Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 30 فروردین 1403 - 21:42

20
اردیبهشت
کویرگردی تفریح مناسب دوران کرونا

کویرگردی تفریح مناسب دوران کرونا

در دوران کرونا که مسافرت‌ها و گردش‌ها محدود شده، شما می‌توانید به همراه دو یا سه نفر از دوستان یا افراد خانواده خود که از سلامت آنها اطمینان دارید، برای تفریح و گردش در ایام نوروز کویر را انتخاب کنید.

تحریریه زندگی آنلاین : در دوران کرونا که مسافرت‌ها و گردش‌ها محدود شده، شما می‌توانید به همراه دو یا سه نفر از دوستان یا افراد خانواده خود که از سلامت آنها اطمینان دارید، برای تفریح و گردش در ایام تعطیلات کویر را انتخاب کنید. اگر استفاده از کرم ضد آفتاب را لاکچری می‌دانید، کویر نظرتان را عوض خواهد کرد. آفتاب در کویر بسیار شدید است؛ برای اینکه دچار آفتاب سوختگی نشوید حتماً از کلاه و ضد آفتاب استفاده کنید. کلاه خنک‌تان هم می‌کند. عینک آفتابی علاوه بر محافظت در مقابل اشعه خورشید جلوی نفوذ گردوخاک به چشمتان را هم می‌گیرد.احتمالاً برای شما هم پیش آمده که بعد از کلی برنامه‌ریزی و هزینه برای یک سفر، فراموش کردن یک چیز کوچک یا ناآگاهی از شرایط منطقه باعث شده سفر به شما خوش نگذرد. ممکن است شنیده باشید جزیره هرمز جای زیبایی است و در تعطیلات تابستان به جنوب بروید و به زیبایی آب پز شوید. یا اینکه در فصل زمستان به جنگل ابر بروید و یخ‌زده و ابر ندیده برگردید. یا در برخی تعطیلات رسمی به مناطقی بروید که نتوانید هیچ‌یک از جاذبه‌های آن را ببینید و حتی تاکسی هم پیدا نکنید.اگر همه این نکات را رعایت کنیم و دائم یک تقویم و یک برنامه هواشناسی هم دم دستمان باشد هیچ چیز، تجربه سفر نمی‌شود. از آنجایی که سفر آنقدر گران شده و وقت آنقدر تنگ که بعید است بیش از یک‌بار بتوانید برخی مقاصد را ببینید، توصیه می‌کنیم قبل از هر سفری از تجارب این‌کاره‌ها استفاده کنید. باور کنید اینکه مثلاً همراه نبردن یک دمپایی چقدر می‌تواند یک سفر طبیعت‌گردی را زهرمارتان کند، با تجربه به دست می‌آید نه تخیل. مخصوصاً اگر برای سفر به جنگل‌های لرستان کلی خرج کرده باشید، آن‌وقت به رودخانه برسید و نتوانید راحت داخل آب زلال منطقه قدم بزنید.این‌ها که خوب است، کویر با شما از این شوخی‌ها ندارد. اگر خود را خوب برای سفر به کویر آماده نکرده باشید این فقط ذوق شما نیست که کور می‌شود، ممکن است دیگر نه بتوانید به کویر سفر کنید نه به‌جای دیگر! البته همیشه به این تلخی‌ها نیست و ممکن است همین ناقص بودن وسایلتان باعث شود با همسفران بیشتر گرم بگیرید و بهانه‌ای برای رفاقت داشته باشید، اما معمولاً برعکس قضیه صادق است. پس خود را لوک خوش‌شانس فرض نکنید و به نکات سفر به کویر توجه کنید:

 بیشتربخوانید:

خانه فروغ الملک شیراز موزه هنـر مشکیـن فام

 

کی به کویر برویم کی نرویم؟

مطمئناً اگر در کویر ایران قوم‌وخویشی ندارید یا اینکه به سونای کاملاً خشک روباز علاقه ندارید در تابستان به کویر نمی‌روید. اما اگر بخواهید بهترین فصل سال برای کویر را انتخاب کنید دقیقاً سه ماه اول پائیز بهترین موقع است. چون اختلاف دمای روز و شب کویر زیاد است بهتر است در پائیز کویر نوردی کنید که نه سیخ بسوزد نه کباب. یکی دو ماه اول بهار هم بد نیست.بهترین زمان برای شروع طبیعت‌گردی در کویر، سحر و همچنین پیش از غروب آفتاب است. کله ظهر کویر پیمایی نکنید، زیر آفتاب نباشید و بیشتر به تماشا بنشینید؛ چرا که در این وقت از روز بدن به‌سرعت آب خود را از دست داده و احساس ضعف می‌کنید.

 

در سفر به کویر چه چیز‌هایی حتماً باید همراهمان باشد؟

آب: ضروری بودن آب در کویر نیازی به توضیح ندارد. در سفر به شمال ایران شاید اگر آب همراهتان نباشد بالاخره بتوانید زمین را بکنید و به آب برسید، ولی در کویر از این خبر‌ها نیست. تجربه نشان می‌دهد برای یک روز کویر حداقل باید ۴ لیتر آب همراه داشته باشید. از آنجایی که کسی با خود گالن ۴ لیتری آب نمی‌برد سه تا آب معدنی بزرگ بخرید تا خیال‌تان راحت شود. یعنی روزی ۷۵۰۰ تومان. اگر قمقمه با خود ببرید که بهتر! هم خرج نمی‌کنید هم محیط زیست آلوده نمی‌شود.

 

کلاه و ضد آفتاب و عینک آفتابی:

 اگر استفاده از کرم ضد آفتاب را لاکچری می‌دانید، کویر نظرتان را عوض خواهد کرد. آفتاب در کویر بسیار شدید است؛ برای اینکه دچار آفتاب سوختگی نشوید حتماً از کلاه و ضد آفتاب استفاده کنید. کلاه خنکتان هم می‌کند. عینک آفتابی علاوه بر محافظت در مقابل اشعه خورشید جلوی نفوذ گردوخاک به چشمتان را هم می‌گیرد.

 

لباس مناسب:

در سفر به کویر، لباس بدون جیب و درز‌های اضافه و ترجیحاً آستین‌دار به دردتان می‌خورد مخصوصاً اگر به سمت رمل‌های شنی بروید. در تپه‌های شنی اگر لباستان مناسب نباشد، تا مدت‌ها بعد از برگشتن از سفر، درز‌های لباس پر از شن است. حتماً باید با خودتان لباس گرم داشته باشید. تفاوت دمای شب و روز در کویر بسیار زیاد است. همچنین لباس بدون درز شما را از گزش جانوران در امان نگه می‌دارد.لباس‌های سربازی به دلیل جیب‌های فراوان، بند بالای مچ، ضخامت در ناحیه نشیمن‌گاه و زانو‌ها بسیار برای کویرنوردی مناسب هستند.همچنین لباس کتان برای کویر نوردی بسیار مناسب است.کتان رطوبت بدن را جذب می‌کند و مدت زیادی خیس باقی می‌ماند. به این ترتیب بدن شما خنک می‌شوید و گرمازده نخواهید شد؛ بنابراین هنگام کویر نوردی بد نیست لباس نازک کتان و به رنگ روشن بپوشید.

 بیشتربخوانید:

گردشی خاطره انگيز با رعايت اين اصول

 

اسکارف:

طبیعت گردها و کوهنورد‌ها با اسکارف به‌خوبی آشنا هستند. یک تکه پارچه رنگی رنگی که از سرما و گرما و سوختن محافظت‌تان می‌کند. در کویر برای جلوگیری از نفوذ گردوخاک می‌توانید با اسکارف مناسب دهان و بینی خود را بپوشانید.

 

قطب نما، نقشه یا جی پی اس:

هرچند بهتر است با تور و یا افراد بلد راهی کویر شوید، ولی وسایل جهت‌یابی به شما کمک می‌کند اگر راه را گم کردید، مسیر را پیدا کنید. یادگیری کار با این ابزار هم ساده است و با یک سرچ ساده، جهت‌یاب می‌شوید.

 

مواد غذایی مناسب:

گرمای هوا و راه رفتن روی شن شما را خسته و گرسنه می‌کند. علاوه بر یک وعده اصلی مقوی بهتر است خوراکی‌های مقوی نیز با خود به کویر بیاورید. می‌توانید از شکلات، بادام زمینی یا به‌طورکلی آجیل، ورقه‌های نازک گوشت نمک‌زده شده و … استفاده کنید.

 

چراغ‌قوه، کیسه خواب و چادر:

اگر قرار است شب را در خود کویر بگذرانید، بدون این لوازم باید از این کار پرهیز کنید. وقتی چادر خود را برپا می‌کنید سعی کنید که به‌هیچ‌وجه در آن را باز نگذارید تا هیچ جانوری نتواند به داخل آن برود.

لوازم بهداشتی و جعبه کمک‌های اولیه:

 اگر در کویر قصد کمپ کردن دارید، به علت استفاده از دستشویی‌های صحرایی بهتر است دستمال‌های مرطوب و ژل ضد عفونی کننده دست بدون نیاز به آب همراه خود داشته باشید. داروهای ضروری از جمله مسکن و کِرِم قبل و بعد از گزیدگی را  همراه چسب زخم، باند کشی، بتادین و … با خود به کویر ببرید.

 

نکاتی که باید در هنگام سفر به کویر رعایت کنیم

نوشیدن آب:

 پیاده‌روی در کویر حسابی شما را تشنه می‌کند. باید آبی که همراه دارید را مدیریت کنید و جرعه‌های کم‌حجم و منظم بنوشید. یکی از بهترین راه‌ها برای از بین نرفتن آب بدن و کمتر تشنه شدن پوشاندن سر است.

آرام راه رفتن: آرام راه رفتن باعث می‌شود کمتر انرژی بسوزایند، کمتر عرق کنید، کمتر خسته شوید و بتوانید مسافت طولانی‌تری را طی کنید.

اطلاع دادن به آشنایان:

 اگر تکی یا با گروهی کم تعداد سفر می‌کنید مکان، زمان حرکت و زمان بازگشت‌تان را به دوستان‌تان بگویید. در این صورت اگر در مسیر گم شدید آن‌ها می‌توانند تیم جستجوگر و نجات را به دنبال شما بفرستند.

تخمین درست مسافت:

فاصله‌ها در کویر معمولاً بسیار فریبنده است. مثلاً شاید شما نقطه‌ای را ببینید و با خود خیال کنید که تنها یکصد متر تا شما فاصله دارد، درحالی‌که فاصله اصلی آن شاید نزدیک به ۵۰۰ متر باشد. با دقت به این نکته مصرف مواد غذایی و آب را بهتر مدیریت کنید.

جانوران در کویر:

 هر کویری جانوران مخصوص به خود را دارد. جانورانی که در کویر هستند معمولاً خزندگان، بندپایان، پرندگان و البته برخی از پستانداران نظیر روباه می‌باشند. معمولاً حیوانات تا احساس خطر نکنند، به شما حمله نمی‌کنند، اما بهتر است حواستان باشد. مثلاً یکی از خطرناک‌ترین سوسمار‌های ایران یعنی بزمجه‌ها در کویر آران و بیدگل زندگی می‌کنند.

استراحت:

 گزارش نکات سفر به کویر را با استراحت تمام می‌کنیم. یکی از مهمترین نکات سفر به کویر این است که در زمان‌های مشخص استراحت کنید. این کار انرژی شما را تقسیم کرده و موجب می‌شود برای ادامه مسیر کم نیاورید.

 

 

برچسب ها: مسافرت، گردشگری، کویرگردی تعداد بازديد: 369 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز