Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 - 09:51

1
دی
اصول نگهداری بامبو در منزل

اصول نگهداری بامبو در منزل

بامبو یا گیاه خیزران از تیره گندمیان محسوب می‌شود که درواقع نوعی علف است که بیشتر در مناطق گرمسیر تا معتدل و آب و هوای مرطوب رشد می‌کند. به همین دلیل یکی از گیاهان مناسب برای کاشت در باغچه

تحریریه زندگی آنلاین : بامبو یا گیاه خیزران از تیره گندمیان محسوب می‌شود که درواقع نوعی علف است که بیشتر در مناطق گرمسیر تا معتدل و آب و هوای مرطوب رشد می‌کند. به همین دلیل یکی از گیاهان مناسب برای کاشت در باغچه در این مناطق بامبو است. اما امروزه به دلیل مزایای زیاد نگهداری از آن و همچنین زیبایی خیره‌کننده آن در بین علاقه‌مندان به پرورش گل‌ها و گیاهان آپارتمانی محبوب شده است.

طرز نگهداری از گل لاکی بامبو یا بامبو خوش‌شانس در منزل به‌گونه‌ای است که هم می‌توان در آب رشد کند و هم در خاک مخصوص به خودش. البته باید به ترجیح گیاه به رشد در آب توجه کرد. همچنین انواع مختلف این گیاهان ازجمله برگ سبز، جوانه، طلایی و سیلور روش‌های یکسانی برای مراقبت دارند. بنابراین ما در ادامه سعی کرده‌ایم به‌طورکلی این شیوه‌ها را آموزش دهیم.

 بیشتربخوانید:

بهترین روش نگهداری گل بامبو

 

 

روش نگهداری از بامبو لوتوس در خانه و در دمای مناسب

همان‌طور که گفته شد زادگاه انواع گیاهان بامبو مناطق گرم تا معتدل است. پس همین طور که مشخص است هوای گرم ساختمان را بیشتر از هوای بسیار سرد تحمل می‌کنند. اگر بخواهیم دمای مناسبی برای نگهداری از بامبو در آپارتمان در نظر بگیریم باید دما را بین 18 تا 25 درجه نگه‌داریم. چراکه ازآنجایی‌که این گیاهان هوای بسیار گرم را دوست ندارند در دمای بالاتر از 28 درجه شروع به پوسیدن می‌کنند. دل‌چسب بودن دمای معتدل برای آن‌ها نیز باعث می‌شود در دمای پایین‌تر از 10 درجه آسیب‌دیده و بیمار شوند. بنابراین سعی کنید دمای خانه را در فصل‌های سرد و گرم سال برای آن‌ها معتدل نگه‌دارید.

 

نور مناسب برای نگهداری از بامبو

شرایط مناسب برای نگهداری از بامبو ایجاب می‌کند که برخلاف بسیاری از گیاهان از نور مستقیم آفتاب به دور باشند. چراکه نور مستقیم خورشید باعث رشد نکردن بامبو، سوختگی برگ‌ها و پوسیدگی ساقه آن‌ها می‌شود. زیرا زمانی که بامبو نور کمی دریافت کند ریشه آن بیشتر رشد کرده و درنتیجه رشد گیاه نیز بیشتر می‌شود. بهترین مکان برای قرار دادن گلدان این گیاه در فاصله زیاد از پنجره است. حتی گاهی گفته می‌شود این گیاهان در اتاق تاریک بیشتر دوام می‌آورند تا زیر نور خورشید.

 

میزان رطوبت موردنیاز برای بامبو

خواستگاه مرطوب این گیاه باعث شده است بامبو همچنان محیط مرطوب را بیشتر از محیط خشک بپسندد. بنابراین اگر محیط خانه یا ساختمان شما خشک نیست برای آن مناسب است. اما اگر در شهری با آب و هوای خشک زندگی می‌کنید سعی کنید با جوشاندن آب هوا را برای نگهداری از بامبو مرطوب نگه‌دارید. شاید حتی بد نباشد هرازگاهی برگ‌های بامبو را با اسپری آب خیس و مرطوب کنید.

بیشتر بخوانید:

گیاهان آپارتمانی که برایتان شانس می‌آورند!

 

 

 

 

 روش نگهداری از گل بامبو در خاک

با اینکه ترجیح این گیاه به نگهداری در آب است، اما همچنان بسیاری از افراد هنوز روش نگهداری از بامبو خاکی را انتخاب می‌کنند. البته باید این را نیز بگوییم که کاشت و مراقبت بامبو در خاک مزایایی هم دارد. یکی از آن‌ها این است که گیاه به نسبت مراقبت از آن در آب به میزان کمتری از کود احتیاج دارد. چراکه میزان مواد مغذی خاک خیلی بیشتر از آب است.

 

خاک مناسب برای گیاه بامبو

طریقه و طرز نگهداری از بامبو خاکی در منزل ایجاب می‌کند برای این گیاه خاک مناسبی در نظر گرفت که زهکشی مناسبی داشته باشد. چراکه خاکی برای آن مناسب است که آب را به مدت زیادی در خود نگه دارد. اگرچه اکثراً از خاک‌های ژله‌ای برای نگهداری از بامبو در خاک استفاده می‌کنند اما ما در اینجا فرمول مناسبی از ترکیب خاک ارائه می‌کنیم که با تهیه آن با اطمینان خاطر می‌توانید از بامبو در خاک مراقبت کنید. این فرمول عبارت است از:

یک واحد خاک برگ مرغوب + یک واحد خاک باغچه + یک واحد پیت ماس + یک واحد پرلیت + مقداری قارچ کش

میزان آبیاری برای نگهداری از بامبو در خاک

طرز نگهداری گل بامبو در خاک به‌گونه‌ای است که خاک گیاه نباید خشک شود. درست است که برای آن خاکی تهیه‌کرده‌اید که آب را درون خود نگه دارد، اما باید بدانید چگونگی آبیاری آن نیز مهم است. به‌طورکلی هفته‌ای سه یا چهار مرتبه باید به بامبو آب بدهید. اما باید به‌طور مداوم خاک گیاه را چک کنید و به محض از دست دادن رطوبتش، به آن آب بدهید.

 

میزان نیاز به کود برای نگهداری از بامبو خاکی

برای رساندن مواد مغذی موردنیاز و نگهداری از بامبویی که در خاک کاشته شده است می‌توانید هم از کودهای محلول در آب و هم از نوع پودری آن استفاده کنید. بهترین راه برای این منظور نیز مصرف کود سه بیست برای بامبو است. اما از هر کودی که استفاده می‌کنید باید به این نکته دقت کنید که میزان استفاده از آن باید کاملاً کنترل شده باشد. چراکه یکی از دلایل زرد شدن بامبو، مصرف بیش از حد انواع کودهای مغذی است.

 بیشتر بخوانید:

8نکته طلایی درباره نگهداری از بامبو

 

 

 

طرز نگهداری از گیاه لاکی بامبو در گلدان آب

یکی از رایج‌ترین شیوه‌های نگهداری از بامبو در آپارتمان، مراقبت آن در گلدانی آب است. چراکه این گیاهان با رطوبت میانه بهتری دارند تا خشکی. همچنین به‌طور طبیعی در سرزمینی رشد یافته‌اند که میزان بارش زیادی داشته است. اما باید به این دقت کنید که هر آبی برای آن مناسب نیست و مراقبت از آن در آب باعث آن نمی‌شود که کنترل‌های لازم برای سلامتی آن انجام نشود. به همین منظور در ادامه قصد داریم شما را به طریقه صحیح به‌کارگیری این روش برای پرورش بامبو آشنا کنیم.

 

آب مناسب برای نگهداری از بامبو

به همان میزانی که خاک گلدان برای گیاهان اهمیت دارد، کیفیت آبی که در گلدان می‌ریزید تا بامبو را درون آن قرار دهید بسیار مهم است. در ابتدا باید بدانید آب باید بدون میکروب، بدون کلر و فلوراید باشد. بنابراین بهتر است قبل از مصرف آب شیر، آن را بجوشانید و سپس برای نگهداری از بامبو از آن استفاده کنید. لازم به ذکر است مقدار آبی که در گلدان می‌ریزید باید به‌اندازه‌ای باشد که تنها ریشه‌ها درون آن قرار بگیرند.

 

میزان نیاز به کود برای بامبو در آب

بهترین روش برای رساندن مواد مغذی و نگهداری از گیاه بامبویی که در آب گذاشته‌شده است استفاده از کودهای مایع است. در بین انواع مختلف کودهای شیمیایی، خواص کود سه بیست باعث شده است این محصول برای بامبو بسیار مناسب باشد. بهتر است ماهی یک‌بار برای گیاه از این کود استفاده کنید.

 

تمیز کردن گلدان آب

طرز نگهداری از بامبو لوتوس در منزل بسیار مهم است. به خصوص وقتی از گلدانی آب برای مراقبت از آن استفاده می‌کنید. چراکه باید حداقل ماهی یک‌بار آب آن را تعویض کنید. همچنین لازم است به‌طور مداوم زلال بودن این آب را چک کرده و اگر لجن یا مواد دیگری در آب دیدید سریعاً نسبت به عوض کردن آن اقدام کنید. ولی تنها تعویض آب نیست. بلکه باید حداقل ماهی یک‌بار گلدان آب تمیز شود، با مواد شوینده کاملاً شسته و پس از خشک شدن کامل دوباره گیاه درون آن قرار داده شود.

 

 

برچسب ها: نگهداری بامبو، بامبو، گل و گیاه آپارتمانی، قلمه زدن بامبو تعداد بازديد: 121 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز