Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 14:49

8
آبان
فواید شگفت انگیز تفاله چای برای گیاهان

فواید شگفت انگیز تفاله چای برای گیاهان

چای سیاه یکی از محبوب ترین نوشیدنی ها در سراسر جهان است که به دلیل دارا بودن کافئین به عنوان یک داروی ضد استرس و آرامش بخش شناخته می شود.

اکثر ما تفاله چای را به سطل زباله هدایت می کنیم، بدون اینکه از فواید آن اطلاع داشته باشیم. این نوشیدنی پرطرفدار علاوه بر تاثیرات شگفت انگیزی که بر سلامتی انسان ها دارد، به عنوان یک تقویت کننده موثر گیاهان، چه آپارتمانی و چه باغچه ای شناخته می شود.
 

چای سیاه سرشار از تانیک اسید و نیتروژن است که به بارور کردن خاکی که گیاهان شما در آن رشد می کنند، کمک می کند. ریختن تفاله چای بر روی خاک گیاهان یکی از بهترین راه ها برای هیدراته نگه داشتن آنها و کوددهی به آنها است. چای آب، نیتروژن و منگنز خاک را تامین می کند؛ اما باید توجه داشت که وجود آلومینیوم و فلوراید در آن موجب می شود تا مقادیر زیاد آن رشد گیاه را مختل کند. در ادامه با معرفی فواید شگفت انگیز تفاله چای برای گیاهان با ما همراه باشید.

بیشتربخوانید:

روش های نگهداری و تکثیر گیاه حسن یوسف

 

 

 

1- دفع آفات

هم چای سیاه و هم چای سبز خاصیت ضدباکتریایی داشته و به عنوان یک آفت کش عمل می کنند. این تفاله های به ظاهر غیرقابل استفاده را می توانید به عنوان یک سلاح مخفی برای جلوگیری از هجوم حشرات مزاحم، عنکبوت ها و حلزون ها به گیاهان آپارتمانی و باغچه منزل خود به کار ببرید. با ریختن مقداری تفاله چای بر روی خاک و یا دفن کردن آنها درون خاک می توانید از جادوی این آفت کش طبیعی بهره مند شوید.

2- تغذیه خاک

می توانید از تفاله چای به عنوان کود طبیعی بهره ببرید. دفن کردن مقداری تفاله چای درون خاک گیاه میزان نیتروژن خاک را افزایش داده و به تعادل مواد غنی از کربن که ممکن است در خاک وجود داشته باشند، کمک می کند. اضافه کردن مقداری تفاله چای به خاک گیاه زهکشی خاک آن را نیز بهبود می بخشد. 

 

3- محافظت در برابر قارچ

اگر گیاه محبوب شما به عفونت قارچی مبتلا شده است، اصلا نگران نباشید. کافی است چای سیاه را دم کرده و آن را درون یک بطری اسپری بریزید و مقداری از آن را بر روی برگ و خاک گیاه اسپری کنید. بابونه و چای سیاه در درمان بیماری های قارچی گیاهان معجزه می کنند.

  

4- از بین بردن علف های هرز

از تلاش برای از بین بردن علف های هرز باغ خود خسته شده اید؟ می توانید با ریختن تفاله چای بر روی خاک گیاه به رشد گیاهان و جلوگیری از رشد علف های هرز کمک کنید.

 بیشتر بخوانید:

دیگه تفاله چای رو دور نریز؛ فواید شگفت انگیز تفاله چای برای گیاهان

5- تولید کمپوست

برگ های چای سیاه حالت اسیدی دارند و اسید تانیک موجود در آنها با تجزیه آب باران به آب شیرین، باعث کاهش PH و اسیدیته خاک می‌شوند. می توانید به کمک تفاله چای به راحتی یک کمپوست بسیار ملایم برای گیاهان خانگی تان تهیه کنید. توجه داشته باشید افزودن چای به صورت مستقیم و یا کمپوست بر روی همه گیاهان تاثیر مثبت ندارد. این کار تنها برای گیاهان دوستدار اسیدیته مانند آگلونما موثر است و برای گیاهان دوستدار خاک قلیایی یا خنثی مناسب نیست.

6- حفظ رطوبت خاک

برگ‌های چای توانایی خاک را در جذب و حفظ رطوبت افزایش می دهند. به همین دلیل است که بسیاری از باغبان‌های حرفه‌ای برگ‌های چای را در اطراف ریشه‌های گیاهان خود دفن می‌کنند. با این کار نیاز به آبیاری مکرر گیاهان نخواهید داشت.

7- تغذیه کرم های خاکی

کرم های خاکی فواید زیادی برای باغ شما دارند که از جمله آنها می توان به  شخم عمیق و موثر خاک، افزایش نفوذپذیری، بهبود تهویه و زهکشی و باروری خاک اشاره کرد. با ریختن مقداری تفاله چای بر روی خاک گیاه می توانید یک منبع غذایی مناسب برای این کارگران کوچک فراهم کنید.

 بیشتر بخوانید:

سانسوریا؛ مناسب ترین گیاه آپارتمانی

15گل سایه‌دوست را بشناسید

 

 

 

8- دور کردن گربه ها

گربه ها نمی توانند بوی چای را تحمل کنند. برای جلوگیری از تخریب گیاهان باغ خود توسط این موجودات فضول می توانید از تفاله چای سیاه استفاده کنید. 

9- کاهش ضایعات

در پی مصرف مکرر چای، تفاله زیادی تولید می ‎شود. با استفاده مجدد از تفاله چای زباله کمتری به محل های دفن زباله وارد می شوند و علاوه بر فواید بی شمار برای گیاهان، به کاهش ضایعات و حفظ محیط زیست کمک خواهید کرد.

برچسب ها: چای، گل و گیاه تعداد بازديد: 109 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز