Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 22:31

3
اردیبهشت
آرامش را با گیاهان به خانه بیاورید

آرامش را با گیاهان به خانه بیاورید

به کار بردن المانهایی که خود طراوت و زندگی را دارا هستند و به محیط انتقال می‌دهند یکی از گزینه‌های منحصر به فرد برای التیام قلب و افزایش روحیه می‌باشد. نباتات از مواردیست که می‌توان از چند وجهی بودنشان

به قلم : ملیحه احمدبیگی - طراح و مبتکر طب دکوراسیون

@maliheahmadbeigi

 

تحریریه زندگی آنلاین : به کار بردن المانهایی که خود طراوت و زندگی را دارا هستند و به محیط انتقال می‌دهند یکی از گزینه‌های منحصر به فرد برای التیام قلب و افزایش روحیه می‌باشد. نباتات از مواردیست که می‌توان از چند وجهی بودنشان در به تکاپو در آوردن حواس پنجگانه انسان بهره برد.

 

حس گرهای مکانیکی

در حس لامسه چهار نوع حسگر مکانیکی وجود دارد که هر یک به محرکهای مختلفی به شکل کوتاه مدت و بلند مدت پاسخ می‌دهند. در نوک انگشتان دست گیرنده‌های کوچک که توانایی دریافت اطلاعات بسیار دقیق را دارند، به ارتعاشات کم بین 5 تا 15 هرتز واکنش نشان می‌دهند، جالب اینجاست برای سنجش حس لامسه از واحد اندازه گیری جریان الکتریسیه که همان هرتز هست استفاده می‌کنند. بدین گونه با لمس برگهای سبزینه گیاهان حس لامسه، همان ذرات لاملار که بساوش اجسام بزرگ و تشخیص نرمی و سختی اجسام را برعهده دارند پیام زندگی و طراوت را به مغز مخابره می‌کنند.

 بیشتر بخوانید:

10دلیل خراب شدن کاکتوس ها

 

 

 

 

نفس عمیق‌تر

برخی از گیاهان کارایی‌های حیرت انگیزی همچون تولید اکسیژن و تصویه هوا را دارند همانند:

سرخس که علاوه بر رطوبت دهی به محیط فرمالدهید هوا را جذب و ازبین می‌برد.

نکته: نهادهای بین المللی فرمالدهید را از مواد شناخته شده‌ای که قابلیت سرطان زایی دارند اعلام کرده‌اند.

سانسوریا به دلیل بالا بود میزان تولید اکسیژن توصیه می‌شود در اتاق خواب و حمام نیز مورد استفاده قرار بگیرند.

آنتوریوم که سبزینه برگهایش همیشگیست و قرمزی گل‌هایش تقریباً 300 روز سال خود نمایی می‌کند زیبایی منحصر به فردی را به نمایش می‌گذارد، هم اکسیژن ساز است هم هوا را تصویه می‌کند.

نخل اریکا که جزء گیهان غیر سمی محسوب می‌شود و از نظر دکوراتیو بودن هم بسیار مناسب است، گزینه دیگری برای بهبود هوای خانه است.

گندمی که همانند سرخس مواد شیمیایی و فرمالدهید موجود در هوا را جذب و عمل تصویه هوا را به خوبی انجام می‌دهد و البته با آن گونه ابلقش از نظر بصری غوغایی برپا می‌کند.

بامبوی دوست داشتنی با آن ساقه‌های سبزرنگش و انرژی که از آن ساطع می‌شود محبوب همه و قلب دکوراسیون‌های طبیعت گرا است. تعداد بامبوها بهتر است در یک گلدان بلند قامت بلوری و پایه دار باشد.

نکته: تجربه نشان داده تعداد بامبوهای فرد نسبت به بامبوهای زوج در یک گلدان ماندگاری و رشد بهتری دارند.

فیلودندرون با آن شکل قلبی دلپذیرش و نوع ابلق دلربایش هم از نظر بصری و هم از نظر بهبود کیفیت هوا گزینه قابل تاملی است.

موارد گیاهان آپارتمانی که قابلیت‌های منحصر به فردی دارند تا محیط خانه خصوصاً هوای خانه را بهبود می‌بخشند کم نیستند کمی جستجو بفرمایید و گیاه مورد علاقه‌تان را انتخاب بفرمایید تنها یک مورد را مدنظر قرار دهید! گیاهانی که انتخاب می‌کنید باید غیر سمی باشند تا کودکانتان در معرض خطر قرار نگیرند، یکی از نشانه‌های بارز گیاهان سمی این است که هنگام شکستن شاخه یا ساقه برگها شیره سفید رنگی از خود تراوش می‌کنند.

 بیشتر بخوانید:

نکات مهم در آبیاری گیاهان آپارتمانی

 

 

 

بینایی

رنگ سبز به سبب طول موج متوسطش در حدود 530 نانومتر سلولهای مخروطی نوع M همان Medium_Wavelenght را فعال می‌کند و سبب دیده شدن این رنگ می‌شوند. اعتدال در خلق خو، افزایش کنترل خشم، فزونی ارتباط بین قلب و ذهن، آرامش دیداری در ثبت تصاویر در ذهن، خصوصاً تقویت حافظه و آرامش در تبادل اطلاعات بین نرون های مغز نقش بسزایی را ایفا می‌کند.  فرآیند بوجود آمدن این رنگ نیز اعجاب آور است زیرا از ادغام دو رنگ آبی که در دسته رنگهای سرد قرار دارند (که طول موج آن حدود 420 نانومتر است) و رنگ زرد که در دسته رنگهای گرم قرار دارد (که طول موج آن حدود 560 نانومتر است) ساخته می‌شود. رنگ فیروزه نیز چنین است یعنی با ترکیب آبی، سفید و قدری زرد شکوه جلالی به هم میزند که اسطوره رنگها در جهان می‌شود آنچنان که با نام آبی ایرانی صدایش می‌زنند.

 

ماحصل

گستردگی تاثیرات گیاهان بسیار عمیق است آنچنان که چشم‌ها را از خستگی شفا، روح را نوازش و جان را از زندگی سرشار می‌کند. حال تصور کنید در چنین چیدمانی و استفاده از اکسسوری های حیات بخش که سرخس رطوبت نسبی را هوا تأمین می‌کند و همراه با گندمی مواد شیمیایی و فرمالدهید را از محیط می‌کاهد و با همکاری سانسوریا، نخل اریکا و بامبوی دوست داشتنی اکسیژن را به محیط خانه هدیه می‌دهند نفس بکشیم!!!

بدین صورت هنگامی که ازبینی عمل دم آغاز می‌شود هوا با عبور از حفره بینی گرم و مرطوب می‌گردد و از مسیر حلق به نای و بعد از نایژه که ساختار غضروف مانندی دارد می‌گذرد و به نایژکها با آن ساختار ارتجاعی‌شان می‌رسد تا بتواند مأموریت نهایی را برای رساندن هوا به آلوئلها انجام دهد، آلوئلها، همان کیسه‌های هوایی نیز با کمک گرفتن از کلاژن و فیبرهای الاستیکشان تبادل اکسیژن را با گاز دی اکسید کربن خون انجام می‌دهند و هرچه مقادیر اکسیژن خصوصاً کیفیت هوا مقبول‌تر باشد تغذیه سلولها از راه تنفس بهتر انجام می‌گیرد.

 بیشتر بخوانید:

فوت و فن‌ نگهداری از کاکتوس

سانسوریا؛ مناسب ترین گیاه آپارتمانی

 

 

 

راز مگوی ایرانی‌ها

تبارک الله از مهربانی خالق هستی از موهبتی که به هوش و قلب ایرانیان بخشیده!

حتماً شما هم بارها از پدربزرگها و مادر بزرگها شنیده‌اید که: یادش بخیر قدیما چه صفایی داشت داشت؟؟؟

آیا تا به حال برای این پرسش‌ها که چرا قدیما صفای دیگری داشت؟!

چرا قدیم‌ها احترام به بزرگترها بیشتر بود؟!

چرا قدیم‌ها با تمام سختی‌ها و کمبودها خانواده‌ها شادتر بودند؟!

چرا قدیم‌ها مهربانی‌ها بیشتر بود؟!

چرا قدیم‌ها صمیمیت و صداقت و خلاصه یکرنگی بودن آدمها بیشتر بود؟!

و خیلی چراهای دیگه...

 پاسخی یافته‌اید؟؟؟

من علت آن چراها و مجهول‌های پنهانی را برای شما بازگو می‌کنم...

اینکه چرا باوجود پیشرفت‌های علمی در ساخت وسایلی که انجام کارهای روزانه را تسهیل‌تر نمودند خصوصیات منحصر به فرد انسانی کمرنگ‌تر می‌شود و آن شادابی، صفا و صمیمیتی که مادربزرگها و پدربزرگها از آن یاد می‌کنند کمیاب و گاهی نایاب شده است.

در قدیم المانهایی که برای خانه آرایی و زیبا سازی خانه استفاده می‌کردند در عین سادگی‌شان اهدف والایی را دنبال می‌کردند و اگر اغراق نباشد جاودانگی حقیقی زندگی را معنا می‌بخشیدند، کمی تأمل کنید خاطرات را مرور کنید، آن تصویرهای زیبای کودکی آن حیات جاری در حیاط خانه‌ها...

 

 

اصلاً معنا و مفهوم صفا که دائم نبودنش پتکی می‌شود بر سر زندگی امروز چیست؟

صفا را به معنای صافی، روشنی، پاکی، پاکیزگی، صداقت، لطافت، طراوت، صلح و صمیمیت تفسیر نمودند و چه زیبا و اندیشمندانه گفتند قدیمها چه صفایی داشت!

حوض‌های نیلگون فواره نشان، گلدان‌های سفالی با آن سرسبزی و گلهای رنگارنگشان، کاشی‌های نقش برجسته با دیواری‌های آجری و شاید کاهگلی همگی کنارهم جریان زندگی را در قلب و ذهنمان می‌نشاندند و اکنون که همه آنها را از دست داده‌ایم این تکانه‌های دنیای ماشینی روح و روانمان را در حصار تنش‌ها، استرس‌ها و اضطراب‌ها رنجور و جسم را بیمار می‌نماید.

 

 

برچسب ها: دکوراسیون، دکوراسیون داخلی، کاکتوس، گل و گیاه، انرژی مثبت، گل و گیاه آپارتمانی، سانسوریا، سرخس، ملیحه احمدبیگی تعداد بازديد: 114 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز