Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 02:15

22
آذر
آشپزخانه رنگين

آشپزخانه رنگين

بعضی از آشپزخانه‌ها نه تنها محل تجمع اعضای خانواده، بلكه جایی برای گردهمایی اقوام هم هست.

فروغ تحصیلی

 

طرح های مختلف آشپزخانه

آشپزخانه به شكل L: در این مدل آشپزخانه، وسایل كابینت‌ها در دو دیوار مجاور به شكل L قرار دارند. این طرح برای هر نوع آشپزخانه‌ای مناسب است، جز آنهایی كه خیلی باریك هستند. 

آشپزخانه به شكل U: مدل بهتر و عملی‌تر برای آشپزخانه، جا دادن وسایل و كابینت‌ها در سه دیوار است. این طرح برای آشپزخانه‌های اُپن مناسب‌تر و زیباتر از مدل‌های دیگر است. در صورت بزرگ بودن آشپزخانه می‌توانید یك میز و چند صندلی در وسط آن بگذارید و به عنوان غذاخوری از آن استفاده كنید.

آشپزخانه به شكل یك خط افقی: این طرح خاص آشپزخانه‌های كوچك است كه فضای كافی برای تقسیم وسایل در و دیوارهای اطراف ندارد و در نتیجه همه چیز در كنار هم و در یك سو قرار می‌گیرند.

آشپزخانه به شكل موازی: در این طرح كابینت‌ها و اثاثیه آشپزخانه در و دیوار رو به روی هم جاسازی می‌شوند. این طرح برای آشپزخانه‌های باریك و دراز مناسب است. نكته مهم در انتخاب طرح برای آشپزخانه این است كه هر چیز لازم و پر مصرف در دسترس قرار بگیرد و انرژی و وقت زیادی برای رسیدن به آن تلف نشود.

مثلا ظرفشویی كنار جایی قرار بگیرد كه برای خشك كردن ظرف‌ها تعیین شده است و یا كابینت جنب ظرفشویی برای نگهداری مواد شوینده در نظر گرفته شود. كابینتی كه برای نگهداری ظرف‌های تمیز مورد استفاده قرار می‌گیرد باید نزدیك به ظرفشویی باشد تا پس از شستن و خشك كردن ظرف‌ها بتوانیم آنها را خیلی زود و راحت جابه‌جا كنیم.  

آشپزخانه همان خانه است
بعضی از آشپزخانه‌ها نه تنها محل تجمع اعضای خانواده، بلكه جای گرم و نرمی برای گردهمایی دوستان و اقوام نزدیك هم هست. به خصوص خانم‌ها بنا به عادت، اغلب ترجیح می‌دهند در آشپزخانه دور هم جمع شوند و گپی بزنند و گهگاه غیبتی بكنند چون به قول دوستم پری خانم غیبت كردن در آشپزخانه لطف دیگری دارد و بیشتر می‌چسبد!

در ضمن میزبان هم برای پذیرایی زیاد به زحمت نمی‌افتد و می‌تواند در تمام گفت و شنودها شركت فعال داشته باشد! بعضی از بچه‌ها دوست دارند تكالیفشان را در آشپزخانه انجام بدهند تا حین درس خواندن، هم از مادرشان كمك بگیرند و هم به یخچال نزدیك باشند.

در این صورت باید صندلی‌ها نرم و راحت و نور به اندازه كافی باشد. در ضمن اگر جای كافی داشته باشید، بهتر است قفسه كوچكی برای نوشت‌افزار در نظر بگیرید و یك چراغ مطالعه روی میز بگذارید. خود شما هم شاید دوست داشته باشید در فاصله‌ای كه غذا می‌پزد و مجبورید به آن سركشی كنید، كار دیگری مثل دوخت و دوز، بافتنی و ... انجام بدهید یا كتابی بخوانید، نامه‌ای بنویسید و یا اطوكشی كنید.

اگر آشپزخانه بزرگ باشد می‌توانید در گوشه‌ای از آن میز اطو بگذارید و همان‌جا كارهای‌تان را انجام بدهید. بعد آن را جمع كنید و در جایش قرار دهید. نیاز به یادآوری نیست كه كفپوش آشپزخانه چقدر اهمیت دارد، چون محل رفت و آمد دایم است و همیشه باید تمیز باشد.

پس كفپوشی انتخاب كنید كه سریع و راحت تمیز شود. كفپوش‌های ارزان و نامناسب خیلی زود خراب می‌شوند و كلی هزینه بابت نگهداری و تعویض روی دستتان می‌گذارند. بنابراین كفپوش آشپزخانه را باید از نوع مرغوب و قابل شست و شو انتخاب كرد. در مورد پرده هم همین قضیه صادق است، چون پرده آشپزخانه زودتر از پرده جاهای دیگر كثیف می‌شود و باید مرتب شسته شود.

پس باید جنس آن مرغوب و قابل شست و شو باشد. اگر آشپزخانه به خیابان یا خانه همسایه پنجره دارد و شما می‌خواهید آن را غیر قابل دید كنید از كركره در انواع مختلف می‌توانید استفاده كنید. اگر نمی‌خواهید كركره بزنید انواع شیشه‌های مشجر یا ورق‌های شیشه مات‌كن می‌توانند مشكل شما را حل كنند. 

تأثیر رنگ ها در دكوراسیون آشپزخانه

در دكوراسیون آشپزخانه‌های مدرن، رنگ نقش مهمی دارد. رنگ پرده‌ها، كابینت‌ها، جا ظرفی، حوله‌ها، ظرف‌های آشپزخانه و ... همه به شكل دلپذیری در آمده‌اند و رنگ‌های شاد و متنوع بر زیبایی آشپزخانه‌ها می‌افزایند. با این همه تنوع، انتخاب مشكل می‌شود و به همین دلیل آراستن آشپزخانه آسان‌تر از تزیین اتاق‌ها نیست؛ به خصوص اینكه خوش ظاهر كردن آشپزخانه باعث می‌شود ساعت‌های سخت و طاقت‌فرسایی كه شما مجبورید در آن بگذرانید، قابل تحمل‌تر شود.

انتخاب درست سرامیك و كاشی و یا هر نوع كفپوش قابل شست‌وشوی دیگری در زیباتر جلوه دادن آشپزخانه نقش اساسی دارد. با انواع سرامیك‌های جدید، هر كس می‌تواند باب سلیقه‌اش طرح و رنگی را انتخاب كند. پرده، رومیزی و انواع حوله‌های طرحدار با رنگ‌های شاد و روشن، ظرف‌های مسی، سفالی و برنجی، میز و صندلی‌ها یا نیمكت‌های مناسب و ... محیط گرم و راحتی می‌سازند كه شما در كنار اعضای دیگر خانواده احساس آرامش و آسایش كنید.

اگر جای كافی برای گذاشتن میز و صندلی ندارید، یك صندلی یا چهارپایه و یك میز كوچك برای خود بگذارید تا هر وقت خسته شدید بتوانید بنشیند و بعضی از كارها را نشسته انجام بدهید. آشپزخانه‌هایی كه كابینت‌های چوبی دارند با تركیبی از رنگ‌های زرد كمرنگ، زردچوبه‌ای و نارنجی با روح‌تر و نشاط‌انگیزتر می‌شوند. اگر میز و صندلی در آشپزخانه می‌گذارید، میز روكش‌دار انتخاب كنید كه مقاوم‌تر است.

صندلی‌هایی از جنس چوب یا فایبرگلاس به رنگ‌های سفید، سیاه یا نارنجی محیط را گرم‌تر و دلچسب‌تر می‌كند. اگر كفپوش دو رنگ دوست دارید با سرامیك‌های سفید و سیاه یا قرمز و زرد و نارنجی یا هر رنگی كه بیشتر با وسایل‌تان جور است، كف آشپزخانه را به شكل شطرنجی پوشش دهید.

 

برچسب ها: دکوراسیون منزل، رنگ در دکوراسیون، دکوراسیون آشپزخانه، رنگ آشپزخانه، طرح های مختلف آشپزخانه تعداد بازديد: 1320 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز