Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 - 19:43

6
اردیبهشت
شرایط نگهداری گیاه برگ انجیری

شرایط نگهداری گیاه برگ انجیری

برگ انجیری با نام علمی ” MONSTERA DELICIOSA ” گیاهی زیبا و پهن برگ، بومی جنگل‌های بارانی جنوب مکزیک و کلمبیا است و تنها بعضی گونه‌های آن در ایران یافت می‌شود. این گیاه بسیار مقاوم است و گزینه‌ای مناسب

تحریریه زندگی آنلاین : برگ انجیری با نام علمی ” MONSTERA DELICIOSA ” گیاهی زیبا و پهن برگ، بومی جنگل‌های بارانی جنوب مکزیک و کلمبیا است و تنها بعضی گونه‌های آن در ایران یافت می‌شود. این گیاه بسیار مقاوم است و گزینه‌ای مناسب برای افراد مبتدی در زمینه گل و گیاه محسوب می‌شود . ارتفاع برگ انجیری در زادگاهش ممکن است حتی به 30 متر هم برسد. بر روی برگ‌های این گیاه شکاف و سوراخ‌هایی وجود دارد که از ابتدا بر رویشان بوده است و کاملاً طبیعی اتفاق می‌افتد.جالب است بدانید که این شکاف‌ها راهی است برای در امان ماندن گیاه از باران‌های سیل‌آسا و بادهای شدید زادگاهش و در صورت نبود این بریدگی‌ها باد و باران امکان رد شدن از برگ را ندارند و در نتیجه سبب شکستگی آن خواهند شد.برگ‌های این گیاه غیر سمی است اما میوه‌ی آن که به ندرت در جایی به جز زادگاهش یافت می‌شود، حاوی اسید oxalic  بوده و برای انسان و حیوانات خانگی سمی است. در صورت خورده شدن میوه آن ممکن است دچار تورم ، تاول و گرفتگی صدا شوید. با وجود گل‌دار بودن برگ انجیری اکثر افراد به خاطر برگ‌های زیبایی که دارد آن را در خانه نگه می‌دارند و می‌تواند یک زیبایی منحصر به فرد به خانه‌ی شما اضافه کند. این گیاه ریشه‌های بلند و طولانی دارد که شبیه به مار است و در فارسی زمان قدیم به آن ” اژبن ( اژ = مار + بن = ریشه ، اشاره به ریشه‌های مار مانند) ” می‌گفتند.

بیشتربخوانید:

اصول نگهداری بامبو در منزل

 

 

 

 

با شرایط نگهداری برگ انجیری آشنا شوید

گیاه برگ انجیری به دلیل خلقتش در مناطق گرمسیری، برای رشد به محیطی گرم و مرطوب نیاز دارد و نسبت به تغییرات دمایی حساسیت زیادی از خود نشان نمی‌دهد. اما برای سبز ماندن و رشد برگ‌های جدید و زیبا، شرایط ایده آل دیگری نیز باید برای گیاه فراهم شود که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شویم :

 

نور مناسب :

با توجه به زادگاه گرمسیری این گیاه و سایه اندازی درختان بلند بر روی آن ، نور غیرمستقیم و نیم سایه را ترجیح می‌دهد. از قرار دادن این گیاه در مقابل اشعه‌ی مستقیم خورشید خودداری کنید چرا که نور شدید برگ‌هایش را می‌سوزاند. در کنار پنجره  نورگیر بهترین شرایط را خواهد داشت و در صورت دریافت نور کم، برگ‌ها بی‌رنگ شده و بریدگی‌های روی خود را از دست می‌دهند.

 

آبیاری :

تنها حساسیت برگ انجیری نسبت به آبیاری زیاد است و حتماً باید در فاصله‌ی بین دو آبیاری 2 الی 3 سانتی‌متر از خاک خشک شده باشد و سپس اقدام به آبیاری مجدد کنید. در روزهای گرم تابستان تعداد دفعات آبیاری را افزایش دهید و در صورت گرمای شدید هوا بهتر است از راه‌های افزایش رطوبت هوا مانند غبار پاشی، ساخت جزیره و یا قرار دادن آب در کنار گیاه کمک بگیرید و رطوبت گیاه را تأمین کنید تا دچار خشکی برگ نشود.

 

دما :

برگ انجیری نسبت به تغییرات دمایی حساس نیست و بازه دمایی بین 18 تا 27 درجه برای آن ایده آل است. اما دمای کمتر از 13 و بیشتر از 30 درجه سانتی‌گراد برای آن مطلوب نیست و حتماً در دماهای بالاتر از 30 درجه باید غبار پاشی شود.

 بیشتر بخوانید:

گیاهان آپارتمانی که برایتان شانس می‌آورند!

 

 

 

رطوبت :

همان‌طور که گفته شده، افزایش رطوبت برای گیاهان راه‌های مختلفی دارد اما بهترین راه ایجاد رطوبت برای برگ انجیری ساخت جزیره است. برای ساخت جزیره زیر گلدانی گیاه را پر از سنگریزه و آب کنید و گلدان را روی سنگ‌ها قرار دهید به طوری که انتهای آن با آب در تماس نباشد. از طریق تبخیر آب داخل جزیره و بالا رفتن آن از سوراخ‌های زهکشی گلدان، رطوبت گیاه تأمین می‌شود.در روزهای بسیار گرم می‌توانید برگ‌ها را غبار پاشی کنید تا رطوبت مستقیماً به گیاه اضافه شود. برای غبار پاشی ترجیحاً از آب تصفیه شده و یا آب جوشیده‌ی سرد شده استفاده کنید تا نوک برگ‌ها دچار سوختگی نشوند.

 

کود دهی :

این گیاه به کود دهی زیادی نیاز ندارد و تنها در فصل رشد از کودهای مناسب آن استفاده کنید. از دادن هم‌زمان دو کود به گیاه خودداری کنید و حداقل 2 هفته بین آن‌ها فاصله بی اندازید.

 

خاک مناسب :

استفاده از خاک سبک و آماده کاشت یا کمپوست بهترین خاک است. دقت کنید که خاک برگ انجیری باید زهکشی بالایی داشته باشد تا رطوبت اضافه را به خوبی از خود عبور دهد.

 

تعویض گلدان :

چند عامل وجود دارد که به شما نشان می‌دهد گیاهتان به گلدان بزرگ‌تری نیاز دارد :

بی‌حال بودن برگ‌ها در صورت مناسب بودن همه‌ی شرایط

بیرون زدن ریشه‌ها از گلدان

زرد شدن برگ‌ها در صورت بررسی و نبود مشکلات دیگر

در صورت مشاهده‌ی این عوامل بهتر است که گلدان را با یک سایز بزرگ‌تر تعویض کنید. به طور معمول هر 1 یا 2 سال یک‌بار نیاز به تعویض گلدان برگ انجیری وجود دارد.

بیشتر بخوانید:

آیا می‌توان برگ انجیری را در آب نگهداری کرد ؟!

قلمه برگ انجیری را تا مدت زمان محدودی می‌توان در آب نگهداری کرد اما در نهایت برای داشتن رشد زیاد باید آن را به خاک منتقل کرد. برگ انجیری گیاه آبزی نیست و نگهداری آن در آب، این گیاه را مجبور می‌کند تا خود را با شرایط موجود سازگار کند و همین امر باعث می‌شود که تا مدت‌ها بتواند در آب زنده بماند و رشد کند. پس از انتقال قلمه برگ انجیری به آب، در صورتی که مکان نگهداری آن نور خوبی داشته باشد، پس از گذشت چند هفته گیاه شروع به رشد برگ‌های جدید می‌کند. از آنجایی که نگهداری برگ انجیری در آب تنها یکی از نیازهای آن را برآورده می‌کند، بنابراین گیاه زیاد بزرگ نمی‌شود و برگ‌های آن کوچک‌تر از حد معمول خواهند بود. با این وجود نگهداری برگ انجیری در آب و دیدن ریشه‌های بزرگ آن در گلدان شیشه‌ای بسیار لذت‌بخش است و یک المان مدرن برای دکوراسیون خانه محسوب می‌شود. همچنین نگهداری برگ انجیری در آب، حمله آفات و حشرات، آلودگی‌های خاک، مشکلات آبیاری بیش از حد و … را نیز کاهش می‌دهد.

 

شرایط نگهداری برگ انجیری در آب

آب مورد نیاز :

PH آب مورد نیاز برای رشد برگ انجیری نباید پایین باشد تا گیاه بتواند مواد مغذی مورد نیازش را از آن تأمین کند. حداقل یک‌بار در هفته و حداکثر 2 تا 3 روز یک‌بار آب برگ انجیری را تعویض کنید. تعویض آب اغلب به اطمینان از وجود اکسیژن کافی در آب برای “تنفس” گیاهان کمک می‌کند. در گیاهان گلدانی، فضای کافی برای گردش اکسیژن در خاک وجود دارد، اما زمانی که گیاه فقط در آب باشد، اکسیژن به مرور زمان کاهش می‌یابد.

 

نور :

برگ انجیری در آب نیز مانند نوع خاکی به نور غیرمستقیم زیاد تا متوسط نیاز دارد و می‌توانید آن را در نیم سایه نیز قرار دهید.

 

 

تمیز کردن ریشه‌ها :

هم‌زمان با تعویض آب، بهترین زمان برای این است که ریشه‌های گیاه خود را بررسی کنید و از سالم بودن آن مطمئن شوید. ریشه‌های لزج، نرم و سیاه را جدا کنید و تنها ریشه‌های سالم را نگه دارید.

 

 برگ انجیری Monstera Deliciosa

برگ انجیری دلیکیوسا محبوب‌ترین و رایج‌ترین گونه آپارتمانی برگ انجیری است که در طبیعت تا 20 متر رشد می‌کند و بلند می‌شود. برگ‌های بزرگ و براق و سبز رنگش می‌توانند تا 90 سانتی‌متر طول و 75 سانتی‌متر عرض داشته باشند. روی برگ‌های بالغ، سوراخ یا شکاف‌هایی دارد که به آن فنستراسیون می‌گویند و در این‌گونه، شکاف‌ها تا لبه برگ امتداد دارند.

 

نگهداری :

اگر می‌خواهید یک برگ انجیری غول‌پیکر همراه با گلدهی داشته باشید، باید بدانید که با نگهداری از آن در فضای آپارتمان این اتفاق نمی‌افتد. اندازه این‌گونه بسیار بزرگ است و برای رشد عمودی به یک قیم خزه‌ای نیاز دارد. نور روشن غیرمستقیم را دوست دارد و مستعد پوسیدگی ریشه است. بنابراین از آبیاری زیاد خودداری کنید و حتماً از خاک سبک با زهکشی بالا و گلدان دارای زهکش استفاده کنید.

برچسب ها: کاکتوس، گل و گیاه، گل و گیاه آپارتمانی، قلمه زدن، آبیاری گل و گیاه، کود، برگ انجیری، نگهداری گل و گیاه، کود برگ تعداد بازديد: 224 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز