌هایش شهر تبریز را در ویوی مهمانانش قرار می‌‌دهد. پس از استراحتی در شب، گروه از فردا به راه خواهد افتاد تا تبریز و دیدنی‌‌هایش را ببیند.

ائل گولی یا استخر شاه یکی از تفرجگاه‌‌های زیبای تبریز است. استخری است بزرگ، درجنوب آن تپه ای بسیار زیبا و مفرح قرار دارد.

در مرکز استخر هم عمارتی سنتی در دوطبقه واقع شده است. بنای این مجموعه را به دوره آققویونلوها نسبت می‌‌دهند که یکبار در زمان صفوی و بار دیگر در زمان قاجار بازسازی شده است.

گشت و گذاری در آن فضا و عکاسی از گوشه و کنارش که تمام شود باید به راه افتاد تا  سیب‌زمینی تخم‌مرغ مخصوص آنجا را امتحان کرد. لیدر فعال  گروه پیشنهاد می‌‌دهد و مشخص است نباید از آن گذشت.

به راستی که خوشمزه است. تبریز که می‌‌روید حتما امتحان کنید.

روز اول و گردش‌‌ها شروع می‌‌شود. آسمان گرفته و ابری،  باران ملایم و شیرینی که گهگاه شدتی نیز می‌‌گیرد بر زیبایی گردش آن روز یک جمع صمیمی و مهربان می‌‌افزاید.

موزه آذربایجان

موزه آذربایجان که به عنوان دومین موزه تاریخی ایران پس از موزه ملی تهران شناخته می‌‌شود و دارای دوهزار و سیصد قطعه اشیاء عتیقه و هنری مختلف  ثبت شده  می‌‌باشد. 

برج ساعت

میدان ساعت، یک برج ساعت چهارصفحه‌ای در کاخ شهرداری تبریز، که به سبک بناهای کشور آلمان احداث شده است و در تبریز خودنمایی می‌‌کند.

بازار تبریز

بازار تبریز از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین بازارهای سرپوشیده در سطح ایران و قاره آسیا به ‌شمار می‌رود  که در شهر تبریز واقع شده‌است.

این بازار با مساحتی حدود یک کیلومتر مربع، بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده جهان است. بازار تبریز در مردادماه سال یکهزار و سیصد و هشتاد و نه خورشیدی در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

این بازار از بازارچه‌ها، دالان‌ها، تیمچه‌ها، سراها و کاروانسراهای متعددی تشکیل یافته است.

پیش‌ تر به جهت قرارگرفتن شهر تبریز بر سر چهارراه جاده ابریشم و گذر روزانه هزاران کاروان از کشورهای مختلف آسیایی، آفریقایی و اروپایی از آن، این شهر و بازار آن از رونق بسیار خوبی برخوردار بوده است.

ارگ علیشاه

ارگ علیشاه...که یک بنای تاریخی و باقیمانده مسجدی است که در قرن هشتم هجری ساخته شده، یکی از بلند‌ترین دیوارهای تاریخی کشور و نماد شهر تبریز است،

مسجد جامع

مسجد جامع تبریز یکی از بناهای تاریخی شهر تبریز است. این مسجد که در کتاب‌های تاریخی از آن به‌عنوان "جامع کبیری"  نیز نام برده شده، از ابتدای تأسیس، مسجد جامع شهر تبریز بوده و بازار تبریز، گرداگرد آن شکل گرفته‌ و مربوط به دوره سلجوقیان تا دوره قاجار است.

خانه مشروطه

که حکایت‌گر دلیری مردان پولادین اراده ای چون ستارخان، باقرخان، شیخ خیابانی و... است، تندیس‌‌هایی از مشروطه خواهان ولوازمی که خاطرات مبارزات آنها را یادآوری می‌‌کند به نمایش گذاشته است.

در این بین تندیسی از زینب پاشا تنها زن مبارز مشروطه خواه نیز دیده می‌‌شود.

بزرگان آذربایجان پس از به توپ بسته شدن مجلس شورای ملی توسط محمدعلی شاه قاجار در این خانه جمع شده و به همفکری می‌پرداختند.

همچنین این مکان محل تشکیل نشست‌های انجمن تبریز و مرکز فرماندهی مجاهدان در طی محاصره ۱۱ ماهه تبریز و نیز مرکز تصمیم‌گیری برای پایین‌آوردن پرچم‌های تسلیم در برابر شاه قاجار بوده‌است.

از افراد مهمی که در این مکان به فعالیت و همفکری پرداخته‌اند می‌توان ستارخان، باقرخان، ثقةالاسلام تبریزی، حاجی میرزا آقا فرشی و بنیان‌گذار این مجموعه، حاج مهدی کوزه‌کنانی را نام برد.

مقبرةالشعراء

آرامگاهی است که در آن  بیش از چهارصد شاعر، عارف و رجال نامی ایران و کشورهای منطقه از هشتصد سال پیش به ترتیب از حکیم اسدی طوسی تا استاد شهریار، یکی پس از دیگری در اینجا به خاک سپرده شده‌اند.

بنای یادبود زیبایی که بزرگترین شاعران معاصر کشورمان استاد شهریار و شاعران شهیر دیگری در آن آرمیده‌اند.

غذاهای محلی شهر تبریز

تبریز شهری است دیدنی با جاذبه‌های گردشگری غنی که همگی نشان از قدمت و تمدن دیرینه‌ی اهالی آن دارد.

مردم این شهر غذاهای بسیار لذیذی  دارند که همه را شیفته خود می‌‌کند.

در میان این غذاها کوفته‌ و انواع آش‌های تبریز محبوبیت بسیار زیادی دارد، غذاهای لذیذ به سبک دست پخت آذربایجانی، کباب‌‌های خوشمزه و کوفته تبریزی و... را یک به یک باید چشید.

یعنی درواقع لازمه سفر چشیدن غذاهای محلی هر شهر و منطقه‌ای است.

مجتمع تفریحی، تجاری لاله پارک

در دومین روز بازدید از تبریز به نام، شب هنگام نیزگشتی در مرکز خرید معروف لاله پارک زدیم.

هرچه باشد خانم‌‌ها از خرید که نمی‌گذرند. چه از بازار  محلی باشد و چه از جدیدترین مراکز خرید. بالاخره باید دست پر به تهران بازگشت.

لاله پارک، یک مجتمع تجاری، تفریحی، اقامتی در تبریز است. این مجموعه از دو بخش، شامل مرکز خرید و هتل پنج ستاره زنجیره‌ای کاپا تشکیل شده است.

دو روز سفر  پس از دیگری سپری می‌‌شود و بالاخره روز بازگشت فرا می‌‌رسد. با خورجینی  از شادی‌‌ها، لحظات شیرین با هم بودن، ترکیب رنگ دوستی‌‌ها و شور و نشاط سفر دسته جمعی  با تجربه‌‌ها و خاطرات گرانقدرش باید به سمت تهران به راه بیفتی.

قبل از عزیمت سوغاتی‌‌های خوشمزه را از یاد نباید برد. باقلوای تبریز، نوقا، قرابیه، اریس، نان زنجفیلی مخصوص تبریز و... فراموش نشود.  

 

برچسب ها: ایران گردی، گردشگری، بازار تبریز، ائل گلی، سفر به تبریز، شاه گلی، موزه آذربایجان، برج ساعت، ارگ علیشاه، مسجد جامع، خانه مشروطه، مقبرة الشعرا، غذاهای تبریز تعداد بازديد: 1772 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز