Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 - 00:06

15
مرداد
ساحل صخره‌ای چابهار ؛ تنها شهر بندری ایران

ساحل صخره‌ای چابهار ؛ تنها شهر بندری ایران

در جنوب سیستان و بلوچستان، شهر بندری چابهار قرار دارد. چابهار را می‌توان تنها شهر بندری ایران دانست که بدون هیچ‌گونه واسطه‌ای، به آب‌های آزاد دسترسی دارد

در جنوب سیستان و بلوچستان، شهر بندری چابهار قرار دارد. چابهار را می‌توان تنها شهر بندری ایران دانست که بدون هیچ‌گونه واسطه‌ای، به آب‌های آزاد دسترسی دارد؛ به لطف همین ویژگی، چابهار علاوه بر داشتن اهمیت بسیار زیاد از لحاظ اقتصادی، یک مقصد گردشگری بسیار جالب‌توجه به شمار می‌رود.

سیستان و بلوچستان، از جمله استان‌های چهار فصل ایران به شمار می‌رود؛ این استان، دارای آب‌وهوای متنوع و جاذبه‌های گردشگری متعدد است. در جنوب سیستان و بلوچستان، شهر بندری چابهار قرار دارد. چابهار را می‌توان تنها شهر بندری ایران دانست که بدون هیچ‌گونه واسطه‌ای، به آب‌های آزاد دسترسی دارد؛ به لطف همین ویژگی، چابهار علاوه بر داشتن اهمیت بسیار زیاد از لحاظ اقتصادی، یک مقصد گردشگری بسیار جالب‌توجه به شمار می‌رود.

از جمله جاهای دیدنی چابهار، می‌توان به سواحل آن اشاره کرد. در چابهار می‌توان سواحل شنی، صخره‌ای، خزه‌ای و... را مشاهده کرد. یکی از سواحل صخره‌ای این شهر، ساحل دریا بزرگ یا ساحل صخره‌ای چابهار است. ساحل صخره‌ای چابهار، از جمله مقاصد گردشگری این شهر به شمار می‌رود که بیشتر برای موج‌های خروشان و موج‌فشان‌های خود شهرت دارد.

بیشتربخوانید:

عمارت شاپوری شیراز , تلفیقی از هنر و معماری اروپایی و ایرانی

 

 

 

ساحل صخره‌ای کجاست؟

آدرس: سیستان و بلوچستان، جاده چابهار-رمین، امتداد خیابان کارگر، مجموعه تفریحی ساحل صخره‌ای یا دریا بزرگ 

چابهار به‌عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران شناخته می‌شود. این شهر، تنها بندر ایران به شمار می‌رود که به‌طور مستقیم به دریای عمان و اقیانوس هند دسترسی دارد. از همین رو، از لحاظ کشتی‌رانی و اقتصادی، چابهار از اهمیت بالایی برخوردار است؛ با این حال، چابهار از لحاظ گردشگری نیز اهمیت دارد و از آن به‌عنوان سرزمین همیشه بهار یاد می‌شود.

در چابهار، برخی از زیباترین سواحل ایران وجود دارند. یکی از این سواحل، ساحل صخره‌ای یا دریا بزرگ است. همان طور که از نامش پیدا است، این ساحل با صخره‌های خود از دیگر سواحل متمایز است. در این مکان، صخره‌ها پذیرای موج‌های اقیانوس هستند و آب‌های دریا را به آسمان پرتاب می‌کنند. ارتفاع موج‌ها در ساحل صخره‌ای چابهار تا ۱۵ متر می‌رسد

در تمام سال، موج‌ها در تکاپویی همیشگی با ساحل صخره‌ای چابهار قرار دارند. با این حال، به هنگام وزش بادهای موسمی از سوی اقیانوس، موج‌ها شدت بیشتری می‌گیرند و ارتفاع آن‌ها تا ۱۵ متر می‌رسد. همین امر، سبب می‌شود تا به هنگام برخورد این موج‌ها با ساحل صخره‌ای چابهار، صحنه‌هایی تماشایی و خارق‌العاده شکل بگیرد.

نام دیگر ساحل صخره‌ای چابهار چیست؟

ساحل صخره‌ای چابهار، یکی از جاهای دیدنی چابهار است که علاوه بر ساکنان محلی، گردشگران و مسافران داخلی و خارجی را به خود جذب می‌کند. گردشگران و مسافران با ایستادن در ساحل صخره‌ای چابهار، چیزی به‌جز اقیانوس هند و دریای عمان را در مقابل خود نمی‌بینند؛ از این‌رو، این ساحل به‌عنوان ساحل دریا بزرگ معروف شده است. علاوه بر این، روی صخره‌های قرار گرفته در این ساحل، خزه‌های زیادی شکل می‌گیرند و همانند فرش سبزی روی ساحل به نظر می‌رسند؛ همین باعث شده تا برخی از افراد، عنوان ساحل خزه را به آن بدهند.

بیشتربخوانید:

غار یخی چما سردترین نقطه میانه

نحوه شکل‌گیری ساحل صخره‌ای چابهار

در سواحلی که از خاک‌های نرم تشکیل شده‌اند، فرسایش راحت صورت می‌گیرد؛ اما در سواحلی که از عناصر مقاوم‌تری همچون ماسه‌سنگ، سنگ‌های آهکی و گرانیت شکل گرفته‌اند، امواج باعث ایجاد صخره‌هایی مستحکم می‌شوند. البته باید توجه داشت که شکل‌گیری این سواحل صخره‌ای هزاران سال به‌طول می‌انجامد. ساحل صخره‌ای چابهار نیز از این قاعده مستثنی نیست. در طی سال‌ها، این صخره‌ها به شکلی درآمده‌اند که ما امروزه در ساحل صخره‌ای چابهار شاهد آن هستیم.

بهترین زمان بازدید از ساحل صخره‌ای چابهار

چابهار به‌عنوان سرزمین همیشه بهار شناخته می‌شود؛ پس زمان رفتن به این شهر و بازدید از ساحل صخره‌ای بستگی به شما دارد. در فصل بهار و تابستان، چابهار نسبت به دیگر شهرهای بندری و گرمسیری این منطقه، خنکای بیشتری دارد. در فصل پاییز و زمستان نیز گرمای دلنشین چابهار، آن را به یک مقصد ایدئال گردشگری تبدیل می‌کند.

در هر صورت، سفر به چابهار در هر فصلی مزیت‌های خاص خودش را دارد. با این حال، اگر به‌دنبال آن هستید تا در ساحل صخره‌ای چابهار، موج‌های خروشان و موج‌فشان‌های بزرگ را تماشا کنید، بهتر است در میانه تابستان از آن بازدید کنید. در اواسط تابستان یعنی در مرداد ماه، بادهای موسمی به اوج خود می‌رسند. این بادها، موج‌های بزرگی را شکل می‌دهند و مطمئنا تماشای فوران آب در ساحل به هنگام غروب آفتاب، بسیار تماشایی و جذاب خواهد بود. پارک ساحل صخره‌ای چابهار، همیشه به روی عموم مردم باز است و هیچ‌گونه هزینه‌ای برای ورود به آن دریافت نمی‌شود.

بیشتربخوانید:

9 شهر جدید در عربستان

 

 

 

 

تفریحات ساحل صخره‌ای چابهار

بهترین جنبه ساحل صخره‌ای چابهار، موج‌فشان‌های آن هستند؛ مطمئنا تماشای این موج‌فشان‌ها، اوقات خوشی را بر هر فردی رقم خواهند زد. علاوه بر این، قدم زدن روی ساحل به هنگام غروب آفتاب نیز بسیار دلنشین است. تماشای لاک‌پشت‌ها و پرندگان نیز از جمله کارهایی است که می‌توانید در ساحل صخره‌ای چابهار انجام بدهید. وجود صخره‌ها باعث شده تا این ساحل برای شنا کردن مناسب نباشد و در حقیقت، شنا در این مکان بسیار خطرناک است و توصیه نمی‌شود.

چشیدن طعم غذاهای دریایی لذیذ را در کنار ساحل فراموش نکنید. در گوشه و کنار این ساحل، افرادی هستند که به‌صورت سیار، ماهی کباب عرضه می‌کنند که می‌توانید از آن‌ها خرید کنید. علاوه بر این افراد نیز رستوران‌های خوبی در پیرامون ساحل صخره‌ای وجود دارند که منوی آن‌ها پر از غذاهای دریایی است. طعم غذاهای چابهاری بیشتر شبیه به غذاهای هندی است و می‌توان طعم تند و پر از ادویه آن را در هر نوع غذایی حس کرد. یکی از غذاهایی که باید حتما امتحان کنید، ساندویچ کوسه است.

آیا شنا در ساحل صخره‌ای چابهار آزاد است

در ساحل صخره‌ای چابهار، باد همیشه در حال وزیدن است و باعث شکل‌گیری موج‌هایی با ارتفاعات مختلف می‌شود؛ همین باعث می‌شود تا شنا درون این آب‌های مواج، دشوار باشد. علاوه بر این، وجود صخره‌ها در ساحل، سبب شده تا شنا کردن در آب‌های ساحل صخره‌ای چابهار بسیار خطرناک باشد. از همین رو، شنا در ساحل صخره‌ای چابهار ممنوع است. هرچند در شهر چابهار سواحل دیگری وجود دارند که شنی هستند و گردشگران و مسافران می‌توانند از شنا کردن در آن‌ها لذت ببرند.

پوشش گیاهی و جانوری ساحل صخره‌ای چابهار

پوشش گیاهی زیادی در سطح ساحل صخره‌ای چابهار وجود ندارد. در حقیقت، خزه‌های رشد کرده روی صخره‌های این ساحل را می‌توان پوشش گیاهی اصلی این ساحل دانست. جدا از انواع مرغان دریایی که در این ساحل، زیاد به چشم می‌خورند، می‌توان لاک‌پشت‌ها و خرچنگ‌ها و همچنین ستاره‌های دریایی را نیز مشاهده کرد. علاوه بر این، صدف و حلزون نیز در این ساحل به‌وفور پیدا می‌شوند. درون آب انوع ماهی‌ها وجود دارند که گاهی اوقات در سطح آب نیز قابل‌مشاهده هستند. همچنین به هنگام جزر و مد، برخی از ماهی‌ها در درون سوراخ‌های صخره‌ها به دام می‌افتند که منظره بدیعی را شکل می‌دهد.

بیشتربخوانید:

معرفی بهترین جاهای دیدنی ایران

 

 

 

 

جاهای دیدنی اطراف ساحل صخره‌ای چابهار

ساحل صخره‌ای چابهار، در نزدیکی شهر چابهار قرار دارد و از جمله، جاذبه‌ های گردشگری استان سیستان و بلوچستان در این شهر محسوب می‌شود. با این حال، چابهار جاهای دیدنی زیادی دارد که مطمئنا سفر شما را به این شهر دلنشین‌تر خواهند کرد.

ساختمان قدیمی تلگرافخانه چابهار

ساختمان قدیمی تلگرافخانه چابهاربه‌عنوان تلگرافخانه انگلیسی‌ها نیز شناخته می‌شود. این ساختمان در دوران قاجار، توسط انگلیسی‌ها و به‌منظور بهبود تجارت و ارتباطات ساخته شد. از جمله ویژگی‌های معماری این ساختمان قدیمی می‌توان به رواق هلالی دورتادور آن، سقف‌های چوبی و سایه‌بان‌های شیروانی و سفالی اشاره کرد. ساختمان قدیمی تلگرافخانه چابهار در سال ۱۳۷۷ در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

کوه‌های مریخی چابهار

کوه‌های مریخی چابهار به‌عنوان کوه‌های مینیاتوری نیز معروف هستند. این کوه‌ها در فاصله ۴۰ تا ۵۰ کیلومتری از چابهار قرار دارد. نبود پوشش گیاهی سبب شده تا این کوه‌ها به‌عنوان کوه‌های مریخی نامیده شوند. از لحاظ زمین‌شناسی، این‌ کوه‌ها ادامه چین‌خوردگی‌های زاگرس محسوب می‌شوند و ارتفاع آن‌ها بین پنج تا ۱۰۰ متر است.

تالاب لیپار

تالاب لیپار به تالاب صورتی نیز مشهور است، بین دو کوه واقع شده و بسیار تماشایی و تحسین‌برانگیز است. در کنار رنگ عجیب، پرندگانی همچون چنگر، فلامینگو، باقرقره، تیهو و عقاب دشتی، طبیعت این تالاب را بسیار غنی و خارق‌العاده کرده‌اند.

ساحل صخره‌ای چگونه تشکیل می‌شود؟

ساحل‌های صخره‌ای از روی هم قرار گرفتن لایه‌های رسوبی یا آتشفشانی تشکیل می‌شود؛ شکل‌گیری این صخره‌ها، سال‌ها به طول می‌انجامند و به فراخور جنس خاک، مقاوت متفاوتی نسبت به امواج دارند. ساحل‌های صخره‌ای نسبت به ساحل‌های دیگر، از مواد مقاوم‌تری همچون سنگ آهک و گرانیت تشکیل شده‌اند و در مقابل موج‌های خروشان، مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهند.

 البته این ساحل‌های صخره‌ای نیز از فرسایش در امان نیستند. موج‌های دریا در گذر زمان، زیر سطح این صخره‌ها را خالی می‌کنند و باعث می‌شوند تا به‌یک‌باره، توده‌ای عظیم از صخره کنده شود و به درون دریا بریزد. هر چند، باید گفت که پیش‌روی دریا در سواحل صخره‌ای نسبت به سواحل دیگر بسیار کمتر است.

برچسب ها: ایرانگردی، جاذبه های گردشگری، سیستان و بلوچستان، چابهار، دریای عمان تعداد بازديد: 53 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز