Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 - 16:04

11
فروردین
چطور کاغذ دیواری اتاق کودک را تمیز کنیم؟

چطور کاغذ دیواری اتاق کودک را تمیز کنیم؟

از همان زماني که از کاغذ ديواري در دکوراسيون داخلي خانه و محل کار استفاده شد، همواره دغدغه چگونه تميز کردن آنها نيز به همراهش بوده است. اين مشکل و دغدغه وقتي که کاغذ ديواري روي ديوارهاي اتاق کودک نصب شده است.

ترجمه : اعظم اسلامی مجد

تحریریه زندگی آنلاین :  از همان زماني که از کاغذ ديواري در دکوراسيون داخلي خانه و محل کار استفاده شد، همواره دغدغه چگونه تميز کردن آنها نيز به همراهش بوده است. اين مشکل و دغدغه وقتي که کاغذ ديواري روي ديوارهاي اتاق کودک نصب شده است، جدي‌تر هم مي‌شود، چرا که امکان ايجاد لکه روي ديوار بيشتر مي‌شود. هر ديواري از هر جنسي که باشد (چوب، سنگ، رنگ، کاغذ ديواري و ...) نياز به تميز کردن دارد، زيرا به مرور زمان از زيبايي آن مي‌کاهد. تميز نگه داشتن کاغذ ديواري باعث زيبايي بيشتر آن مي‌شود و قطعا اولين کسي که از آن لذت مي‌برد خودتان و فرزندتان هستيد، اما چگونه مي‌توان ديوارهايي که کاغذ ديواري شده‌اند را تميز کرد؟ و هر چند وقت يک بار اين کار را انجام دهيم؟

ديوارهاي کاغذ ديواري شده را بايد حداقل هر دو ماه يکبار (البته ماهي يک بار بهتر است) تميز کرد. ممکن است که اصلا لکه‌اي روي آن ايجاد نشده باشد. اين کار فقط نوعي گردگيري محسوب مي‌شود، اما اگر روي کاغذ ديواري لکه‌اي ايجاد شود، بايد بلافاصله آن را تميز کنيد، ولي قبل از تميز کردن بهتر است ابتدا به جنس کاغذ ديواري اتاق کودک‌تان توجه کنيد. آيا کيفيت کاغذ ديواري در حدي است که بتوان از برخي محصولات بهداشتي براي آن استفاده کرد؟ اگر اتاق کودک‌تان را خودتان کاغذ ديواري نکرده‌ايد و صابحانه قبلي اين کار را انجام داده بودند، بهتر است از يک جاي دور از ديد، يک آزمايش ساده انجام دهيد. چند قطره مايع ظرفشويي را در يک فنجان آب گرم حل و بعد آن محل را تميز نماييد. دقت کنيد جايي باشد که اصلا ديده نشود، مثلا پشت کمد يا ميز تحرير.

 

 کاغذ دیواریهای وینیل

کاغذ ديواري‌هاي وينيل و يا روکش وينيل از بادوام‌ترين کاغذ ديواري‌ها هستند. اين نوع از کاغذ ديواري‌ها به راحتي تميز مي‌شوند و در برابر آب و مواد شوينده، بيشترين مقاومت را دارند. معمولا از آنها در حمام و آشپزخانه استفاده مي‌شود، ولي اگر آينده‌نگري کرده باشيد و در اتاق خواب کودک‌تان از آنها استفاده کرده‌ايد، مشکلي براي تميز کردن‌شان نخواهيد داشت.

 

 کاغذ دیواریهای فایبرگلاس

دوام بسيار بالايي دارند، حتي در برابر حرارت و گرماي زياد. به ندرت از آنها در خانه استفاده مي‌شود و بيشتر مخصوص محيط‌هاي تجاري هستند. به راحتي تميز مي‌شوند و مشکلي ايجاد نمي‌کنند.

 

 کاغذ دیواریهای نان وون

از جديدترين کاغذ ديواري‌ها، ترکيبي از الياف مصنوعي و طبيعي و غير قابل شستشو هستند و از بين بردن لکه‌ها از روي آنها بسيار دشوار است. اين کاغذ ديواري‌ها براي اتاق کودک‌تان مناسب نيستند.

 کاغذ دیواری سنتی

اين نوع کاغذ ديواري‌ها از الياف سلولزي ساخته شده‌اند. کاغذ ديواري‌هاي سنتي، يا تک لايه‌اند يا دو لايه. مقرون به صرفه‌اند و در ميان کاغذ ديواري‌ها کمترين هزينه را دارند. به راحتي در دسترس هستند، اما مقاومت خوبي در برابر رطوبت و محصولات بهداشتي ندارند. اين کاغذ ديواري‌ها پايه‌هاي سلولزي دارند. يک لايه نازک از فويل فلزي يا اليافي شبيه مخمل روي کاغذ اعمال مي‌شود. احتمالا کاغذ ديواري اتاق کودک شما از اين نوع است، چون پرکاربردترين کاغذ ديواري همين
است.

حالا که نوع کاغذ ديواري اتاق کودک را تشخيص داديد، بهتر است اقدام به تميز کردن آن کنيد.

 

 چیزهایی که لازم است

 مايع ظرفشويي

 آب

 نشاسته ذرت

 سرکه سفيد

 حوله

 سفيد‌کننده

 گوش پاک کن

 اسفنج

 چاقوي کند

دستمال ميکروفايبر

 سطل يا ظرف آب

 

 روش لکهگیری

  1- ابتدا سطح مورد نظر را گردگيري کنيد. هر نوع کاغذ ديواري بايد ماهي يک بار با يک دستمال مايکروفايبر از بالا به پايين گردگيري شود. هر نوع تميز کردن کاغذ ديواري با هر نوع کيفيت و بافتي، ابتدا با گردگيري شروع مي‌شود.

سطح مورد نظر بايد تميز باشد تا در حين کار، گرد و غبار روي ديوار، منظره زشتي را ايجاد نکند.

  2- اگر کاغذ ديواري اتاق کودک‌تان قابل شستشو است، 2 قاشق سوپخوري مايع ظرفشويي را با يک ليتر آب گرم ترکيب کنيد و هم بزنيد تا کف کند.

 3- اسفنج را به محلول تميز کننده آغشته کنيد و در صورتي که ديوار قابل شستشو است، شروع به تميز کردن اتاق نماييد. سطح اسفنج را روي يک نقطه مرتب نکشيد و فقط يک بار آن را روي ديوار بکشيد.

 4- بعد از تميز کردن با يک دستمال مايکروفايبر سطح ديوار را کمي خشک کنيد يا اينکه بگذاريد در دماي معمولي اتاق خشک شود.

 5- تا اين بخش از کار براي تميز کردن سطح کاغذ ديواري به طور کامل بود، که اگر قابل شستشو باشد، با مايع تميز کننده پاک مي شود و اگر غير قابل شستشو باشد، فقط گردگيري کافي است. از اينجا به بعد مربوط به لکه‌هايي است که روي ديوار ايجاد شده‌اند. اين لکه‌ها، گرد و غبار معمولي نيستند، بلکه لکه‌هاي خاصي هستند. با مداد رنگي و چيزهايي شبيه آن ايجاد شده‌اند و از همه مهم‌تر، دمِ دستي‌ترين قسمت‌هاي ديواري اتاق کودک هستند، مثل اطراف کليد و پريز برق.

  6- از پاک کن آدامسي استفاده کنيد و آن را به آرامي روي کاغذ ديواري بکشيد. ممکن است کودک‌تان با دست چيزي روي ديوار کشيده باشد که جرم دارد و ابتدا بايد آن را برطرف کنيد (مثلا خمير بازي). تا اين بخش از کار را براي همه انواع کاغذ ديواري‌ها مي‌توانيد انجام دهيد. با پاک کن آدامسي، جرم ايجاد شده روي ديوار را بلند کنيد.

اگر جنس کاغذ ديواري فايبرگلاس و وينيل است، مي‌توانيد بعد از استفاده از پاک کن، قسمت مورد نظر را با چند قطره محلول (مايع ظرفشويي و آب) و يک دستمال نرم و اسفنج تميز کنيد. ابتدا محلول را روي بخش مورد نظر بکشيد و يکبار ديگر آنجا را با دستمال تميز پاک
کنيد.

 7- اگر لکه ايجاد شده، لکه چربي است، کمي نشاسته ذرت را روي بخش چرب شده بماليد و بگذاريد 24 ساعت بماند تا نشاسته چربي را جذب کند. سپس پودر را با يک پارچه نرم برداريد و تميز کنيد و اگر هنوز هم چربي روي ديوار مانده، آن را دوباره تکرار کنيد. براي کاغذ ديواري وينيل و فايبرگلاس بعد از اين مرحله مي‌توانيد از سرکه سفيد و آب استفاده کنيد و محلول را با اسفنج روي محل مورد نظر به آرامي بکشيد.

  8- براي پاک کردن لکه‌هايي مثل مداد رنگي، از يک چاقوي لبه کند استفاده کنيد، حتي مي‌توانيد به جاي چاقو از کارت اعتباري هم استفاده کنيد. مداد رنگي موم دارد. با چاقو يا کارت موم اضافي را برداريد. حوله سفيد را روي آن بخش‌ها بگذاريد و با اتو (بدون بخار) روي آن قسمت بکشيد (در دماي پايين). موم مداد رنگي به حوله مي‌چسبد و جاي آن خيلي تميز مي‌شود، حتي ممکن است ديگر ديده هم نشود.

اگر چنانچه مي‌خواهيد يک نظافت کلي در اتاق کودک‌تان انجام دهيد و خوشبختانه کاغذ ديواري اتاقش لکه دار نشده، گردگيري با دستمال، جارو، برس و جارو برقي (از همه راحت‌تر) کافي است و نياز به کار بيشتري نيست.

اما اگر مي‌خواهيد لکه‌زدايي کنيد و چربي، اثر انگشت و مداد رنگي را از روي ديوار پاک کنيد، روش‌هاي قبلي بسيار موثر هستند. متاسفانه لکه‌هايي مثل ماژيک، خودکار و جوهر به طور کامل پاک نمي‌شوند و تقريبا هر روشي در مورد آنها بي‌اثر است و بهترين کار اين است که چنين وسايلي را از دسترس کودک دور نگاه
داريد.

 

برچسب ها: دکوراسیون اتاق کودک، دکوراسیون داخلی، کاغذ دیواری، کاغذ دیواری اتاق کودک، فنگ شویی، زندگی آنلاین، تمیز کردن کاغذ دیواری تعداد بازديد: 699 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز