Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 00:22

22
فروردین
کنترل و پیشگیری از وسواس با کمک دکوراسیون

کنترل و پیشگیری از وسواس با کمک دکوراسیون

تابه‌حال به یک‌خانه‌ی کم اثاثیه اندیشیده‌اید!!? آن‌قدر که بشود با انگشتان دست لوازم و اثاثیه داخل آن را شمرد! کمی تصور کنید ...

به قلم : ملیحه احمدبیگی ؛ طراح و مبتکر طب دکوراسيون

 @maliheahmadbeigi

 

تحریریه زندگی آنلاین : تابه‌حال به یک‌خانه‌ی کم اثاثیه اندیشیده‌اید!!? آن‌قدر که بشود با انگشتان دست لوازم و اثاثیه داخل آن را شمرد! کمی تصور کنید ...

 خانه خیلی بزرگ‌تر از آن چیزی که هست به نظر می‌آید.

 احساس سبکی می‌کنید و چقدر نفس کشیدن در این محیط لذت‌بخش است.

از گردگیری روزانه آن‌همه وسایل خبری نیست.

انگار با حذف هر یک از اثاثیه‌های بلااستفاده از دکوراسیون، بهای خرید زمان را به دست آورده‌اید. نه‌تنها برای نظافت خانه زمان کم نمی‌آورید، بلکه برای گذراندن مابقی روز می‌بایست فکری کنید و به فراگیری هنر یا ورزش حرفه‌ای اقدام بورزید.

چون قانون دکوراسیون تغییر کرده دیگر نیازی به خریده‌ای نامتعارف و بی‌فایده نیست، زیرا درست است که اثاثیه و لوازم کمترند ولی بسیار لوکس و شیک‌تر شده‌اند.

کودکان در دل، دعاگوی‌تان هستند زیرا وسعت بیشتری برای فعالیت‌هایشان، بازی و بازی گوشی دارند.

هنگام زلزله کمترین آسیب را می‌بینند برای آنکه قاتلینی چون اثاثیه تیز، شکستنی و سنگین در منزلتان وجود ندارد.

هنگام اثاث‌کشی به خانه‌ی دیگر کمترین سختی ممکن و کمترین هزینه تصور شده را متحمل می‌شوید و به یادآوردن اینکه مستأجر هستید کمتر شمارا آزار می‌دهد، چراکه به‌راحتی نوشیدن یک لیوان آب می‌توانید نقل‌مکان کنید.

 بیشتربخوانید:

دکوراسیون طبیعی در عصر صنعتی

افسانه‌ای بیش نیست

این جمله‌ها همانند فیلم‌هایی با ژانر تخیلی - افسانه‌ای بیش نیست آن‌گونه که رؤیایش را هم نمی‌توان در خواب دید. زیرا اکثر ما نشانه‌ی شخصیت، توانمندی مالی و اگر بخواهیم با کلمات کمی بازیگوشی کنم باکلاس بودن را به تجمل‌گرایی و به‌روز بودن اثاثیه می‌دانیم و البته بیشتر بودن تزئینات، دکوری‌ها خصوصاً ویترین و بوفه‌های سلطنتی و بیشتر بودن مبلمان. یادم نرود لوازم برقی مانند هواپز، آرام پز، بخارپز، فربرقی، مایکروفر، سولاردم، توستر و سرخ‌کن خلاصه هر چه بیشتر بهتر. فرقی هم نمی‌کند که کارایی‌شان تقریباً باهم یکی باشد، مهم این است شما باید همه‌ی آن‌ها را داشته باشید تا از به‌روز بودن کم نیاورید!

نمونه‌های دیگرش غذاساز، چرخ‌گوشت، گوشت‌کوب برقی، آب‌میوه‌گیری، آب مرکبات گیری، مخلوط‌کن، آسیاب کن ... خدای من آیا تمامی دارند؟ فکر می‌کنید می‌توانید به‌راحتی از همه این وسایل استفاده کنید؟

چراکه همه آن‌ها را به خاطر رفاه و آسایشتان خریداری نموده‌اید تا راحت‌تر و سریع‌تر بتوانید غذا یا دسر درست کنید. بماند که چقدر برای به دست آوردن هرکدام آن‌ها هزینه پرداخته‌اید، ولی سالی یک‌بار هم سراغشان را نمی‌گیرید. بااین‌وجود مجبور هستید هرچند وقت یک‌بار حسابی تمیزشان کنید و گردوغبار خوش‌نشین را از رویشان بزدایید. آیا این توانایی را در خود می‌بینید که تصمیم مهم و بزرگی را در زندگی‌تان بگیرید؟ آیا حقیقتاً شما به این‌همه اثاثیه نیاز دارید و از همه آن‌ها استفاده می‌کنید؟؟؟

 بیشتربخوانید:

تاثیر نور و رنگ در دکوراسیون اتاق سالمندان

 

 

 

 

وسواس در کمین شماست

وسواس بیماری است که ریشه‌ی آن از اضطراب نشات می‌گیرد و این اضطراب از ترس و نگرانی‌های بی‌مورد مسائل روزمره‌ی زندگی همانند پاکیزگی خانه و وسایل آن و نیز دغدغه‌ی آینده‌ی اقتصادی و فرهنگی خانواده به وجود می‌آید که با اشتغال ذهنی مداوم این روند بیمار کردن روح و روان را ادامه می‌دهیم. به زبان ساده‌تر اگر در هر کاری چه فکری و عملی تردید یا شکی نسبت به انجام دادن آن داشته باشید و این تردید شمارا مجبور نماید چندین بار آن فکر یا کار را تکرار کنید باید بگویم وسواس در شما رخنه کرده است. تردیدی نیست بااین‌همه شلوغی دکوراسیون و تنش نگهداری و تمیز کردنشان به این بیماری بیشتر دامن می‌زنید. رقابت‌های نامتعارف بر سر بهتر شدن خانه و زندگی پاسخ تمامی سؤال‌ها و چراهای ما درباره‌ی گره‌های کور مشکلات می‌باشد. شاید باید کمی به خود بیاییم و اولویت‌های زندگی‌مان را برای آرامش روحی و جسمی‌مان تعیین و مشخص نماییم.

یشتر بخوانید:

چطور اتاق خواب سالم و راحتی داشته باشیم؟

 

 

 

 

به روح خانه‌مان قدری اهمیت دهیم

می‌دانم تابلوهای زیادی بر دیوارهای منزلتان نصب نموده‌اید که زیبا هستند و حسابی خودنمایی می‌کنند، ولی برای شما تابلویی منحصربه‌فرد را پیشنهاد می‌کنم که روح دکوراسیون و خانه‌تان را زنده خواهد کرد. خداوند مهربان در آخرین سوره قرآن که همان سوره‌ی ناس است می‌فرماید:

بگو من پناه می‌جویم به پروردگار آدمیان

پادشاه آدمیان

الله (یکتا معبود) آدمیان

از شر وسوسه شیطان

آن شیطان که وسوسه و اندیشه بد افکند در دل مردمان

چه آن (شیطان) از جنس جن می‌باشد و یا انواع انسان

لازم به ذکر است وسواس یکی دیگر از حربه‌های شیطان برای گمراه ساختن انسان برای اسراف در نعمت‌های خداوند و لذت نبردن از زندگی است که سبب می‌شود ازلحاظ معنوی ایمان را در فرد کمرنگ و ازنظر مادی باعث زایل شدن سرمایه‌های زندگی گردد. مانند...

سلامتی جسم و روح

از دست رفتن زمان‌های طلایی زندگی و جوانی

تحلیل رفتن موقعیت اجتماعی

تحلیل رفتن پول و ثروتی که در این راه آن‌هم به‌گزاف خرج می‌شود

مبتلا شدن به پیری زودرس

انزواطلبی

ساعت‌های طولانی کاراجباری و طاقت‌فرسا به دلیل تکرار در نظافت‌های بی‌مورد و....

 بیشتر بخوانید:

پنهان کردن نواقص دیوار با پیشنهادهای ارزان قیمت!

رنگ قرمز در دکوراسیون جادو می کند!

 

 

 

 

متحد شوید و آرامش را به خانه بازگردانید

با مشورت دیگر اعضای خانواده به جمع‌آوری و بسته‌بندی لوازم اضافی و بلااستفاده بپردازید، قطعاً این‌گونه تصمیمات بسیار سخت است، زیرا چشم‌ها و ذهن شما عادت کرده شلوغی و پر اثاثیه بودن دکوراسیون را ببیند و به‌اصطلاح دلتان نمی‌آید هیچ‌یک از آن‌ها را از دست بدهید. برای کمتر اذیت شدنتان دراین‌باره می‌توانید کم‌کم یا حتی دانه‌دانه اثاثیه را از دکوراسیونتان که در دید است جدا و در جای مناسبی انبار نمایید. اگر فاصله زمانی میان هر وسیله‌ای که حذف می‌کنید را بیشتر کنید، به‌طور مثال ماهی یک‌بار یا هر 40 روز یک‌بار این کار را انجام دهید. اجرای چنین طرح انقلابی برایتان سهل‌تر خواهد بود.

نیلی‌رنگی است که به درمان بیماری وسواس کمک شایانی می‌کند کوسن‌ها، پرده‌ها، روتختی و یکی از دیوارهای منزلتان‌ همگی مواردی هستند که می‌شود رنگ نیلی را در خانه زنده کرد. درواقع طیف رنگ‌های آبی از تیره به روشن خصوصاً رنگ فیروزه‌ای که آرامش خاصی را در شما ایجاد می‌کند سبب می‌شود تا...

ضربان قلب نرمال گردد و تنفس را بهبود می‌بخشد.

از حرارت، تنش و اضطراب‌های بی‌مورد می‌کاهد.

آرامش ذهنی و دیداری ایجاد می‌کند.

پاکیزگی به محیط القا می‌شود.

خاصیت سرد بودن این رنگ، احساس خنکی و مطبوع دمای محیط را در ناخودآگاه القاء می‌کند.

 

و موارد بسیار دیگر...

نمی‌توانم بگویم تمامی اثاثیه و دیوارها را به رنگ نیلی و یا طیف رنگ آبی بیارایید زیرا زیاده‌روی در این رنگ‌ها عوارضی همانند افسردگی، انزواطلبی، کرختی، بی‌حوصلگی و درنهایت سستی را به همراه دارد بنابراین طبق شعار همیشگی تعادل را رعایت کنید تا نتیجه خوبی از آن ببینید.

 

سیگار را کم‌کم از زندگی‌تان حذف کنید چه خودتان آن را استعمال کنید چه یکی از اعضای خانواده‌تان به‌هرحال حدود 4000 مواد سمی حاصل از دود سپید و مرگبار سیگار را در خانه منتشر و از راه دم و بازدم به ریه‌ها و سپس جریان خون انتقال می‌دهید. بدین‌صورت شرایط را برای تشدید وسواس در بدنتان فراهم می‌آورید.

 

پس از ترک سیگار و حذف دود سیگار از خانه‌تان به پزشک مراجعه فرمایید و با چکاب کامل از شرایط جسمی‌تان مطلع شوید.

 

با مشورت و توصیه پزشک خود یک ورزش حرفه‌ای یا ورزش ساده روزانه را برگزینید. این امر اولین و بهترین قدم برای تسریع شما در بهبودی بیماری وسواس است زیرا بدین‌صورت باعث افزایش نشاط و سلامتی جسم و روحتان می‌گردد. یکی از ورزش‌های سبک و روزانه همان پیاده‌روی‌های رو به تند است که بتواند ضربان قلبتان را از حد معمول کمی بالا ببرد بدین‌صورت شما به‌اجبار به دم‌های عمیق‌تر از طریق بینی آن‌هم آرام و پیوسته و بازدم از طریق دهان و بازهم آرام و پیوسته می‌شوید. عمیق‌تر شدن دم و بازدم‌هایتان ریه‌ها را مملو از اکسیژن می‌نماید همین امر اکسیژن‌رسانی را در خون بالا می‌برد و مغز را هشیارتر می‌نماید و درنهایت شادابی نشاط و سرزندگی را برایتان به ارمغان می‌آورد.

 

نکته:

مراجعه به پزشک را به‌هیچ‌وجه فراموش نکنید چراکه ممکن است بیماری‌های پنهانی در دیگر اعضای بدنتان‌ همچون زانو، ستون فقرات و یا حتی گرفتگی عروق و نقص در دریچه میترال داشته باشید که تنها با اقدام به ورزش‌های سنگین و حرفه‌ای خودشان را نشان دهند که در این صورت می‌تواند خطرات جانی و نقص عضو برایتان به همراه داشته باشد. به همین خاطر برای پیشگیری از هرگونه خطرات احتمالی برای چکاب کامل و آگاهی از وضعیت جسمانی خود حتماً به پزشک مراجعه فرمایید. البته پزشکی که با صبر و حوصله به بررسی جسم و روحتان بپردازد و درنهایت دقت موارد منع فعالیت‌های سنگین و حرفه‌ای را بیابد.

 

نکته:

گاهی اوقات افراد به دلایلی شب‌ها را برای پیاده‌روی تند و ورزش برمی‌گزینند که عوارض سنگینی بر جسم متحمل می‌گردد. همان‌طور که قبلاً مطرح کردیم پیاده‌روی تند باعث بالاتر رفتن ضربان قلب می‌شود و جریان و اکسیژن‌رسانی خون در بدن بهبود و افزایش می‌یابد و تأثیرات فعالیت‌های جسم حدود 2 ساعت یا بیشتر در بدن باقی می‌ماند به همین علت خواب را از چشمانتان می‌گیرد و خیلی سخت یک خواب عمیق و باکیفیت خواهید داشت، چراکه با هوشیاری جسمتان در ورزش‌های شبانه مغز نیز تمایل به خواب نخواهد داشت. از طرفی انتشار دی‌اکسید کربن در برگ‌های درختان هنگام شب افزایش میابد که هوای مناسبی برای تنفس‌های عمیق نخواهد بود.

 

ساعت‌های طولانی و طاقت‌فرسای پاکیزگی‌های پرتکرار و بی‌مورد و خستگی‌های ناشی از شستشوهای مداوم ذهنتان را به‌مرور بیمارتر و شدت وسواس را بیشتر می‌نماید بماند که جسمتان به خاطر استعمال گازهای خطرناک مایع سفیدکننده و انواع پاک‌کننده‌ها دچار نقص و آسیب‌های غیرقابل‌جبران می‌شود و چشم‌ها در این مواجهه دائم در فضای این گازها کم‌سوتر و ضعیف‌تر می‌شوند. بنابراین کمی به خود استراحت دهید و ساعاتی از روز را یا حتی تعطیلات آخر هفته را در طبیعت بگذرانید چشم‌هایتان را ببندید و موسیقی طبیعت را بادل و جانتان گوش فرا دهید، در آرامش افق طبیعت را به تماشا بنشینید و جزءبه‌جزء آن را دریابید. حتماً در روزهای آفتابی برای حفاظت از چشمانتان از عینک‌های کاملاً استاندارد آفتابی بهره ببرید.

 

تحقیق و بررسی کنید و به شناخت خود بپردازید و ببینید چه هنر و استعدادی دارید و یا داشته‌اید که به آن توجه نکردید!

زیرا یکی از دلایل وسواس که ناشی از تنش و اضطراب روح و روان است حذف و نادیده گرفتن استعدادها و علاقه‌مندی‌های هنری و توانمندی‌های شماست. اگر بتوانید آن‌ها را احیا سازید رضایت خاطر از خودتان در ناخودآگاهتان افزایش می‌یابد و آن‌قدر از هنر و توانایی‌هایتان لذت می‌برید که زمانی برای وسواس بودن باقی نمی‌گذارد و شاید روزی برسد که برای همیشه آن را کنار بگذارید و از خود تعجب و حیرت کنید چرا دقایق زیبای زندگی‌تان را در شستشوهای بی‌مورد تلف‌کرده‌اید و زمان‌های طلایی جوانی و سلامتی‌تان را در حصار وسواس زایل نمودید.

 

برچسب ها: دکوراسیون، سلامت روان، وسواس، دکوراسیون داخلی، افسردگی، هنر، طراحی داخلی، اکسسوری، ملیحه احمدبیگی تعداد بازديد: 221 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز