Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 30 فروردین 1403 - 06:54

2
فروردین
دکوراسیون طبیعی در عصر صنعتی

دکوراسیون طبیعی در عصر صنعتی

دنیای ماشینی و فراوانی تکنولوژی‌های پیشرفته دیجیتالی و الکترونیکی سراسر زندگی‌مان را فراگرفته‌اند حتی به خود ما هم رحم ندارند و با انواع زیورآلات بی‌سیم و باسیم، ما را احاطه کرده‌اند.

به قلم : ملیحه احمدبیگی ؛ طراح و مبتکر طب دکوراسیون

@maliheahmadbeigi

 

 تحریریه زندگی آنلاین : دنیای ماشینی و فراوانی تکنولوژی‌های پیشرفته دیجیتالی و الکترونیکی سراسر زندگی‌مان را فراگرفته‌اند حتی به خود ما هم رحم ندارند و با انواع زیورآلات بی‌سیم و باسیم، ما را احاطه کرده‌اند. گفتگو در مورد سلامتی انسان و به مخاطره انداختن تندرستی جسم و روح بسیار است موارد اثبات‌شده و نشده هم فرقی ندارد زیرا در این تکنولوژی‌های نوظهور آن‌قدر وابسته شده‌ایم که تمام ضررهای متعددش را به جان می‌خریم و سلامتی‌مان را درگرو پیشرفت و سرعت به خطر می‌اندازیم. رهایی از موبایل و تبلت و هر وسیله ارتباطی دیگر همچون هندزفری بلوتوث که از طریق امواج الکترونیکی به انتقال اصوات و اطلاعات می‌پردازد بسیار دشوار است مگر آنکه سلامتی روح و روان را حائز اهمیت بدانیم و اختلالات این امواج را در زندگی‌مان بکاهیم.

بیشتربخوانید:

تاثیر نور و رنگ در دکوراسیون اتاق سالمندان

 

 

 

 

کمک‌های اولیه در مقابل ضرر امواج

یکی از راه‌حل‌های مفید برای جبران مافات وسایل ارتباط جمعی قرن حاضر استفاده از المان‌هایی است که ما را بیشتر با طبیعت آشتی دهد سبکی که ایرانی‌ها در آن بسیار خبره و کارآمد هستند و شاید هم مبتکر آن، نشانه‌های بسیاری در اولین سکونتگاه بشر در سیلک کاشان، گویای این امر است. برای تفکیک و دسته‌بندی گوناگونی هنر و علم طراحی نیازمند نام‌گذاری آن‌ها بود تا هر شیوه طراحی در چهارچوب خودش قرار بگیرد.

یکی از این نام‌ها سبک روستیک است، معنای آن را به روستایی تشبیه کردند تا در همین راستا دو عامل سادگی و همگام بودن با طبیعت را گوشزد کنند درواقع هرگونه زیورآلات و تزئینات پرزرق و برق یا اصلاً مورداستفاده قرار نمی‌گیرد و یا به‌گونه‌ای آن را بومی‌سازی می‌کنند. بدین صورت اساس یک زندگی روستایی و نزدیک به روستایی را بنا می‌کنند.

در این سبک همه تزیینات حالت طبیعی خودشان را دارند و تا حدودی در دستان هنرمندان روستایی نقش می‌بندد که بتوانند کارایی‌شان را در زندگی روزمره به دست آورند، و این همان شیوه ایست که در اولین سکونت‌گاه بشر در سیلک کاشان به خوبی بکار گرفته می‌شد.

  یشتر بخوانید:

چطور اتاق خواب سالم و راحتی داشته باشیم؟

 

 

 

عاشقان هنر در لیالستان گیلان

المان‌های سبک روستیک در ایران‌زمین فراوان است و شمارش آن دشوارمی‌باشد.

اما یکی از همین موارد بهره‌مندی از چوب خیزران در لیالستان گیلان است.

این بار دستان ظریف بافت و نقاش گونه مردم لیالستان شگفتی هوش و هنر ایرانی را به تصویر می‌کشند!

آن‌ها از نی خیزران سخت‌پوست ریسمانی می‌سازند و با همان ریسمان در تاروپود اثرشان عاشقانه دل می‌سپارند و می‌بافند آن‌قدر که تصورش راهم نمی‌کنی این همه ظرافت و هوشمندی ماحصل یک گیاه به‌ظاهر سخت و فولادین باشد.

محصولاتی که از بافندگی چوب خیزران به دست می‌آید بسیار متنوع و چشم‌نواز هستند، و این دلپذیری از صبر و عشق بافنده نشات می‌گیرد آن‌ها پیام‌آوران صلح و دوستی با طبیعت هستند طبیعتی که بی‌رحمانه جانش را ذره‌ذره می‌ستانیم و نفس‌هایش را به شماره درآوردیم.

بیشتر بخوانید:

پنهان کردن نواقص دیوار با پیشنهادهای ارزان قیمت!

رنگ قرمز در دکوراسیون جادو می کند!

 

 

 

آشتی با طبیعت

تنوع در محصولات نی خیزران دست شما را برای طراحی خانه‌تان باز می‌گذارد...

دیوارکوب‌هایی که می‌توانند در خودشان آینه یا نقاشی یک هنرمند را جای دهند سردی و بی‌روحی دیوارها را کمرنگ می‌سازند.

فانوس‌هایی که عبور و انتشار نور در بافت‌های چندضلعی‌شان جشنی هرچند کوچک و محدود برپا می‌دارند و تو محصور تماشایشان می‌شوی!

 در آباژورها و لوسترها نیز همین روایت برقرار است.

نقطه عطف ماجرا زمانی است که شب‌هنگام فرامی‌رسد و این جشن را خواستنی‌تر می‌نماید.

 

نکات پایانی

باید توجه داشته باشید نمی‌توانید بی‌محابا و به‌طور گسترده از آن‌ها در دکوراسیون خانه‌تان بهره‌مند گردید! زیرا نباید طراحی و چیدمان حرفه‌ای را به فراموشی سپرد!

هیجان استفاده از این تزئینی‌های دوست‌داشتنی شما را مرتکب خطای طراحی متعدد می‌نماید آن‌قدر که به‌یک‌باره سبب یکنواختی خانه‌تان می‌شوید و زیبایی‌های محصولات خیزران در انبوهی از آن‌ها کنار هم زایل می‌گردانید.

 در آخر راهکاری جز جمع‌آوری و حذفشان از زندگی‌تان ندارید و تراژدی بزرگی اتفاق می‌افتد! شما برای همیشه فرصت همراهی باهنر لیالستان گیلان از دست می‌دهید.

کاور گلدان، سنت‌ها و صنایع‌دستی، فرهنگ بی‌نظیر ایرانی‌ها را به سوی تعالی سوق می‌دهند اما باید همگام با پیشرفت‌های تکنولوژی آن‌ها را نیز در طراحی و کارایی‌شان نوسازی و بازسازی نماییم!

برای نمونه همین کاور گلدان را برایتان طراحی می‌کنم!

من نامش را به فانوس واژگون تغییر می‌دهم تا گونه جدیدی از کاورهای گلدان باشد طراحی و بافتش را همسو با فانوس‌ها پیش می‌برم و درنهایت داخل کاور گلدان را از ریسه‌های ضد رطوبت و ضد آب استفاده می‌کنم، آنگاه صبورانه تا خاموشی مطلق خانه برای استراحت شب‌هنگام منتظر می‌نشینم و بعد کلید پیشرفت و نوسازی محصولات خیزران را روشن می‌کنم.

فانوس واژگون محصول جدید من بیشتر در گلدان‌های آویز و کوچک مورداستفاده قرار می‌گیرد تا در حالت معلقشان و آویز از سقف یا دیوار درخشش ستاره مانند فانوس واژگونم را نظاره‌گر باشم.

سبدهای شکیل نی خیزران را از قلم نیندازیم آن‌ها بسیار کاربردی هستند قدری بیشتر که تأمل کنیم موارد بسیاری از آن‌ها را می‌توانیم برای تسهیل در زندگی روزمره استفاده کنیم...

الف) ظرف میوه روی میز اپن آشپزخانه یا کانتر، دکوری مناسبی برای قاب آشپزخانه در پذیرایی می‌باشد.

ب) به دلیل بافت ظریف و وجود منافذ متعدد و کوچکشان در سبد می‌توانند به عنوان یک سبزی خشک‌کن طبیعی قرار بگیرند بدون استفاده از هیچ وسیله الکترونیکی!

ج) ظرف سبزی خوردن برای گذاردن بر سر میز غذاخوری یا سفره‌تان

چ) جای نان، کافی است نان‌های فانتزی و سنتی را به قطعات کوچک‌تر تقسیم کنید و درونش قرار دهید تصور کنید چه می‌شود!

نان داغ سنگک یا بربری درون آن‌ها عطر طبیعت را منتشر می‌نماید و قطعاً صرف صبحانه دل‌پذیرتر خواهد شد. باقی به‌روزرسانی کاربردهای محصولات خیزران را به شما و هوش ایرانی‌تان می‌سپارم.

 بیشتر بخوانید:

با قدرت رنگ ها در دکوراسیون بیشتر آشنا شوید!

رنگ قرمز در دکوراسیون جادو می کند!

بدترین رنگ ها برای اتاق خواب زن و شوهر

 

 

برچسب ها: دکوراسیون، دکوراسیون داخلی، طبیعت، طراحی داخلی، زیور آلات، گلدان، لوستر، اکسسوری، آباژور، ملیحه احمدبیگی تعداد بازديد: 146 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز