Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 05:57

12
بهمن
کاشت سبزیجات مناسب فصل پاییز

کاشت سبزیجات مناسب فصل پاییز

رشد گل و گیاهان در هر فصل متغیر است. پرورش گیاهان و سبزیجات در خانه غیر از زیبایی، باعث آرامش و همچنین ذوق و شوق شروع هر فصل در خانه را به همراه دارد. فصل پاییز زیبایی خاص خودش را دارد.

تحریریه زندگی آنلاین : رشد گل و گیاهان در هر فصل متغیر است. پرورش گیاهان و سبزیجات در خانه غیر از زیبایی، باعث آرامش و همچنین ذوق و شوق شروع هر فصل در خانه را به همراه دارد. فصل پاییز زیبایی خاص خودش را دارد. در فصل پاییز، هرلحظه باید گوش‌به‌زنگ تغییرات ناگهانی آب‌وهوا باشیم. با شروع فصل پاییز و سرد شدن تدریجی هوا، برخی از گیاهان همچنان به رشد خود ادامه می‌دهند زیرا این گیاهان در برابر سرما بسیار مقاوم هستند.اکثر ما علاقه‌مند به داشتن گیاه هر فصل در خانه هستیم اما این سؤال برای ما پیش می‌آید که؛ گل‌ها و گیاهان مقاوم در برابر سرما کدم‌اند؟ آیا می‌توانیم گل‌های موردعلاقه‌مان را هر زمان بکاریم؟ طریقه مراقبت کردن از این نوع گیاهان در فصل پاییز چگونه است؟

 پرورش سبزیجات تازه، سالم و خوش‌طعم در طول فصل پاییز امکان‌پذیر است و شما می‌توانید به‌راحتی با رعایت چند نکته از داشتن گیاهان زیبا لذت ببرید. با انجام چند روش هر چهارفصل سال باغچه‌ای سبز در خانه‌خواهید داشت.بذرهایی که در فصل پاییز کاشته می‌شود معمولاً در فصل بهار گل می‌دهند به‌طورکلی گل‌های زمستان و بهار را در فصل پاییز می‌کارند. برای داشتن گل هر فصلی باید بذر آن را ۳ الی ۴ ماه زودتر بکارید تا در فصل مربوطه به گل‌دهی برسد.

بیشتر بخوانید:

راهکارهایی ساده برای تمیز کردن گل و گیاهان آپارتمانی

 

 

 

 از کاشتن این گیاهان در فصل پاییز غافل نشوید

اگر می‌خواهید در فصل سرما از داشتن کاهو تازه بی‌نصیب نمانید در پاییز آن را بکارید.از سبزی‌هایی که در پاییز هم می‌توان کاشت هویج است.برای استفاده از نخودفرنگی در بهار، باید در فصل پاییز و زمستان کاشته شود.معمولاً کرفس را در فصل پاییز و در اواسط ماه آبان تا اواخر آذر می‌کارند.سبزی نعناع اغلب در مهر و آبان کاشته می‌شود.کلم بروکلی را می‌توان در فصل پاییز کاشت.

انواع گیاهان پاییزی خوردنی


کلم بروکلی

 پرورش بروکلی برای کشاورزان یکی از بهترین گزینه‌های پاییزی است. بروکلی دارای ارزش غذایی بسیار بالا، کاشت و پرورش آسان، رشد سریع و نسبت به خانواده کلم‌ها کمترین میزان از آفت‌زدگی را دارد. این ماده غذایی خوشمزه هوای سرد را دوست دارد و در مقابل سرما تا حد زیادی مقاوم است. این گیاه را می‌توانید در اواخرِ تابستان بکارید و در پاییز آن را برداشت کنید. نکته: اگر هنگام برداشت چند برگ از بروکلی را باقی بگذارید تا ۱ یا ۲ بار دیگر می‌توانید از گیاه برداشت کنید.

کلم
کلم در سرما رشد می‌کند و با هوای گرم و رطوبت رابطه خوبی ندارد. یکی از ویژگی‌های مهم این گیاه نگهداری طولانی‌مدت آن است. از کلم هم به‌عنوان سبزیجات خوراکی و هم گیاه زینتی استفاده می‌شود. نکته: اگر به دنبال زیبایی بیشتر باغ سبزیجات‌تان هستید از کاشت کلم‌برگ قرمز غافل نشوید.

هویج
هویج یکی دیگر از سبزیجات پرطرفدار پرورش از پاییز است و تا نه ماه می‌توان از آن نگه‌داری کرد. هر چه هوا خنک‌تر باشد هویج شیرین‌تر می‌شود. برداشت هویج بستگی به خودتان دارد و تا هر زمان که به‌اندازه دلخواهتان رسید می‌توانید برداشت کنید البته این نکته را فراموش نکنید که هویج‌های کوچک‌تر گزینه مناسب‌تری برای استفاده هستند. نکته: اگر در منطقه گرمسیری اقدام به پرورش هویج کردید فراموش نکنید برای رشد آن شب‌های خنک لازم است.
در دمای پایین رنگ هویج کم‌رنگ می‌شود.

بیشتر بخوانید:

آموزش کاشت زنجبیل در گلدان

آموزش پیوند زدن کاکتوس در منزل

 

 

 


کاهو
کاهو یکی از متنوع‌ترین گیاهان باغِ سبزیجات است که به‌راحتی می‌توانید در مزرعه خود داشته باشید. آسان بودن پرورش کاهو سبب شده بسیاری از کسانی که تازه این کار را شروع کردند کاشت کاهو را نیز داشته باشند.از طعم بی‌نظیر، تنوع ظاهری، شکل و رنگ کاهو که بگذریم، کاهو برای سلامتی نیز بسیار مفید است.اگرچند بذر از کاهو را هر هفته بکارید، می‌توانید از آن به‌صورت مداوم در انواع سالادهایتان استفاده کنید.نکته: برای کاشت کاهو در تابستان آن را در نواحی خنک و سایه‌دارتر بکارید. گیاه کاهو برای رشد به حداقل ۵ ساعت نور نیاز دارد.

لوبیا سبز
بذر لوبیا سبز ازجمله بذر سبزی‌هایی است که کاشت راحتی دارد. گیاه لوبیا سبز برای رشد بر روی نرده‌ها بسیار مناسب و متنوع بودن شاخ و برگ آن زیبایی باغ سبزیجاتتان را دوچندان می‌کند.لوبیا سبز گیاهی یک‌ساله، خوش‌طعم و لذیذ منبع خوبی برای انواع ویتامین‌ها به‌حساب می‌آید.کاشت لوبیا نیاز به‌جای خیلی بزرگ ندارد و داشتن یک فضای کوچک برای پرورش آن کافی است. علاوه بر امکان رشد لوبیا در فضای کوچک و هزینه محدود پرورش آن در خانه، باید به رشد سریع لوبیا نیز اشاره کرد. رشد این گیاه به‌طوری است که بعد از کاشت، شما به هفت الی سیزده هفته زمان برای برداشت نیاز دارید.نکته: اگر جایی برای قرار دادن کنار نرده ندارید به دنبالِ گونه‌ای از لوبیا سبز باشید که مستقیم و بدون نیاز به پشتیبان رشد می‌کند.لوبیا سبز برای رشد و نمو به حداقل ۶ ساعت نور خورشید نیاز دارد و قرار دادن گیاه در سایه سبب کاهش عملکرد آن می‌شود.


تربچه
بهترین زمان برای کاشت تربچه باکیفیت پاییز است. این سبزی خوش‌رنگ جای زیادی برای کاشت نمی‌گیرد. تربچه بین سبزیجات از سریع‌ترین سبزیجات ازنظر رشد است به‌طوری‌که از زمانی که بذر تربچه کاشته می‌شود چیزی کمتر از یک ماه طول می‌کشد تا تربچه‌های زیبا آماده برداشت شوند.نکته: برای کاشت تربچه در گلدان از گونه‌های گرد ترب استفاده کنید که اندازه‌شان کوچک و رشد سریع‌تری دارند.اگر گیاه تربچه را در زمان رشد خوب آبیاری کنید، از تندی تربچه کم می‌شود و موجب خوش‌طعم‌تر شدن آن خواهد شد.یک روز قبل از برداشت تربچه، گیاه را خوب آبیاری کنید تا برداشت برایتان آسان‌تر شود.

بیشتر بخوانید:

روش های کاشت و نگهداری از آناناس در منزل

 

 



اسفناج
اسفناج یک سبزی باارزش و مغذی که کشت بسیار آسانی دارد. این سبزی دارای مقدار زیادی آهن و انواع ویتامین‌هاست. شما با صرف انرژی و هزینهٔ کم می‌توانید به پرورش این سبزی بپردازید. اسفناج در هوای سرد به‌خوبی رشد می‌کند. طول دوره رشد این سبزی از ۶ هفته الی ۱۰ هفته است و نیاز به زمان زیادی ندارد.نکته: هنگام حذف علف‌های هرز دقت کنید زیرا اسفناج تا حد زیادی به علف شباهت دارد و در رقابت با علف‌های هرز بسیار ضعیف عمل می‌کند.در مناطق گرمسیری مثل خوزستان کشت اسفناج در پاییز و در مناطق سرد مثل ارومیه کشت اسفناج در بهار انجام می‌شود.

کلم‌قمری
کلم‌قمری از خانواده کلم است و در تمامی خاک‌ها به‌خوبی رشد می‌کنند. حاوی میزان زیادی ویتامین C که سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و کم‌کالری بودن آن برای رژیم لاغری بسیار مناسب است. برای رشد به نور کافی و رطوبت نسبی مناسب احتیاج دارد. این کلم از آن دسته گیاهانی است که آبیاری فراوان (حداقل هر چهار روز یک‌مرتبه) باعث رشد بهتر آن می‌شود اما آب دادن زیاد یک‌باره نیز می‌تواند خسارت زیادی به گیاه وارد کند.کلم‌قمری را بعد از گذشت ۴۰ تا ۵۰ روز از زمان کاشت می‌توان برداشت کرد، به همین دلیل به آن کلم ۴۰ روزه نیز میگویند.نکته: در هنگام آبیاری دقت کنید که آب بر روی برگ‌های محصول پاشیده نشود.

 

برچسب ها: کاهو، سبزیجات، گل و گیاه، باغبانی، تربچه، کاشت سبزی تعداد بازديد: 95 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز